/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandrørene larmer
Fra : pihlen1
Vist : 9228 gange
20 point
Dato : 23-07-03 23:18

Her på det sidste er vores vandrør begyndt af larme, når man lukker for det varme vand. Huset er fra 1986, og har altså forholdsvis nye rør. Det lyder som om rørene "ryster" inden i muren, og bliver ved i nogle sekunder efter at man har lukket for vandet.
Har nogen en ide om hvad det er, og hvad man kan gøre.

Mhv Pihlen1

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 23-07-03 23:35

Det lyder som om kontraventilen før varmtvandsbeholderen står og klaprer

Gasmanden

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-03 23:36

Er det en almindelig vandhane, for så kan det være pakningen der er slidt.
Emesen.

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 24-07-03 00:35

Hvis vand trykket er blevet hævet på hovedledning (fjernvarme) vil det give mystike lyd i rørerne.
På nogle fjernvarme-systemer findes der en tryk-udledning-kapsel (to plader mod hianden med justerebare tryk).
MÅ KUN JUSTERES AF AUT. VVS INSTALLATØR
mvh
Richard

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-07-03 06:10

Der sidder garanteret en stophane før din vandhane.
Luk den og skift pakning på vandhanen.

Kommentar
Fra : pihlen1

Dato : 24-07-03 20:30

Tak for svarene indtil videre. Jeg vil afprøve dem. Min kone siger problemet opstod efter at jeg skiftede termostat blandingsbatteri i brusekabinen (ud med et nyt). Er det evt. pakningen her det drejer sig om ?
Mhv. Pihlen 1

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 20 point
Dato : 24-07-03 21:05

Det thermostat blandingsbatteri, du lige har monteret, har to filtre i indgangen (forhåbenlig) men også en kontraventil en på varm og en på kold side.Det kan også være disse kontraventiler der støjer, hvis der lukkes for hurtigt for vandet.
Rens evt. indgangsfiltrene.
Men det kan stadig være som "gasmanden" siger: den kontraventil der sidder lige før eller sammen med sikkerhedsventilen ved indgangen til varmtvandsbeholderen.
Når man lukker for vandet og særlig når der igen åbnes hurtigt kan grus og små partikler rive sig løs og sætte sig i ventiler.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : pihlen1

Dato : 04-08-03 00:18

Tak for svaret emesen.