/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Burstørrelse
Fra : mollymor
Vist : 1088 gange
50 point
Dato : 02-08-03 22:15

Hvad vil I mene er den rigtige størrelse på et transport/udstillingsbur til en golden retriever?

Venlig hilsen
Lisbeth

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 02-08-03 22:22

Du skal være sikker på at hunden kan vende, ligge og sidde i buret, men hvorfor skal den sidde i bur på udstillingen

Kommentar
Fra : mollymor

Dato : 02-08-03 23:14

Ja, jeg kender godt de tommelfingreregler, men jeg håber nogle med kendskab til racen kan sætte mål på. Man kunne jo selvfølgelig bare vælge den største, men den passer ikke i bilen :(

Det vil skam sikkert også mere være undtagelsen, men jeg vil tage buret med af flere grunde, bla. fordi det er rart at kunne "parkere" (finder ikke lige et bedre udtryk) hunden bl.a. ved toiletbesøg mv. og da jeg ved, at et bur hunden kender, der er delvis tildækket kan give hunden lidt fred og ro på en dag, der godt kan virke stresset og hvor der er meget uro og larm.

Jeg så bl.a. forskellen på en bekendts hund, da de udstillede på en int. udstilling i DK og ikke havde buret med. Hunden lagde sig da ned af og til, men så skulle den lige se hvad der kom bagfra og så var der synsindtryk forfra m.v., så den virkede meget urolig den dag. I Dortmund havde de så taget buret med og ind imellem kom hunden lige ind og fik en pause, hvor den bare lagde sig ned og sov.

Der er jo ikke tale om at den skal sidde der hele dagen.

Et lille sidespring er iøvrigt, at jeg lige har set et amerikansk forum hvor tilvænning til buret bliver diskuteret og der var der flere, der svarede, at deres hund sad der hele dagen når de er på arbejde og så endda sov i buret om natten (en hund kom i buret kl 20.30 og kom ud og blev luftet kl. 6.00 og så ellers sat ind igen medens de er på arbejde). Ja, der hopper kæden altså af for mig, men det er måske kun mig???

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 02-08-03 23:41

Det har jeg også læst om, det handler også om at nogle mener at hvalpen bliver hurtigere renlig hvis du lader den blive i buret, for den vil helst ikke lave noget hvor den selv skal sove.
Det er virkelig synd.

Ellers med hensyn til udstilling, så kan de fleste bure klappes sammen så det kan være i bilen, så tjener det dog ikke til et transportmæssigt formål, men så kan det da komme med.
Jeg syns det er en god idé at have et bur med til udstillingen, netop til at give hunden en pause. Man kan jo dække det til med et tæppe, eller købe et der er specialsyet til formålet, det er så både vind og vandtæt.

Mathilde.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 03-08-03 00:36

Hej Lisbeth

Som computersmeden har svaret dig må du vurdere udfra din hunds størrelse.

Til de øvrige kommentarer, vil jeg fortælle at det kan være særdeles behageligt for hundene at komme ind i sådant et bur især på de indendørs udstillinger, hvor pladsen er meget trang.
Ikke alle hunde - og iøvrigt heller ikke alle mennesker - trives med at være midt i et mylder af to- og firbenede og så er det da en god ting, at komme ind et sted, hvor man føler sig tryg.

Vi har et sådant sammenklappeligt udstillingsbur og oplever at hundene slapper af når de kommer derind - men det bliver kun brugt i de situationer.

Kommentar
Fra : mollymor

Dato : 03-08-03 10:55

Nu ligger det sådan, at vi først får hvalpen i august hvis alt går vel, men at jeg gerne vil have buret stående med lågen åbnet så den vænner sig til den. Jeg vil så købe den, så den passer til den voksne hund (derfor ville jeg gerne vide hvilket mål til en golden retriever) og så ellers gøre den 'mindre' med tæpper, puder og lign., så den ikke virker overvældende for hvalpen.
Jeg vil også tage et par af legesagerne og lægge derind, så den bliver nysgerrig og lige skal kigge. Dette virkede på vores sidste hund, så jeg håber det lykkes igen.

Tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-08-03 13:07

prøv her spørg evt. i butiken der ved de det nok .http://www.maxsoe.dk/priser/04p_hund_foder_06.htm#hundebur_01

Accepteret svar
Fra : computersmeden

Modtaget 50 point
Dato : 04-08-03 21:39

hej igen
jeg forstå nu dit ? du kan se på www.likita.dk de laver dem også efter mål så du kan lade det "vokse" med hunden. HAN er til at tale med
hilsen

Godkendelse af svar
Fra : mollymor

Dato : 23-10-04 23:22

Tak for svaret computersmeden. Har købt et bur hos Likita. Fin betjening og hurtig respons.