/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Børsnoteringer og aktier...
Fra : Musen
Vist : 479 gange
20 point
Dato : 13-04-01 11:35

Hvilke fordele og Ulemper er der ved Børsnoteringer, og hvilke alternativer er der til dette?

Jeg vil også gerne vide hvordan aktier fungerer og hvordan aktiekursværdien påvirker virksomheden?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-01 14:35

Det er nogle meget generelle spørgsmål du stiller.
Hvis du kan konkretisere nogle tvivlsspørgsmål vil vi bedre kunne forsøge at
hjælpe.

>Hvilke fordele og Ulemper er der ved Børsnoteringer, og hvilke alternativer
er >der til dette?

Børnoterings formål: PR, finansiering.

*Alternativ finansiering:
banklån eller andre lån, privat placering af aktier (ventureselskaber,
private investorer) - du kan sagtens have et aktieselskab uden at børsnotere
det.
*Pr.:
den værdi der ligger i en børnotering er nok ikke så let at finde et
alternativ til.

>Jeg vil også gerne vide hvordan aktier fungerer og hvordan aktiekursværdien
>påvirker virksomheden?

Aktien repræsenterer som du sikkert ved en ejerandel af virksomheden.
Hvis du ønsker at udvide dit selskab kan du evt. sælge nye aktier for at få
finansieringen på plads (aktieemmision). Der sker det at de oprindelige
aktionærers ejerandel udvandes, til gengæld bliver selskabet mere værd, så
idealsituationen ville være at alle investorer stod ligeså godt som før.

Ved overtagelsessituationer er det også typisk at anvende aktier som
betalingsmiddel, som i eksemplet Group 4 falck, hvor ejeren af Group4 modtog
aktier svarende til 47,5% (vistnok) af det samlede antal aktier i det nye
fusionerede selskab.
De oprindelige aktionærer kom således til at besidde ca. halvt så stor en
andel i virksomheden, der til gengæld var blevet ca. dobbelt så stor.

Der er meget mere at komme ind på, men det vil jeg afholde mig fra, indtil
jeg ved hvad du mere præcist leder efter.

mvh
Anders

--
Anders Kjeldsen, X-orbit Internet I/S.
Email: ak@x-orbit.dk
Tlf.: 20 24 64 88
www.X-orbit.dk

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 20 point
Dato : 16-07-01 17:29

Børnoterings formål:

God PR, Pondus og of course finansiering.

Anden finansiering:

Kapital kan anskaffes på flere måder. Fx banklån eller andre lån, privat placering af aktier og de fleste aktieselskaber er ikke børsnoteret. Aktien er en andel af en virksomhed ligesom obligationer kan være det.

well, Anders har svaret godt på dit spørgsmål!