/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpbidning!
Fra : sabrina
Vist : 1412 gange
100 point
Dato : 30-12-01 10:07

Hej NG.
Jeg har nu prøvet at søge om der har været tidligere indlæg omhandlende hvalpebidning, men desværre forgæves!
Jeg får snart en 8 uger gammel Berner Sennen hvalp i huset, og vil høre om I har nogle metoder til at fralære hvalpebidning? De må ikke bestå af vold m.m., kun bløde metoder...
Udover det har jeg fulgt meget med i debatterne her om foder, hvor mange er uenige. Jeg har købt Nutro Choice Large Breed Puppy til min hund - er dette et udmærket mærke? Jeg kan kun se at der bagpå er tilsat en slags fosfat ( mononatrium fosfat) ellers skulle resten være sundt. Jeg er ikke ude på at skabe en stor debat om foder igen, sådan nogle har der været nok af, blot høre om nogle har haft gode erfaringer med dette foder.
Så lige en sidste ting: Vi er blevet anbefalet at give hvalpen Vital animin, hvor kan man købe det og hvad er prisen? Vi bor i Aalborg.

Med mange berner-hilsner
Sabrina

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-01 10:29

> Udover det har jeg fulgt meget med i debatterne her om foder, hvor mange
> er uenige. Jeg har købt Nutro Choice Large Breed Puppy til min hund - er
> dette et udmærket mærke?

Min hund har fået det siden han var 11 uger og er vokset sig stor og flot og
har den flotteste og blødeste pels de små børn siger at han er lige så blød
som en kanin han har ikke haft dårlig mave en eneste gang ! nu er vi gået
over til nutro + men jeg mener at det er det bedste fodder der findes på
markedet hvis man sammenligner indholdsfortegenelser og sætter sig lidt ind
i tøret frysetøret friskt kød o.s.v. som man jo kan læse om i deres brocure
ingen tilsætningsstoffer konserveringsmidler farvestoffer o.s.v.

Jeg kan kun se at der bagpå er tilsat en slags
> fosfat ( mononatrium fosfat) ellers skulle resten være sundt. Jeg er
> ikke ude på at skabe en stor debat om foder igen, sådan nogle har der
> været nok af, blot høre om nogle har haft gode erfaringer med dette
> foder.

Det er det sundeste ! du kan få en lille folder med der hvor du køber det
hvor i du kan læse om det

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

PUNISH THE DEED NOT THE BREED !!!
There is no such thing as a bad dog , just a bad owner ..
Don't Blame 'em, Train 'em

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 10:33

Hejsa.
Jeg har haft stor succes med en medtod der tidligere på året stod i bladet
CAINE. Når hvalpen bider skriger jeg, jeg lader den bide mig til et vist
punkt og skriger så. Når det så går godt sætter jeg min smertetærskel ned og
skriger så her, Langsomt men sikkert fravænnes hvalpen sit bideri. Jeg
mener det er naturlig adfærd for hvalpen at bide,(læs kontakt) men der er
grænser for hvad jeg syntes er sjovt. Husk at rose.
Og det bedste af det hele jeg skælder overhovedet ikke ud, men fravænner på
en rimelig naturlig måde.
Jeg har nu prøvet på en Shiba og en australian sherpherd.

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:KGAX7.5009$aS.852424@news010.worldonline.dk...
> Hej NG.
> Jeg har nu prøvet at søge om der har været tidligere indlæg omhandlende
> hvalpebidning, men desværre forgæves!
> Jeg får snart en 8 uger gammel Berner Sennen hvalp i huset, og vil høre
> om I har nogle metoder til at fralære hvalpebidning? De må ikke bestå af
> vold m.m., kun bløde metoder...
> Udover det har jeg fulgt meget med i debatterne her om foder, hvor mange
> er uenige. Jeg har købt Nutro Choice Large Breed Puppy til min hund - er
> dette et udmærket mærke? Jeg kan kun se at der bagpå er tilsat en slags
> fosfat ( mononatrium fosfat) ellers skulle resten være sundt. Jeg er
> ikke ude på at skabe en stor debat om foder igen, sådan nogle har der
> været nok af, blot høre om nogle har haft gode erfaringer med dette
> foder.
> Så lige en sidste ting: Vi er blevet anbefalet at give hvalpen Vital
> animin, hvor kan man købe det og hvad er prisen? Vi bor i Aalborg.
>
> Med mange berner-hilsner
> Sabrina
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 10:59

hvis det ikke er nok at skrige, kan man samtidig rejse sig og ignorere
hvalpen et minut - så lærer den, at bider man, er legen slut.

Desuden må man undgå ruskelege og brydekampe, for det ophidser hvalpen og
inviterer til at bruge tænder - det er jo hans fingre! De kan ikke når de er
helt små fatte, at det er slemt at bruge tænder, de øver sig jo på at flænse
bytte og meget andet. Så de skal lære hvad som er bytte og at menneskehænder
ikke er det. Hellere finde nogen hvalpe han kan lege brydekamp med, så han
får lov at være hund og lære rigtigt kropssprog - de lærer også hinanden
bidehæmning.

Sørg for at have noget andet tyggelegetøj, som I kan bytte med hver gang
hvalpen tygger i noget forkert. Jeg har selv fået problemet med min nu 13
mdr. gamle hvalp at han ikke er meget for at aflevere apporter når vi er
udendørs (hjemme går det fint) - sandsynligvis fordi jeg for ofte har taget
ting fra ham uden at give noget i bytte - han stoler altså ikke helt på, at
det er fedt at aflevere. Sammen med et stort vagt-instinkt, han elsker at
samle til hobe, og ingen af de andre må få nogen af boldene, han skal selv
ligge og ruge på dem allesammen. Så han løber 5 meter ind i skoven, og
udfordrer mig til at hente pinden derinde. Hvilket jeg naturligvis ikke gør,
men det tager tilsyneladende lang tid inden han fatter, at der kun bliver
kastet pinde når de afleveres indenfor en rimelig radius.

Små fejl giver store problemer senere! :)

:Pia

Godkendelse af svar
Fra : sabrina

Dato : 30-12-01 12:13

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 11:50

Så han løber 5 meter ind i skoven, og
> udfordrer mig til at hente pinden derinde. Hvilket jeg naturligvis ikke
gør,
> men det tager tilsyneladende lang tid inden han fatter, at der kun bliver
> kastet pinde når de afleveres indenfor en rimelig radius.
>
> Små fejl giver store problemer senere! :)
>
> :Pia

Jeg kan da ikke se at det skulle være et stort problem !?hunden skal vel
også have lov til at drille andre hunde måske ejeren lidt med at nu er det
den der har pinden , det er da sådan legen foregår mellem hundene at de
skiftes til at have pinden og skiftes til at jagte hinanden ,min hund
afleverer sjældent en pind tilbage som der er blevet kastet han syntes da at
det er sjovere hvis jeg gidder at løbe lidt efter ham for at få pinden
og vi mennesker tager jo heller ikke skade af at løbe lidt
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 12:04

> Jeg får snart en 8 uger gammel Berner Sennen hvalp i huset, og vil høre
> om I har nogle metoder til at fralære hvalpebidning? De må ikke bestå af
> vold m.m., kun bløde metoder...

Du skal også huske på at hvis du først skal til at afprøve forskellige
pædagoiske/bløde metoder til at lære hunden at den ikke må bide mennesker ,
så bliver den altså ældre imellemtiden og det bliver sværre at lære den at
det er forkert og jo flere gange at den får lov til at bide jo mere bliver
det en vane ! Jeg mener at det er en god anledning til at lære hunden hvad
ordet/komandoen NEJ betyder jeg tog fat i nakkeskindet på min hund løftede
den op og sagde/råbte bestemt og surt nej ind i hovedet på den HVER GANG !
at jeg mærkede dens tænder ,og bliv ved med at sige nej til at man kan se at
den har forstået det og at den ikke bare lalleglad fortsætter ,eventuelt
stikke fingrene ned i halsen på den når den bidder så holder den hurtigt op
,den skal helst smaske slikke dig kigge den anden vej, før den gør det har
den ikke forstået det og du har været for blød og spildt din tid , du bliver
nød til at være lidt hård når det gælder om at bide pædagogik virker ikke på
hunde fordi de er dyr og dem der bruger det aligevel får så en hund der
bidder folk i fingrene når man giver den godbidder o.s.v. og napper børnene
for at sige hej o.s.v. og mange af dem ender med at blive aflivet fordi de
pludselig bidder et barn ,og der er ikke noget i vejen med de hunde det er
bare ejeren der ikke har lært hunden på den rigtige måde at den ikke må bide
!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 12:08

> og vi mennesker tager jo heller ikke skade af at løbe lidt

fuldstændig rigtigt, men det er det man har fodbolde til. :) Det er ikke
særlig godt for disciplinen og lederskabet hvis han bevidst modarbejder den
kommando jeg giver ham! Så holder han også op med at lystre de andre
kommandoer, og så har jeg en kolos der springer op i hovedet på alle folk
han møder og generelt selv bestemmer hvornår han gider høre efter. Det synes
jeg er knap så fedt, selvom vi ikke skal ud at vinde konkurrencer.

Det er med andre ord mig der bestemmer legens retning. Løbe og hugge pinde
kan han gøre med sine mange hundevenner, som han møder hver dag. Hvis vi
træner, skal han lære at gøre det jeg beder ham om. Hvad nu hvis det var din
hamster han havde hugget, ville det så ikke være lidt rart, at jeg kunne få
ham til at aflevere den?

Jeg skal blot have ham til at indse, det også kan være sjovt at aflevere. Så
bliver genstanden jo kastet igen, så man kan ræse efter den inde i skoven,
og DET nyder han.

:Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 12:12

> stikke fingrene ned i halsen på den når den bidder så holder den hurtigt
op
> ,den skal helst smaske slikke dig kigge den anden vej, før den gør det har
> den ikke forstået det og du har været for blød og spildt din tid

det kommer nok liiige an på hvilken race man har. Det er muligt at din race
kræver at man er lidt mere skrap, eller det har nogen fortalt mig, har ikke
selv erfaring med dem. Men en glad labsevaps eller en lille cavalier kan du
altså tvære fuldstændig ud, hvis du bruger de metoder på en 8 ugers hvalp.
Det er ikke nødvendigt. Den værste straf er at blive ignoreret.

:Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 12:24

> det kommer nok liiige an på hvilken race man har. Det er muligt at din
race
> kræver at man er lidt mere skrap, eller det har nogen fortalt mig, har
ikke
> selv erfaring med dem. Men en glad labsevaps eller en lille cavalier kan
du
> altså tvære fuldstændig ud, hvis du bruger de metoder på en 8 ugers hvalp.
> Det er ikke nødvendigt. Den værste straf er at blive ignoreret.
> :Pia
>

Jeg snakker ikke om at tvære nogen ud man skal jo ikke være hårdere end
at når hunden har forstået signalet så stopper man ! og der er ikke forskel
på racer når det gælder om at bide mennesker ! de skal bare forstå at de
ikke må !!og desuden er de eneste hunde der har bidt mig i fingrene
labradors som hopper op og napper imens ejeren står og pædagoisk sir fy fido
o.s.v. og lige meget hjælper det !

Og det med at ignorere virker ikke altid hvis valpen nu er meget legesyg
syntes den bare at det er sjovt at man kigger den anden vej o.s.v.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 12:27

Pia <x@x.com> wrote in message news:a0msb7$lcd$1@sunsite.dk...
>
> > og vi mennesker tager jo heller ikke skade af at løbe lidt
>
> fuldstændig rigtigt, men det er det man har fodbolde til. :) Det er ikke
> særlig godt for disciplinen og lederskabet hvis han bevidst modarbejder
den
> kommando jeg giver ham! Så holder han også op med at lystre de andre
> kommandoer, og så har jeg en kolos der springer op i hovedet på alle folk
> han møder og generelt selv bestemmer hvornår han gider høre efter. Det
synes
> jeg er knap så fedt, selvom vi ikke skal ud at vinde konkurrencer.

ja det er selvfølgelig rigtigt nok ,nu tænkte jeg ikke lige i træningsøjemed
>
> Det er med andre ord mig der bestemmer legens retning. Løbe og hugge pinde
> kan han gøre med sine mange hundevenner, som han møder hver dag. Hvis vi
> træner, skal han lære at gøre det jeg beder ham om. Hvad nu hvis det var
din
> hamster han havde hugget, ville det så ikke være lidt rart, at jeg kunne

> ham til at aflevere den?
>
jo tak hit med min hamster

> Jeg skal blot have ham til at indse, det også kan være sjovt at aflevere.

> bliver genstanden jo kastet igen, så man kan ræse efter den inde i skoven,
> og DET nyder han.
>
> :Pia
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 12:39

naturligvis skal den lære NEJ - men jeg er ikke rigtig tilhænger af det med
fingrene i halsen. Og når en 8 ugers hvalp kommer til huset er det jo en
lille baby som lige har mistet sin mor, så den er meget bange og alene.

Bedre at vise den, hvad den MÅ bide i, hver gang den bider i dig, give den
et legetøj at bide i og rose den for det.

Ja, labsevapser er så nemme og søde og glade, så folk glemmer tit at opdrage
på dem :) Og deres hjerne kører rundt i hovedet på dem, så det kniber med
koncentrationen, de MÅ bare hilse, selvom mor siger nej.

Og det ved jeg til gengæld af erfaring, for min egen er en halv labsevaps,
heldigvis ikke formel 1, så havde jeg tabt pusten for længe siden.... Men
han er ÅH så venlig, møver sig gerne ind blandt en flok fremmede, hvis han
får lov, hej, jeg hedder Max, hvad hedder I? Sagde du plads? Lalalalala...
hvorfor er snoren så kort mor? Nåe, plads, ja - lalalalala.....

Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 12:58

Pia <x@x.com> wrote in message news:a0mu56$olo$1@sunsite.dk...
> naturligvis skal den lære NEJ - men jeg er ikke rigtig tilhænger af det
med
> fingrene i halsen. Og når en 8 ugers hvalp kommer til huset er det jo en
> lille baby som lige har mistet sin mor, så den er meget bange og alene.

Det er rigtigt nok men jo før den lærer at den ikke må jo bedre sidder det
fast mener jeg og hundene er også ret hårde imod hinanden når de opdrager på
hinanden og det tager de ikke skade af !
>
> Bedre at vise den, hvad den MÅ bide i, hver gang den bider i dig, give den
> et legetøj at bide i og rose den for det.

Ja det er rigtigt så skal man have dens bidelegetøj i baglommen og give den
det lige når den har bidt i ens fingre for hvis man lige skal ud og hente
det så har den allerede glemt hvad det nu var at den ikke måtte
>
> Ja, labsevapser er så nemme og søde og glade, så folk glemmer tit at
opdrage
> på dem :) Og deres hjerne kører rundt i hovedet på dem, så det kniber med
> koncentrationen, de MÅ bare hilse, selvom mor siger nej.

Ja der er jeg enig med dig , der er desværre mange mennesker der anskaffer
sig en labrador fordi andre siger at det er sådan en god børnehund o.s.v. og
så glemmer de helt at den også skal opdrages og kræver de samme ting som
andre racer gør

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-01-02 15:10

Hejsa.
Punish skrev:
>Det er rigtigt nok men jo før den lærer at den ikke må jo bedre sidder
det
fast mener jeg og hundene er også ret hårde imod hinanden når de
opdrager på
hinanden og det tager de ikke skade af !
<>Undersøgelser* har vist at det faktisk er meget sjældent at hundemødre
tager fat i hvalpes nakkeskind og rusker dem, når de gør "noget
forkert"! Ikke engang ulve bruger denne adfærd... Skulle en
irettesættelse (lav knurren) overhøres, og det derfor er nødvendigt med
en lidt mere dominant metode, tager hundemoderen fat hen over hvalpens
snude og presser forsigtigt(!) nedad... Hundemødre er faktisk nogle af
de mest tålmodige der findes...

At stoppe sin hånd ind i hvalpens mund og presse til, mener jeg, er
direkte ondt! Og i værste fald, tror jeg også, at det vil kunne føre til
at hvalpen vil blive endnu mere voldsom og måske i sidste ende
aggressiv! :(
Hav i stedet altid bidelegetøj klart... Ja - gu' ser ens hjem tåbeligt
ud, når der flyder med hundelegetøj overalt på møbler og gulvet - men
det er da heldigvis kun mens hvalpen er hvalp at det er nødvendigt....
Stop enhver leg i ca 10 - 15 sek., hvis Vaps kommer til at gnaske i
hænderne - tilbyd legetøj i stedet og rooooos, når hunden tager det!
hvis den alligevel får fat, så "frys" hånden/armen, og hyyyyl højt...
Hvis hvalpen bliver for voldsom og intet fatter, så stop legen og lav
noget andet uden Vaps...det skal være kedeligt at bide i Mors arm!
Forsøg at tilrettelægge legen, så at Vaps laver så få fejl som muligt
(indrømmet; det er ret svært! ... På den måde lærer han ikke
unoderne - som senere skal aflæres - men kun "den rette handling"...
Og prøv at skelne mellem hvalpebidning og "hygge-gnasken"... Min sheltie
elsker at sutte på mine fingre og vores lab-x har en vane med at skulle
have min mands hånd inde i munden

Mvh Ann
* Undersøgelsen refereres kort i Anders Hallgrens bog "hundeproblemer,
problem hunde" - tror jeg nok bogen hedder.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-02 12:05

> <>Undersøgelser* har vist at det faktisk er meget sjældent at hundemødre
> tager fat i hvalpes nakkeskind og rusker dem, når de gør "noget
> forkert"! Ikke engang ulve bruger denne adfærd... Skulle en
> irettesættelse (lav knurren) overhøres, og det derfor er nødvendigt med
> en lidt mere dominant metode, tager hundemoderen fat hen over hvalpens
> snude og presser forsigtigt(!) nedad... Hundemødre er faktisk nogle af
> de mest tålmodige der findes...

ja men pointen er jo ikke at man skal være hård imod hunden men at man skal
være lige præcis så hård at hunden forstår det ! og det er jo også det
hundemoderen gør
>
> At stoppe sin hånd ind i hvalpens mund og presse til, mener jeg, er
> direkte ondt! Og i værste fald, tror jeg også, at det vil kunne føre til
> at hvalpen vil blive endnu mere voldsom og måske i sidste ende
> aggressiv! :(

ja nu har jeg vist ikke skrevet at man skal presse til vel ! det behøver man
slet ikke når valpen mærker hånden komme ind bagerst i munden så er det
ubehageligt og så har man opnået det man ville !

> Hav i stedet altid bidelegetøj klart... Ja - gu' ser ens hjem tåbeligt
> ud, når der flyder med hundelegetøj overalt på møbler og gulvet

Jo mere legetøj man giver hunden jo mere tror den at den må bide i alting
der ligger og flyder ! jeg hørte/læste engang at man højst skal give hunden
4-5 stykker legetøj ellers tror den bare at alt hvad der ligger og flyder er
dens

- > Og prøv at skelne mellem hvalpebidning og "hygge-gnasken"... Min sheltie
> elsker at sutte på mine fingre og vores lab-x har en vane med at skulle
> have min mands hånd inde i munden
>

Ja det kommer jo an på hvor meget man går op i det men jeg mener slet ikke
at en hund skal have lov til at "hygge gnaske" i noget menneskelegme for en
da kommer den til måske at bidde lidt for hårdt og det kan være meget
uheldigt i en forkert situation ! for så er der måske nogen der vil kræve at
den skal aflives og så kan det godt være at man fortryder at man ikke var
mere konsekvent da man skulle lære den om den må bide eller ej

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-02 19:09

> Ja det kommer jo an på hvor meget man går op i det men jeg mener slet ikke
> at en hund skal have lov til at "hygge gnaske" i noget menneskelegme for
en
> da kommer den til måske at bidde lidt for hårdt og det kan være meget
> uheldigt i en forkert situation ! for så er der måske nogen der vil kræve
at
> den skal aflives og så kan det godt være at man fortryder at man ikke var
> mere konsekvent da man skulle lære den om den må bide eller ej

Nu maler du fanden på væggen!! Jeg har haft flere rottweilere, der
hyggetyggede på mig, men de gjorde det aldrig på andre, og det var ikke
noget de havde lært. Ellers må man jo informere dem´, hunden kunne finde på
at hyggetygge på. Jeg har heller aldrig været ude for, at de pludselig bed
for hårdt.

For øvrigt knurrede de samtidig så huset rystede (kan vel sammenlignes med
en kats spinden) - og så lagde de sig altid på ryggen mens det stod på.

BEMÆRK: der var ikke antydning af aggression.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-02 00:04

Hejsa

>>Hundemødre er faktisk nogle af
>> de mest tålmodige der findes...

>ja men pointen er jo ikke at man skal være hård imod hunden men at man
skal
>være lige præcis så hård at hunden forstår det ! og det er jo også det
>hundemoderen gør

<>Og det er jo lige her jeg ikke er enig... Hundemoderen tager IKKE sine
hvalpe i nakkeskindet og rusker dem! Det er en mennesketing, opfundet af
mennesker....
Havde jeg gjort, som du foreslår, med enten min sheltie eller vores
"bløde" lab-x, så svarer jeg ikke for, hvilken slags hund jeg havde fået
ud af det!
Skal mine hunde endelig have en alvorlig irettesættelse, så bliver de i
stedet taget på hver side af halsen, mit hovede ned til deres snude,
kraftig stirren med sammenknebne øjne, og så bliver dagens lektie ellers
læst med lav, dyb stemme... Dét virker!

>snip; ang hånd i munden<
>ja nu har jeg vist ikke skrevet at man skal presse til vel ! det
behøver man
>slet ikke når valpen mærker hånden komme ind bagerst i munden så er det
>ubehageligt og så har man opnået det man ville !
<>Jamen hvorfor skal det være ubehagelig for hunden??? Nej, jeg er ikke
kværulantisk Men helt ærligt, her gør jeg et stooort stykke arbejde,
for at lære min hund at jeg til enhver tid skal have lov til at stikke
min hånd ind i dens mund (ret praktisk, hvis der er noget galt!) - en
indlæring, der unægtelig ville være blevet gjort temmelig vanskelig,
hvis Vaps først havde lært at mine hænder var ubehagelige!

>Jo mere legetøj man giver hunden jo mere tror den at den må bide i
alting
>der ligger og flyder ! jeg hørte/læste engang at man højst skal give
hunden
>4-5 stykker legetøj ellers tror den bare at alt hvad der ligger og
flyder er
>dens
<>Tja enten har du en meget dum hund eller....
Nej alvorligt... En hund vil ret hurtigt lære, hvad der er dens legetøj
og hvad den absolut ikke må røre... Især, hvis den virkelig ved hvad Nej
betyder! Vi har aldrig gjort noget videre for at "hvalpesikre" vores
hjem (dvs el-ledninger er gemt væk) - der ligger lidt af hvert og flyder
på vores gulve... i entreen er skoene, så er der vores sutsko,
forskellige kasser, kattelegetøj osv osv... (hmm - tro nu ikke at jeg er
et rodehoved
Det eneste "forbudte" Dise snuppede som hvalp, var en Spiril-bamse, jeg
havde vundet på Bakken ugen før vi fik hende... Det var meningen at
nogle af vores venners datter skulle have haft bamsen - men Dise fór
direkte i den, da hun havde været her i ca 1 time... Idag er den Dise's
yndlingslegetøj
Faktisk har hun kun tre stykker legetøj... "Spillen", et tyggereb og en
tyggebold... Sif (lab-x'et) vogter nøje over sin tennisbold, men kan
nogle gange overtales til at låne den ud

>Ja det kommer jo an på hvor meget man går op i det men jeg mener slet
ikke
>at en hund skal have lov til at "hygge gnaske" i noget menneskelegme
for en
>da kommer den til måske at bidde lidt for hårdt og det kan være meget
>uheldigt i en forkert situation ! for så er der måske nogen der vil
kræve at
>den skal aflives og så kan det godt være at man fortryder at man ikke
var
>mere konsekvent da man skulle lære den om den må bide eller ej
<>Jeg "advarer" altid mine gæster om Dise og Sif's vaner!!!! Det er
faktisk ikke nødvendigt... INGEN af hundene bider!!! De "hyggegnasker"
Hvis Sif tager en hånd/arm i munden bør gæsten dog føle sig temmelig
beæret... Dét gøres kun ved mennesker, som hun er meget glad for!
Og tro mig - "folk" opdager hurtigt forskellen på Dise's fingersutning
og hendes snappen efter hendes legetøj

Mvh Ann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-02 12:11

> <>Og det er jo lige her jeg ikke er enig... Hundemoderen tager IKKE sine
> hvalpe i nakkeskindet og rusker dem! Det er en mennesketing, opfundet af
> mennesker....

ja man behøver jo heller ikke at ruske hunden hvis den forstår budskabet før
! jeg rusker ikke min hund hvis han en sjælden gang gør noget forkert men
han kan godt huske at jeg har gjort det så bare han mærker min hånd tage fat
i nakken imens min stemme bliver sur så er det nok !

> Skal mine hunde endelig have en alvorlig irettesættelse, så bliver de i
> stedet taget på hver side af halsen, mit hovede ned til deres snude,
> kraftig stirren med sammenknebne øjne, og så bliver dagens lektie ellers
> læst med lav, dyb stemme... Dét virker!

Ja det virker sikkert når du siger det ! men jeg mindes da at jeg på
hundeskolen lærte og har læst i bøber at hvis man gør øjenene store skulle
hunden blive mere bange for det sådan gør hundene jo overfor hinanden .
>
> > <>Jamen hvorfor skal det være ubehagelig for hunden??? Nej, jeg er ikke
> kværulantisk Men helt ærligt, her gør jeg et stooort stykke arbejde,
> for at lære min hund at jeg til enhver tid skal have lov til at stikke
> min hånd ind i dens mund (ret praktisk, hvis der er noget galt!) - en
> indlæring, der unægtelig ville være blevet gjort temmelig vanskelig,
> hvis Vaps først havde lært at mine hænder var ubehagelige!

man gør det jo kun i sammenhæng med at valpen bidder så den forstår at hvis
den bidder så sker der noget ubehageligt ! derfor kan man jo godt rode
hunden inde i munden hvis den skal have børstet tænder eller ligende !
>
> >Jo mere legetøj man giver hunden jo mere tror den at den må bide i
> alting
> >der ligger og flyder ! jeg hørte/læste engang at man højst skal give
> hunden
> >4-5 stykker legetøj ellers tror den bare at alt hvad der ligger og
> flyder er
> >dens
> <>Tja enten har du en meget dum hund eller....

det var bare hvad jeg har læst det har intet at gøre med min hund så det var
vist ikke så pænt sagt af dig !

> Nej alvorligt... En hund vil ret hurtigt lære, hvad der er dens legetøj
> og hvad den absolut ikke må røre..

ja der kan jeg så godt finde en masse mennesker der er uenige med dig efter
at de har fået bidt deres sko tapet sofa o.s.v. i stykker

.. Især, hvis den virkelig ved hvad Nej
> betyder!

det er der så mange hunde der ikke tænker over hvis de er alene hjemme !jeg
har aldrig haft de store problemer men det er der rigtig mange andre der har

>
> >Ja det kommer jo an på hvor meget man går op i det men jeg mener slet
> ikke at en hund skal have lov til at "hygge gnaske" i noget menneskelegme
> for en da kommer den til måske at bidde lidt for hårdt og det kan være
meget
> >uheldigt i en forkert situation ! for så er der måske nogen der vil
> kræve at den skal aflives og så kan det godt være at man fortryder at man
ikke
> var mere konsekvent da man skulle lære den om den må bide eller ej
> <>
Jeg "advarer" altid mine gæster om Dise og Sif's vaner!!!! Det er
> faktisk ikke nødvendigt... INGEN af hundene bider!!! De "hyggegnasker"
> Hvis Sif tager en hånd/arm i munden bør gæsten dog føle sig temmelig
> beæret... Dét gøres kun ved mennesker, som hun er meget glad for!
> Og tro mig - "folk" opdager hurtigt forskellen på Dise's fingersutning
> og hendes snappen efter hendes legetøj
> Mvh Ann
>
ja der skal du jo også bare tænke over at bare fordi din hund kan styre at
"hyggetygge" er det jo ikke sikkert at andre ville kunne det og der er da
mange der ikke ville syntes at det er behageligt at blive gnasket i ! den
fik da ikke lov til at gøre det på mig det er da helt sikkert ! og mange
andre kunne måske forveksle det med et rigtigt bid og det ville være farligt
overfor børn men sådan ser vi jo så forskelligt på tingene jeg mener bare
ikke at en hunds tænder skal have lov til at røre for meget ved en hånd
fingre o.s.v. for så er man på den sikre side.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-02 14:24

> ja der kan jeg så godt finde en masse mennesker der er uenige med dig efter
> at de har fået bidt deres sko tapet sofa o.s.v. i stykker
>
> . Især, hvis den virkelig ved hvad Nej
> > betyder!
>
> det er der så mange hunde der ikke tænker over hvis de er alene hjemme !jeg
> har aldrig haft de store problemer men det er der rigtig mange andre der har

Efter min erfaring er det hunde som er understimuleret, som "hygger" sig med at tygge div. møbler m.m. i stykker.
Når jeg forlader min hund, er der altid en fyldt kurv med div. reklamer, som han godt må bide i stykker, det er trods alt bedre end
mine bøger i reolen!!

Og legetøj ja det har han skam også en hel del af, og af en eller anden grund ligger det altid i døren mellem køkken og stue, selvom
mor lige har rydet det op!

Men mht. hvalpebidning, ja så virker den metode med at skrige "av!" når hvalpen bider, min hund kigger underligt på mig og går væk
fra mig. Så jeg vil mene at det virker, han gør det i hvert fald mere sjældent nu.

Mvh Mie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-02 19:04

Hejsa.

>ja man behøver jo heller ikke at ruske hunden hvis den forstår
budskabet før
>! jeg rusker ikke min hund hvis han en sjælden gang gør noget forkert
men
>han kan godt huske at jeg har gjort det så bare han mærker min hånd
tage fat
>i nakken imens min stemme bliver sur så er det nok !
<>Jamen han husker det jo kun _fordi_ du tidligere _har_ rusket ham!
Og igen - med fare for at lyde som en gammel LP-plade som kører i samme
rille - at ruske i nakken er IKKE almindelig adfærd hos hundemoderen...
det er en afstraffelsesmetode opfundet af mennesket!

>Ja det virker sikkert når du siger det ! men jeg mindes da at jeg på
>hundeskolen lærte og har læst i bøber at hvis man gør øjenene store
skulle
>hunden blive mere bange for det sådan gør hundene jo overfor hinanden .
<> Meget muligt... Men jeg er afgjort ikke ude efter at min hund skal
blive bange for mig!!!! Den skal acceptere at jeg har retten til at
bestemme... ikke fordi den er bange, men fordi jeg har overbevist den om
at jeg til enhver tid er både klogere og mere dominant end den! Dominans
er for hunde ikke en ret, men noget man gør sig fortjent til gennem sine
handlinger...

>man gør det jo kun i sammenhæng med at valpen bidder så den forstår at
hvis
>den bidder så sker der noget ubehageligt ! derfor kan man jo godt rode
>hunden inde i munden hvis den skal have børstet tænder eller ligende !
<> Hmmm - ikke enig... en hvalp har ligesom et menneskebarn en (skal vi
kalde det) "oral" fase... alt opleves gennem munden... og den skal
_lære_ bidehæmning... hvordan skal den kunne gøre det, hvis ikke den
opdager at alt sjovt stopper, hvis den er for voldsom? der var én, der
tidligere i tråden sagde at ignorering, for hvalpen, er den værste straf
(og jeg er enig)... hvorfor behøver man så også at straffe den fysisk?
Og én ting er jeg helt sikker på... en hund som har lært at "viftende
hænder" _kan_ betyde fysisk straf/ubehag - den vil nok på et tidspunkt
bide (om ikke andet, så i selvforsvar) !

>> Tja enten har du en meget dum hund eller....
>det var bare hvad jeg har læst det har intet at gøre med min hund så
det var
>vist ikke så pænt sagt af dig !
<>Århhh - det er jo ellers altid dig, som synes at "vi" herinde er
nærtagende, og ikke fatter en joke
Men OK - undskyld!

>> Nej alvorligt... En hund vil ret hurtigt lære, hvad der er dens
legetøj
>> og hvad den absolut ikke må røre..
>ja der kan jeg så godt finde en masse mennesker der er uenige med dig
efter
>at de har fået bidt deres sko tapet sofa o.s.v. i stykker
>>. Især, hvis den virkelig ved hvad Nej
>> betyder!
>det er der så mange hunde der ikke tænker over hvis de er alene hjemme
!jeg
>har aldrig haft de store problemer men det er der rigtig mange andre
der har
<>Jamen det er da dejligt for dig at du ikke har en hund med et
"alene-hjemme-problem"! Det har jeg heldigvis heller ikke.... Men hvad i
alverden har det med hvalpebidning og bidehæmning at gøre????
Jeg mener... det første er baseret på (primært) seperations-angst...
mens det andet har at gøre med uerfarenhed (fra hvalpen).......

>ja der skal du jo også bare tænke over at bare fordi din hund kan styre
at
>"hyggetygge" er det jo ikke sikkert at andre ville kunne det og der er
da
>mange der ikke ville syntes at det er behageligt at blive gnasket i !
den
>fik da ikke lov til at gøre det på mig det er da helt sikkert !
<> Fint nok... så siger du bare Nej... det fatter min hund! At den
så også vil opfatte dig som keeeeedelig og sur og ikke sjov, er jo en
helt anden sag

>og mange
>andre kunne måske forveksle det med et rigtigt bid og det ville være
farligt
>overfor børn men sådan ser vi jo så forskelligt på tingene
<> Tja - måske.... men skal nok lige tilføje at min sheltie _ikke_
kommer for tæt på børn... dét forhindrer jeg! Hun kan nemlig ikke
fordrage de der støjende tingester
Derimod har jeg haft meget gode erfaringer med at lade lab-x'et tage
først mine og dernæst børns hænder i munden (selvfølgelig forsigtigt og
under nøje opsyn!)... Faktisk har hunden på denne måde hjulpet et par
børn, som ellers var bange for hunde... Men Sif "gjorde" jo ikke noget -
og ungerne fik en god og positiv oplevelse med en venlig og utroligt
børneglad vovse... Det er et pragtfuldt syn, når Sif sådan ligger på
ryggen, bliver nusset på maven og rigtigt gasser sig - med en lille
barnehånd i flaben )

> jeg mener bare
>ikke at en hunds tænder skal have lov til at røre for meget ved en hånd
>fingre o.s.v. for så er man på den sikre side.
<> Hmmm - og jeg mener at en hund som "hygge-gnasker" ALDRIG kunne finde
på at bide mens den hygger sig!
Hvad der kan ske ellers... Tja - dét har vist intet at gøre med om den
tidligere har hygge-gnasket eller ej!

Mvh Ann

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 05-01-02 22:12

Hej NG!

Først: Tak for de mange indlæg og den store interesse i har udvist!
Nu er hvalpen kommet hjem. Jeg ahr valgt at bruge følgende fremgangsmåde:
Når hvalpen bider siger jeg "NEJ!" og lægger hånden over snuden (uden at presse) - denne metode har jeg læst om i "helhjertet hundetræning - Irene Iharquest (noget i den stil).
Mener nogen af jer det er en hård metode??? som i vlreste tilfælde kan virke afstandssøgende?

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-02 23:15

> <>Jamen han husker det jo kun _fordi_ du tidligere _har_ rusket ham!
> Og igen - med fare for at lyde som en gammel LP-plade som kører i samme
> rille - at ruske i nakken er IKKE almindelig adfærd hos hundemoderen...
> det er en afstraffelsesmetode opfundet af mennesket!

ja det har du nok ret i ! men jeg mener nu ikke at hunden tager skade af det
..

Ja det virker sikkert når du siger det ! men jeg mindes da at jeg på
> >hundeskolen lærte og har læst i bøber at hvis man gør øjenene store
> skulle
> >hunden blive mere bange for det sådan gør hundene jo overfor hinanden .
> <> Meget muligt... Men jeg er afgjort ikke ude efter at min hund skal
> blive bange for mig!!!!

Det er vel det der giver respekten til at den kan erkende at det er dig der
bestemmer .

Den skal acceptere at jeg har retten til at
> bestemme... ikke fordi den er bange, men fordi jeg har overbevist den om
> at jeg til enhver tid er både klogere og mere dominant end den! Dominans
> er for hunde ikke en ret, men noget man gør sig fortjent til gennem sine
> handlinger...

nå det lyder godt nok pædagoisk men vil du så lige forklare mig hvordan
2 hunde kan være dominante overfor hinanden uden at have en truende adfærd ?
som altså også hænger sammen med at den ene gør den anden bange for at vise
sit lederskab !? sådan fungerer det i naturen efter min mening , når 2 hunde
møder hinanden og skal afgøre hvem der er over og hvem der er underhund så
begynder de jo ikke en pædagoisk leg med hvem der er bedst til at hente
pinde eller rulle rundt vel så gør de benene stive skyder brystet frem
måske viser tænder o.s.v. og den der er mest overbevisende er den der
bestemmer ! og hvis vi som mennesker skal være flokleder for vores hund skal
den have respekt for os ! jeg mener ikke at hunde forstår pædagogik og kan
tænke at du har fortjent din lederplads o.s.v. hva så hvis du en dag skulle
brække benet eller noget andet så kunne du ikke gå ned efter mad eller lufte
hunden eller lege med den o.s.v. og hunden ville måske ikke akseptere dig
lige så meget mere ville den så blive leder nu fordi du ikke har fortjent
det mere ?

man gør det jo kun i sammenhæng med at valpen bidder så den forstår at
> hvis den bidder så sker der noget ubehageligt ! derfor kan man jo godt
rode
> >hunden inde i munden hvis den skal have børstet tænder eller ligende !
> <> Hmmm - ikke enig... en hvalp har ligesom et menneskebarn en (skal vi
> kalde det) "oral" fase... alt opleves gennem munden... og den skal
> _lære_ bidehæmning... hvordan skal den kunne gøre det, hvis ikke den
> opdager at alt sjovt stopper, hvis den er for voldsom? der var én, der
> tidligere i tråden sagde at ignorering, for hvalpen, er den værste straf
> (og jeg er enig)..

ja nogle gange er det rigtigt men jeg mindes da bare at da min hund var valp
var den helt oppe at køre og løb rundt og ville helt sikkert have glemt hvad
den havde gjort når den endelig holdt stille og lagde mærke til at den blev
ignoreret .

.. hvorfor behøver man så også at straffe den fysisk?
> Og én ting er jeg helt sikker på... en hund som har lært at "viftende
> hænder" _kan_ betyde fysisk straf/ubehag - den vil nok på et tidspunkt
> bide (om ikke andet, så i selvforsvar) !

ja der er jeg enig med dig jeg har skam heller aldrig viftet med mine hænder
når jeg har skældt ud .

Tja enten har du en meget dum hund eller....
> >det var bare hvad jeg har læst det har intet at gøre med min hund så
> det var
> >vist ikke så pænt sagt af dig !
> <>Århhh - det er jo ellers altid dig, som synes at "vi" herinde er
> nærtagende, og ikke fatter en joke
> Men OK - undskyld!

nååå tak undskyldningen er godtaget

> <>Jamen det er da dejligt for dig at du ikke har en hund med et
> "alene-hjemme-problem"! Det har jeg heldigvis heller ikke.... Men hvad i
> alverden har det med hvalpebidning og bidehæmning at gøre????

jeg sagde bare at jo mere legetøj hunden får jo større rissiko er der for at
den pludselig tror at den må tygge i alt og det opdager man måske først når
man kommer hjem fra job.

> Jeg mener... det første er baseret på (primært) seperations-angst...
> mens det andet har at gøre med uerfarenhed (fra hvalpen).......

ja det er jo så en helt anden diskution min hund hører p3 og har ingen
problemer med at være alenehjemme
>
> <> Fint nok... så siger du bare Nej... det fatter min hund! At den
> så også vil opfatte dig som keeeeedelig og sur og ikke sjov, er jo en
> helt anden sag

det kunne jeg nok godt leve med
>
> Derimod har jeg haft meget gode erfaringer med at lade lab-x'et tage
> først mine og dernæst børns hænder i munden (selvfølgelig forsigtigt og
> under nøje opsyn!)... Faktisk har hunden på denne måde hjulpet et par
> børn, som ellers var bange for hunde... Men Sif "gjorde" jo ikke noget -
> og ungerne fik en god og positiv oplevelse med en venlig og utroligt
> børneglad vovse... Det er et pragtfuldt syn, når Sif sådan ligger på
> ryggen, bliver nusset på maven og rigtigt gasser sig - med en lille
> barnehånd i flaben )

der findes altså mange hysteriske og bange mødre derude som ville gå helt
amok hvis deres barn fik gnasket lidt på fingrene men hvis man holder hunden
væk fra børnene er der jo selvfølgelig intet problem ! min hund er helt vild
med børn
>
> > jeg mener bare
> >ikke at en hunds tænder skal have lov til at røre for meget ved en hånd
> >fingre o.s.v. for så er man på den sikre side.
> <> Hmmm - og jeg mener at en hund som "hygge-gnasker" ALDRIG kunne finde
> på at bide mens den hygger sig!

det må vi da ikke håbe !du kender jo din hund bedst

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 00:09

Hej Punish ....

> > <>Jamen han husker det jo kun _fordi_ du tidligere _har_ rusket ham!
> > Og igen - med fare for at lyde som en gammel LP-plade som kører i samme
> > rille - at ruske i nakken er IKKE almindelig adfærd hos hundemoderen...
> > det er en afstraffelsesmetode opfundet af mennesket!
>
> ja det har du nok ret i ! men jeg mener nu ikke at hunden tager skade af
det
Har du tænkt på at i hundenes univers har slagsmål (for det er jo reelt det
du har med din hund, når du rusker den) kun ET formål - at få den, der
taber, til at forsvinde fra den, der vinder.
Så konsekvensen af din "afstraffelse"er at du - på dens sprog - fortæller
den, at den skal forsvinde væk fra dig - du bryder reelt det tilhørsforhold,
du ønsker, at den skal have til dig.
At den så ikke flygter væk fra dig skyldes sansynligvis, at den ikke kan -
døren er jo lukket.
At den så senere alligevel opsøger dig skyldes alene dens ønske om at
overleve og at du - trods alt - er bedre end ingenting - set med dens øjne.

Hilsen Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 16:21

> Har du tænkt på at i hundenes univers har slagsmål (for det er jo reelt
det
> du har med din hund, når du rusker den) kun ET formål - at få den, der
> taber, til at forsvinde fra den, der vinder.

Nu vil jeg ikke sammenligne det at ruske en hund i nakken med et slagsmål !
og jeg ved da ikke om et slagsmål kun har det formål at få den anden til at
forsvinde !? måske har det også noget med respekt at gøre !

> Så konsekvensen af din "afstraffelse"er at du - på dens sprog - fortæller
> den, at den skal forsvinde væk fra dig - du bryder reelt det
tilhørsforhold,
> du ønsker, at den skal have til dig.
>
Uenig jeg fortæller den blot at den ikke skal bide i mine fingre !og hvis
det så betød at den skulle forsvinde ! så ville det at ignorere en hund jo
også betyde at den skulle forsvinde !?

At den så ikke flygter væk fra dig skyldes sansynligvis, at den ikke kan -
> døren er jo lukket.
> At den så senere alligevel opsøger dig skyldes alene dens ønske om at
> overleve og at du - trods alt - er bedre end ingenting - set med dens
øjne.
>
ja vores hunde er vel i grunden kun hos os fordi vi giver dem mad ikke ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 16:35

Tænk på, at respekt er noget man gør sig fortjent til, det er ikke noget man
mere eller mindre kan tvinge modparten/hunden til

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:vXZZ7.9657$aS.1459544@news010.worldonline.dk...
>
> > Har du tænkt på at i hundenes univers har slagsmål (for det er jo reelt
> det
> > du har med din hund, når du rusker den) kun ET formål - at få den, der
> > taber, til at forsvinde fra den, der vinder.
>
> Nu vil jeg ikke sammenligne det at ruske en hund i nakken med et slagsmål
!
> og jeg ved da ikke om et slagsmål kun har det formål at få den anden til
at
> forsvinde !? måske har det også noget med respekt at gøre !
>
> > Så konsekvensen af din "afstraffelse"er at du - på dens sprog -
fortæller
> > den, at den skal forsvinde væk fra dig - du bryder reelt det
> tilhørsforhold,
> > du ønsker, at den skal have til dig.
> >
> Uenig jeg fortæller den blot at den ikke skal bide i mine fingre !og hvis
> det så betød at den skulle forsvinde ! så ville det at ignorere en hund jo
> også betyde at den skulle forsvinde !?
>
> At den så ikke flygter væk fra dig skyldes sansynligvis, at den ikke kan -
> > døren er jo lukket.
> > At den så senere alligevel opsøger dig skyldes alene dens ønske om at
> > overleve og at du - trods alt - er bedre end ingenting - set med dens
> øjne.
> >
> ja vores hunde er vel i grunden kun hos os fordi vi giver dem mad ikke ?

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 16:47

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
news:s4_Z7.9663$aS.1460120@news010.worldonline.dk...
> Tænk på, at respekt er noget man gør sig fortjent til, det er ikke noget
man
> mere eller mindre kan tvinge modparten/hunden til

ja hos mennesker findes der 2 forskellige former for respekt den man
fortjener og den man få hvis man truer eller gør andre bange og der er ikke
tvivl om hvad der er det bedste ! selvfølgelig den man gør sig fortjent til
!
>

Men tror du virkelig at hunden kan tænke så langt ? skulle hunden så få mere
"respekt" for dig fordi at du ignorerer den istedet for at ruske den i
nakken nå den bidder ?

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 17:52

Der er kun en form for respekt, menlig den man fortjener. Den anden form du
omtaler er frygt, ikke respekt - men ok det er et "skænderi" om ord.

Hunden respekterer den, der er klogest, den der bevarer hovedet koldt i
enhver situation, den der klarer det meste.

I en ulve/dingo flok bliver man ikke alfadyr, fordi man er fysisk stærkest,
men fordi man er den bedste til at lede flokken på jagt - med andre ord den
der bedst får flokken til at overleve

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:4k_Z7.14863$Zm5.1296762@news000.worldonline.dk...
>
> Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
> news:s4_Z7.9663$aS.1460120@news010.worldonline.dk...
> > Tænk på, at respekt er noget man gør sig fortjent til, det er ikke noget
> man
> > mere eller mindre kan tvinge modparten/hunden til
>
> ja hos mennesker findes der 2 forskellige former for respekt den man
> fortjener og den man få hvis man truer eller gør andre bange og der er
ikke
> tvivl om hvad der er det bedste ! selvfølgelig den man gør sig fortjent
til
> !
> >
>
> Men tror du virkelig at hunden kan tænke så langt ? skulle hunden så få
mere
> "respekt" for dig fordi at du ignorerer den istedet for at ruske den i
> nakken nå den bidder ?
>
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 20:28

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
news:qc%Z7.9676$aS.1468443@news010.worldonline.dk...
> Der er kun en form for respekt, menlig den man fortjener. Den anden form
du
> omtaler er frygt, ikke respekt - men ok det er et "skænderi" om ord.

ja jeg tror vi er enige om at det er bedst at opnå respekten på en positiv
måde , det andet kan man så kalde en mere negativ respekt
>
> Hunden respekterer den, der er klogest, den der bevarer hovedet koldt i
> enhver situation, den der klarer det meste.

ja eller også respekterer hunden, den der giver den mad
>
> I en ulve/dingo flok bliver man ikke alfadyr, fordi man er fysisk
stærkest,
> men fordi man er den bedste til at lede flokken på jagt - med andre ord
den
> der bedst får flokken til at overleve

det er jo ikke svært for os at få vores lille flok til at overleve vi køber
jo bare maden !,jeg mener stadig ikke at hunden tager skade af at man rusker
den i nakkeskindet hvis den bidder som valp ! hunde bidder også hinanden
uden de tager skade af det ! min hund er ikke bange for mig men respekterer
mig meget er jeg sikker på ! det er jo mig der sørger for at han kommer
rundt og bliver kælet af alle mulige mennesker
>

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 06-01-02 20:41

Hej NG!

Først: Tak for de mange indlæg og den store interesse i har udvist!
Nu er hvalpen kommet hjem. Jeg ahr valgt at bruge følgende fremgangsmåde:
Når hvalpen bider siger jeg "NEJ!" og lægger hånden over snuden (uden at presse) - denne metode har jeg læst om i "helhjertet hundetræning - Irene Iharquest (noget i den stil).
Mener nogen af jer det er en hård metode??? som i vlreste tilfælde kan virke afstandssøgende?

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-02 23:14

Hej igen

> > Har du tænkt på at i hundenes univers har slagsmål (for det er jo reelt
det
> > du har med din hund, når du rusker den) kun ET formål - at få den, der
> > taber, til at forsvinde fra den, der vinder.
>
> Nu vil jeg ikke sammenligne det at ruske en hund i nakken med et slagsmål
!
> og jeg ved da ikke om et slagsmål kun har det formål at få den anden til
at
> forsvinde !? måske har det også noget med respekt at gøre !
>
Nej, men det er jeg nu helt sikker på, at din hund synes.
Prøver den ikke at ligge helt stille for at dæmpe dig eller måske slikke sig
om munden, se bort, osv.
Vise alle de dæmpende signaler, den kan finde på at sende dig.
Eller flygter den måske endda væk fra dig?

> > Så konsekvensen af din "afstraffelse"er at du - på dens sprog -
fortæller
> > den, at den skal forsvinde væk fra dig - du bryder reelt det
tilhørsforhold,
> > du ønsker, at den skal have til dig.
> >
> Uenig jeg fortæller den blot at den ikke skal bide i mine fingre !og hvis
> det så betød at den skulle forsvinde ! så ville det at ignorere en hund jo
> også betyde at den skulle forsvinde !?
>
Nej - det betyder blot, at nu er jeg ikke interesseret i dig lige nu.

> At den så ikke flygter væk fra dig skyldes sansynligvis, at den ikke kan -
> > døren er jo lukket.
> > At den så senere alligevel opsøger dig skyldes alene dens ønske om at
> > overleve og at du - trods alt - er bedre end ingenting - set med dens
> øjne.
> >
> ja vores hunde er vel i grunden kun hos os fordi vi giver dem mad ikke ?

Se der er vi helt enige.

Hilsen Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-02 10:42

> Nej, men det er jeg nu helt sikker på, at din hund synes.
> Prøver den ikke at ligge helt stille for at dæmpe dig eller måske slikke
sig
> om munden, se bort, osv.
> Vise alle de dæmpende signaler, den kan finde på at sende dig.
> Eller flygter den måske endda væk fra dig?

nu er det altså meget lang tid siden at jeg har rusket ham i nakken lidt
over 1 år faktisk og han bidder aldrig nogen i fingrene og har ikke taget
skade af rusketuren ! Jeg gik på et tidspunkt på hundeskole hvor alle
instruktørerene er uddannede adfærdsterapeuter og der var flere af dem henne
og kigge på min hund da den var sammen med andre hunde og mennesker for at
"bedømme den" og de sagde alle sammen at det virkede utrolig sund psykisk så
der havde den altså ikke taget skade af rusketuren
>
> > Uenig jeg fortæller den blot at den ikke skal bide i mine fingre !og
hvis
> > det så betød at den skulle forsvinde ! så ville det at ignorere en hund
jo
> > også betyde at den skulle forsvinde !?
> >
> Nej - det betyder blot, at nu er jeg ikke interesseret i dig lige nu.

Og hvem siger så det ? hvis jeg ignorerer min hund bliver han meget meget
ked af det ! og jeg er sikker på at han tror at det betyder at jeg hader ham
og han skal forsvinde ,ja faktisk syntes jeg næsten at det er ondere af mig
at ignorere ham end at ruske ham !
>