/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Frostsikring af udendørs vandrør
Fra : stugan
Vist : 11123 gange
19 point
Dato : 05-11-03 15:39

Jeg har købt en ødegård i Sverige, men ejendomsmægleren siger, at der kun er sommervand fordi røret fra brønden ind i huset ikke er gravet 120 cm ned og kommer op på siden af huset. Jeg kunne måske grave ned til røret næste sommer (der er ca. 5 m rør), men hvordan skulle jeg isolere nede i jorden?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-11-03 16:56

Du skal ikke isolerer nede i jorden, det hjælper ikke noget, du skal bare have den ned i frostfri dybde, som herhjemme er 90-110, der vil måske være vintre hvor frosten kryber derned, så jo længere ned jo bedre.
Røret skal føres op inde i huset, og er det nær ved en ydervæg, kan du isolere med hvad du vil, det nemmeste er færdige rørskåle i skumplast, der fåes til alle rørtykkelser.
Røret bør være af "plast", såkaldt PEL eller PEH, (springer normalt ikke når vandet er frossen, de er som regel sorte, og samles med klemringsfittings.
Hvis huset er uopvarmet, vil frosten før eller siden trænge ind og fryse "installationen", uanset hvor godt der er isoleret. Dvs. at står vandet stille i røret (der tilføres ikke nyt varmere vand), og er temperaturen under nul udenfor røret, vil det fryse før eller siden. Men en god isolering rundt om røret inde i huset, kan forsinke frysningen.
Man kan selvfølgelig "frostsikre" med elkabler omkring, men der er jo nok ikke el til rådighed.
Så kan man også lave en tømmeanordning, hvis der er fald tilbage i en brønd eller lign. Det er måske allerede lavet så man kan tømme tilbage ned i brønden? Og er også den bedste "sikkerste" metode.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hesp

Dato : 07-11-03 19:49

hej Stugan
jeg giver palle b. Hansen ret det med at få vandet tilbage i brønden er best.
jeg vil bare tilføge at du kan åbne for vandhanen i huset så få den luft den vej, og i nogle tilfælde kan det og forhenter
rørerne at springe for nå vand fryser udviger det sig og kan det ikke komme af med overtrykket og så sprænger det rørerne.
hilsen Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-11-03 09:45

Hvordan går det?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stugan

Dato : 10-11-03 10:21

Tak for de gode råd. Jeg har faktisk ikke overtaget huset endnu, men jeg er indstillet på at tømme det for vand hver gang jeg har brugt det om vinteren. Mit problem er at jeg gerne vil kunne være der om vinteren - og at jeg altså er bekymret for om rørene fryser MENS jeg bor der. Det hjælper nok ikke meget at føre rørene op inde i huset eftersom det står på en sokkel af kampesten med luft under gulvet. Som sagt føres røret ind på siden af huset. Ud fra øjemål så det ud til at være i hvert fal 1 meter nede ved indførslen i brønden. Det jeg vil gøre nu er at grave så jeg ved hvor tæt på overfladen røret er i nærheden af huset. Herefter vil jeg isolere med 25 cm rockwool ved indførslen i huset. Eventuelt vil jeg forsøge med isolering i jorden hvis røret på et mindre stykke ligger for tæt på overfladen.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 10-11-03 21:19

Det hjælper ikke med isolering udendørs hvis ikke du samtidigt frostsikrer med el kabler.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 19 point
Dato : 10-11-03 22:09

Nej ikke i det lange løb, men det kan forsinke kulden i at nå at trække ind, så røret måske ikke er frossen til næste gang, du bruger vand.
Det er klart at vand i en brønd er meget tæt ved + 8 grader C, og hver gang der bruges vand, kommer der ny "energi" ind i røret.
En anden frostsikring, er at lade vandet løbe meget lidt, det er jo noget man ikke gør, hvis man skal betale for det og afløbsafgift, men det skal du formodentligt ikke, kun for den smule strøm pumpen bruger.
En metode der bruges på udendørs vandmålere, er (beskrevet i "Vejledning iVandmesterfaget" s. 115) at nedgrave et 1m betonmufferør, i flugt med jordoverfladen, der er så dæksel med isolering på. Vandrøret kommer op fra bund og til nær toppen hvor måleren sidder, og afgår så igen i bund (ind til hus). Men nu kommer det geniale: luften i målerbrønden holdes opvarmet af jordvarmen som kommer op i brønden af et nedgravet, ler eller betonrør, der er gravet yderligere ned i bunden, og lige stikker op i brøndens bund. Røret er 15 cm gange 70 cm.
Ovennævnte er for at illustrere jordvarmens betydning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stugan

Dato : 11-11-03 08:37

Dette bliver mere og mere interesant: Skal jeg forstå de sidst forslag således at man leder vandrøret fra 1 m dybde op til siden af huset (hvor det kommer ind) gennem et lodret betonrør, der i bunden er forsynet med et lerrør på 70 cm? Rent bortset fra at man skal grave et hul på 1,7 m i den svenske muld lyder det smart.

Kommentar
Fra : stugan

Dato : 11-11-03 08:41

Dette bliver mere og mere interesant: Skal jeg forstå de sidst forslag således at man leder vandrøret fra 1 m dybde op til siden af huset (hvor det kommer ind) gennem et lodret betonrør, der i bunden er forsynet med et lerrør på 70 cm? Rent bortset fra at man skal grave et hul på 1,7 m i den svenske muld lyder det smart.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-03 13:34

Det der med at tømme, når du har været der om vinteren er en god ide. Med hensyn til resten, så findes der varmekabler, som er beregnet til at stikke ind igennem. Systemet har fittings osv., så du kan bruge alm. rørlæggerteknik. Det vigtigste sted er der, hvor du kommer op fra 1 meters dybde og går ind i huset. Selv har jeg vandledningen ført op gennem en krybekælder, hvor det sagtens kan nå at fryse i løbet af 5-6 timer.(Da var der osse -22 udenfor!). Mine rør i krybekælderen, som er en modbydelig støvet og snæver arbejdsplads, er omviklet med varmekabel, en tilskåret kasse af styroporskum og yderst en strømpe af galvaniseret net med lille maskestørrelse. Mus elsker styroporskum. Det letteste, du kan gøre, mens du overvejer dine løsningsmuligheder, er at lade vandet dryppe fra en hane et sted, når du ikke bruger af det. Et par liter eller ti i timen skulle brønden nok kunne klare, og vandet løber jo via siveanlæg tilbage i jorden igen. Det vil så bare være en smule el til pumpen, som det koster. Jeg er enig med forrige ærede indlægger i, at du skal bruge plastrør. I jorden har jeg de sorte polyetenrør, mens jeg ude af jorden har almindelig skummetmælksfavet PEX-rør. En bundfrysning eller to klarer de sagtens, mens de svenske installatører sikkert gerne vil lokke dig til at bruge kobberrør eller rustfrie stålrør. De koster 2 til 4 gange så meget som PEXrør og skal importeres, mens svenskerne selv producerer plastrør på Virksbo. Og rørene af metal flækker første gang de bliver frosne. Jeg har været medejer af et hus, hvor vi ved overtagelsen havde rindende vand - ned af alle væggene. Mit forslag er altså: Tøm, hvad tømmes kan, når du forlader stedet, lad vandet løbe meget stille, mens du er der og forbered varmekabel om/i den del, du kan komme til. Fem meter er jo ikke det store problem at grave. Du skriver jo MULD!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-03 17:05

Ja man kan godt bruge et rør, feks. de røde kloarkrør i Ø 110 eller 160 mm, grave det 1,7m ned og lade det gå helt op lige forbi indføringen i huset. Den del der stikker op over jorden, og lidt under, skal isoleres ind eller udvendig, men ved en isolering, skal der være luft omkring vandrøret.
Man kan også som pbp_et skriver købe et varmekabel som ligger tæt til vandrøret, med en tæt isolering omkring (husk den skal være regntæt), så kan man nøjes med at tænde for strømmen når røret er i fare for at fryse.
At skifte til polyetenrør hele vejen er en god ide, særligt hvis det gl. rør ser medtaget ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-11-03 16:56

Tænk alvorligt over det med plastrørene, når du kommer til dem. Der i Småland, hvor jeg har fristed, holder en kobberrørsinstallation visse steder kun 15 år. Så er de tæret op indefra. Ja - jeg skrev kobberrør. Snævre dimensioner i forbindelse med surt grundvand giver fine mulighed for en blanding af turbulens- og kemisk korrosion. Forslag: Brug kun metalrør, hvor du ikke kan undgå det. For eks. dem, der sidder på vandhanerne. Nødvendige fittings er desværre af metal, så sæt dem på steder, hvor du kan holde øje med dem og evt. skifte efter behov. Og husk på, at det er dit eget vand; du behøver ikke have nogen med autorisation til at trække rørene. Det er kun nødvendigt til el-installationer og til kloakafløb - incl. egen rådnebrønd og siveanlæg.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-04 14:45

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 23:27

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 01:00

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emiliva

Dato : 09-12-05 10:13

Jeg er også i besidelse af en ødegård i sverige. Min brønd ligger 50m fra huset, vandrøret er af sortplast og kan tåle frost, det ligger i en 50cm dybte.
Det jeg har tænkt på at jeg kunne gøre for at løse problemet med is i vandledningen er; endten at trække indvendige varmekabler (dtiv9 devi ) jeg ville så kunne smelte isen i røret ved at starte min generater, der laver strøm og lade varmekablet varme til isen er smeltet. Jeg ved bare ikke hvor lang tid dette ville tage og prisen på kablet er lidt dyrt.
Den anden mulighed jeg har tænkt på er hvis jeg fik koblet en trykluft flaske til systemet, så kunne jeg efter hvergang jeg havde brugt vand trykke vandet ud af røret. Minus ved denne metode er selvfølig at der skal pumpes en hel del når der er 50m til brøndem. Ventilen der forhindre tilbageløb af vandet til bage til brønden skal sidde oppe ved pumpen efter koblingen af trykluftten.

Godkendelse af svar
Fra : stugan

Dato : 09-12-05 10:33

Tak for svaret pallebhansen.