/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
SDRAM?
Fra : CamillaKrag
Vist : 386 gange
100 point
Dato : 25-02-02 14:56

Hej!

Jeg vil gerne putte nogle flere RAM i min bærbare, og jeg har hentet følgende fra producentens hjemmeside:

The entire range is designed to accept either EDO or SDRAM SODIMMS. The machines are shipped as standard with SDRAM memory. There are 2 SODIMM sockets on the motherboard, under a small door on the base of the machine. It is not permissible to mix these 2 types of memory in one machine, either both chips have to be EDO or both chips have to be SDRAM. EDO SODIMMS are commonly available in sizes 16MB, 32MB and 64MB. SDRAM SODIMMS are commonly available in sizes 32MB, 64MB and 128MB. Samsung recommend the use of SDRAM memory only.

Nu er jeg bare i tvivl om hvordan det skal forstås. Betyder det at jeg kan købe hvilket som helst mærke, bare det er SDRAM? -Det er lidt interessant, for der er jo stor prisforskel mærkerne imellem.
Tak:)

Accepteret svar
Fra : reinhold

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-02 15:27

Hejsa.

Ja, det er ligegyldigt hvilket mærke du anvender. Om det er EDO eller SDRAM teknologi er ligegyldigt. Husk blot at det er SODIMM ram moduler (144 pin) du skal anvende.
Iøvrigt bliver EDO ram normalt ikke forhandlet mere.

mvh. Casper

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-02-02 15:54

det kommer an på hvor gammel din pc er,
nogle kan ikke ikke køre med pc100 og pc133 (prisforskellen)
sdram moduler samtidigt.
du kan ikke anvende både edo og sdram samtidigt.
du kan sagtens sætte 32mb og 128mb sammen osv.
det er ligegyldigt hvilket mærke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-02-02 15:31

Mon ikke du skal bruge f.eks. så en her?
128MB PQI PC133 SO-DIMM 144 pins - pris 398,- hos PRC
Jeg har ikke kigget om den kan fås billigere andre steder.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-02-02 18:31

Du skal have SO-DIMM ram Ikke dem som bliver kaldt SD-RAM

SO-DIMM Ram har 144 pins
SD-RAM har 168pins

"K E Nielsen" <karle@city.dk> wrote in message
news:a5dhnr$2th9$1@news.cybercity.dk...
> Mon ikke du skal bruge f.eks. så en her?
> 128MB PQI PC133 SO-DIMM 144 pins - pris 398,- hos PRC
> Jeg har ikke kigget om den kan fås billigere andre steder.
>

Kommentar
Fra : CamillaKrag

Dato : 26-02-02 14:16

Tak for svarene..
Nu er jeg kun i tvivl om en ting. Jeg har åbnet puteren for at se om det var PC100 eller PC133 der sad i. Men der stod bare "Made in Korea" på RAMne.... Hvordan finder jeg ud af det? Producentens hjemmeside er ikke megen hjælp her, der står bare det der stod i mit oprindelige spørgsmål....

:)

Kommentar
Fra : reinhold

Dato : 26-02-02 16:08

Hejsa.

Du behøver ikke checke om det er PC66, PC100 eller PC133 ! Men hvis du vil, kan du checke efter nogle numre på selve ramkredsene. Der står normalt en bindestreg til højre efter chip numrene, f.eks. "-10", det betyder at det er 10ns ram, hvilket er PC66 ram. Et tal under "-9" er PC100 eller hurtigere.
Iøvrigt er der en lille misforståelse fra "Gichael" idet SDRAM er en ram teknologi, mens SODIMM er en standard for modulstørrelse, og pinout.

mvh. Casper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-02-02 10:26

> Nu er jeg bare i tvivl om hvordan det skal forstås. Betyder det at jeg
> kan købe hvilket som helst mærke, bare det er SDRAM? -Det er lidt
> interessant, for der er jo stor prisforskel mærkerne imellem.

Jeg har selv gode erfaringen med RAM fra www.crucial.com
De har en udmærket online "memory selector" der guider dig igennem
valg af RAM til din bærbare. De leverer til DK via UPS express på 2 dage.

--
Corto

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-02-02 10:33

> Jeg har selv gode erfaringen med RAM fra www.crucial.com
Ups, start her - bedre at bestille fra EU:
http://www.crucial.com/uk/index.asp