/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kaliber på jagtriffel
Fra : bdamkjaer
Vist : 9666 gange
20 point
Dato : 08-09-03 14:09

Hej
Hvilken kaliber er at foretrække til dansk og nordisk riffeljagt? Jeg står foran at anskaffe en brugt riffel og vil gerne vide noget om fordele/ulemper ved de forskellige kalibre. Og endelig hvad ville et godt første gangs køb være.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-09-03 14:40

er der nogen der ved noget om våben er det disse jægerer.
www.avancez.dk/phpBB2/viewforum.php?f=3

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-09-03 14:45

jeg fandt lige en anden adresse, www.riffeljagt.com

Kommentar
Fra : JLETH

Dato : 08-09-03 22:16

Hej.
Du søger oplysninger vedr. jagtriffel til Dansk og Nordisk jagt. Der er flere forhold du skal være opmærksom på.
Hvad er det egentlig du vil jage, rådyr, krondyr og eller elg.
Der findes minimum bestemmelse vedr. kaliber for krondyr og elg.

Jeg har haft riffel i 30 år, samt været på riffeljagt i DK, Polen, Skotland og Canada.
Jeg har/har haft 3 forskellige 222, 6,5 x 55 og 30.06 samt lånt hvis 6,5 x 5,5 var for lille.

222 er uovertruffen til rådyr med et frit skudfelt, grundet flad bane og en hurtigt kugle.
6,5 x 55 er min personlige all-round favorit og med en "tung" Nosler er alting muligt, men måske ikke lovligt alle steder til alle typer vildt. Har skudt rådyr, gris, elk, white-tail, muledyr samt 3 bjørne med denne.
Den har desuden den fordel at bane-patroner er tilgængelige og billige.
30.06 blev et kort bekendtskab, den er for hård i rekylen, det er en glimrende riffel og ganske effektiv til større dyr, synd at skyde rådyr, en høj bladkugle kan nemt ødelægge en dyreryg.
Så den dag i dag står der en 222 samt 6,5 x 55 i mit våbenskab og har jeg brug for større så har jeg adgang til at låne.
Knæk og bræk og held og lykke med dit nye værktøj.
J.Leth

Kommentar
Fra : Ole_Kent_hansen

Dato : 18-09-03 00:00

Hej
Hvis du "kun engang imellem" skal jage elg og vildsvin" er 6,5x55 en uhyre behagelig kaliber at skyde med. Men hvis du ved at du år efter år kan jage elg eller vildsvin vil 308 eller 30.06 gøre det bedre. Dog skal du være bevidst om at eksempelvis 30.06 har en kraftig og bestemt rekyl, som bedst beherskes med en tung solid riffel. Det er trods alt bedre at sætte en god kugle med en moderat kaliber, som at sætte en dårlig kugle med en kraftig kaliber. Personligt har jeg valgt en Sauer 202 med vekselpiber, en 6,5x55 pibe OG en 9,3x62 pibe.

Mvh. Ole K. Hansen

Kommentar
Fra : JLETH

Dato : 18-09-03 05:03

Hej

Jeg kan kun være helt enig med Ole, hvis du vælger f.eks. en 30.06, kan du nedsætte rekylen ved at vælge en tung solid riffel, modsat så har du mere at slæbe på og en mindre rekyle. 1/2 m x v2 = 1/2 m x v2. Den god gamle lov om masse x hastighed, gælder for såvel rifler som jagtgeværer, hvis du vælger en "tung" kugle/ladning og en "let" riffel/gevær, så kan dette aflæses på din skulder efter brug. det har flere måttte sande, specielt efter indskydning af f.eks. 30.06 samt f.eks. duejaft/lerduer med et "let" gevær

mvh. JLeth

Accepteret svar
Fra : poularne

Modtaget 20 point
Dato : 07-10-03 12:50

Jeg vil til enhver tid anbefale dig at få en 6,5x55, da den er stor nok til alt jagtbart vildt i danmark smat at den ikke er "For" stor, du sakl tage og få en med en otterrup jagtpibe da de er tunge i løbet, dette giver en rolig riffel i skudet, kan du få den med en mauserlås er det at foretrække, denne lås kan samtidig aflades i sikkret stand

mvh. Poul-Arne Nielsen

Godkendelse af svar
Fra : bdamkjaer

Dato : 07-10-03 14:46

Tak for svaret poularne.