/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
manglende tålmodighed hos hunden
Fra : fyrreparken
Vist : 598 gange
20 point
Dato : 16-09-03 12:09

Jeg har en labrador retriver hvalp på 3½ mnd. Når vi er hjemme i de vante omgivelser, opføre den sig som hvalpe nu gør.men jeg går til hvalpemotivation med den, og her har jeg 2 problemer med den, trods hvalpen, dagligt har kontakt til andre hunde, bliver den så kåd når den ser de andre hunde at den ikke kan tænke på andet, og derved ikke får meget ud af "træningen", Jeg kan se at de andre hvalpe på holdet ikke har det i samme grad som vores. hvordan får jeg den til at slappe mere af når den er sammen med andre hunde ?
Mit 2. spørgsmål er ligeledes når vi er til hvalpemotivation, så går det fint når vi feks. skal apportere, dette er den mægtig god til ift. dens alder, men hvis vi står og skal vente på at der er en af de andre hvalpe der skal gøre noget, går der kun MEGET kort tid før den bliver umulig, begynder at bide og trække i snoren eller i mine bukser og hvis jeg tager hånden ned og siger NEJ, bider den i mine ærmer og lignene, jeg kan se de andre ikke opføre sig sådan, så det er ikke særlig rart, da jeg ikke kan forstå hvorfor den gør sådan. På mig virker det som om den keder sig, så hvordan får jeg den lært at der ikke skal ske noget hele tiden ? Håber nogen kan svare mig da, det gør det hele lidt surt. Hilsen Max´s mor

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 16-09-03 12:37

jeg synes det lyder som en meget aktiv hvalp, og måske en leder type som skal afprøve kræfter med dig eller den som træner med hvalpen, så måske du/I skule være mere bestemt og sætte den på plads ruske den i nakken som den mor gør for at opdrage en hvalp., og gør den grundigt så det er ubehageligt for den og få den til at forstå hvem der bestemmer , når den så opføre sig pænt skal den selvfølgelig have så meget ros som det er muligt, men pas på den så ikke bliver overstadig af alt den ros og begræns det når du mærker den ikke kan styre det .
En anden ting , prøv evt. at lade den krudte lidt af før træningen så den ikke har så meget energi, og derfor slapper lidt mere af .
Jeg tænkte på om træneren ikke har bemærket dens opførsel og givet nogle råd??? måske træneren skulle tage den under behandling og se hvordan hvalpen så ville opføre sig, måske du skulle finde en anden træner hvis han/hun ikke kan hjælpe. Og husk at det tit er mennesket der begår fejl og ikke hvalpe, det skal ikke opfattes som kritik af dig, men en hvalp skal lære, hvis du ikke lære hvalpen, hvem der bestemmer bliver det som med børn, de bliver umulige og gør som de vil og dermed blivere flokkens fører, så er det dig eller hvalpen det skal bestemme ???... Håber det giver lidt inspiration til en løsning

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 16-09-03 13:01

Det første svar var rigtig godt...

Men jeg vil lige fortælle om egen erfaring!
Vi købte også en "lederhund", den var den stærkeste i flokken, og det var det vi ville have, det var hård træning, at få den til at lystre som hvalp, men da det var lært, havde vi også en hund der kunne og ville alt!
Det blev en af de bedste vagthunde jeg har oplevet i private hjem...

Men som Niss45 skriver, rusk den i nakkeskindet som dens mor ville have gjort som led i opdragelsen, hvis du ser en flok med ders mor, ser du at de bliver sat på plads på den måde!

Du får en hund der lever og ånder for at passe på dig, den vil ikke svigte dig i situationer man normalt skaffer sig en lederhund til, nemlig ved fx. indbrud eller overfald!

Vores hund var så vagtsom, at den var ved at springe gennem stuevinduet, da der var nogen der ville stjæle vores bil, og jeg ikke ville lukke den ud, og der var ingen der skulle virke truende overfor os!!
Den angreb på komando, ikke noget med at skambide, men holdt fast til den fik "fri"

Du kan lære den ALt, hvis du først har fået den til at føle dig som overmand...
den skal vide, at det er dig der bestemmer...

Men fortsat held og lykke med den!!

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 16-09-03 13:04

jeg har selv en hund med krut i måsen og det var endda meget værer da han var hvalp men kruttet har lagt sig meget efter at han er blevet ældre. Det minder ligt om det man kan kalde en damp hund der skal ske noget hele tiden, jeg gjore det med min hund når jeg var til træning ( også når han gjore noget slemt her hjemme )og vi stod stille og skulle se hvad de andre gjore, at jeg hev ham ligt i øret og råbte NEJ når han bed i mig og hvad han nu kunne komme i tanke om. det lyder meget vildt det ved jeg godt men det er det deres rigtige forældre gør når de syndes at det går for vildt til. Som fyren sage til mig der hvor vi købte samson vores hund at han havde ikke set en hund uden øre inu???
mvh Tom ps I skal nok få en god hund

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 16-09-03 17:13

Når der er frikvarter, så leges der. Ellers trænes der! Sørg for at komme til træning i god tid, så din hund kan nå at lege med nogle af de andre hvalpe inden træningen. Når træningen begynder, så får alle jo snor på, og der er jo så grænser for, hvor meget ballade, han kan lave. -Jeg spekulerer over, om det er din første hund? Eller din første retriever? -DU skulle jo meget gerne være din hunds Almægtige Gud og Hersker. Men helst en mild og god én af slagsen... For at blive det, skal du koncentrere dig om at lære din hund at kende, og ikke gå så meget op i, hvad de andre på holdet laver, mener eller kan. Hvis din hund elsker og tilbeder dig, så gør han hvad han tror, du vil have ham til.
Så du har 2 problemer. 1) Han skal lære at elske og tilbede dig og anerkende dig som almægtig leder.
2) Han skal lære at forstå, hvad du vil have ham til.
Jeg fik selv min første retriever for godt et år siden. Min hund kunne heller ikke lide at vente, -det kan hun stadig ikke. Til træning lader jeg hende vente så længe, jeg synes, det er rimeligt, og derudover laver jeg lidt træning for os selv for ikke at kede os. 3-skridts-øvelser, sit-dæk-stå o.s.v. Men jeg har gået til træning mange gange før og kan klare mig med kun at lytte efter træneren med et halvt øre. Hvis der vælter en række vigtige nye guldkorn ud af træneren, så tysser jeg på min hund og ber hende høre efter, -det drejer sig jo trods alt om hende. Og det retter hun sig efter, for hun véd, at det, jeg forlanger er rimeligt. -Vi træner lydighed nu, og hun er formidabel og gør hvad jeg ber hende om uden tøven. Jeg snakker meget med hende i det daglige, og går mindst én tur daglig, hvor det bare er hende og mig. På den tur træner vi også 10-15 minutter.
Da hun var helt ung, var jeg også ved at løbe sur i det hele, for når hun var umulig og jeg skældte hende ud, så blev hun bare endnu mere umulig, og så kunne jeg bare skælde endnu mere ud. Hun reagerede ikke som mine tidligere hunde, der dukkede sig og sagde "ups, jeg kom til... jeg skal nok lade være...".
Så var det, at en anden retriever-ejer en dag anbefalede mig at læse en bestemt bog, "Hundelytteren". Og den bog ændrede totalt mit syn på hundens psyke og opdragelse. -Jeg har læst rigtig mange bøger om hunde, fordi jeg er meget interesseret i hunde i al almindelighed. Men "Hundelytteren" er nok den bog, der har betydet mest for det forhold, jeg har til min hund og til hunde i al almindelighed i dag. LÆS DEN! --Måske er der også noget i, som du kan bruge.
---Jeg føler en utrolig varme og blidhed, når jeg ser på min hund, og jeg ser den samme varme og blidhed i hendes smukke mørkebrune øjne.. Den oplevelse kunne jeg godt unde alle andre hunde og ejere. Hvis du og Max opnår det, så vil du aldrig mere kalde ham for en "den".

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 17-09-03 11:40

undskyld mig....nicoelhh...jeg ved godt at folk har hunde for at de skal være "vagt hunde", men for mig ligger der noget pardoksalt i det. HVordan er det lige at at du som svag ( læs har brug for en vagthund), kan være en overlegen leder for din hund. Du har åbenbart anskaffet dig en hund for at du kunne føle dig tryk. Det kan derfor ikke udelukkes at hunden udmærket kan mærke når du er nervøs og derfor ikke sender det signal til din hund at: At jeg er en god leder og har styr på den her situation. Sådan en leder er sgu da svær at have respekt for, både når man er hund og menneske. Sorry det er min holdning og i er alle nok ikke enige med mig.
jeg skal dog lige lade et vindue stående åben for prof. vagthunde og politi hunde.
Til fyrreparken: jeg har den seneste uge været med til at løse et lignede problem ved en "damp" lab. Der har vi haft stor held med div. kontakt øvelser. (jeg er ikke tilhænger af at bide i øret og div. da det meget leder kan forstås som en dårlig leder hvis det ikke bliver gjort helt som en hunde moderen ville ha gjort, og jeg tro det er et meget lille fåtal der kan time det helt helt korrekt. Desuden har jeg ikke hørt ret mange prof. hunde, narko-, redning-, elite-, hadicap-hunde, som bruger denne trænningsform)
Den første øvelse er lige til, og du kender den sikkert: skab øjen kontakt, hold en godbid ud til en af sidderne og vent på at hunden kigger dig iøjene, første gang kan der gå lidt tid men bare vent den skal nok kaste et blik på i 1/10 sek og der skynder du at rose hunden og give den godbid. Når hunden har fatte pointen øger du tiden hunden skal kigge på dig for at få godbiden.
Når hunden har lært ovenstående begynder du at bruge den kontakt øvelse i mange sammenhæng, men primært omkring de ting hunden gerne vil og hvor den let bliver meget ivrig.
Det kunne være at skabe øjen kontakt inden hunden får værsgod til.
spise sin mand
lukkes ud i haven
hopper ind i bilen
at hente en apport (dette har også den fordel, at hvis du senere har to hunde så er det kun den hund der skaber øjen kontakt der løber efter dummyen)
tjaaaa alle de ting din hun rigtig gerne vil og er villig til at spørge om lov til.

En anden god øvelse er at nusse den MEGET rolig på bryst kassen mens du taler roligt til "den" . Nus på brystskassen er bremsen og klap på hoften er gas pedalen

Håber de råd kan bruges til noget og jeg har jokket de rigtige over fødderne.

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 17-09-03 11:42

Lige et tillæg. lad hunden kigge på dig inden den får lov til at løbe hen for at lege med en anden hund

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 17-09-03 12:59

pda72> kan kun dertil sige, at VI jo som skrevet var flere end mig om, at opdrage og træne hunden, og det var kun når jeg skulle være selv i huset om natten, den skulle beskytte mig, det skulle den så ikke før den var ca. 1 1/2 - 2 år gammel!!!
det var åbenbart tid nok til at den kunen lære det, den løste da opgaven til UG, jeg lever jo stadig!!!

Men jeg forstår da godt din undren over det, og det skal du da også bare have lov til, du har jo ikke været der, kender ikke hele historien, og ville nok ikke læse det hele hvis jeg skrev 1-2 A4 sider herinde om det alligevel (ikke kritik)....

Godkendelse af svar
Fra : fyrreparken

Dato : 17-09-03 13:15

Tak for svaret Birgitta.
Jeg syndtes at det var et udmærket svar, det virker som om vores retrivere ligner hinanden af sind, det er vores første retriver, vi har før haft hund i 10 år så det er ikke fordi jeg er totalt uvidende på området at have hund, men det er første gang at jeg har haft en så aktiv hund som Max. Et godt råd mht. til at læse bogen hundelytteren, jeg har også læst mange bøger, men ikke nogen der har fokuseret på lige netop på dette emne.
Tak for rådet.
Hundehilsner fra Max og mig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-03 18:33

Tak for accepten af mit svar. Hundelytteren fokuserer ikke specielt på problemet med "Damp-hunde", men jeg tror, at vores hunde bliver forvirrede over, hvad de betragter som manglende eller dårligt lederskab. Hvis du ikke har læst bogen, så læs den endeligt. En retriever har nok slet ikke lyst til at være leder i (menneske)flokken, men den kan føle sig presset til at påtage sig mere end den er kvalificeret til på grund af vores måde at opføre os på.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 17-09-03 20:45

Øv hvor får jeg lyst til at kommentere det her, jeg tror ikke din hvalp er anderledes end mange andre, faktisk lyder den som en hvalp som bare gerne vil lave noget.
Det skal man udnytte, lav noget med den dvs. træn i ventetiden sid dæk og kontakt øvelser, gerne med en bold.
Ros meget undgå at komme i situationer hvor du er nødt til at skælde ud, Jeg mener aldrig man skal ruske i en hvalp, hvorfor skulle man det? I bedste fald får du intet ud af det i værste fald dræber du hundens lyst til at bestille noget, en hvalp på 3,5 mdr. skal ikke stå stille og vente i længere tid, den skal bestille noget.
Det har intet med lederskab at gøre, det har at gøre med vores pligt til at finde meningsfuld beskæftigelse til vores hund.
Du skal glæde dig over at du har en livlig og meget arbejdsglad hund, som ikke er tilfreds med at vente men hellere vil have at der sker noget.
Jeg kender mange hundeførere som ville juble over sådan en hvalp.
Brug det positivt.

Bodil