Eksempel på underbyggelse af min påstand kan ses på
www.sds.dk under "Informationer og tips" og under "Hvor skal de bedste dæk monteres?"
FDM skriver på deres medlemsside:
http://www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/daekmontering.doc
På hvilken aksel skal de bedste dæk monteres?
Spørgsmålet er, på hvilken aksel skal man ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering
montere de bedste dæk, altså de dæk med mest mønster? ADAC har bragt en
omfattende undersøgelse foretaget af Michelin. Det helt centrale for sikkerheden,
er dækkets egenskaber til at overføre bremsekræfter og sideføringskræfter. Et
udpluk fra undersøgelserne viser følgende for biler med henholdsvis forhjulstræk,
firehjulstræk og baghjulstræk:
Bedømmelse: ++ = meget fordelagtig placering
+ = fordelagtig placering
o = uden indflydelse
ø = dårlig placering
øø = meget dårlig placering
Montering af de
bedste dæk Forhjulstræk Firehjulstræk Baghjulstræk
________________________________________________________________________________
foraksel bagaksel foraksel bagaksel foraksel bagaksel
Trækkraft: tør vej ++ øø o o øø ++
våd vej + ø o o ø +
Acceleration
i kurve: tør vej o o o o o o
våd vej + ø o o ø +
sne/is ++ øø ø + ø ++
Retningsstabilitet v/
bremsning: tør vej + ø o o o o
våd vej ++ øø ø + ø +
Bremsning i
vejkurve: tør vej o o ø + ø +
våd vej øø ++ øø ++ øø ++
Aquaplaning:
vejkurve øø ++ øø ++ øø ++
v/ høj hastighed øø ++ øø ++ øø ++
Baghjulsudskridning
i vejkurve: tør vej + ø + ø + ø
våd vej øø ++ øø ++ øø ++
Punktering: ø + ø + ø +
____________________________________________________________________________
De stærkt kritiske manøvre er aquaplaning og baghjulsudskridning i vejkurve, og her er tendensen klar, de bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede. I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 + for forhjulsmontering men 38 + for baghjulsmontering.