/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ulv skudt i Danmark
Fra : svendgiversen
Vist : 773 gange
65 point
Dato : 17-04-18 15:18

Så skete det,
men skal den formodede 66 årige gerningsmand nu flere år i fængsel,
på grund af en åndsvag EU regel?

Som min kone siger, flyt nogle af ulvene til dyrehaven, så sker der nok noget,
vi må da tage afstand fra en sådan helt overdimensioneret lov...

Det gør et nyt parti: Ulvefrit Danmark, med et stigende antal tilhængere.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-04-18 16:17

Han bliver dømt for afskydning af fredet vildt + skydning fra bil (her skal det bevises han var inde i bilen) hvis han var på offentlig vej bliver han også dømt for det og sidst men ikke mindst hvis jorden ikke er hans egen bliver han dømt for krybskytteri! Så nu er det han skal håbe på at de køber historien om at han er uledsaget flygtningebarn! Så bliver han frikendt Nå nej han er 66 år = pensionist - så skal han sige ja tak til fængsel - her er servicen meget bedre end på alderdomshjem! Gamle jas du kan få gratis tandlæge og ingen ventetid på læge/hospital - bad hver dag hvis du ønsker det - den har du sgu regnet fint ud du går hermed en tryg alderdom i møde! en vis ironi er tillagt dette indslag
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-18 17:26

Da jeg stillede mit første spørgsmål, hvor min kones søn fik dræbt et rådyr af ulve,
var jeg ikke klar over de hårde straffe for ar skyde dem.

Jeg synes stadig det skal være lempeligere at skyde ulve,
end eksempelvis vore kære, rådyr, fasaner og harer...

Ingen ironi i dette indslag.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-04-18 17:38

Citat
Jeg synes stadig det skal være lempeligere at skyde ulve,
end eksempelvis vore kære, rådyr, fasaner og harer...

Manden burde i stedet laurbærkranses. Foruden de af dig nævnte dyr/fugle, tænker jeg på alle de får og lam, man har set ligge sønderrevet på flere marker. Hvad har de ikke været udsat for, af lidelser.

Var det ikke en sag, for de forskellige Dyreværnsforeninger ?? Er de pludseligt stumme, alle til hobe ?
Men for dem er de nok mere populært, at snakke hund/kat.

Var jeg lidt mere velbeslået, ville jeg udlove en pæn dusør, for hver dræbt Ulv.

M.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 65 point
Dato : 17-04-18 17:47

Skyd dog alle ulvene. Der var en grund til at man i middelalderen forsøgte at udrydde ulven. Prøv at læs det udklip fra nettet:

Kode
ULVENS HISTORIE OG UDRYDDELSE I
DANMARK
De ældste ulveknogler i Danmark er 13.000 år
gamle og fundet ved Allerød lidt nord for København.
Ulven fulgte i fodsporene på rensdyret og
var blandt de allerførste indvandrere til Danmark,
da isen trak sig tilbage i slutningen af sidste istid.
Frem til middelalderen var ulven udbredt både på
Øerne og i Jylland. Klostrene var pålagt at afholde
ulvejagter, og der skulle betales ulveskat til
kongen. I 1357 udsendte Kong Valdemar en ordre
om at bekæmpe ulvene. I 1513 ophævede man
ulveskatten på Sjælland, men det formodes, at
ulven her var blevet udryddet længe inden. I Jylland
holdt ulven dog stadig stand og var ganske
hyppig i 1600-tallet i takt med, at pest og krige
havde decimeret landbefolkningen, som derfor
havde svært ved at modstå ulveangreb. På grund
af angreb på husdyr intensiverede man indsatsen
mod ulve, og i 1650 blev der påbudt en årlig
ulvejagt. De historiske beretninger fortæller om
mange store ulvejagter, hvor specielle ulvejægere
blev ansat til at bekæmpe ulvene i Jylland. Desuden
fangede man ulve i indhegninger, såkaldte
ulvegårde, og i ulvegrave, som var firkantede,
dybe jordhuller beklædt med træ.
Der er ingen tvivl om, at ulven har gjort skade på
får, kvæg og heste, men i den grundigste publicerede
gennemgang af ulvens historie og udryddelse
i Danmark (Weismann 1931) nævnes ingen
tilfælde af ulveangreb på mennesker.
Det lader til, at man i slutningen af 1600-tallet
havde udryddet den egentlige ulvebestand i Jylland,
men indimellem kom der stadig ulve op fra
Tyskland. Den sidste ulv, der med sikkerhed blev
nedlagt i Danmark, blev skudt i 1813 ved Estvadgård
syd for Skive.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-04-18 20:51

Ulven er her. Hvem har ansvaret? Hvem løber risikoen? Hvem lider tabet?

Et simpelt juridisk spørgsmål.

For snart 2 år siden afholdt Naturstyrelsen, Miljø og Fødevareministeriet, et orienteringsmøde i Brovst om ulven i Danmark.

Styrelsen slog straks fast: ”Ulvenes tilstedeværelse er ikke til diskussion – det er et EU-habitatsdirektiv, så det vi skal tale om er, hvordan vi lever med dem. Ulvens retsstilling som totalfredet er heller ikke til diskussion ”.

En lavmælt beretning fra en tilstedeværende landmand med en ulvedræbt kalv, over hundrede bissende Angus, der havde sprængt alle hegn og i øvrigt var blevet rigtigt vilde – uden at en ENESTE fra de grønne organisationer eller lokale ulveentusiaster havde ”tid” til at bistå ham med indfangning – rørte ikke andre end os med dyr på store arealer.
https://denkorteavis.dk/2018/ulven-er-her-hvem-har-ansvaret-hvem-loeber-risikoen-hvem-lider-tabet/

https://jyllands-posten.dk/protected/premium/indland/ECE10429271/hvornaar-bliver-en-ulv-til-en-problemulv

https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/lf-vi-boer-kunne-skyde-ulven-naar-den-truer-naturplejen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-04-18 20:54

Citat
Han bliver dømt for afskydning af fredet vildt + skydning fra bil (her skal det bevises han var inde i bilen) hvis han var på offentlig vej bliver han også dømt for det og sidst men ikke mindst hvis jorden ikke er hans egen bliver han dømt for krybskytteri! Så nu er det han skal håbe på at de køber historien om at Han bliver dømt for afskydning af fredet vildt + skydning fra bil (her skal det bevises han var inde i bilen) hvis han var på offentlig vej bliver han også dømt for det og sidst men ikke mindst hvis jorden ikke er hans egen bliver han dømt for krybskytteri! Så nu er det han skal håbe på at de køber historien om at han er uledsaget flygtningebarn! Så bliver han frikendt [Hahahahaha] Nå nej han er 66 år = pensionist - så skal han sige ja tak til fængsel - her er servicen meget bedre end på alderdomshjem! Gamle jas du kan få gratis tandlæge og ingen ventetid på læge/hospital - bad hver dag hvis du ønsker det - den har du sgu regnet fint ud du går hermed en tryg alderdom i møde! [Hahahahaha] [Tillykke] en vis ironi er tillagt dette indslag [Meget Glad]
MV2 - så skal han sige ja tak til fængsel - her er servicen meget bedre end på alderdomshjem! Gamle jas du kan få gratis tandlæge og ingen ventetid på læge/hospital - bad hver dag hvis du ønsker det - den har du sgu regnet fint ud du går hermed en tryg alderdom i møde! [Hahahahaha] [Tillykke] en vis ironi er tillagt dette indslag [Meget Glad]
MV2
Hold kæft, hvor godt skrevet.

Citat
de køber historien om at han er uledsaget flygtningebarn! Så bliver han frikendt
Plejer uledsagede muslimske fuldskægsbørn ikke at ha' den alder ?

Ulvefredning stammer fra EU, ligesom så meget andet lort.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-04-18 22:58

Helt og aldeles enig - kære Kpt. Tommy

Nyder du dine ferier på Fejø??

Mvh.

Tonganeseren - pt. en nyopereret stakkel

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-04-18 08:33

Håber fandme at idioten får frataget både jagttegn, våbentilladelse, og får en kæmpe bøde!

Uanset hvad man måtte mene om ulve i DK, så er det bare ikke i orden at 'bare' skyde en ulv!
Hvis man som jæger ikke kan, eller vil, overholde de regler der er, så skal man ikke have hverken jagttegn eller våbentilladelse.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-18 10:30

Det er jo symptomatisk for EU, at en frednings forordning for Ulve kommer fra Bryssel, og ikke fra de enkelte medlems lande.

EU er jo i sig selv, et skadedyrs lignende uhyre, der som andre skadedyr, har bredt sig uhæmmet. (Tiltaget sig mere og mere magt). Kun Ungarn har vist lidt vilje til bekæmpelse.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-18 12:54

Det var ikke min kones datter, der fik dræbt et rådyr af ulve, men hendes søn,
alligevel har hun fravalgt sin daglige cykeltur i et øde område i Thy,
fordi der er ulve i området.

Hvem har vedtaget ulve fredningen i hele EU?
Hvorfor er vi gået med til dette??
og skal det sådan ændre vores adfærd???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-18 13:14

Citat
og skal det sådan ændre vores adfærd???

Det ændrer da vores adfærd helt aut. Selv bor jeg tæt op ad Thy Nationalpark. Kan ikke gå deer mere, ikke på grund af Ulven. Men hvis jeg kunne, ville jeg da gerne have øjne i nakken.

Nu er sloganet "Ulven kommer" berettiget.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dyrene-bliver-skambidt-alle-har-vendt-det-blinde-oeje-til-os/7120788

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-18 16:36

Citat
”I Danmark har vi jo en lovgivning i forhold til nødret, hvor man som borger kan anvende den fornødne magt i en situation.

Herfra:
https://landbrugsavisen.dk/melder-klar-til-skyde-danske-ulve-vi-holder-med-landbruget?utm_campaign=video%3A%20her%20svømmer%20vildsvin%20bare%2060%20km%20fra%20den%20danske%20grænse%20%7C%20stor%20svineproducent%20satser%20på%20økokaniner%20-%20er%20klar%20til%20at%20skrue%20ned%20for%20grisene%20%7C%20vestjysk%20fåreavler%20tager%20desperate%20ulvemidler%20i%20brug%3A%20sker%20i%20nødværge%20og%20frustration&utm_medium=nyheder%2015.30&utm_source=newsletter

Er EU også her "Overformynder", hvor det kan dreje sig om liv og død ???

Her i Thy har vi nogle såkaldte skovbørnehaver. Hvor børn kan nyde den friske natur. Men.....flere pædagoger gi`r da udtryk for, at de slet ikke er trygge ved at færdes der længere.

Jeg er da også sikker på, at der skal op til flere (menneske) lig på bordet, før EU`s pampere reagerer.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-18 17:33

Enig og supplerende,

jeg kørte engang på arbejde sammen med en kollega, der havde en bror i Sydafrika,
da han var på besøg, lød der børne råb fra den nærliggende Sønderskoven,
og han sagde: Skynd dig at ringe til politiet.

Det gjorde min køremakker ikke, børn har da lov at lege sikkert i skoven,
håber det fortsætter...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-18 18:26

Hvis jeg nu skal være helt ærlig så har det ikke gjort noget indtryk på mig, at en ulv blev nedlagt. Og dog! Det eneste som pikerer mig er, at den blev waidskudt.
Jeg forstår ikke den store forvirring omkring muligheden for at bortskyde ulve. Lovgivningen er sådan set klar nok. Private kan faktisk få tilladelse til at regulere ulve. Det kræver blot en tilladelse fra myndighederne, såfremt ulve begynder at komme for tæt på ejendommes huse og gårdspladser. Gør de det, skal de fjernes.

Mvh.

Tonganeseren i dag.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-18 18:28

Håber ikke, at Rødhætte bliver ædt.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-18 18:31

Hmmmmmmmm

I er på jagt derovre i ulveland. Jeres hund er i gang med at apportere og bliver angrebet af en ulv. Hvad vil I gøre?????
Jeg ved godt, hvad jeg ville gøre.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-04-18 18:47

Citat
Nyder du dine ferier på Fejø??

Hej Tonga. Nej vi købte ikke skorstensfejermesterens sommerhus. Havde vi det, havde jeg kontaktet dig da jeg ved, du også har sommerhus på Fejø.
Egentlig ærgerligt, jeg ville gerne ha' købt det. Jeg så mange gode jagtmuligheder på øen osv....
Men konen, det søde væsen, ville det anderledes. Hvad gør man så..? Tjaaa man retter ind for den gode husfreds skyld
Konen og hendes veninder havde fået øje på en timeshare lejlighed i Frankrig. Når de er dernede tager jeg bla. et smut til England og plaffer duer. Det er sjovere, i hvert fald for mig

Nå, til ulven, som tråden handler om.
Dem, som øffer over, at EU også bestemmer fredningen af vildt i Danmark vil jeg bare sige:
I stemmer jo selv ja til alt hvad EU forlanger - sidst vi stemte om, at vi skulle afstå vores retsforbehold (Europol afstemningen) var der masser af Kanduer som stemte JA.

Kort og godt, man ligger som man har redt.

Et godt gratis råd: Stem NEJ til alt hvad der vedr. den rotterede, som hedder EU.

Hør blot på EU-Kommissionens første næstformand, Frans Timmermans, at EU føler sig forpligtet på islam. Islam er en del af Europas historie, en del af Europas nutid og en del af Europas fremtid.

Eller, overspritteren og storrygeren Jean-Claude Juncker, som render rundt i en saglig brandert 24/7

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-18 19:48

Citat
I stemmer jo selv ja til alt hvad EU forlanger - sidst vi stemte om, at vi skulle afstå vores retsforbehold (Europol afstemningen) var der masser af Kanduer som stemte JA.

Jeg føler mig nu ikke truffet. Har nemlig ikke stemt, ved de sidste valg. Fører en tilbage trukket tilværelse, som tidligere medlem af det danske stemmekvæg. Passiv vælger.

Jeg gider ikke længere være til grin for politikere. Det være sig herhjemme, og i EU. Det hele kører jo samme vej, som hønsene skraber. Færdig, finito, slut. Det danske "demokrati" "fungerer" jo nok uden min medvirken.

M. ....en desillusioneret fhv. vælger.

(Så kan jeg også bedre skælde ud på alt og alle).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-18 19:51

Vi er vist lidt væk fra hoved temaet, kan vore børn stadig lege trygt i vore skove og parker?

Flere udsendelser i dag i TV bestyrker denne mistro...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-18 20:06

Undskyld Svend. Jeg har vist lidt vanskeligt med at henholde mig til kategorierne.
Alt hvad hjertet er.......

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-04-18 22:08

Citat
Jeg føler mig nu ikke truffet.

Det var ikke for at ramme nogen. Jeg vil bare påpege, at når man overgiver suveræniteten til andre, (EU) kan man ikke anke. Danskerne har jo selv bedt EU om, at bestemme hvordan vi vil ha' det.

Citat
Har nemlig ikke stemt, ved de sidste valg.
Det er måske her fejlen ligger ? Ikke vil stemme...? Dem som tier samtykker.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-18 00:12

Jeg har stemt "nej" til samtlige EU-afstemninger; og det er jeg tilfreds med. Men fra min hyper borgerlige familie, har det ikke skortet på nedsættende bemærkninger.

Nemlig!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-18 10:28

Nu er selv de konservative ved at komme til fornuft.

Væk med alle åndsvage EU regler,
og det med de hårde straffe mod ulve skydning er jo noget af det værste.

Her i Danmark vil gerne fortsat kunne færdes trygt i naturen...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-04-18 12:10

Hvepse er farligere end ulve, mener kendt kulturpersonlighed.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-04-18-tv-vaert-og-forfatter-hvepse-er-farligere-end-ulven

Men nu mødes Makronen og Merklig i Berlin. Makronen taler om Bankunionen skal udbygges.
Mit råd til dansken; Hold ekstra fast i tegnebogen, det bliver dyrt, det der.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-18 15:59

Man får sgu lyst til at uddele skaller til disse "personligheder". En lastbil kan også være farligere end en ulv. Men sådan kan man altså ikke konkludere, hvis man besidder blot en smule intelligens. Og der skød jeg vistnok mig selv i foden.

Mvh.

Tonganeseren ( Kan ikke starte græsslåmaskinen ) Jeg hader den.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-04-18 16:30

Citat
Tonganeseren ( Kan ikke starte græsslåmaskinen ) Jeg hader den
Rens tændrøret, og blæs luftfiltret igennem og hæld derefter frisk benzin på. Wroooom wrooooom

Hvis det kikser, kender vi alle en meget klog "maskiningeniør" med speciale i kopattekopper , han hjælper gerne med råd og vejledning. Han lever vist inu

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-18 16:38

Kræet skal have den store tur, men jeg må ikke løfte noget pt., så jeg må afvente generalindens hjemkomst.

Jeg savner faktisk "godsejeren", og så huit vides, trækker han stadig vejret.

Mvh.

Tonganeseren - pt. et skravl.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-18 18:14

Venligst hold jer nu til sagen,

jeg venter med at lukke, indtil vi ved om den gamle familiefar,
straffes urimeligt hård for at forsvare sin familie mod stadig mere påtrængende ulve,
som følge af en hel urimelig EU regel...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-18 19:05

Jeg spår følgende:

Han mister sit jagttegn og få en bøde på 8.000 kroner - og skal betale sagsomkostninger på rundt regnet 25.000 kroner.

Mvh

Tonganeseren - som heller ikke synes om ulve i Danmark. Derudover: Ned med EU.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-04-18 22:20

Citat
Han mister sit jagttegn og få en bøde på 8.000 kroner - og skal betale sagsomkostninger på rundt regnet 25.000 kroner.
Det er vi ikke uenige om.
Citat
Ned med EU.
Heller ikke uenige om.
Citat
som heller ikke synes om ulve i Danmark
Hvis mennesker i almindelighed føler sig utrygge ved, at der er ulve i deres område således, at de ligefrem ikke tør gå ture i naturen, så skal ulven væk.
Jeg har sådan set ikke noget imod dem, men jeg bor også på Sjælland.

Jeg føler mig i hvertfald meget mere utryg ved at møde et vildsvin (so) med unger , så er det eddermame med at få gang i træskoene og komme væk.

Vildsvin er jo i Danmark nu, og jeg tror på, vi kommer til at høre om farlige episoder med vildsvin før ulven har lavet rav i den.....altså, farlige episoder, hvor der er fare for menneskeliv

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-18 23:42

Kære Kpt. Tommy

Helt enig, vildsvin er dælme farlige i visse situationer, men vildsvin må man jo nedlægge sådan ret uhindret.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-18 11:38

Nu mener sogar flere partier at ulvene skal hegnes inde,
hvor mon, dyrehaven er et passende sted med masser af mad for rovdyr.

Først skulle fårene hegnes inde, flere end vor datter har omlagt deres traveture,
det ender måske med at vi danskere skal hegnes inde?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-18 12:14

he, he . . . der bliver dagligt buret adskillige mennesker inde, og hvis ulvene skal hegnes, så kan man allerede nu begynde at skrive en ansøgning til en ny statslig direktørstilling ( med eget kontor, skrivebord og et par lækre madammer til fryd og gammen ) Ulv i hegnet ( forkortet UIH ) - alt sammen for at kunne skabe sikkerhed for de stakkels jyder..

Mvh.

Tonganeseren ( måske kommende HUI-direktør )

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-04-18 12:16

Citat
det ender måske med at vi danskere skal hegnes inde?

Nok ingen dårlig ide. A la de amerikanske indianer reservater.

Men det skal være med et kraftig hegn om, så både ulve og muslimer, ikke infiltrerer os.

Trump har vist vejen.

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-18 12:32

Fra dagens MX, som blandt andet skriver . . .

Selvom ulvene ikke skønnes farlige for mennesker, går dyrepasserne aldrig ind til dem.

»Vi går ikke rigtig ind til ulvene. De skal have lov at være sig selv. De kan ikke lide os mennesker, så det ville være dumt af os at gå ind til dem og håndtere dem ligesom en hund. Det kan de ikke lide.«

Kan I gå derind, hvis I skal rense noget i buret?

»Hvis vi skal det, flytter vi ulvene først, og så går vi ind i anlægget. Så der ikke er nogen ulve. Vi har ikke den der kontakt, hvor vi kommer ind til vores ulve.«

Hvorfor ikke, hvis de ikke er farlige?

»Fordi de ikke kan lide det. De er ikke vant til at være sammen med mennesker. De er ikke hunde, der er vænnet til at være sammen med mennesker og forstår menneskelige signaler. Hvis vi går ind og skal være sammen med ulvene, så vil de blive stressede og nervøse, og hvis de så ikke kan komme væk, opstår der en dum situation.«

Så bliver de farlige?

»Det vil en hund jo også blive. Hvis du presser en hund op i en krog, vil den også bide. Det vil alle dyr gøre.«

Foran de indhegnede ulve møder BT fire danskere. Vi stiller dem spørgsmålet:? Hvad vil du gøre, hvis du møder en ulv i naturen?

Meeeeeget interessant artikel.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-18 12:39

Endnu et udklip fra dagens MX:

Søg
20 Minuten Online Logo
Forsiden
Nyheder
Sport
Underholdning
Penge
Livsstil
Hemmingsen
Læs dagens avis
Mere
Læs dagens avis
København
Aarhus
Danmark
Global
Cookie- og privatlivspolitik Cookie- og privatlivspolitik
Facebook
Google+
Læs dagens avis
Apps
Annoncørinfo
Find avisen
Har du en god historie eller et tip? Kontakt redaktionen på news@mx.dk Story

Af CITATHISTORIE/Flensborg Avis/1929@bt.dk - 03/02-17 09:08
56 ulve-angreb ved den danske grænse: 'Nogle af dem mister respekten for mennesker'
Ulvene i Slesvig-Holsten tog godt for sig af retterne sidste år, og det er blandt andet gå ud over fire køer.
storybild
(Billede: Iris)

Ulvene i Slesvig-Holsten tog godt for sig af retterne sidste år, og det er blandt andet gå ud over fire køer. Alligevel fungerer håndteringen af ulvene ifølge jægerne udmærket, skriver Flensborg Avis.

Lige som i Danmark har der i Slesvig-Holsten været en ophidset diskussion om balancegangen mellem at have får og de konsekvenser, som det kan få, når ulve overfalder husdyrene. Miljø- og landbrugsministeriet i Kiel har netop udarbejdet en redegørelse for, hvor mange husdyr der i 2016 blev overfaldet af ulve. Et af de store problemer er adfærdsforstyrrede ulve, der har mistet respekten for mennesker og boliger.

Der er registreret 56 angreb på får, og i 51 tilfælde blev 64 husdyr dræbt. Angrebene gik ud over 55 får, men ulvene angreb også fire køer, fjerkræ og fire gæs. På fire angreb blev ti får såret, hvoraf tre dyr måtte aflives, og to blev meldt savnet.

Sverige nikker ja til ulvejagt trods højlydte protester
I alle tilfælde blev det officielle ulveprogram taget i brug - det er det, som holder øje med udviklingen, og som nøje registrerer hvert enkelt angreb. Således gik det den 15. august ud over to får i Satrup 20 kilometer syd for den dansk-tyske grænse. Ejeren fik straks og ubureaukratisk udbetalt godtgørelse, men han ønskede ikke offentligt at fortælle om sine oplevelser.

Den 9. februar gik det ud over fire gæs i Neumünster, den 9. maj måtte en okse lade livet i Hanved ved Flensborg, og den 17. oktober led en hjort samme skæbne i Hollenbek. I ni tilfælde undersøges de nærmere omstændigheder stadigvæk.

Ulvens fjender ankommer i busser til stor demo i Oslo
I 12 ud af de undersøgte tilfælde, hvor det er sikkert, at det er en ulv, der står bag angrebet, ville fåreejerne have krav på erstatning. Men der er kun blevet søgt om erstatning i fire tilfælde, og de har så alle resulteret i en samlet erstatning på knap 20.000 kr. Otte fåreavlere har fået et tilskud på cirka 400.000 kr. til at sikre deres dyrehold.

- Vi bruger ulveprogrammet til at følge godt med i udviklingen omkring ulvene, og det er alle involverede godt tilfredse med. For to år siden vidste ingen af os, hvilken vej det vil gå med ulvene, siger jæger og formand for jægerforbundet sydøst for Flensborg, Horst Bröge til Flensborg Avis.

Mand adoptede 'gadehund' - viste sig at være noget langt farligere
- Selvfølgelig er der skader på dyr og tab for ejerne. Til gengæld er man meget generøs med erstatninger, uden at der hver gang skal tages DNA-prøver og udfyldes en masse papirer, siger Horst Bröge.

Han tilføjer, at den største udfordring med ulve er at håndtere de adfærdsvanskelige ulve.

- Der bliver flere ulve, og nogle af dem mister respekten for mennesker og boliger. Her skal det gøres helt klart, at både dyrlæger, politi og jægere må tage affære i konkrete, farlige situationer, siger Horst Bröge.

Meeeeget interessant.

Mvh.

Tonganeseren

Problemerne med ulvene er vistnok større end først antaget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-04-18 13:33

Citat
Her skal det gøres helt klart, at både dyrlæger, politi og jægere må tage affære i konkrete, farlige situationer,

Jow....hvor er de så henne, i den givne situation ?? Jeg tror det gør lige så megen gavn, at be`vorherre om at gøre mig hurtig (meget hurtig) til en fugl.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-04-18 14:36

Indhegning er ikke løsningen i længden.
Nu har vi ulven, og derfor vi skal forholde os til situationen, - og hvordan gør vi det ?

Pkt. 1 Indfør jagttid. Derved lærer ulven, at mennesket skal man holde sig fra.
Pkt. 2 Ved angreb på tamdyr må ulven skydes, PROMPTE !!

At ulven fanger og æder råvildt, dåvildt, kronvildt, osv, kan ikke bringes mit pis i kog overhovedet. Det er ikke - og jeg gentager, ikke, synd for dyrene! Det er tværtimod kun godt for omtalte hjortebestande, samt en naturlig jagtform.

Hvis Jean-Claude Bitchslapper Drunker og frau Merklig siger NEIN til jagttid på ulve, så gør vi det alligevel.
Herved er geden barberet og vi er klar til næste punkt på dagsordenen.

Pkt. 1 Danexit

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-18 14:39

Med alle disse dokumentererede data om stadig mere nærgående, aggressive ulve,
hvad med at få lavet forbudet om ikke at måtte skyde ulve i EU om?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-04-18 15:18

Citat
hvad med at få lavet forbudet om ikke at måtte skyde ulve i EU om?

Så er det lettere at nedbryde en armeret betonmur med vingummibamser.

Der er kun en farbar vej, hvis Holger Danske skal være herre i eget hus, og det er; UD af EU, det både rimer og passer.

Nu vil jeg tag vovsen og gå en tur ulvefri tur

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-18 15:47

Efter min bedste overbevisning udviser de såkaldte eksperter den allerstørste utroværdighed. Nå dyrepasserne ikke engang går ind i ulveburene, så er det sgu fordi de er bange for ulvene. Sødsuppesangen omkring hensynet til ulvenes følelser - er helt ude i hampen.

Mvh.

Tonganeseren. Har fået min græsslåmaskine til at fungere. Tak Kpt. Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-04-18 18:32

Citat
Tonganeseren. Har fået min græsslåmaskine til at fungere. Tonganeseren.Tak Kpt. Tommy..
Det var godt, du fik gang i maskineriet
Citat
Tak Kpt. Tommy.
Guuud, ramte jeg plet.. Det var held

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-04-18 19:11

Jeg synes godtnok det er nogle "alternative" forslag der kommer, med hensyn til Ulvene.
Altså ikke fra de ærede Kandu medlemmer, men ude fra.

Jeg mener eneste løsning er, at man ta`r samme middel i brug som for Mårhundene.
Ikke at jeg tror Mårhundene kan udryddes, men med Ulvene burde det kunne lade sig gøre.
Begge er en invasiv art, efter min mening. Ved godt der var Ulve her for flere hundrede år siden, men det var vel da det meste af Jylland, var hede og skov.

Efter nutidens indretning, af det danske samfund, har Ulven absolut ingen berettigelse. Og det er jo nok ikke efterkommere af de tidligere Ulve, derfor kalder jeg den invasiv.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-04-18 19:38

Citat
Ved godt der var Ulve her for flere hundrede år siden, men det var vel da det meste af Jylland, var hede og skov.
Uden det skal lyde belærende og gammelklogt, så var det faktisk på Sjælland der var flest ulve. For flere hundrede år siden var vinterne meget strenge og som regel var Øresund tilfrosset. Det bevirkede, at svenske ulve simpelthen løb over isen og ind i Danmark (Sjælland)
Men rigtigt, der var også en del i Jylland.

Dengang - altså, da Øresund var frossen, blev tiden betegnet som "En lille istid) siden blev det varmere og varmere, og det passer egentlig meget godt med den tid vi er i nu (2018) hvor varmen topper -og om føje år, bliver det koldere og koldere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-18 11:19

Ja lad os få nogle stykker her over på Sjælland, og Dyrehaven er et godt bud. Så bliver jeg fri for den årlige travetur rundt om Eremitageslottet.
Man kan så lokke ulvene hen til bakkens skydetelt, så vi kan more os lidt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-18 20:34

>Der kan gå måneder....

Så kan det måske også vare lidt før den gamle familiefar får sin straf for at skyde en ulv?
Måske kommer der lidt lempeligere regler inden da??

l

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-04-18 21:29

Man bliver altid dømt efter de love, som var aktuelle, da lovovertrædelsen skete.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-18 21:30

>Det eneste som pikerer mig er, at den blev waidskudt.

Nu ved jeg ikke hvad waidskudt er, men kuglen er gået helt igennem,
så det kan være svært at finde gerningsmanden. lngen riffel spor.

Jeg opfordrer med de hårde EU straffe ikke til krybskytteri,
men skulle andre finde på at beskytte hus og hjem; får, rådyr og ikke mindst børnebørn mod ulve,
så sørg for rigtig ammunition, der går helt igennem...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-04-18 22:37

Et waidskud er et skud som rammer maveregionen, og uanset om det er en ulv eller et rådyr, er et sådan skud forkasteligt.
Til ulv kan jeg anbefale alt fra .222 og op i skalaen. Med en .222`er må afstanden til ulven - eller rådyret ikke være over 100 meter.
I øvrigt er der dukket en film op af ulven, som kun viser, at ulven i hvert fald ikke agter at bide i traktorens fordæk.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-04-18 13:00

Jeg kender sgu' en meget erfaren jæger som helst skyder på en afstand af mindst 300 m - er det for langt ???

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-04-18 14:01

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-04-18 14:39

Omtalte jæger skyder faktisk kun med haglbøsse, da han mener at riffelskydning er alt for usikkert ! Han må jo vide det, da han er aut. riffelinstruktør hos DJ

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-04-18 16:08

Fra ellers pålidelig kilde har jeg faktisk hørt det samme; men fra samme pålidelige kilde har jeg også erfarer, at konen er sur på ham, fordi han ikke kan ramme kummen - når han lader vandet

Derfor er det nok en fornuftig disposition, at han bruger en helt åben bøsse.
Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-18 16:14

Igen, venligst hold jer til sagen...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-04-18 17:41

Hør nu her - Svend. Sagen omkring ulven bliver først afgjort engang i oktober. Deroppe arbejder polisen ikke ligefrem hurtigt. Og så er lidt humor velsagtens ikke at foragte. Det er jo det, som får læserne på banen.
Hvis ulveskyderen findes skyldig, så skal han bare af med en større sum kroner - og så mister han sit jagttegn og de våben, som blev konfiskeret. Dertil kommer sagsomkostninger - men altså kun hvis han findes skyldig.

Her i denne ynkelige verden må man står til regnskab for egne gerninger.

Bortset fra det, så skal vi af med ulvene i Jylland. Den sag er vi enige om, og nu er bestanden trods alt blevet decimeret.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-04-18 18:26

Citat
Igen, venligst hold jer til sagen...

Undskyld Svend. Men her sympatiserer jeg nok lidt med Tonganeseren....og Øjenvidnet4.

Der sker ikke for meget på Kandu, og uden lidt humor, dør Kandu en stille og rolig død, uden nogen bemærker det. Jeg mener jo ikke, det skal være så firkantet altsammen. Lidt skæve vinkler, kan også være smukke. Men OK, det er dit spørgsmål.........og bare min mening.

Jeg har også selv nogle forbi`er ind imellem. Men ham Ulve skytten ramte plet.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-04-18 19:10

Citat
Jeg kender sgu' en meget erfaren jæger som helst skyder på en afstand af mindst 300 m - er det for langt ??
Jeg kender også omtalte jæger. De 300 meter var på ræv. En ulv er dobbelt så stor, så mon ikke omtalte jæger ville afgive skud på ca. 6 -700 meter.

Citat
Fra ellers pålidelig kilde har jeg faktisk hørt det samme; men fra samme pålidelige kilde har jeg også erfarer, at konen er sur på ham, fordi han ikke kan ramme kummen - når han lader vandet
Han står vel og leger med det, der er tilbage af brugbart materiale Der er nok ik' møjet tilbavs.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-18 19:50

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Og ikke flere private jagt indlæg i dette spørgsmål...