/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
hvad farve er en svensk flagstangsknop?
Fra : ticka
Vist : 5155 gange
50 point
Dato : 15-12-03 22:08

....så lige et svensk flag på en dansk flagstang i fjernsynet. Og så var det jeg tænkte: -Hvad farve har egentlig knoppen på en svensk flagstang?? er den blå? eller gul? Det ser i hvert fald forkert ud, når den er rød????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 22:10

den er gul

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 22:11

Den er da blå

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 22:12

Jeg syntes at huske, at "eeeeeeeeeeeeemil's" flagstangsknop var hvid.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 22:12

den er grøn

Kommentar
Fra : NyCe

Dato : 15-12-03 22:13

sys nu ozze at den er gul....................(???)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 22:13

eeeemil´s var af træ og hvid rigtigt nok

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:14

pip pip

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:14

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 22:15

måske lavede emil den i snickarboa

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 22:17

Jeg spørger lige min søster, hun bor i Sverige så hun må da vide det

// Toupie

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 22:22

Blå og gul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 22:22

ticka!
EEEEEEMIL er en dreng i en svensk tv-serie for børn - fra gamle dage, og der havde en flagstangsknop den farve en sådan knop skulle ha'
Så jeg holder på hvid, men i dag kan den da også være af messing, altså gul(d)
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 22:22

Og den stribede fra Matas

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:29

tak for hjælpen emesen, men jeg ved nu godt hvem EEEEEEMIL er.
-Toupie: fik du fat i din søster?

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:30

så den er altså hvid?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:30

Aner det ikke... flyver ikke så højt
Men man kan få piller imod dem... altså ikke stængerne, men dem nede på jorden. De er blå og gule

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 22:31

Ticka

Jeg tror hun sover, for hun svarer ikke.....hmmmm........ligner hende nu ellers ikke

// Toupie

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:31

-eller gul(d)???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:32

NB: Er lidt misundelig Svenskerne har det bedre end os Danskere eller Nordmænd... de har bedre naboer

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:32

ja, hvis svenskeren sover, hva' stiller jeg så op?

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:33

det virker også lidt uretfærdigt, hvis svenskerne kan nøjes med at købe en spand maling, når de skal male flagstang....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 22:35

Kravl op i flagstangen og kig over til sverige, så kan selv se efter, hvis de ikke har lagt den ned for natten.
Emesen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 22:35
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 22:43

Altså Tupie!
Nu har jeg oplevet en hel livshistorie - ingen Svensk flag.
Men det første var jo Dansk.
Emesen.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:43

jamen, flaget er jo dansk! altså lidt dansk-forvirring og man er kommet til at male knoppen blå.....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 22:45

det er jo en svensk flagstang, kan du ikke se det???? .......holder stædigt på den er blå, til det modsatte er bevidst, altså

// Toupie

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:49

er gul det modsatte af blå?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 22:51

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 22:52

Min skærmopløsning er 800x600 så hos mig er det bare en mørk modlysskygge.
IKKE overbevist.
Emesen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 22:54

Her er en avanceret en

http://www.heri.se/flagga.php

Men den er ikke blååååå

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:56

lidt større opløsning - ser ikke nogen blå knop

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 15-12-03 22:59

den avancerede dér ku' måske godt være lidt blå - altså den ene af dem - den anden ser ret gul(d) ud

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 23:03

Toupie - den holder ikke - der skal klare beviser til.
Og det er farven på en svensk flagstangsknop, og ikke bare en tilfældig stang i sverige med et flag og knop.
Emesen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 23:06

Lige nu søger jeg på flaggstänger og det ser ud til at de fleste fabrikanter sælger dem med Guldknop eller med lys ingen blå

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 23:15

Vi har vist alle sammen ret

http://www.flaggstangsspec.com/

Kommentar
Fra : Hallob

Dato : 15-12-03 23:15
Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 23:22

Den er fin

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-12-03 23:27

Følger Teil´s Tip
http://www.kandu.dk/dk/tip/5955

Nat Nat til alle

// Toupie

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 16-12-03 08:17

Den er Polka prikket !

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 09:17

ticka

Her kan du så selv vælge en farve http://www.flaggstangsspec.com/

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 09:18

Du skal klikke på tilbehør.

ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 09:22

Du kan også se på denne side, der er frit valg http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/tradgrd/flaggst/flaggst.htm

og

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 09:29

>Toupie

Ups en "bommert" så ikke at du havde det samme link

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-12-03 09:44

Hej alle.
Mens vi venter på julen.

Hvad er så den officielle farve på knoppen på en dansk flagstang???

50 point til den der giver det rigtige svar.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-12-03 10:13

Ans

Det er helt ok

Ellebye
den må da være rød
// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 10:17

ellebye
Opret dog et spørgsmål !!
Nå men ok, der er ikke en oficiel farve.
Her er en side http://www.bfi.dk/ du kan få den rød,hvid,guld,kobber eller ubehandlet træ.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 10:18

officiel

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-12-03 10:23

>ans Jeg skriver mens vi venter, jeg kopiere alle svarerne ned, og hvis dette spg. bliver lukket inden, opretter jeg et nyt, og kopierer alle svarerne over i spørgsmålet. Herfor "mens vi venter"

Dit svar er kopieret.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 10:26

Hvis man nu er farveblind!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hvem har så ret????????

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-12-03 10:31

Selv om man er farveblind, ændre det jo ikke farven på knoppen, kun personen der ser den, men farven er der alligevel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-03 10:33

Det ved jeg godt, men hvem har ret i om det er den ene eller anden farve?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-12-03 10:43

Det arbejde jeg sluttede med var indenfor staten (Søværnets Materiel Kommando). På et tidspunkt "gik bølgerne højt" da SMK selv fik deres flagstang, netop omkring farven på knoppen, så man satte en person til at undersøge "sagen".

Alt skal jo gå rigtig til indenfor sådan etat, og man kunne jo ikke have at en statslig flagstangknop ikke havde den rigtige farve.

Som der sker i den slags sager blev der næsten lavet en en hel doktorafhandling omkring farve på den danske flagknop.

Så jeg kender svaret.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 16-12-03 10:56

I følge denne side her skal den være rød http://www.egernsund.dk/info/diverse/flag/flagregler.htm
Om der er andre regler indenfor etaten ved jeg ikke.
ellebye du kan jo oprette et brugernavn mere"almindelig bruger" og svare på dit eget spørgsmål, hvis du opretter et spørgsmål!!!!
mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-12-03 12:09

Nej jeg lukker her.

Det var jo kun en julespøg.
>ans hent dine 50 point, der er ingen officielle regler for farven på knoppen af flagstangen i DK. Der flest røde eller hvide, og en minoritet gule/gylne.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 16-12-03 17:02

hej, stod lige af i går. Med risiko for usportslig optræden giver jeg pointene til ans, selvom jeg stadig ikke har den store fornemmelse for, hvilken farve en svensk flagknop skal ha'......

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-12-03 23:41

Ticka

Kan godt forstå dig, for ikke engang min søster kunne fortælle hvilken farve de har