/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CD-rom problem win98
Fra : bingo123456789
Vist : 373 gange
90 point
Dato : 30-10-03 21:37

Har formateret gammel pc og installeret win98 istedet for win95. Efter den har installeret win98 fra CDrom-drevet vil den mærkeligt nok ikke give adgang til CDrom-drevet igen. Dvs, når jeg genstarter finder den CDrom i opstarten og når win98 er kommet igang viser den også fint nok CDrom-ikonet under denne "denne computer", men når jeg dobbeltklikker på CDrom-ikonet vil den ikke give mig adgang. Jeg kan kun forsøge igen eller annullere.
I enhedshåndteringen viser den ingen problemer, og jeg har forsøgt at opdatere driver, og har hentet og installeret den præcise driver til dette CDrom-drev.
MEN DEN VILSTADIG IKKE GIVE MIG ADGANG!!!!!!!
HJÆLPPPP!!!!

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 30-10-03 22:34

Hvad hedder dit CD drev? Kan du ikke taste "start/kør" og indtaste dit CD drev (D:\ ) (E:\) eller hvad det nu hedder, og så taste på gennemse!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-03 00:07

Hvad er fejlmeddelelsen?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-10-03 00:09

Prøv at sætte din cd-rom som slave til din marster harddisk.

ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-10-03 10:32

Det kunne være en ulæselig CD du har puttet i drevet. Prøv en anden.
Hvad med i DOS? Virker den som G: drev, hvis du sætter :

Citat
config.sys -> device=c:\cd\aspicd.sys /D:cd000 ..( Forudsat din driver hedder aspicd.sys og ligger i c:\cd )

autoexex.bat -> c:\dos\mscdex.exe /D:cd000 /L:g /M:10 ..( Forudsat din MSCDEX.EXE ligger i c:\dos )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-03 13:56

God ide Molo!
Du kan osse bruge en win98 startdiskette, og starte med CD support! så sætter du en cd i og prøver at køre en dir på dit cd drev. Hvis det virker kan man til en vis grad udelukke fejl på drevet!

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 31-10-03 14:06

Tak for svarene, men.....

Jeg har prøvet de foreslået ting, men det har ikke givet noget positivt resultat.
Fejlmeddelelsen siger; Der er ikke adgang til E:\ Enheden er ikke klar forsøg igen annuller

Til molokyle; Ku' du spesifisere det der med DOS? Helst trin-for-trin-metode. Jeg er ikke så DOS orienteret/kendt

Tillæg:
I opstarten skriver den at den har fundet ATAPI CDrom, men mit CDrom er en Cyberdrive. Model No; Cyberdrive 321D og den driver har jeg også hentet ned fra "driverguide" og installeret. I enhedshåndteringen skriver den bare at den har en cdrom.
Jeg kan snart ikke klare mere....Arhhhhh.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-03 14:12

ATAPI er korrekt det har ikke noget med cdrom model, det undrer mig bare du læser dosdriveren ind fra starten. Det burde ikke være nødvendigt!

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 31-10-03 14:28

Har prøvet at sætte startdiske i og bedt om dir på E drev, og der skriver den at den tilhører MS-RAMDRIVE!!! Er det istedet for ROMDRIVE eller hva??? Nå, men den skrev også at CDrom-drevet hørte til F:. Da jeg skrev dir til dette drev fik jeg samme meddelelse, at der ikke er adgang.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-03 14:38

Ok så tror jeg godt du kan regne med at drevet er defekt, desværre! En sidste ting du kan checke er at kablerne sidder rigtigt både i cd og motherboard! Husk at slukke PC'en først! Hvis problemet er det samme må du ud og lede efter et nyt drev, så kan du jo ligeså godt købe et DVD drev da prisen er det samme!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-03 14:39

Lige en sidste ting! Har du sat cd drevet til auto i din bios?

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 31-10-03 20:24

Hej tedd!
Med hensyn til at skifte CD-drev ud har jeg i mellemtiden forsøgt med andre CD-drev og tilsvarende problem opstår.
Jeg vil prøve at undersøge BIOS. Det lyder som en spændende ide. Jeg kan på nuværende tidspunkt fortælle jeg ikke kunne vælge cdrom i sin tid, da jeg bad at computeren om at skulle starte fra a-drevet. Jeg ville have valgt at boote fra cdrom-drev, da jeg afinstallerede win95 og installerede win98. Men mærkeligt nok kunne jeg godt installere win98 fra cdrom gennem DOS. Hvis cdrom ikke er mulig fra BIOS, hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-10-03 20:32

Hvordan sidder dit cd-rom drev. Som slave til en marster eller som 2. ide marster eller slave?

ellebye

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 90 point
Dato : 31-10-03 21:55

Hvis din bios ikke finder din CD hvis du sætter den til auto, så virker cd drevet ikke, så er det enten en kabelfejl eller osse er CD drevet defekt!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-03 10:49

Som tedd siger : Prøv at skifte fladkablet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-11-03 10:59

Som >teed og >molokyle skriver har jeg selv prøvet ikke at kunne komme i kontakt med en slave harddisk, det viste sig at være kablet der var defekt men det så også noget krøllet ud.

Det kan være en årsag.

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 02-11-03 11:31

Jeg vil ved først kommende lejlighed (nok først mandag) prøve de sidste indkommende kommentarer.
Det undre mig bare, hvis kablet skulle være defekt. Kablet's nuværende position sidder til på motherboardet. I forbindelse med kommentar til jeg skulle sætte mit cdrom som slave til master harddisk opstod nemlig samme problem. Dér skiftede jeg jo kabel. ... Men jeg pillede ikke det gamle kabel ud som sad fra motherboard til cdrom.
- Det skulle jeg måske have gjort?
Det er da forsøget værd at prøve igen. evt. også med et nyt kabel.

Og så vil jeg også forsøge finde cdrom i BIOS!!!
- Burde den ikke selv foreslå cd-drev, når man vælger hvilket drev computeren skal starte fra???
Den mulighed var der nemlig ikke i sin tid, da jeg "bootede". Jeg kunne kun vælge; A,C eller C,A. Jeg kan huske fra andre computere man også kan vælge cd-rom.
- Hvis jeg finder cdrom i BIOS har jeg så forstået det korrekt at den skal stå til auto???

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-11-03 11:36

Hej >teed og >molokyle.

Jeg har været ude for, at det ikke er helt ligegyldigt i hvilken række man sætter kablet på marster og slave, er der noget om snakken?

ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-03 11:40

Næhh... det burde være ligegyldigt, men det er ikke ligegyldigt til hvilken slot du sætter kablet på motherboardet. Den ene er til drev 1(master)+2(slave), den anden til drev 3(master)+4(slave). Dit master drev skal sidde som drev 1.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 14:40

Hvis du bruger jumpere burde det være ligegyldigt!

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 02-11-03 21:08

Halløj Gutter!
Nu har skiftet CDrom og kabel, sat den på auto i BIOS og undladt den ene harddisk(som var slave). Tilsyneladende virker skidtet. Nu har jeg lidt svært ved finde ud af den egentlige årsag, men i første omgang vil jeg tillægge fejlen på cdrom-drevet.
Hvis ingen modsætter sig vil jeg tildele mine point til tedd, ok?

Tak for glimrende indlæg

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-11-03 21:28

Hvorfor skulle nogen modsætte dig hvem du giver point. Det er da dit valg.

Formålet med kandu er "lær fra dig, og bliv selv lært".

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : bingo123456789

Dato : 02-11-03 21:37

Tak for svaret tedd.