/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kaution/kautionsfælde
Fra : leitz
Vist : 364 gange
50 point
Dato : 16-11-03 14:35

Jeg har for en del år siden kautioneret for min tidligere kone i forbindelse med vores skilsmisse. Hun skulle købe hus og som en formalia sag skulle jeg kautionere for lånet.
Hun har ikke overholdt sine forpligtelser, så nu hænger "aben" hos mig. Jeg har været en tur i retten, og der er blevet taget udlæg i hus og bil. Jeg er blevet reg. i Rki.
Nu vil jeg gerne ud af det her, som udhuler hele min økonomi og samliv, men jeg har bare ikke lige de ca. 100000 kr. det drejer sig om.
Jeg har skrevet og foreslået den pågældende bank, at jeg låner nogle penge af min familie ( jeg foreslog 30000 kr), som jeg så ville betale dem for at komme ud af det, men det ville banken ikke acceptere. De skrev at alle kreditorer skulle betales med lige procentsats. Er der nogen der kan bidrage med noget konstrukttivt, har været i samme situation eller kender nogle eksperter på området......

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-03 18:54

Et godt råd, hvis du ikke har gjort det, ville være at kontakte en advokat.
Hvis der måtte være en friværdi i din ekx-kones hus på det beløb du har kautioneret for, behøver du som sådan ikke mere at stå som kautionist, da pengene "står" i huset, og du bør under alle omstændigheder kunne gøre udlæg i friværdien.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : leitz

Dato : 17-11-03 21:59

Tak for svaret ellebye.
Nu er det sådan at hun har afhændet huset og bor til leje i lejlighed og har ikke rigtig nogen værdier så der er ikke pt. noget at komme efter så hvad gør man

mvh
leitz

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-11-03 22:28

Spørgsmålet er om du kan gå så vidt at du har krav på udlæg i en eventuel løn.
Og samtidig få beslaglagt alt af værdi evt. smykker ol.i hendes hjem. Men jeg vil nok råde dig til at tale med an advokat om det, det er jo hele dit liv det går ud over.

Og du gjorde det i sin tid for at være flink, sikken en tak man får.
Du kan i øvrigt altid ringe til advokathjælpen hvor jeg mener den 1. time er gratis, for at få nogle gode juridiske råd. Det kunne være de kendte til noget i lovgivningen så du kunne trække dig ud af det hele.

Mit bedste håb for at det må lykkes
Med venlig hilsen

Ellebye

Kommentar
Fra : leitz

Dato : 19-11-03 08:55

Hej Ellebye

Tak for svaret jeg håber også på lidt retfærdighed

Med venlig hilsen

Leitz