/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
HP L2035 - medfølgende DVI-VGA-kabel
Fra : semjhs
Vist : 350 gange
50 point
Dato : 08-03-04 23:22

Hej
Jeg har lige bestilt den nye HP L2035. Der vil bl.a. medfølge et DVI-VGA kabel, som øjensynligt kan bruges til at forbinde grafikkortets VGA udgang til skærmens DVI (DVI-I) indgang.
Da jeg har et Dell Geforce dual VGA-kort i min maskine (IBM, ikke Dell) - som jeg har indtil nu har brugt til 2 stk. 15" HP 1502 skærme, er det jo meget fint på denne måde at kunne anvende skærmens DVI- fremfor dens VGA-indgang.
Men jeg troede, at VGA omsatte signalet til et analogt signal, og "re-digitaliseringen" kan vel ikke dannes i et kabel.
Så hvad kan man egentlig bruge dette kabel til ? Vil det give en forbedret fremfor forringet kvalitet?
Jeg har iøvrigt ingen erfaringer med store LCD skærme, og venter spændt på at se, om jeg burde have bestilt en 21"-skærm i stedet (i så fald en Samsung 213T). Den skal primært bruges til grafikbehandling og kodning (ikke spil - som denne S-IPS skærm ellers burde være velegnet til).

På forhånd tak

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-03-04 23:32

Hvis begge enheder kan bruge dvi, så brug sådan et så brug et dvi - dvi kabel. Jeg vil næsten tro at HP leverer det andet kabel med til dem, der ikke ikke har en dvi udgang på deres skærmkort!

Kommentar
Fra : semjhs

Dato : 09-03-04 00:02

Hej

HP leverer både et DVI, et VGA og så dette DVI-VGA kabel med. Men mit grafikkort har 2 VGA-udgange, men ingen DVI (jeg har taget det fra en ny Dell Optiplex som ikke havde brug for dual-VGA). Problemet er: jeg forstår ikke hvordan man kan forbinde et analogt VGA-udgangssignal til et digitalt DVI-indgangssignal med et kabel - eller hvordan dette skulle give en forbedret billedkvalitet frem for den rene VGA - VGA forbindelse?
Men på den anden side ved jeg heller ikke ret meget om hverken DVI eller LCD-skærme.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-03-04 00:07

Her er hvad K-komp skriver om grafikkorts skærmudgang.
Den mest alm. skærmudgang er VGA-udgangen, der især bruges til billedrørsskærme.
En anden type udgang er DVI-udgangen, der er relativ ny. Den findes i en ren digital udgave og en udgave til både analog og digital. Tjek, at udgangen på grafikkortet passer til din skærm - ellers kan du ofte få et adapterstik med.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 60 point
Dato : 09-03-04 00:11

Det giver heller ikke en forbedret billedgengivelse, så brug vga - vga forbindelsen!

Godkendelse af svar
Fra : semjhs

Dato : 09-03-04 00:30

Tak for svarene.
Jeg skal altså bruge VGA-VGA. Det havde jeg også lidt på fornemmelsen. Hvis det ikke er helt OK vil jeg nok anskaffe et kort med rigtig DVI. Den eneste ulempe ved mit nuværende kort er netop, at det mangler DVI - de to VGA har ellers været perfekte til mit 2 X 15" setup (overvejede faktisk at købe 2 X 17" Viewsonic i stedet for denne 20" HP).
Skærmen skulle ankomme i denne uge.