/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Nyindretning af 250 l. akvarie...
Fra : ChiChi
Vist : 1158 gange
100 point
Dato : 17-01-02 11:39

Hej derude!

Da vi står for at skulle flytte i nyt hus pr. 15-3-02, kunne jeg godt burge nogle ideer til nyindretning af vores 250 l. akvarie.
Det kører pt. som "næsten" biotop akvarie, med kun sydamerikanske fisk, vi har dog et par ynglende kribensis i akvariet også

Af Fisk har vi 2 skalare ca. 12 cm, 6 diamanttetra, 6 vinkeltetra, 2 kribensis + unger, 1 plecostamus gippiseps (ikke helt korrekt stavet og vist også det gamle navn, den er ca 10 år gammel) på 40 cm, 4 ancicstus maller og 2 kobber panser maller.

Det kører med eheim spandfilter(kan ikke lige huske spec.) samt luftpumpe med dobbelt udtag og 2 rørs armatur, med grolux og alm. lys 12 timer dagligt, både fisk og planter trives fint.
Desværre døjer vi dog lidt med en snegleinvasion, de graver frygteligt i vores bundlag, så vi overvejer at få nyt grus i ved nyindretningen!

I indretningen er brugt trærøder, lavasten, alm. sten, samt grus i str. 5 mm og selvfølgelig planter, hvor vi bla. har Anubias, Vallisneria tiger og Ammannia senegalensis samt nogle bundplanter jeg ikke kan huske navnet på
Vi overvejer at få nogle VandPest til opstarten af akvariet!

Nogle gode ider til nyindretningen, vil det f.eks. være en dårlig ide med str. 1 mm lyst grus til bunden, vi har pt. mørkt grus. Vi flytter fra betongulv til trægulv, er der noget vi skal være specielt opmærksomme på ? Ud over at gulvet skal kunne bære det

Mange Hilsner fra
Sussan

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 17-01-02 12:46

Hej

Jeg har selv et nogenlunde lignende pseudo-biotop akvarium. Hermed et
par ideer.

> Det kører med eheim spandfilter(kan ikke lige huske spec.) samt
> luftpumpe med dobbelt udtag og 2 rørs armatur, med grolux og alm. lys 12
> timer dagligt, både fisk og planter trives fint.
> Desværre døjer vi dog lidt med en snegleinvasion, de graver frygteligt i
> vores bundlag, så vi overvejer at få nyt grus i ved nyindretningen!

Efter jeg har fået baby discus og er begyndt at fodre lidt hårdere (de skal
jo gerne blive store!) er jeg også begyndt at få mange snegle. Ganske
forventeligt.

Min plan er at købe et par nøglehulscichlider eller måske rundhovedet
cichlider. Nøglehulscichlider har jeg flere steder fundet
beskrivelser af som snail-terminators.

Jeg vil egentlig hellere have rundhovedet cichlider, da de er mindre,
men kun hvis jeg kan være sikre på at de vil holde sneglebestanden
nede. Nogen der ved om rundhovedet cichlider er gode sneglespisere ?

> I indretningen er brugt trærøder, lavasten, alm. sten, samt grus i str.
> 5 mm

Nu er lavasten såvidt jeg ved ganske malplaceret i et amazon biotop
akvarium...

> og selvfølgelig planter, hvor vi bla. har Anubias, Vallisneria
> tiger og Ammannia senegalensis samt nogle bundplanter jeg ikke kan huske
> navnet på
> Vi overvejer at få nogle VandPest til opstarten af akvariet!

Jeg startede også med vandpest, men havde faktisk mere success med
vallesneria. De vokser helt vildt :)

> Nogle gode ider til nyindretningen, vil det f.eks. være en dårlig
> ide med str. 1 mm lyst grus til bunden, vi har pt. mørkt grus.

Rent biotop mæssigt tror jeg det er en ganske god ide. Amazon floden
er da vist generelt med sandbund. Jeg ville selv gerne have 1mm lyst
grus, men har ikke lige fundet et sted hvor jeg kan skaffe det til
en rimelig pris så jeg kan lave 7-10 cm bund i mit 325l akvarium.

> Vi flytter fra betongulv til trægulv, er der noget vi skal være
> specielt opmærksomme på ? Ud over at gulvet skal kunne bære det

Trægulv kan give sig. Et godt fundament er derfor en _meget_ god
ide. Jeg har en ven som efter et års tid var ude for at hans 350l
flækkede midt om natten. Sandsynligvis på grund af spændinger i
glasset. Det stod på et spinkelt aluminumstativ. Jeg har istedet
valgt at lave et fundament med gasbetonsten + vandfast krydsfiner +
flamingo. Så sover jeg ihvertfald trygt om natten :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Godkendelse af svar
Fra : ChiChi

Dato : 21-01-02 09:52

Hej Esben

Tak for svaret, som jeg synes gav mig masser af ideer!

Tænk at jeg havde glemt nøglehulsciklidernes sneglespisning! Jeg finder mig fluks en 4 stykker af dem, kanske jeg kan få mig et ynglepar af dem igen! Flot ciklide i øvrigt!

Jeg ved godt at lava ikke liiiigeee er biotopsmæssigt korrekt til amazonfloden... men det var lige til overs fra salget af mit 325 L. og så kom det i 250 l. . Rent praktisk skal vi have fuldstændig nyindrettet det med nyt bundlag, dekorationssten, planter og rødder, derfor er vi lidt på jagt efter et billigt sted at købe rødder m.m. nogen der kender et sådant sted?

Kan du forklarer mere om dit fundament af gasbeton m.m.? Vores står nemlig også kun på et aluminumsstativ, Porsa, tror jeg bordet hedder!

Mange hilsner
Sussan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-01-02 11:52

"ChiChi" <ChiChi.news@kandu.dk> writes:

> Hej Esben
>
> Tak for svaret, som jeg synes gav mig masser af ideer!
>
> Tænk at jeg havde glemt nøglehulsciklidernes sneglespisning! Jeg finder
> mig fluks en 4 stykker af dem, kanske jeg kan få mig et ynglepar af dem
> igen! Flot ciklide i øvrigt!

Jeg håber også snart at finde et par. Er det mon en god ide at sætte
4 i et akvarie ?

> Jeg ved godt at lava ikke liiiigeee er biotopsmæssigt korrekt til
> amazonfloden... men det var lige til overs fra salget af mit 325 L. og
> så kom det i 250 l. . Rent praktisk skal vi have fuldstændig
> nyindrettet det med nyt bundlag, dekorationssten, planter og rødder,
> derfor er vi lidt på jagt efter et billigt sted at købe rødder m.m.
> nogen der kender et sådant sted?

Her i Aalborg er det suverænt billigste sted Scalaren. De store
rødder koster kun 50 kr stykket. De fleste andre steder betaler man
per vægt og kommer nemt meget højere op i pris.

> Kan du forklarer mere om dit fundament af gasbeton m.m.? Vores står
> nemlig også kun på et aluminumsstativ, Porsa, tror jeg bordet
> hedder!

Ganske simpelt.

Jeg bruger 6 styk gasbeton sokkelsten. 2 i hver ende og 2 i midten af
akvariet. Ovenpå disse har jeg så en lakeret vandfast krydsfiner
plade og ovenpå dette en flamingoplade. Det udgør tilsammen et meget
robus bord, med en ganske væsentlig trykflade på gulvet, og uden
mulighed for at akvariet kan slå sig (flamingopladen). Samtidig er
der 2 rum som jeg bruger til diverse ting. I det ene rum har jeg 2
plastik lagerkasser som jeg har foder og andre småting i.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 21-01-02 13:06

Hej Esben!

Jeg har altid haft gode erfaringer med selv at lade et avlspar danne sig ud fra en lille flok ungfisk, så det gør vi også med nøglehul'lerne, jeg har i øvrigt før haft 2 par nøglehuls i dette akvarie! Nøglehulscikliderne er jo ikke nær så agressive som mange andre ciklidearter, de to par jeg havde delte fint terretorium med flere par dværgciklider og ynglede oven i købet!

i øvrigt har jeg tjekket lidt op på min "glemte" akvarie viden, (jeg har haft holdt en pause med kun selskabsakvarium i 5 år), og pragtsmerlinger skulle jo også være fortrinlige snegledræbere!! Og så er de sjove... men jo ikke lige amazon-fisk

Dit "akvariebord" lyder som en god ide, det vil jeg da sætte manden igang med!

Sussan