/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
underlige farver
Fra : return
Vist : 497 gange
5 point
Dato : 27-01-04 22:53

hej

har lige et underligt spørgsmål ang min 17" skærm det er en phillips (ej en TFT) og ca 6 mdr gammel men nu er den begyndt at lyse grønt og gulligt og når jeg så tager i ledningen som er sat ordenligt fast så kan jeg få skærmen til at blive normal igen
så er der nogen der ved hvad deer kan være galt ?

p.s .har sat min nye harrdisk over i den gamle sammen med skærmen og der er samme symtomer

kan det måske også være harddisken der kan være noget galt med ? har nemlig kun den ene for tiden .

håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-01-04 22:57

det lyder som om den er dårligt jordet. Har du prøvet at degausse den? Er skruerne på VGA stikket skruet i?

Bliver den normal bare du rører ledningen, eller skal du vride lidt rundt på den?

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-01-04 23:06

ja nu ved jeg ikke hvad degausse betyder , og ja når jeg rører ved ledningen der hvor den er sat til bundkortet så bliver den normal igen men ,det skal den vel ikke gøre ? og ja den er sat fast alt det jeg kan skrue

hvis jeg bare lige sætter enfinger under ledningen og løfter den bliver skørmen flere farver som jeg skrev før

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-04 23:07

Fortsættelse af >>sipelip<<
Strømforsyningen har 3 ben til skærm og comp
fase nul jord
det er vigtigt at jord er forbundet i den "samledåse" som leverer strøm til forskellige comp-apparater. (det hedder udligning).
Emesen.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-01-04 23:14

prøv at undersøge om stel på stikket og stel i ledningen sidder sammen (skil VGA stikket ad), ellers se om du med lidt ståltråd mellem ledningen og en metaldel på computeren kan udligne.
Degausse er hvis du går ind i menuen på selve skærmen, så skulle der gerne være en mulighed som heder Degauss, hvilket er at udligne statisk elektricitit, så vidt jeg ved, i hvert fald. Det lyder helt klart som en dårlig jordforbindelse som giver statisk støj, i hvert fald. Ligesom hvis en pladespiller ikke er jordet til forstærkeren.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-04 23:29

Neeeeeeeeeej ingen ståltråd ind i noget stik.
Computer til stikdåse med jord
Skærm til stikdåse med jord
stikdåsen må godt ende ud i 2 benet stik til stikkontakt.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-04 23:30

Det kunne også lyde som et beskadiget stik til skærmkortet hvis forklaringen passer.
Jeg ville tage stikket ud af skærmkortet (evt. på bundkortet) og tjekke om et ben kan være for langt tilbage i stikket eller bøjet.

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-01-04 23:44

ja nu ved jeg ikke om i måtte have misforstået mig , men der er en ledning fra selve skærmen og en el ledning og elledningen er i en jord stik dåse, men det er den anden altså den som går fra skærmen og ned til bagsiden af min computer det stik der skal srues ind i iden er skruet helt stramt ,men det er når jeg piller ved ledningen ,altså når jeg løfter den lidt eller bare fjerner mit tower at den ter sig underligt .

p.s .det er min gamle compaq computer som skærmen er forbundet til så det med stel skulle være i orden i mit tower .

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-01-04 23:48

ja ja - bevares, ingen siger ind i stikket. Jeg mente rundt om ledningen og derfra over til noget stel. Det er nemmere end rive de forstøbte kabler fra hinanden, hvis man kan lave en anden jordudligning.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-04 23:49

OK så er jeg rolig igen.
Så prøv BjarneD's idé.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-04 23:50

Har jeg forstået dig rigtigt? Det er det kabel der er skruet fast bag på dit tower der gør noget når du rører ved det og ikke 230 volt kablet. Hvis det er tilfældet mener jeg stadig at det er et defekt stik eller kabel mellem skærmkort og skærm.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-04 23:51

Evt. beskadigelse af tilslutningen på skærmkortet.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-01-04 23:57

Er det kun når du rører ved kablet det bliver bedre, eller hjælper det også hvis du løfter med eksempelvis en pind? Hvis det kun hjælper når du rører det, er det et en jordforbindelse eller noget statisk elektricitet som går gennem dig og ned i jorden, og derved udligner. Hvis det er ligemeget hvad du løfter med, så er det en dårlig forbindelse, så der skal pilles ved stikket, eller evt løftes med sejlgarn eller klisterbånd el.lign. Sådan ser jeg det i hvert fald i første omgang.

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-01-04 00:00

til bjarne d :

ja der er korrekt

kalder man det stik bag på toweret for skærmkort troede faktisk at det hed vga og sad ved siden af psi slot

men tror du ikke at jeg bare kan få en ny ledning sat på så den bliver som før ?

og betyder det noget om man har en ny skærm og et gammelt bundkort ca 5 år

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-04 00:09

Ja det kan være svært at finde gundt i de navne for vikunne også kalde det grafikkort, men vga er også rigtigt. Det hedder iøvrigt en PCI slot.
VGA kortet kan sidde som et løst kort på bundkortet i et PCI eller AGP (nyere) slot eller det kan være integreret i bundkortet (onboard). I begge tilfælde vil der sidde et lille stik bag på dit tower hvor ledningen fra skærmen skal fastspændes og det er ligegyldigt med hvad der er ældst.
Du skal prøve at finde ud af om fejlen ligger i ledningen eller stikket til skærmen eller om fejlen ligger i tilslutningen på VGA kortet.
Du kan kigge godt på stikket når det er skruet af og se om der er skæve eller løse ben i stikketevt. trykket op i stikket, men kan du intet se så er der jo udelukkelsesmetoden. Få din skærm prøvet på en anden maskine.
Hvis det er i VGA kortet fejlen ligger så må du købe et andet. Er det i ledningen/stikket til skærmen og der ikke kan ses skader så må det være en garantisag og du må til forhandleren.
Jeg håber at det er svar nok ellers spørg noget mere.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-04 00:11

Undskyld tastefewlene det er alderen, tror jegnok

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-01-04 00:24

Generalt, sørg for at pc og skærm sidder i samme stikdåse og vender samme vej.
Den nemmeste fejlfinding, er hvis du kunne:
1- Prøve skærm på anden pc. eventuelt en vens bærbar.
2- Prøve en anden skærm på din pc.

Skærmledninger er meget solidt lavet(for det meste), der hvor du løfter ledningen med en finger,, hvor er det?
Hold om den der og fasthold den, i den stilling hvor det virker, prøv nu at vrikke i resten af ledningen.
Hold stadig og vrik lidt i skærm-stikket .
Hvad sker der ?

Det lyder som, at der er en løs fobindelse i stikket, det er mest sansynligt i pc'en.
Og det har sikkert intet med din hd. at gøre !
Men du kan have skubbet til grafikkortet, da du satte den i.
Hvis din grafik kommer fra dit motherboard så er det ikke et godt tegn, (nyt motherboard eller ekstra grafikkort)
Åben pc'en og vrik forsigtigt i grafikkortet, eller tryk/vrik lidt der hvor skærm-stikket er inde i din pc.
Hvad sker der ?

Skærmstikket i pc'en, har en stor belastning i skærm-kablet da denne er stiv og tung, jeg gætter at det er,
når at du løfter ledningen opad, at det virker.
Men skærmen har du vel garanti på, og måske også pc'en.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-01-04 00:25

ja jeg har en ny maskine og min gamle compaq og begge steder er problemet det samme så det kan vel kun være ledningen fra skærmen og ned til skærmkortet der er i stykker ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 5 point
Dato : 28-01-04 00:35

Du har ret return.
Hvis skærmen kun er 6 mdr. gammel og der ikke er øvet vold mod stik og ledning så må forhandleren hjælpe dig.
Tjek nu stikket for skader før du klager ellers smider han regningen på en reparation tilbage til dig.
Brud inde i ledningen og det er faktisk ikke så sjældent f.eks. i kontormiljøer hvor rengøringspersonalet har travlt og let kommer til at rykke i dem tit og ofte. Jeg har sådanne steder været med til at tøjre kablet i en position hvor det virkede, ak ja.
Hvis der er brud i ledningen skal kablet skiftes og på mange skærme er kablerne loddede på, mens de på andre har et tilsvarende stik i den anden ende og defor nemmere kan skiftes.
mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 28-01-04 00:47

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-04 00:49

Held og lykke med at få fikset skærmen
Bjarne