/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Knækket Ulveklo for 3. gang
Fra : ChiChi
Vist : 4909 gange
150 point
Dato : 09-01-02 11:33

Hej Allesammen

Er der nogen der har erfaringer med at få fjernet ulveklør?
Min 3½ årige schnauzer har nu for 3. gang på ½ år knækket ulvekloen på venstre forben. Vi overvejer derfor at få fjernet den. Er der nogen der ved hvordan en sådan operation foregår, og hvor længe hunden bagefter er "sygemeldt" ?

Det skal siges at han har en multiresistent stafylokokinfektion som udarter sig i bylder, mest på tæerne, som han er i naturbehandling for.
Desværre kan dyrlægerne kun tilbyde en autovaccine til ham, hvilket vi endnu ikke har fået taget prøverne til, da hna har haft et godt efterår bortset fra det med den hersens ulveklo !

Han er ellers en glad og dygtig hund, som nyder sin træning og er meget arbejdsglad, selv når han render rundt med en knækket klo, men han har jo ondt i en 3 uger når sådan en ulveklo er knækket af helt oppe ved roden, så vi vil meget gerne hører fra andre der kender problemet!!

Sussan og Oskar
http://schnauzers.dk

Accepteret svar
Fra : vestergade

Modtaget 150 point
Dato : 09-01-02 14:38

Hej

Av -det er da rigtig synd for jeres hund. Jeg har selv en dejlig "Blanding" der har haft store problemer med en Ulveklo.
Den blev fjernet for 1/2 År siden hos Dyrlægen. Det var et mindre indgreb,-og min Hund var hurtigt frisk igen.

Jeg har prøvet at søge efter noget brugbart Læsestof til jer,---håber i kan få en ide udfra følgende Link:
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_afrevet_klo.html

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 10-01-02 13:40

Hej Vestergade

Tak for dit svar, som bare var superb!
Vi har lige nogle tillægsspørgsmål!!

Du skriver et mindre indgreb, hvordan foregik det?
var din hund i fuld narkose?
Fik den forbinding på/blev syet?
Hvor længe gik der inden den var tilbage i sin normale form ?

Grunden til jeg spørger om alt dette er at Oskar blev kastereret sidste år i feb. og havde dengang store problemer med at klare narkosen, faktisk var han 1½ min om at begynde vejrtrækningen da han blev lagt i narkose, så vi er meget påpasselige med at få ham fuld bedøvet!

Resten er for at vide hvor længe jeg skal skubbe vores træning og konkurrencedeltagelser! Oskar elsker sin træning og sine konkurrencer *S*

MH
Sussan og Oskar

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 10-01-02 16:02

Hej ChiChi

Indgrebet foregik ved, at Filur først fik en Beroligende indsprøjtning. Derefter blev der lagt en Lokalbedøvelse omkring Ulvekloen,--( det hedder jo egentlig Vildtkløer når vi taler om Forbenene) Han blev syet med 2 Sting. Lige hvordan Dyrlægen fjernede Kloen,-det tør jeg ikke sige,-jeg måtte ikke være inde på "operationsstuen". Filur fik ikke forbinding på,-men det blev nødvendigt at anvende en "krave" til ham,da han ville slikke for meget på såret.
Ca 3 uger efter var han "på banen" igen
Nu bruger jeg ikke min Hund til Konkurrence ,-så hvor meget i må træne ham efter indgrebet,-det må Dyrlægen vide.

Held og Lykke med Oskar
MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-02 21:37

Hvis dyrlægen mener det er en god ide kan I få fjernet ulvekloen.

På en voksen hund tager det vel en måneds tid inden han er helt rask, hvis
ulvekloen sidder fast med en knogle. Hænger den derimod bare løst i huden er
det hurtigt overstået.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"ChiChi" <ChiChi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:nUU_7.17290$Zm5.1548480@news000.worldonline.dk...
> Hej Allesammen
>
> Er der nogen der har erfaringer med at få fjernet ulveklør?
> Min 3½ årige schnauzer har nu for 3. gang på ½ år knækket ulvekloen på
> venstre forben. Vi overvejer derfor at få fjernet den. Er der nogen der
> ved hvordan en sådan operation foregår, og hvor længe hunden bagefter er
> "sygemeldt" ?
>
> Det skal siges at han har en multiresistent stafylokokinfektion som
> udarter sig i bylder, mest på tæerne, som han er i naturbehandling for.
> Desværre kan dyrlægerne kun tilbyde en autovaccine til ham, hvilket vi
> endnu ikke har fået taget prøverne til, da hna har haft et godt efterår
> bortset fra det med den hersens ulveklo !
>
> Han er ellers en glad og dygtig hund, som nyder sin træning og er meget
> arbejdsglad, selv når han render rundt med en knækket klo, men han har
> jo ondt i en 3 uger når sådan en ulveklo er knækket af helt oppe ved
> roden, så vi vil meget gerne hører fra andre der kender problemet!!
>
> Sussan og Oskar
> http://schnauzers.dk
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-02 09:14

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
news:tYm%7.12959$aS.1756663@news010.worldonline.dk...
> Hvis dyrlægen mener det er en god ide kan I få fjernet ulvekloen.
>
> På en voksen hund tager det vel en måneds tid inden han er helt rask, hvis
> ulvekloen sidder fast med en knogle. Hænger den derimod bare løst i huden
er
> det hurtigt overstået.
>
> --

Hvad med udstillinger ?
Kan man så tage et certifikat med, der viser at hunden har haft sin ulveklo,
så dommeren ikke tror at den er født uden, og dermed misdannet ?
Jeg ved at nogen får talt hundens tænder, da nogle brugshunde godt kan
risikere at miste tænder, og hvis dommeren er dette er det jo
diskvalifikation.

Jeg mener dette seriøst, og ikke for at gøre grin med nogen.

mvh

Christian

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 12:36

Hej Christian

Jeg mener godt at man på udstillinger kan stille med en attest/certifikat fra dyrlægen om hvornår og hvorfor kloen er fjernet. Men jeg har endnu ikke fået svar fra DKK ang. dette.
Da vi ikke stiller i udstillinger, men i konkurrencer,(lydighed/agility/spor) tror jeg nu ikke der er nogen der tjekker ulveklør på hunden.
MEN inden vi får fjernet den, vil jeg da gerne være helt sikker!

Den med tænderne kender jeg godt Oskar har knækket en fortand og dette ses jo tydeligt ved tandvisningen, og den får vi mange påtaler på *SS* men det er nu mere om vi ikke skal have hevet den ud

MVH
Sussan og Oskar

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 12:41

"Nina El Falaki" skrev d. 10-01-02 21:37 dette indlæg :
> Hvis dyrlægen mener det er en god ide kan I få fjernet ulvekloen.
>
> På en voksen hund tager det vel en måneds tid inden han er helt rask, hvis
> ulvekloen sidder fast med en knogle. Hænger den derimod bare løst i huden er
> det hurtigt overstået.
>
> --
> Nina El Falaki

hej Nina

Hvordan kan ulvekloen bare hænge løst i huden ?

Begge Oskars sidder da fast i en knogle på benet, og det er vel derfor det gør så ondt når de knækker af .....
Hvis de bare sad fast i huden ville der jo ingen modstand være, elle hvad ? n

Nu blev jeg da lige forvirret *S*

Sussan og Oskar
http://schnauzers.dk
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk
>
> "ChiChi" <ChiChi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:nUU_7.17290$Zm5.1548480@news000.worldonline.dk...
> > Hej Allesammen
> >
> > Er der nogen der har erfaringer med at få fjernet ulveklør?
> > Min 3½ årige schnauzer har nu for 3. gang på ½ år knækket ulvekloen på
> > venstre forben. Vi overvejer derfor at få fjernet den. Er der nogen der
> > ved hvordan en sådan operation foregår, og hvor længe hunden bagefter er
> > "sygemeldt" ?
> >
> > Det skal siges at han har en multiresistent stafylokokinfektion som
> > udarter sig i bylder, mest på tæerne, som han er i naturbehandling for.
> > Desværre kan dyrlægerne kun tilbyde en autovaccine til ham, hvilket vi
> > endnu ikke har fået taget prøverne til, da hna har haft et godt efterår
> > bortset fra det med den hersens ulveklo !
> >
> > Han er ellers en glad og dygtig hund, som nyder sin træning og er meget
> > arbejdsglad, selv når han render rundt med en knækket klo, men han har
> > jo ondt i en 3 uger når sådan en ulveklo er knækket af helt oppe ved
> > roden, så vi vil meget gerne hører fra andre der kender problemet!!
> >
> > Sussan og Oskar
> > http://schnauzers.dk
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 12:51

Hej Vestergade!
Rart med en der "har prøvet det" !

jeg er glad for at høre at man kan slippe for narkosen!

Jeg stiller konsekvent det krav at jeg VIL være på operationsstuen, men det er mest fordi vi havde den grimme tur under kasterationen, hvor jeg var med.
Dengang var vores gamle dyrlæge, som intet havde mod at jeg var der, tværtimod. Jeg har tidligere beskæftiget mig meget med dyr, og har været med en del dyrlæger ude til bl.a heste, grise og køer, derfor agerede jeg altid narkosesygeplejerske når vi skulle have en hund "ordnet" hos vores gamle dyrlæge.

Desværre har vi nu fået en ny, og hun er lidt mere speciel, jeg får dog under "trusler" stadig lov til at være sammen med hunden under hele forløbet *S* Selv hans HD billeder *G*

Mange hilsner
Sussan og Oskar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-02 15:45

Så vidt jeg husker er det kun pyrenæren der iflg standarden skal have
ulvekløer endda helst dobbelte. På andre racer er det lige så normalt at
hundene fødes uden, og man skal altså ikke stille med nogen dokumentation
for, at hunden har haft ulvekløer.

Visse racer kræver at hunde er født med et fuldt tandsæt bl.a.
brugshunderacerne. Det er for det meste 1. eller 2. præmular (kindtand P1,
P2) der mangler, og det interessante er at også hos ulve er der flere og
flere dyr født med manglende P1 eller P2, at mangle disse tænder ser altså
ud til at være et led i udviklingen også i naturen

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3c3e9eb5$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> news:tYm%7.12959$aS.1756663@news010.worldonline.dk...
> > Hvis dyrlægen mener det er en god ide kan I få fjernet ulvekloen.
> >
> > På en voksen hund tager det vel en måneds tid inden han er helt rask,
hvis
> > ulvekloen sidder fast med en knogle. Hænger den derimod bare løst i
huden
> er
> > det hurtigt overstået.
> >
> > --
>
> Hvad med udstillinger ?
> Kan man så tage et certifikat med, der viser at hunden har haft sin
ulveklo,
> så dommeren ikke tror at den er født uden, og dermed misdannet ?
> Jeg ved at nogen får talt hundens tænder, da nogle brugshunde godt kan
> risikere at miste tænder, og hvis dommeren er dette er det jo
> diskvalifikation.
>
> Jeg mener dette seriøst, og ikke for at gøre grin med nogen.
>
> mvh
>
> Christian
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-02 15:44

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
news:yPC%7.18022$Zm5.1684097@news000.worldonline.dk...
> Så vidt jeg husker er det kun pyrenæren der iflg standarden skal have
> ulvekløer endda helst dobbelte. På andre racer er det lige så normalt at
> hundene fødes uden, og man skal altså ikke stille med nogen dokumentation
> for, at hunden har haft ulvekløer.
>
> Visse racer kræver at hunde er født med et fuldt tandsæt bl.a.
> brugshunderacerne. Det er for det meste 1. eller 2. præmular (kindtand P1,
> P2) der mangler, og det interessante er at også hos ulve er der flere og
> flere dyr født med manglende P1 eller P2, at mangle disse tænder ser altså
> ud til at være et led i udviklingen også i naturen
>

Er P1 eller P2 hvad der svarer til vores visdomstænder ?

mvh

Christian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-02 17:45

nej det er de forreste kindtænder, den lige bag hjørnetanden.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3c3efc62$1$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> news:yPC%7.18022$Zm5.1684097@news000.worldonline.dk...
> > Så vidt jeg husker er det kun pyrenæren der iflg standarden skal have
> > ulvekløer endda helst dobbelte. På andre racer er det lige så normalt at
> > hundene fødes uden, og man skal altså ikke stille med nogen
dokumentation
> > for, at hunden har haft ulvekløer.
> >
> > Visse racer kræver at hunde er født med et fuldt tandsæt bl.a.
> > brugshunderacerne. Det er for det meste 1. eller 2. præmular (kindtand
P1,
> > P2) der mangler, og det interessante er at også hos ulve er der flere og
> > flere dyr født med manglende P1 eller P2, at mangle disse tænder ser
altså
> > ud til at være et led i udviklingen også i naturen
> >
>
> Er P1 eller P2 hvad der svarer til vores visdomstænder ?
>
> mvh
>
> Christian
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-02 12:13

Fri, 11 Jan 2002 15:43:40 +0100, "Christian Andresen" wrote:

>Er P1 eller P2 hvad der svarer til vores visdomstænder ?

Nej. P1 er den første tand efter hjørnetanden. P2 den næste.
De hedder præmolar 1 og 2. Så kommer molar 1 og 2.
Molar er kindtænder.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 07.01.2002
-

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 15-01-02 10:34

> Så vidt jeg husker er det kun pyrenæren der iflg standarden skal have
> ulvekløer endda helst dobbelte. På andre racer er det lige så normalt at
> hundene fødes uden, og man skal altså ikke stille med nogen dokumentation
> for, at hunden har haft ulvekløer.

Hej Nina og alle i andre!
Du SKAL faktisk stille med dokumentation, her er det svar jeg fik fra DKK imorges!

Hej...

Iflg. vores udstillingsreglement må ulve- eller vildtkløer ikke fjernes af
kosmetiske årsager. Dog er det i dit tilfælde ikke kosmetisk, men et
nødvendigt onde.

Det du skal bruge til alt du deltager i, er en dyrlægeattest fra os, hvorpå
din dyrlæge beskriver hvorfor kløerne er fjernet... Denne skal altid
medbringes i fremtiden.

Jeg sender dig den attest der skal udfyldes og medbringes.

Venlig hilsen

Tine Miang
informationen
DKK

Bare lige til information!

Mange hilsner
Sussan og Oskar
http://schnauzers.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-02-02 18:40

Hej Sussan

Hvis det er bikløerne på forbenene det drejer sig om, har de normalt altid
knogleforbindelse. Hvis det derimod drejer sig om ekstra kløer på bagbenene
er det meget almindeligt at det kun er en negl der sidder i hudenog altså
ikke har nogen knogleforbindelse til benet.
Bikløer på bagbenene uden knogleforbindelse kan være til stor gene for
hunden hvis den hænger fast med dem, da de jo stadig sidder fast i huden.
Disse er nemme at fjerne, mens det er et lidt større indgreb at fjerne
knoglefaste kløer.

Hilsen
annaras

ChiChi <ChiChi.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:W2A%7.13104$aS.1783565@news010.worldonline.dk...
> "Nina El Falaki" skrev d. 10-01-02 21:37 dette indlæg :
> > Hvis dyrlægen mener det er en god ide kan I få fjernet ulvekloen.
> >
> > På en voksen hund tager det vel en måneds tid inden han er helt rask,
> hvis
>
> hej Nina
>
> Hvordan kan ulvekloen bare hænge løst i huden ?
>
> Begge Oskars sidder da fast i en knogle på benet, og det er vel derfor
> det gør så ondt når de knækker af .....
> Hvis de bare sad fast i huden ville der jo ingen modstand være, elle
> hvad ? n
>
> Nu blev jeg da lige forvirret *S*
>
> Sussan og Oskar
> http://schnauzers.dk