|
| Startproblemer - nogle gange Fra : Nikolaus | Vist : 1007 gange 70 point Dato : 24-11-03 15:58 |
|
Hej bileksperter.
Jeg har et (for mig) lidt kuriøst start problem med min Opel Kadett 1.6, 1987.
Den vil TIL TIDER ikke starte !!!
Der er ingen -absolut ingen- system i, hvornår den starter og ikke gør. Hverken vejret, tidspunkt, kørsel dagen i forvejen eller noget andet, tyder på nogen specifik årsag.
Jeg har skiftet starteren (og forsøgt med to der virker med garanti), efter lyden at dømme, kører starteren, der er strøm på batteriet - da alt lyser, radioen køre og alt fungere tilfredsstillende og uden grund til at tro, at der mangler strøm. Jeg går ikke ud fra det er generatoren, da der så ikke ville være strøm på dyret.
Er der nogen der kan gennemskue hvad min lille bil prøver at fortælle mig, med denne adfærd??
Bilen kan, med et yderst beskedent skub, sættes igang fra anden gear - uden problemer. De næste par starter den dag, starter den SOM REGEL uden problemer, indtil næste dag eller ... måske senere samme dag !!!
Nikolaus
| |
| Kommentar Fra : Nikolaus |
Dato : 24-11-03 16:06 |
|
Jeg har forsøgt mig med "hiv i ledninger" tricket. Det fungerede ikke.
Mht. forbindelserne, syntes jeg at jeg har gennemgået dem, så jeg næsten kan tegne et diagram over de elektriske forbindelser i motoren.
| |
|
Kik på dine ledninger, fra tændspole til tændrør. Er de beskidte?
Hvis de er det, bliver de fugtige i vådt vejr, og bliver ledende udenpå. Strømmen løber udenpå, og går i stellet. Husk der er stor spænding på ledningerne til tændrørene.
Vask dem med sæbevand, tør dem med køkkenrulle, brug evt. en føntører også.
Hvis du har noteretm at det netop er i fugtig vejr du har problemerne, kan dette være et godt bud.
Du kan også få dem skiftet, men det er måske ikke nødvendig. Prøv det andet først.
MVH
JMS
| |
| Kommentar Fra : Nikolaus |
Dato : 24-11-03 16:10 |
|
jmsgruppen>> Der er ingen system i, hvornår den ikke vil - heller ikke om det er fugtigt, varmt, eller koldt.
Det med tændrørene, har jeg ikke udført. Så det prøver jeg.
Men jeg hører gerne flere forslag.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 24-11-03 16:16 |
|
Selvfølgelig korrekt med tændrørene.
Med hensyn til hive i ledningerne, var den gamle Croma på værksted indtil flere gange, inden vi ved et tilfælde fandt fejlen. Og det var fuldstændig tilfældigt hvornår skidtet nægtede at starte. Ligeledes kunne den slæbes igang, og så kørte den. Til sidst kunne den dog finde på at have lidt udsættere antagelig pga overfodring. Jeg kan ikke sige om det er der fejlen er, men som du beskriver det, er lyder det ens.
Og jeg medgiver dig, det er til at blive bims af at lede efter.
| |
|
OK. Held og lykke.
Jeg er ikke bilekspert, men har selv haft en gammel kadett engang,(25år siden) den havde dette problem. Det var meget træls, derfor husker jeg situationen klart..
Du skal nok få flere gode bud, har set nogle der er meget dygtige herinde. Så vær lidt tålmodig. Jeg har ingen andre forslag
MVH
JMS
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 24-11-03 17:27 |
|
To fejlmuligheder findes. Elfejl og bensinfejl/mangel.
Find ud af om der er en gnist ved startprobelmet.
Pil et tændrør ud, læg med kablet tilsluttet, på motoren.
Se om der er en gnist ved startforsøg.
Derefter ved du hvilken vej fejlsøgningen skal gå.
| |
|
vognen starter straks når du skubber den igang skriver du. Forskellen er at når du skubber har du ikke gang i den
strømforbrugende selvstarter. Denne stjæler altså så meget spænding at det går ud over forsyningen til tændings
anlægget. Men alligevel tror jeg ikke at starteren fejler noget, det er mere sansynligt med strømforsyningen til
tændingen. denne går jo gennem tændinglås sikringsbox osv. der er måske ikke så god forbindelse længere.
Dette problem løses ved at montere et såkalt hjælpestartrelæ. ved hjælp af dette forsynes tændspolen direkte
fra batteriets plus pol samtidig med at startmotoren kører, når man så slipper nøglen går anlægget over til det
gamle system. enhver autoelektriker kan lave det for små penge
| |
|
Ja reiffenstein er ide på den rigtige fejl, men istedet for at løse problemet med relæer, er min forklaring:
Når en starter bruges, trækker den så meget strøm, at spændingen falder gevaldig, det medfører at tændingsanlægget (tændspolen) ikke får nok til en god gnist.
Lad dit batteri op (måske er generatoren stillet til at give for lidt), evnt. få testet dit batteri, eller endnu bedre køb et nyt 60AH eller så stort du kan proppe i.
Du kan bare lave det forsøg at oplade det gamle hver 3. dag, så er der ingen problemer.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : buch78 |
Dato : 24-11-03 20:40 |
|
Hejsa.. jeg har en kadett fra 83. en model D..
Jeg har også været ude for det problem. men jeg har løst det ved at trække en ledning fra Stel på batteriet og til stel på strømfordeleren.
| |
| Kommentar Fra : pabloj |
Dato : 24-11-03 20:48 |
|
Det kan også være magnetventilen på karburatoren, dårlig forbindelse eller dårlig spole.
Et lille tip: Det er lettere at have et brugt tændrør, der selvfølgelig virker, for at afprøve tændingen, så er man fri for at pille et ud.
Jes
| |
| Kommentar Fra : sir_kaj |
Dato : 25-11-03 12:01 |
|
Hej
tjek lige din rotor i stømfordeleren.
Den har det med at brænde af.
af med dækslet og kig.
Hvis der er brændt hul i rotoren , så tjek tændkabler for modstandsværdi med ohmmeter.
5-10 ohm er normalt,
kc
| |
| Kommentar Fra : sir_kaj |
Dato : 25-11-03 12:03 |
|
hej igen
glemte lige at det selvfølgelig er 5000 - 10000 ohm der er normalt
kc
sorry about that
| |
|
Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Med venlig hilsen
JMS
| |
|
Jeg er næsten 90 % sikker på du du skal have skiftet din tændspole !!
Nu ved jeg ikke hvad stand dit batteri er i ?! og hvis du har problemmer med kileremmen kan der jo være små problemmer med at lade batteriet op !
Men jeg ville købe 1 nyt batteri og 1 ny tændspole !
Vh
Thomas
| |
| Kommentar Fra : Nikolaus |
Dato : 08-12-03 08:59 |
|
Efter en tid hvor jeg har forsøgt lidt af det i har nævnt, har jeg ikke fået løst mit problem.
Jeg har taget kontakt til en mekaniker, der efter at have lyttet og overordnet set på problemet, står meget uforstående overfor problemet.
Han vil teste den over et par dage og se om han kan hitte ud af hvad det er min auto fejler.
Men jeg kan oplyse at:
-dyret starter i 30-40% af morgenerne (koldt, lunt, regn, fugtigt, tørt, parkeret længe/kort)
-dyret starter som regel i 20% af tilfældende jeg starter den fra mit arbejde (efter 7-8 timers parkering)
-starteren kører rundt og drejer svinghjulet så moteren kører rundt.
-der er masser af juice på batteriet (radioen kører, lysene lyser klart, starter kører rundt ..)
-efter vellykket skub for at få dyret igang, kan den slukkes og tændes efter behov og starter i 90-99% af tilfældene.
-starteren, generator, tændrør er OK.
Hvis i har andre bud hører jeg gerne fra jer. Men nu kører jeg den til doktor Jensen, og så må vi se hvad han siger
God jul og mange tak for jeres feedback.
nicolaus
| |
| Godkendelse af svar Fra : Nikolaus |
Dato : 08-12-03 09:09 |
|
Jeg har valgt at give point til 3773, fordi disse løsningsforslag er de eneste jeg eller min mekaniker endnu ikke har kunnet tilbagevise. Derudover svarede 3773 først.
Tak 3773! Et sted håber jeg, at dine forslag er problemet så det kan blive løst.
nicolaus
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|