/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Skomager Peder Christian Friderich Hahn,~
Fra : tovekrog
Vist : 645 gange
200 point
Dato : 29-09-03 12:59

Til alle jer i gruppen!
Jeg har før fået hjælp, så nu prøver jeg igen.
Blandt mine aner har jeg en skomager i Varde, som jeg ikke kan komme længere med. Han hed Peder Christian Friderich Hahn og var gift med Georgine Cathrine Andersdatter Vium. Han døde i Varde 5/2 1833. Deres børn har jeg chek på.
Men jeg kan ikke finde, hvor han kom fra. Mon han kom fra Tyskland ? I blandt andet Eckernförde er der adskillige Hahn'er, som var skomagere, men jeg kan ikke finde en sammenhæng imellem dem. Hvor skal jeg søge ?
Jeg ville være meget glad for enhver hjælp.
Venlig hilsen
Tove Krog

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 200 point
Dato : 29-09-03 14:13

hej Tove.
Har du set et skifte efter ham?
har du forsøgt dig med nogle af de fokletællinger der dækker Varde.
Du ved formentlig hvornår han er født.
Har du fundet ægteskabet mellem dem.
Har du kigget i lægdsrullerne

PS. jeg fandt en Hahn født i Brahetrolleborg på familysearch

Lis

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 29-09-03 20:14

Hej Lis.
Nej, jeg har ikke fundet skiftet. Jeg har været på LAK, men kunne ikke finde det/læse det. Deres første datter blev født 9. marts 1815 i Varde, Zisilia Chatrine, men jeg ved ikke, hvornår de blev gift, eller hvornår han blev født eller hvor. Nej, lægsrullerne har jeg ikke undersøgt. Står der fødested i lægsrullerne ?
Mange hilsner
Tove

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 12-10-03 21:27

Hej Lis.
Hvordan giver jeg dig dine point ? Jeg er lidt dum til det her ...
Hilsen
Tove

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 12-10-03 21:27

Hej Lis.
Hvordan giver jeg dig dine point ? Jeg er lidt dum til det her ...
Hilsen
Tove

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 12-10-03 21:34

Du skal vist bare acceptere svaret.

Håber du fik noget godt ud af svaret.

Lis Jensen

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 12-10-03 22:33

Hej Lis.
Ja, selvfølgelig, hvor dum kan man være ?
Jeg har ikke været på Rigsarkivet endnu, jeg håber at kunne komme derind i den kommende uge.
Hilsen
Tove

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 12-10-03 22:42

Held og lykke.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-03 20:23

Inden du lukker, Tove,

ifølge den søgemaskine jeg anbefaler ovenfor, under ultimative family research,
er der (selvfølgelig) over 200 Hahn i Tyskland, men også over 200 i Danmark!

Selv husker jeg fra min hjemegn Skals, i det sydvestlige Himmerland, nord for Viborg,
en nabo ved navn Aage Hahn; dengang opfattede vi ikke navnet som tysk,
men man bliver jo klogere efter nogle år i det sønderjyske.

Måske er Aage i familie med dig? og din skomager slægtning fra Varde??
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-03 21:12

Og til allersidst,

ved søgning i folketællingerne på Hahn i Viborg amt,
er hovedparten af de 11 fundne fra hedeegnen syd for Viborg,
hvor kartoffeltyskerne slog sig ned;
så Aage Hahn og din skomager Hahn nedstammer nok fra dem.

Men det ved en anden Aage, med hjemmeside:
http://hjem.get2net.dk/slothh/index.htm

spørg ham, og hils ham fra bagerens fætter i Hvam
(han er i familie med min tante),

hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 18-10-03 23:07

Hej Svend.
Tak for svaret.
Jeg har kigget på de Hahn'er på Familysearch, men har mest fidus til Tyskland, det passer bedst med navne på børnene, som er sammenfaldende med nogle af skomagerfamilierne i Eckernførde. Jeg leder videre.
Hilsen Tove

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 27-10-03 17:04

Hej Lis og Svend.
Nu fandt jeg svaret, han var fra Slesvig.
Jeg fandt ham ikke i lægdsrullerne, da håndværkere ikke var opført der. I kirkebogen fandt jeg deres vielse, men fødested var ikke angivet.
Så bestilte jeg rådstueprotokollen fra Varde, og under næringsbrevene fandt jeg ham. Barnefødt i Slesvig.
Tak for jeres interesse.
Hilsen
Tove

Godkendelse af svar
Fra : tovekrog

Dato : 14-11-03 23:23

Tak for svaret LisBJensen.
Du foreslog at se på lægsrullerne, men det gav intet svar. I stedet fandt jeg ham i borgerskabsprotokollen, jeg jeg fik fremsendt til RA - nu da jeg var der derinde alligevel.
Men finde forbindelse til familienerne i Eckernförde, Slesvig, som alle er skomagere, har jeg ikke kunnet.
Men tak for hjælpen alligevel.
Venlig hilsen
Tove