/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Aftagning af afløbsrist
Fra : Kitten
Vist : 6631 gange
10 point
Dato : 19-10-03 10:12

Hej!
Jeg har et problem i mit badeværelse.
Afløbsristen i mit brusehjørne sidder alt for godt fast, efter den tidligere ejers manglende vedligeholdelse.
Jeg har prøvet med eddike på en klud natten over, men skruerne vil ikke løsne sig og skidtet/kalken i ristens huller virker heller ikke for godt.
Jeg vil meget gerne ned og få renset den rist ordentligt + afløbet. Jeg kan godt frygte hvad der sidder af skidt dernede.
Kan nogen give mig et godt råd (det må ikke ødelægge de omkringliggende fliser/klinker og fugen)

På forhånd tak

Kitten

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-10-03 10:58

Hvis det kun er kalk der holder skruerne fast kan du prøve med skrappere midler, f.eks. eddikesyre, salt syre eller tennozid.
Er der også rust må du bagefter prøve med en god rustopløsende olie (skal sidde på et døgns tid), ellers må skruerne bores ud.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-10-03 11:06

ER det et firkantet, rustfri dæksel du ikke kan få af. Eller en gl. nedadbuet jernrist.
ER det et stykke nede under den firkantede rist, hvor der er en rund vandlås med 4 skruer, stjerne eller til fladhoved skruetrækker.
Har du løsnet skruerne, men kan ikke få risten op.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-10-03 11:20

Der skal nogen flere oplysninger til.
Er det det øverste dæskael der sidder med skruer.
Er der en ramme rundt om dette dæksel.
Eller er det dæksel nr. to der sidder med skruer???????????

Kommentar
Fra : Kitten

Dato : 19-10-03 11:28

Det er en firkantet jernrist(rustfri. Skruet på.) Hvad der er nedenunder har jeg ingen ide om (desværre)
Jeg tror "kun" risten sidder fast i kalk og gammel møj.
Jeg afprøver lige eventuelle svar og deler point ud til det der hjalp.
Hvor længe skal eddikesyren evt. sidde på ??

Kitten

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 10 point
Dato : 19-10-03 12:10

Du skal skrabe rillen i skruen godt op med en skruetrækker, finde en skruetrækker der passer i bredde, trykke alt du kan nedad, samtidig med du (eller en anden drejer skruetrækkeren ned en vandpumpetang) drejer. Det er altafgørende ikke at ødelægge skruernes kærv. Bagefter sætter du ingen eller nye skruer i der er smurt.
I øvrig mener jeg at syren ikke gør den store forskel, men ville foretrække et rustløsnende middel der sad på en time, prøv om du kan ramme gennem risten og ind på gevindet, brug feks W40, eller pronto, de er begge lavet på silikoneoliebasis, er også gode til andre formål.
Kan du ikke få dem af, må hovedet bores fri med et Ca 5 mm bor. Bagefter kan gevindstumpen fjernes med en vandpumpetang.
Hvis der under risten er 4-skruer i vandlåsen, kommer der lige så store problemer, men de skal kun løsnes, og så vrikkes vandlåsen op.
Hvis der ikke er en sådan vandlås med 4 skruer, er det en s vandlås på 75cm. Så skal du bare have hånden ned og fjerne hår og slam, event spules med en kraftig vandstråle.
VH: Palle Hansen VVS

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-10-03 16:47

pallebhansen er inde på noget af det rigtige. Ved du hvornår installationen er fra, år?. Det er muligt, at de skruer der sidder i hjørnet "kun" skal drejes 1/2 omgang, da der sidder en lille "låsepal" neden under, der går i indgreb i hjørnet. Kom WD40 på et par gange og vær sikker på, at hele området har fået. Under neden vil du "velbekomme" finde alskens slimede sæberester og hårvækst. Der sidder formentlig en vandlås - som du tro sidder fast - det gør den ikke!. Prøve og hæld MEGET varmt vand ned over og prøv at løft. Bemærk lige forinden, om den skulle være skruet fast. Du skal bruge en nu gummiring/pakning efterfølgende. Det kan godt være svært, at få det helt lydtæt igen. Det vil du kunne høre når du lukker vand ud fx fra WC, så kan du høre lige som lyden i en tom beholder. Prøv det!

Kommentar
Fra : Kitten

Dato : 19-10-03 20:26

hmmmm prøvede med saltsyre... det var vist ikke heeelt godt.

Risten blev ødelagt kosmetisk af syren og den er heller ikke løsnet.

Tak for forsøget dabj.

Kitten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-10-03 21:12

En rustfri rist kan poleres op, ellers må du købe en ny, jeg forstår heller ikke hvorfor der skulle bruges syre, det er ikke kalk, men rust fra skruer/gevind. Skruerne er ikke rustfaste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-10-03 05:52

->p~~~~
Det er da muligt du ikke forstår det, men så kan du jo nærlæse kittens spørgsmål samt mit svar.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-10-03 14:11

Min kære dabj, jeg har aldrig set skruer der sad fast på grund af kalk, hvis der er kalk i ristens huller, var det nok bedst at få den løs først, så kan man med en mild opløsning af eddikesyre 1/20, jo ordne det i en balje bagefter.(det må ikke ødelægge de omkringliggende fliser/klinker og fugen), og ikke risten. At foreslå saltsyre syntes jeg nok er at gå over gevind.
Det første må da være at få den rist af, og tit ser jeg at folk har brugt en forkert skruetrækker, (og teknik), med det resultat, at nu er det da slet ikke muligt, selv med en god skruetrækker, og så skal man bore.
Når jeg nævner rustløsnende midler igen er det for at fortælle at det ikke virker oven på hovedet af de koniske skruer, men at man skal prøve at få det sprøjtet med på gevindet (medfølgende dyserør til feks. WD 40)
Så jeg forstår udemærket Kittens spørgsmål.
Og lige en ting dabj, fordi en rist er i rustfri materiale, er det ikke det samme som syrefast rustfri stål. Og det bruges kun i industrier der arbejder med syrer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Kitten

Dato : 22-10-03 07:16

Hej Palle hansen

Hvor køber man wd40? er det det samme man bruger til rustne cykelkæder ?

VH Kitten

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-10-03 16:36

Hej Kitte. Du kan købe WD40 i alle byggemarkeder, men billigst hos Harald Nyborg (normalt) Du kan bruge det til rustopløsning. Er kontaktskabende på el på bilens 12 volt anlæg, stikdåse til træk osv. Fra 15 til 30 kr. for en dåse, afhængig af hvor du køber og om det er på tilbud.
Hej fra alka

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-10-03 16:37

Hej Kitte. Du kan købe WD40 i alle byggemarkeder, men billigst hos Harald Nyborg (normalt) Du kan bruge det til rustopløsning. Er kontaktskabende på el på bilens 12 volt anlæg, stikdåse til træk osv. Fra 15 til 30 kr. for en dåse, afhængig af hvor du køber og om det er på tilbud.
Hej fra alka

Godkendelse af svar
Fra : Kitten

Dato : 05-11-03 11:20

Tak for svaret pallebhansen.
Jeg har ikke fået afprøvet det endnu.... men jeg giver dig point da jeg ikke syntes jeg kan holde det hen længere...
Jeg afprøver og skriver til dig om det virkede.

Kitten