/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
16-bit windows-program kan ikke køres!
Fra : only4you
Vist : 625 gange
120 point
Dato : 19-01-04 15:09

Når min computer er færdig startet op, står der på skrivebordet en firkant med en gul trekant indeholdende et !-tegn og ovenstående tekst plus følgende tekst: "Der er ikke tilstrækkelig hukommelse til at køre dette program. Luk et eller flere windows-programmer, og prøv igen. Klik OK."

Jeg køre Win XP home, XP Athlon 2000 og har 1024 MRam på bundkortet. Så jeg forstår ikke, hvad der sker. Kan nogen hjælpe mig, så jeg kan slippe for at se denne besked på mit skrivebord flere gange om dagen. Kan nogen fortælle mig hvad det mon er for et program, så jeg kan slette det. MVH. Krøger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 15:31

Det står vel i beskeden hvilket program du har startet.
Det lyder som et gammelt DOS-program.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 19-01-04 16:26

er din computer Fyldt helt op. Vis der er prøv at slet så du har 2-3 gb fri

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 19-01-04 16:57

Start-Indstillinger-Kontrolpanel-ydelse/vedligehold-frigør plads på hard disk

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 19-01-04 17:00

Evt Start-Indstill-Kontrolp-System-Avanceret-indstill for ydeevne-øg den virtuelle hukommelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-04 17:10

Det er næppe et pladsproblem og heller ikke RAM eller swap (pagefile), men snarere den måde programmet er lavet på.
Jeg har oplevet det samme med gamle spil og i nogle tilfælde fik jeg det til at køre ved at ændre hukommelsesindstillinger i exe filen (højreklik)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 17:15

Jeg har den samme opfattelse. Maskinen kører sikkert udmærket, blot et program der ikke vil.
Det er næsten med garanti et gammelt dosprogram der starter sammen med computeren, og hvis den i forvejen loader en masse drivere og andre residente ting så er der ikke nok grundhukommelse til dosprogrammet.
Det er særligt gamle dosspil der absolut kun vil starte på en ren boot.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 17:16

Men nu kunne det jo være sjovt at høre fra brevskriveren. Han er åbenbart forsvundet midlertidigt.
Det hjælper ikke så meget vi andre diskuterer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-01-04 17:26

Det er muligvis et program der tror det skal starte "sammen med windows", og så ligger det i Start/alle programmer/start og så kan du bare slette det, da det kun er en genvej du sletter, selve programmet/spillet ligger stadig på harddisken.
Hvis det ikke findes der, så må du trykke ctrl+alt+delete for at se hvad det hedder, og afslutte det, og så kunne du jo passende fjerne det i kontrolpanelets "tilføj eller fjern programmer"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : only4you

Dato : 20-01-04 09:45

Hej problemknusere.

Alle forslag pr. 201.2004 kl. 9:35 er nu forsøgt - uden held.

Med ctrl-alt-delete kan jeg ikke se hvad det er for et program.

Jeg har en HD på 80 GB og bruger kun 30.

Jeg tror også det er et DOS program der driller. Men hvor og hvordan finder jeg det, så jeg kan slette det?

mvh. Krøger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-04 09:55

Start->Kør...-> skriv : 'msconfig' og vælg Ok. Vælg fanen Start. Her kan du se hvilke programmer der køres ved opstart.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 20-01-04 16:50

For at finde ud af hvad programmet hedder:
Hvis du kan trykke ctrl+alt+delete inden du afslutter det 16 bit program, så kan du se hvad det hedder.
Og når du trykker ctrl+alt+delete skal du da også trykke fanen processer for at se alle programmer der "kører", og prøv så at se på CPU, det skulle gerne kun være aktiv systemproces der bruger 98 % eller mere af processoren. hvis der er andet end aktiv systemproces der bruger resurcerne skal du afslutte det, og så kunne du jo passende fjerne det i kontrolpanelets "tilføj eller fjern programmer", eller fravælge det skal køre fremover ved start, ved at følge molokyles anvisning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : only4you

Dato : 21-01-04 09:26

Tak til PallebHansen, hvis svar løste problemet. Det var et program som hedder "OCR Aware" i c:\oplimit , der startede med op. Jeg tror det er en rest fra et scannertekstlæsningsprogram? Hvad siger palleBhansen?

Endnu en gang tak for hjælpen

mvh Krøger

Godkendelse af svar
Fra : only4you

Dato : 21-01-04 09:28

Tak for svaret pallebhansen. Og se min uddybende kommentar.

mvh Krøger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-04 17:48

Det har du ret i, OCR Aware er et tekstgenkendelsprogram, www.depts.drew.edu/acadtech/docs/procedures/scanning/scantext.htm
Programmet er vist ret gammelt og kan nok ikke køre på Windows 98 og nyere, i hvert fald er der mange nyere der er bedre.
Så hvis du ikke allerede har fjernet det helt, ville jeg gøre det i kontrolpanelet under tilføj/fjern programmer, og hvis det ikke kan fjernes helt herfra, kan du fjerne mappen oplimit. I hvert tilfælde lavede programmet kludder, og hvis du kører med Windows 98 eller Me, så kan programmet have skrevet sig ind i Autoexec.bat eller config.sys, hvor man så kan fjerne linien eller bedre skrive REM foran den linie der henviser til programmet.
VH Palle Hansen