/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvad gør jeg med mug i fugerne i bruseni~
Fra : ekyt
Vist : 2463 gange
100 point
Dato : 29-07-03 08:59

Hej
Hvad kan man stille op med dette problem - huset er kun 7 år gammel og vi har altid varme i gulvet på i badeværelset. Det drejer sig om fugen hele vejen rundt forneden i brusenichen. Må man bruge klorin eller er det for skrapt?
Tak for hjælpen.
MVH Ekyt

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 29-07-03 09:42

Du kan godt bruge klorin. Det kan dog blege furene mellem badeværelsefliserne, hvis der er sådanne. Bliver det ved at komme igen, skal du måske bruge et specialprodukt som dette:
http://www.nordjysk-andel.dk/vraa/we/home.nsf/page/rengoring-&-desinfektion-kvanol-10

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 29-07-03 09:53

Hvis det er den elastiske fuge der kommer mug på kan det lyde som om, at der er blevet brugt en forkert fuge. Hvis dette er tilfældet kan I skrabe den gamle fuge ud og erstatte den med en ny elastisk fuge - spørg i byggemarkedet hvilken der skal bruges, for det er ikke alle elastiske fuger, der må/kan anvendes i vådrum.

PS: Jeg brugte engang et rengøringsmiddel til kalk og det misfarvede fliserne fordi det sad for længe, så pas på.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : ekyt

Dato : 29-07-03 09:58

Hej Ruder4
Ja, det er den elastiske fuge - det glemte jeg at skrive.
Hilsen Ekyt

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 29-07-03 10:15

Så tror jeg det er en forkert fuge der er brugt. Vi har samme problem, men har bare ikke taget os sammen til at få fugen skiftet. Som jeg skrev før, så er det nemlig ikke alle elastiske fuger, der egner sig til vådrum.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 29-07-03 10:17

Hvis du bruger clorin, kan du muligvis fjerne problemet - men det vil komme igen. Den eneste rigtige løsning er at fjerne den gamle fuge og bruge en ny elastisk fuge. Den skal hedde "sanitetsselicone" eller tilsvarende - altså et produkt, der direkte er lavet til badeværelser (med den fugtighed, det indebærer). Det er ikke urimeligt dyrt (har du en Harald Nyborg i nærheden, har de det faktisk på tilbud til 29,95 - i alt fald i klar, hvid og grå), men der er naturligvis lidt arbejde i at glitte det til en pæn fuge.

Hilsen Erling

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 29-07-03 10:40

Der findes mange forskellige fuger, der kan bruges. Et eksempel kunne også være Ceremastic
CS 25 SKM »Sanitær« fra ceresit. Du kan læse om denne fuge på

http://www.ceresit.dk/

Prøv også www.lip.dk og www.alfix.dk

God fornøjelse

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-07-03 11:13

Helt klart skal du kradse den gamle fuge ud og lægge en ny sanitetssilicone i. For at gøre arbejdet helt fint til sisdt kan du glitte efter med en pind eller en finger dyppet i sulfo. Det bliver flot

Kommentar
Fra : sanoj1p

Dato : 18-11-03 17:13

Hos MATAS har jeg købt følgende... "KALKSTENSFJERNER" det fjerner muggen og derefter behandlet med "DESINFIKTIONSMIDDEL"... Jeg tror dog ikke at du derved bliver fri for problemet før du udskifter fugen med en fugemasse der indeholder et stof der dræber svampesporerne...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:07

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ekyt

Dato : 05-11-04 10:30

Tak for svaret molokyle.