/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Manglende floppy
Fra : Smukke_Ole
Vist : 337 gange
80 point
Dato : 14-09-03 12:31

Hej !

Jeg har lige "arvet" en Compaq Presario 4540, hvor jeg gerne vil have formateret harddisken, og så forsynet med med et mere moderne OS.
Problemet er bare, at jeg ikke kan komme i forbindelse med flopppy-drevet.
Jeg har været inde i BIOS'en og "fortælle" systemet, at der er et 3 ½ " floppydrev, men når jeg åbner Stifinder, står A-drevet angivet som 5 1/4 " diskette.
Jeg har prøvet at skifte drevet (forbandet pillearbejde) uden resultat
Jeg har også checket at fladkablet sidder rigtig fast i både drev og bundkort:
stadig med samme resultat: der er ikke forbindelse til A drevet
Er der nogle gode forslag ?

Smukke_Ole

 
 
Kommentar
Fra : catbody


Dato : 14-09-03 12:39

Hvis du vil have WindowsXP ind kan du jo prøve at kigge på denne vejledning:
http://www.hcma.dk/formattering.htm

Kommentar
Fra : Manse9933


Dato : 14-09-03 12:40

Prøv at vende kablet,det kan være at det er vendt på hovedet,det har
jeg oplevet,med samme resultat.

Manse9933

Kommentar
Fra : Smukke_Ole


Dato : 14-09-03 12:52

-> Manse9933

Det skulle så være på bundkortet, for i selve drever kan det kun sidde på een måde p.g.a. en manglende stift/hul i henholdsvis kabel og drev, men jeg prøver at vende stikket i bundkortet, som jeg endnu ikke har kikket nærmere på, men blot sikret mig sidder rigtigt fast.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole


Dato : 14-09-03 18:07

->catbody

Nej, det var ikke lige WIN XP je3g havde tænkt på. men tak for tippet.
Jeg tror ikke "dyret" en 233 MHz med 32 MB RAM kan "trække" XP

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole


Dato : 14-09-03 18:09

-> Manse 9933

Nu har jeg også checket kablet i bundkortet. Det kan også kun sidde på een måde

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : phg1


Dato : 14-09-03 21:26

symptomerne på at floppykablet vender forkert er at lampen i floppydrevet lyser konstant, har du prøvet med et andet kabel.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole


Dato : 15-09-03 12:45

-> phg1

Problemet er, at lampen overhovedet ikke lyser !
Det er måske en go' ide at kikke i rodekassen efter et andet kabel, men jeg tror ikke jeg har et, hvor stikkene har et "manglende" hul, svarende til det manglende ben i stikket. Det gør sig nemlig gældende både på drevet og bundkortet.
Jeg har også i BIOS'en sat floppydrever til at være første boot device, men der kommer ikke det kendte "klik" når OS prøver at finde en systemfil på floppy'en.
Jeg har checket strømforsyninge.

Smukke_ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole


Dato : 16-09-03 14:45

Hej !
Nu har jeg efterhånden fået pillet så meget i BIOS'en, at man i Stifinder kan se, at det drejer sig om et 3½ " drev.
Nu er problemet bare, at når man i Stifinder trykker på A-drevet, så kommer der en meddelelse om, at drevet ikke er klar.
Jeg har prøvet at isætte et drev, som jeg ved virker; resultatet er det samme.
Der kommer lys i lampen, og ved opstart forsøger WIN '98 da også at læse fra drevet, som er første Boot device. men springer starks videre til HD.
Er der een eller anden måde/sted i WIN '98 kan indstille noget vedr. floppydrev ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : phg1


Dato : 16-09-03 23:22

jeg har netop siddet og kikket på et floppykabel og jeg kan ikke se der er noget manglene hul i mit kabel jeg ved selvfølgelig ikke om compaq kører med nogle specielle floppykabler men jeg tror det ikke mit kabel har 17x2 huller

Kommentar
Fra : Smukke_Ole


Dato : 17-09-03 08:02

-> phg1

Ja, Compaq kører åbenbart med specielle kabler og stik, idet de stik, kablerne skal i, mangler en pin. Dette gælder desuden drevet.

Smukke_Ole



Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 80 point
Dato : 18-09-03 12:32

Den manglende pin er en del af standard definitionen på et floppy kabel. Det er imidlerid oftes kun mærkevare producenterne der gider at fjerne pinden samt sætte en prop i kabel delen.

Mærkevare producenterne gør det fordi de kan spare mange penge, som de ellers skal bruge i deres hotline service. Mange "Saml Selv din PC Systemer" har ikke nogen decideret hotline, hvorfor de ikke kan tabe penge/ansigt/præstige ved at folk syntes deres "service efter salg" er dårlig, så de benytter de dele der er billigst at producere.

Det må nok konstateres at din floppy controller har det meget dårligt. Det kunne jo være derfor at du har kunne "arve" pc'en.

Hvad med at forsøge at boot på en cd?
Hvis det ønskes, så kan jeg godt lave et .iso image til sådan en cd. Jeg har allerede en forbedret Win98 boot diskette, som er designet til at kunne håndtere DOS7 installation på en HD.
Samme boot diskette er også designet til at blive brugt sammen med en cd, hvorpå dos delen af Partition Magic, Drive Image og Norton Commander 5 er installeret.
Jeg befinder ofte i densituation at har brug for disse programmer når jeg er tvunget til at rode i DOS, på ikke fungerende harddiske, eller når Win98 skal re-installeres.

Det er også rart at have format, fdisk og sys på boot disketten.

Med andre ord, med en DOS boot CD så kan det lade sig gøre at få ting til at fungere, også selv om floppy drevet ikke længere fungerer.
Det kræver naturligvis, at pc'en kan sættes til at boote fra CD.


mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole


Dato : 27-01-04 17:29

Tak for svaret Per.Frederiksen.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409084
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste