/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
ulydighed udendørs?!
Fra : gyngegrisen
Vist : 694 gange
200 point
Dato : 14-02-02 11:31

Vi har en dejlig Corgi cardigan på 10 måneder, og vi bor på landet.
I starten var der ingen problemer i at han løb løs udenfor. Han blev omkring huset og kom hver gang vi kaldte på ham.
Nu er han begyndt at gå langt væk fra huset og kommer ikke altid når man kalder.
Og slet ikke hvis han mener at der sker noget mere interessant længere væk.
Jeg er begyndt at lege med ham når han kommer, for at overbevise ham om at det er rigtig sjovt hvis han kommer. Men det kan man jo heller ikke gøre hvergang.
Helt slem er han til at løbe ind på naboens mark og drive hans køer.......

Vi er bange for at han skal finde på at løbe endnu længere væk. Evt, til den nærmeste går hvor der bor en "dame" hund. Og som tiden går vil han jo blive mere og mere interesseret i den slags.
Vi havde håbet på at det kunne lade sig gøre at have ham til være ude, uden opsyn hele tiden.
Det er lidt omfattene at hegne vores grund ind da den lidt større end alm. parcelhus have, og det er lidt svært at forklare hunden hvor han må gå til....eller er der en god løsning på det.
Vi overvejer at kastrere ham?!?!

Vi har vores egen grusvej, og når han er ude og er kommer en bil, så løber han efter bilerne når der kommer nogen. Og jeg er meget bange for at han en dag løber på en, eller ud foran dem, det virker ikke som om at han ved at det er farligt, og han ikke forstår jo forståligt nok ikke konsekvendserne af det.
Er der nogen der har nogle forslag til vores problemer??

Mvh.
Ninna

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-02-02 12:00

-- Hej
Det er måske ikke så mærkeligt at han løber efter naboens køer, faktisk er
Corgier oprindelig beregnet til at drive kvæg.
Så selvfølgelig er det mere spændede for ham end at gå alene hjemme i haven.
Jeg tror at den bedste løsning ville være at lave en løbegård. Det behøver
jo ikke at være hele haven der bliver indhegnet. Så er det bare nødvendigt
at gå ture med ham så han får motion nok.
Det går ikke i længden at have en hund til at løbe løs uden opsyn, der er
alt for mange farer og det generer måske også naboer eller andre, der ikke
bryder sig om hunde.
Hilsen Vibeke Lerche

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 14-02-02 13:22

Hej.
Et godt svar fra Vibeke Lerche
hilsen lillian

Accepteret svar
Fra : vestergade

Modtaget 200 point
Dato : 14-02-02 13:48

Hej Ninna

Det du skriver kunne jeg egentlig selv ha`skrevet for ca 2 År siden. Vi havde fulstændig samme problemer med vores "Filur" en skøn blanding mellem en Boxer og Labrador. Jo ældre han blev jo mere "selvstændig" blev han,-bare på nogle punkter der ikke var helt så så gode,---bla. meget lig det du skriver. Vi blev enige med vores Dyrlæge, at en Kasteration nok ville hjælpe. Men "desværre" det havde ikke nogen effekt. Vi prøvede at "køre" ham træt med nogle gode lange løbeturer hver dag,---men han var aldrig så træt at han opgav at løbe efter Bilerne og kvæget.
Vi talte om at at få lavet en Løbegård til ham der skulle inkludere et dejligt Hundehus, så han kunne opholde sig der. Men da vi ligesom så tingene i bredere perespektiv og tænkte, at Filur jo nok ville blive forhåbentlig 10-15 År- samt at vi "skulle" overholde hans Løbeturer, (hvilket jo er svært at kunne forudsige) så droppede vi den ide.
Løsningen blev at vi indhegnede hele vores Grund ,-den er på ca 3800 Kvm. Når vi ser på tingene idag er det det bedste vi nogensinde har gjort. Filur får stadig sine gå/løbeturer ,-dog ikke så fast planlagt som vi skulle før. Det bedste er at Filur har ændret adfærd,- nu er han blevet en meget roligere hund, -kommer når vi kalder,-løber ikke efter biler mere osv osv. Nu har han jo også fundetud af, hvor hans Territorium er,-samt at han går rundt og betragter sin omgivelser udenfor Hegnet på et mere "naturligt" plan.

Så mit råd vil selvsagt være, at i skulle indhegne hele jeres Grund. Det tror jeg i alle vil blive glade for.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-02-02 13:21

battlefield@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Det går ikke i længden at have en hund til at løbe løs uden opsyn, der er
>alt for mange farer og det generer måske også naboer eller andre, der ikke
>bryder sig om hunde.

Det kommer bl.a. an på hundens race. Min schæferhan på 9,5 år går løs på
matriklen, som er på godt en halv tønde land. Selv ikke de mange rådyr og
ræve i området kan lokke ham til at løbe ud.

Hilsen Sverre.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-02-02 17:26

"gyngegrisen" skrev i en meddelelse

> Vi er bange for at han skal finde på at løbe endnu længere væk. Evt, til
> den nærmeste går hvor der bor en "dame" hund. Og som tiden går vil han
> jo blive mere og mere interesseret i den slags.
> Vi havde håbet på at det kunne lade sig gøre at have ham til være ude,
> uden opsyn hele tiden.
> Det er lidt omfattene at hegne vores grund ind da den lidt større end
> alm. parcelhus have, og det er lidt svært at forklare hunden hvor han må
> gå til....eller er der en god løsning på det.

Jeg har selv to hanhunde, og bor oxo ude på landet. Vores nærmeste nabo har
oxo en tæve. Jeg har aftalt med dem at de lige ringer, når deres hund er i
løbetid, og det gjorde de så for godt en ugestid siden, så nu er mine hunde
kun ude, når vi er der. Men ellers løber de frit... Den gl. løber ind i
mellem op til den før omtalte nabo, men det tager de fint... Den "Bette"
bliver her hjemme, men det er nok mest deres natur, den Gl. er en lab. og
den "Bette" er en Appenzeller Sennehund (som er en gård/kvæghund).

Det med køerne ka jeg vist ikke lige hjælpe med, da vi ikke har køer i
nærheden..

> Vi har vores egen grusvej, og når han er ude og er kommer en bil, så
> løber han efter bilerne når der kommer nogen. Og jeg er meget bange for
> at han en dag løber på en, eller ud foran dem, det virker ikke som om at
> han ved at det er farligt, og han ikke forstår jo forståligt nok ikke
> konsekvendserne af det.
> Er der nogen der har nogle forslag til vores problemer??

Begge mine hunde har lært at de skal løbe "op på trappen" , når der kommer
nogen. De er ikke altid gode til det, men dem der kommer her meget, ved at
de skal dytte, så løber de op på trappen. Jeg lærte den gl. det i tidernes
morgen, for at han ikke skulle blive kørt ned når der kom nogen, men den
Bette, er det nu mest for at han ikke skal overfalde dem der kommer (eller
deres biler) (overfalde... altså af glæde...)

Håber du ka bruge lidt af det...

Mange hilsner

Bufas

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 16:21

Hvorfor skriver du "oxo" når det retteligen staves "også" ??????
Er der komme nye retskrivningsregler i Nudansk ordbog jeg har
overset???
I sms- og chatsprog synes jeg, det er OK, men i "normale" mails
synes jeg, det er en hån mod det danske sprog bevidst at stave
forkert!

Hilsen Sannie

"Bufas" <bufas@hund.dk> skrev i en meddelelse
news:a4goe4$2qqk$1@news.cybercity.dk...

> Jeg har selv to hanhunde, og bor oxo ude på landet. Vores
nærmeste nabo har
> oxo en tæve.
> Mange hilsner
>
> Bufas
>
> ICQ # 44 63 61 65
>
> http://hundelink.homepage.dk
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 16:41

Hej Sannie.
Kan det ikke være ligemeget om man skriver "oxo" istedet for "også" eller
"probs" istedet for " problemer"...bare du forstår meningen.
Det næste bliver vel, at os der ikke staver så godt, ikke må skrive i ng. ??

Claus
Der elsker ordet "oxo", og sparer et taste tryk i et finger systemet.

"ulla" <ull@city.dk> skrev i en meddelelse
news:a4ohbt$22v5$1@news.cybercity.dk...
> Hvorfor skriver du "oxo" når det retteligen staves "også" ??????
> Er der komme nye retskrivningsregler i Nudansk ordbog jeg har
> overset???
> I sms- og chatsprog synes jeg, det er OK, men i "normale" mails
> synes jeg, det er en hån mod det danske sprog bevidst at stave
> forkert!
>
> Hilsen Sannie
>
> "Bufas" <bufas@hund.dk> skrev i en meddelelse
> news:a4goe4$2qqk$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg har selv to hanhunde, og bor oxo ude på landet. Vores
> nærmeste nabo har
> > oxo en tæve.
> > Mange hilsner
> >
> > Bufas
> >
> > ICQ # 44 63 61 65
> >
> > http://hundelink.homepage.dk
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 16:42

ull@city.dk,Ny-Internet writes:
>I sms- og chatsprog synes jeg, det er OK, men i "normale" mails
>synes jeg, det er en hån mod det danske sprog bevidst at stave
>forkert!

Det synes jeg osse.

Hilsen Sverre.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 17:33

Sun, 17 Feb 2002 16:42:14 +0100, Sverre Stokke wrote:
>ull@city.dk,Ny-Internet writes:

>>I sms- og chatsprog synes jeg, det er OK, men i "normale" mails
>>synes jeg, det er en hån mod det danske sprog bevidst at stave
>>forkert!

>Det synes jeg osse.

Ditto!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 06.02.2002
-

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 17:43

Hej Claus
Du har overset en væsentlig linie i min mail:
>"det er en hån mod det danske sprog bevidst at stave forkert!"
Og du har især overset ordet "bevidst", hvilket gør din
bemærkning om, hvad "man ikke må" helt overflødig!
Hilsen Sannie

"Pernille" <Mito@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6fcf21$0$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Sannie.
> Kan det ikke være ligemeget om man skriver "oxo" istedet for
"også" eller
> "probs" istedet for " problemer"...bare du forstår meningen.
> Det næste bliver vel, at os der ikke staver så godt, ikke må
skrive i ng. ??
>
> Claus
> Der elsker ordet "oxo", og sparer et taste tryk i et finger
systemet.
>
> "ulla" <ull@city.dk> skrev i en meddelelse
> news:a4ohbt$22v5$1@news.cybercity.dk...
> > Hvorfor skriver du "oxo" når det retteligen staves "også"
??????
> > Er der komme nye retskrivningsregler i Nudansk ordbog jeg har
> > overset???
> > I sms- og chatsprog synes jeg, det er OK, men i "normale"
mails
> > synes jeg, det er en hån mod det danske sprog bevidst at
stave
> > forkert!
> >
> > Hilsen Sannie
> >
> > "Bufas" <bufas@hund.dk> skrev i en meddelelse
> > news:a4goe4$2qqk$1@news.cybercity.dk...
> >
> > > Jeg har selv to hanhunde, og bor oxo ude på landet. Vores
> > nærmeste nabo har
> > > oxo en tæve.
> > > Mange hilsner
> > >
> > > Bufas
> > >
> > > ICQ # 44 63 61 65
> > >
> > > http://hundelink.homepage.dk
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 18:30

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:6omv6u8l01vvre83ct4i4t6fd6pchtc0u9@4ax.com...

> >Det synes jeg osse.
>
> Ditto!

Den er jeg sq oxo med på

--
Venligst
Finn Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 22:15

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b00473d773b9aca00dc803f53.3e16e10@net.dialog.dk...

> Det synes jeg osse.
>
> Hilsen Sverre.

Hej Sverre

Mangler der ikke en smiley efter "osse" ?

Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-02 22:31

"ulla" <ull@city.dk> skrev i en meddelelse
news:a4om5n$2a1o$1@news.cybercity.dk...
> Hej Claus
> Du har overset en væsentlig linie i min mail:
> >"det er en hån mod det danske sprog bevidst at stave forkert!"
> Og du har især overset ordet "bevidst", hvilket gør din
> bemærkning om, hvad "man ikke må" helt overflødig!
> Hilsen Sannie

Hej Sannie

Nej..jeg har ikke overset noget i dit indlæg, jeg troede bare at denne her
ng handlede om hunde og vi alle kunne skrive som vi lyster.

Når du nu hænger dig i at alle skal skrive korrekt og ikke håne det danske
sprog, så må jeg lige gøre dig opmærksom på at du med dine indlæg ikke
følger de almindelige regler på "usernet" og det er da lige så alvorligt som
det med sproget.

Claus

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 17-02-02 23:15

*GGGGGGGGGG* Handler denne ng om Hunde eller Retskrivning ??? I er da vist strejfet for langt væk,---kan I så komme hjem !!!!!!!

Kommentar
Fra : tulleberg

Dato : 24-02-02 22:43

Den indre retskrivningshund bjæffer vist temmelig højt lige nu,- kunne vi ikke få den til at tie stille ved hjælp af et kødben,- helst lavet af oxe-hud...