/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
køb af luftgevær ?
Fra : suey
Vist : 12559 gange
20 point
Dato : 14-12-01 14:13

Hejsa.

Jeg har tænkt mig, at anskaffe mig et luftgevær af en kraftig type som også kan bruges til jagt ( jeg er 28 år og har jagttegn).
Jeg vil ofre ca. 3000-4000kr inkl kikkert.
Kan det evt. betale sig, at købe riflen i udlandet af hensyn til prisen. ??

Mvh. christian

Accepteret svar
Fra : atuggi

Modtaget 20 point
Dato : 03-01-02 14:53

Goddag
Jeg har igennem tiderne haft menge gode erfaringer med jagt med et luftgevær, nu ved jeg ikke hvad du tænker på at jage, men der kan næsten kun være tale om mindre vildt, da man skal have et lidt større penetrationseffekt, hvis man kommer op i de lidt større dyr. Da jeg dyrkede luftgeværets svære sind brugte jeg ca. 1200 kroner i datidens penge på udstyr, da det jo er vigtigt med et ordentligt kikkertsigte. I udlandet især Belgien har de stor tradition for luftgeværjagt, da dette jo giver sporten en helt ny facet (mht sværhedsgraden) Igen kan det ikke understreges nok at renlighed af geværet er meget vigtigt, og at camuflage-tøg er et must. Prøv et gevær af typen JägtMeister, som stadig fåes til rimelige penge i den blå avis, dette fabrikat er tysk, og meget kraftigt mht. penetrationseffekt. Geværet burde koste ca. 3000 i nutidens penge, så det er da lige til at overkomme.

Håber du kan bruge mit råd
Venlig hilsen
Johannes

Kommentar
Fra : TheCrow...

Dato : 01-05-03 17:36

jeg vil anbefale elgamo 1250 vo=284m/s m 5,5mm hagl eller diana 450 vo=260 m/s begge riffler koster imellem 3-4 tusind
selv har jeg en norica morvic gold til 2000 som jeg er tilfreds med vo=250 m/s
denne riffel har mange skader på samvittigheden
mht hagl så brug de mest præcise istedet for at spekulere på form

Kommentar
Fra : TheCrow...

Dato : 01-05-03 17:39

ps pris kontra udland
det kan ik svare sig
desuden har så vidt jeg ved både tyskland og england begrænsning på udgangs hastigheden
lign begrænsninger har justits ministeriet også tænkt sig at indføre i dk

så skal du have et magnum luftgevær, så skal du nok ik vente al for længe

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 18-06-03 08:50

Hej Christian
Jeg kan se du er på udkik efter en kraftig luftbøsse:
Diana 48 5,5 mm m. 4X32 Blazer kikkertsigte, købt i april fra ny brugt 3 gange nypr. 6.000 kr sælges pga fejlkøb inkl taske og 5,5 hagl et af verdens kraftigste 5,5 luftgeværer, kr. 4.500

Hvis du er interesseret så kan du sende en mail til mig:

Epoxy_88@yahoo.dk

Kommentar
Fra : p2m

Dato : 24-06-03 22:06

Jeg vil anbefale Weihrauch HW90 .22, Utroligt kraftigt gevær, med knap så meget rekyl som Webley Patriot, Diana 52, gamo1250, RWS350mag.

Jeg købte mit HW90 igennem den blå avis for 2800 kr, incl pumpe. Det fede ved geværet er, at du kan justere trykket i den Gasram, som sidder i geværet. Endvidere så er geværet stort set vedigeholdelses frit, hvis man sammenligner med de andre nævnte fjedergevær, hvilke jo mister sin kraft hen af vejen og derfor skal ha skiftet fjeder.
Jeg vil anbefale et Simmons Proair 4-14x40 kikkertsigte ell. Bushnell trophy 6-18x40, de kan håndtere de kraftige rystelser, endvidere ville jeg anbefale et one piece kikkertmontage.
Bushnell trophy kikkerteren købte jeg brugt igennem www.airgunbuyer.com for 160pund og montaget kostede vist 30£.
Og ja det kan meget vel betale sig at købe fra udlandet af. Dog skal du lige huske på, at mange lande har regler for, hvor kraftige deres luftvåben må være. Så hvis du køber et gevær i UK, så skal du regne med at du får et gevær med meget reduceret hastighed.

Håber at det kan hjælpe lidt, ellers skriv på a2m@mailme.dk

Hygge,

Claes

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 27-10-03 19:22

Hvis ikke du har fundet ud af det, så kan et Weihrauch HW90 .22 købes på www.airgun.dk

Kommentar
Fra : hhekner

Dato : 25-04-07 15:52

Hej Christian.
Det svar du har fået fra Claes kan jeg helt tilsutte mig. Dog vil jeg tilføje at en Weihrauch hw 90 ud over at være et helt sublimt luft gevær nemt kan give lidt problemer.
Brug ikke penge på en kikkert før du har sikret dig atr kikkerten kan holde til rekylet. Min forhandler solgte mig en Hawke 1,5-6*44 med lysprik. 1300 kr.
Den holdt kun til et skud så var den bogstavelig talt rystet i smadder. Jeg kunne ikke ramme noget som helst og der var ingen tendens i min fejlskydning. Så gik jeg over til de konventionelle sigtemidler og så kunne jeg pludselig ramme. Og også i den grad. Ny kikkert indkøbes.
Så kommer det næste problem. 4,5 kaliberen er simpelthen for lille til den store mundingshastighed. Jeg var ude for at haglene simpelthen blæste i stykker og hvis haglene ikke var af ypperste kvalitet gik det voldsomt ud over præcisionen. Derfor vil jeg ubetinget anbefale dig at køber en i kaliber 5,5. Geværet har den fordel at du kan variere trykket og der er også mulighed for at tune det lidt.

Venlig hilsen H-H

Kommentar
Fra : bodykevin