/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
tekstgenkendelse
Fra : skumfidusen
Vist : 479 gange
200 point
Dato : 26-10-03 14:05

Jeg har ladet mig fortælle at man i Word 2002 kan scanne dokumenter ind, for derefter at redigere i dem i Word. Er der nogen der kan forklare mig hvordan?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 26-10-03 15:17

Når man skanner normalt, vil "emnet", komme ud som et billede.
Hvis man derimod har installeret et OCR program (mange følger med skanneren), så ved skanneren og softwaren at de skal prøve at identificere hvert tegn. Og det der kommer ud er ikke et billede men en tekst. Denne tekst kan så overføres til feks. Word.
Man kan også åbne Word, og fortælle den at den skal aktivere skanneren, og hente teksten.
Hvordan de virker, tjaa, jeg har ikke de bedste erfaringer, hvis det er flerspaltede sider, med forskellig skrifttype, så bliver det noget mixmax. Men hvis man sætter sig godt ind i programmet, så kan man fortælle den (Ved at makere udsnit) at den skal læse kun det afsnit osv.
Man skal sørge for at bruge programmer der kan opfatte æøå, og det kan de mere avancerede programmer, og selvfølgelig de danske.
Problemet med de fleste er at man skal sidde og rette mange bogstaver og afsnit skal flyttes.
K-Komputer havde feks. et OCR program der var gratis og godt, de gennemgik det også, men det var for ca. 2år siden. Jeg kan godt lede efter det?
Men ellers brug Google og skriv ORC eller tekstgenkendelse, hvis du ikke har et der fulgte med din skanner.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : skumfidusen

Dato : 27-10-03 10:25

Tak for svaret pallebhansen.

Du må meget gerne lede efter det gratis ocr program. Jeg har downloaded en gratis prøveversion af fine reader, men når jeg skal scanne et dokument ind åbner den mit webcam, muligvis fordi det ligger på min usb-port?