/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Billigt LAN m. internet
Fra : Nietzsche
Vist : 483 gange
40 point
Dato : 12-12-01 00:51

Hej

Jeg flytter snart fra min dejlige opkobling via lan - det er virkelig en bet. Derfor tænker jeg på, om man kunne improvisere et netværk i min nye andelsboligforening.

Jeg går ud fra, at jeg får 20 mennesker fra 5 opgange med på ideen.

Min ide: Køb lavbudget server. Serveren kobles til noget ADSL (2M ?) fra TDC via en router (går jeg ud fra). Fra serveren i kælderen føres en tp ledning op til loftet her forbindes den til den første af fem serieforbundne switches. Der ligger en switch over hver opgang. Der trækkes ledninger ned fra switchene (gennem udluftningsrør eller eksisterende kabelskinner) til brugerne.

Jeg forestiller mig i al min naivitet, at vi således får fint net til en slik. Eller hvad? Er der nogen som har indvendinger eller gode råd?

Hvad ledningslængden angår, så vil den ikke blive meget over 15 meter for de længste - jeg går ud fra at det ikke er for langt, men hvad afhænger det af?
Hvad sikkerheden angår, så havde jeg tænkt mig Norton firewall + antivirus både på server og de tilknyttede brugere. Altså ikke nogen dyr hardwarefirewall. Vi er jo ikke fort knox. Eller er det en alt for dårlig sikkerhed?
Som styresystem havde jeg tænkt mig windows 2000 - går ud fra, at de andre brugere kører windows i en eller anden form - det ville vel være for bøvlet med linux, eller ville det ikke?

Ja ok der røg lige nogle ekstra spørgsmål på til sidst. Enhver kommentar vil meget velkommen.

Venlig hilsen Nietzsche

Accepteret svar
Fra : JunkYard

Modtaget 40 point
Dato : 12-12-01 02:21

Hej Nietzsche.

Du kan saktens få noget billigt internet med den løsning du selv har forslået, men der er lige visse ting du skal være klar over....

Valg af udbyder: Visse udbydere vil ikke acceptere at i deler linien så mange mennesker. De er oftes begrænset til brug i den enkelte husstand, så her skal du have læst det der står med småt.

Husk at i deler båndbreden!!! I vil sikkert alle sammen downloade det halve internet så snart forbindelsen er i hus, så husk at 2Mbit delt med 20 IKKE er særligt meget. I skal nok sammen finde ud af hvilke behov i har, så der ikke er nogen der føler sig snydt.
mht server, så går jeg ud fra at du ville sætte den op som firewall og der i gennem route internetforbindelsen. Hvis du gør dette er der ingen grund til at have en firewall installeret på hver klient . Jeg ville vælge at installere en linux-server (hvis du/i har mod på det), da licensen er gratis (eller næsten gratis), hvor i skal slippe en del for en licens til Win2K server. Hvis serverens eneste funktion er firewall, så er en win2K lidt "overkill" når det gælder pengepungen og en linux-server kan saktens køre sammen med win32-klienter.

Længden behøver du ikke at være bekymret over, når i ikke kommer over 15 m., I kan saktens komme længere.

Håber at det gav dig et svar.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 11:00

Nietzsche wrote:

> Hej
>
> Jeg flytter snart fra min dejlige opkobling via lan - det er virkelig en
> bet. Derfor tænker jeg på, om man kunne improvisere et netværk i min nye
> andelsboligforening.
>
> Jeg går ud fra, at jeg får 20 mennesker fra 5 opgange med på ideen.
>
> Min ide: Køb lavbudget server. Serveren kobles til noget ADSL (2M ?) fra
> TDC via en router (går jeg ud fra). Fra serveren i kælderen føres en tp
> ledning op til loftet her forbindes den til den første af fem
> serieforbundne switches. Der ligger en switch over hver opgang. Der
> trækkes ledninger ned fra switchene (gennem udluftningsrør eller
> eksisterende kabelskinner) til brugerne.
>
> Jeg forestiller mig i al min naivitet, at vi således får fint net til en
> slik. Eller hvad? Er der nogen som har indvendinger eller gode råd?
>
> Hvad ledningslængden angår, så vil den ikke blive meget over 15 meter
> for de længste - jeg går ud fra at det ikke er for langt, men hvad
> afhænger det af?
> Hvad sikkerheden angår, så havde jeg tænkt mig Norton firewall +
> antivirus både på server og de tilknyttede brugere. Altså ikke nogen dyr
> hardwarefirewall. Vi er jo ikke fort knox. Eller er det en alt for
> dårlig sikkerhed?
> Som styresystem havde jeg tænkt mig windows 2000 - går ud fra, at de
> andre brugere kører windows i en eller anden form - det ville vel være
> for bøvlet med linux, eller ville det ikke?

Jeg mener at det vil blive mere bøvlet med win2000, da du får en langt
større stabilitet i Linux, samt at du undgår alt licens bøvlet, når
linux er sat op så kører den bare derud af, så længe at man helt kan
glemme hvordan den er sat op, endvidere har du langt større sikkerhed på
Linux.

>
> Ja ok der røg lige nogle ekstra spørgsmål på til sidst. Enhver kommentar
> vil meget velkommen.
>
> Venlig hilsen Nietzsche
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 14:29

"Nietzsche" <Nietzsche.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:wSwR7.6725$z4.850565@news000.worldonline.dk...
>
> Min ide: Køb lavbudget server...

Hvad skal du bruge serveren til?

/Jens Ulrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 17:09

> Jeg flytter snart fra min dejlige opkobling via lan - det er virkelig en
> bet. Derfor tænker jeg på, om man kunne improvisere et netværk i min nye
> andelsboligforening.
>
> Jeg går ud fra, at jeg får 20 mennesker fra 5 opgange med på ideen.
>
> Min ide: Køb lavbudget server. Serveren kobles til noget ADSL (2M ?) fra
> TDC via en router (går jeg ud fra). Fra serveren i kælderen føres en tp
> ledning op til loftet her forbindes den til den første af fem
> serieforbundne switches. Der ligger en switch over hver opgang. Der
> trækkes ledninger ned fra switchene (gennem udluftningsrør eller
> eksisterende kabelskinner) til brugerne.

Vi har lige installeret fælles internet i den andelsforening, hvor jeg er
næstformand. Her er et par hurtige facts om vores forbindelse, som du måske
kan bruge:

- Vi har ikke nogen server. Alt er Windows peer-to-peer. Dermed undgår vi
tidskrævende vedligehold af en server (og brok, hvis forbindelsen er nede).
- Forbindelsen er en 2 Mbit Tiscali ADSL. Cybercity tillader ikke at man
deles om en forbindelse. TDC er dyrere end Tiscali.
- Vi har en central switch fremfor flere spredte. Det er nemmere at
vedligeholde, og det giver en lavere pris pr. port. Max. kabellængde for
Fast Ethernet er 100m, så der er lidt at spille med. Vi trak kabler til alle
lejligheder, også dem, der ikke ville på. Gør det nemmere, når tilflyttere
vil på.

> Jeg forestiller mig i al min naivitet, at vi således får fint net til en
> slik. Eller hvad? Er der nogen som har indvendinger eller gode råd?

Vores kostede ca. kr. 23000 for 32 lejligheder. Kan gøres billigere, hvis
man sparer på switchen.

> Hvad sikkerheden angår, så havde jeg tænkt mig Norton firewall +
> antivirus både på server og de tilknyttede brugere. Altså ikke nogen dyr
> hardwarefirewall. Vi er jo ikke fort knox. Eller er det en alt for
> dårlig sikkerhed?

Som sagt: drop serveren. Så er der ikke noget sårbart centralt led at hacke.
Anbefal til alle tilsluttede, at de selv anskaffer en firewall, såsom
ZoneAlarm.

> Som styresystem havde jeg tænkt mig windows 2000 - går ud fra, at de
> andre brugere kører windows i en eller anden form - det ville vel være
> for bøvlet med linux, eller ville det ikke?

Vi kører alle former for Windows på vores net. Macintosh skulle også kunne
koble sig på. Vi har dog ikke erfaringer med Mac. Linux skulle også virke.

God fornøjelse!

Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 09:53

> Vores kostede ca. kr. 23000 for 32 lejligheder. Kan gøres billigere, hvis
> man sparer på switchen.

Med 23kr så har i selv trukket kablerne ?
Hvad er jeres driftsudgifter ?
Hvilken switch har i valgt ?

Mvh
Anders Majland

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 11:43

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:9v9tab$sb4$2@sunsite.dk...
> > Vores kostede ca. kr. 23000 for 32 lejligheder. Kan gøres billigere,
hvis
> > man sparer på switchen.
>
> Med 23kr så har i selv trukket kablerne ?

Vi trak selv kablerne (knap 1,5 kilometer (!)). Det tog omkring 14 mand en
weekend at sætte nettet op. En elektriker ville have 80-90,000 for bare at
trække kablerne.

> Hvad er jeres driftsudgifter ?

Indtil videre kr. 0, bortset fra ADSL abonnementet (55 kr pr. lejlighed pr.
måned).

> Hvilken switch har i valgt ?

En HP ProCurve 2524. Den er dyr (ca. 9000), men det er fedt, at den er
managed. Og så er der livsvarig garanti (jvf. ovenstående punkt ang.
driftsomkostninger).

Hvis det har interesse for nogen, så sender jeg gerne vores samlede
indkøbsliste for opsætningen af netværket som regneark.

Jens
>
> Mvh
> Anders Majland
>

Kommentar
Fra : Nietzsche

Dato : 13-12-01 13:35

Hej Anders
Det lyder virkeligt spændende. Jeg vil gerne se jeres "indkøbsseddel". Kan du sende den til drmerkwuerdigeliebe@hotmail.com ?
Jeg har læst på en amerikansk hjemmeside, at der kan opstå problemer med et peer-to-peer netværk og en central switch, når man kommer over en ti til femten brugere. Men det har I altså ikke oplevet? Hvor mange tror du man ville kunne koble på? Hvis alle lejligheder pludselig vil på, bliver vi nemlig 46.

Tak for dit engagement indtil videre - det har været meget inspirerende.

Friedrich N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 13:51

"Nietzsche" <Nietzsche.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:V81S7.3167$Q3.418864@news010.worldonline.dk...

> Jeg har læst på en amerikansk hjemmeside, at der kan opstå problemer med
> et peer-to-peer netværk og en central switch, når man kommer over en ti
> til femten brugere. Men det har I altså ikke oplevet?

Der er ingen tvivl om, at et serverbaseret netværk er at foretrække, når man
skal lave et velfungerende lokalnetværk til deling af filer og andre
ressourcer. Men hvis hovedformålet med jeres netværk er at have en fælles
Internetforbindelse, så er peer-to-peer fint. I kan jo starte med P2P, og så
se hvad der sker.

>Hvor mange tror du
> man ville kunne koble på? Hvis alle lejligheder pludselig vil på, bliver
> vi nemlig 46.

Tja, godt spørgsmål. Hvis I har den samme alderssammensætning i ejendommen
som os, så sker det nok ikke lige pludseligt. Den dag, alle 46 vil på, er
netværket sikkert forældet...

> Tak for dit engagement indtil videre - det har været meget inspirerende.

Selv tak. "Huskeseddelen" er på vej.

Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 12:30

> Hvis det har interesse for nogen, så sender jeg gerne vores samlede
> indkøbsliste for opsætningen af netværket som regneark.

Tak for tilbudet - men pt kommer vi nok ikke igang. Vi er en
andelsboligforening med 70 lejemål, så der burde jo være basis for at dele
et ordenligt "sugerør". Men vi skal ved samme lejlighed have smidt OnCable
på porten og lavet vores egen antenneforening - eller en anden operatør på
banen.

Dvs TDC Kabletv overtog for ca. 5 år siden vores gamle antenneanlæg mod at
vi blev individuelle kunder hos dem (Da DR 2 blev Must Carry). I området er
der boliforeninger der betaler under det halve per husstand i forhold til
hvad vi giver hos OnCable - og de er ikke interesseret i at forhandle en
overtagelse af nettet
--
/Anders Majland

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 17:46

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:9vajlv$hh4$1@sunsite.dk...

> Dvs TDC Kabletv overtog for ca. 5 år siden vores gamle antenneanlæg mod at
> vi blev individuelle kunder hos dem (Da DR 2 blev Must Carry). I området
er
> der boliforeninger der betaler under det halve per husstand i forhold til
> hvad vi giver hos OnCable - og de er ikke interesseret i at forhandle en
> overtagelse af nettet

Samme historie i vores forening. Og nu, 5 år efter at vi slagtede vores
tag-antenne pga. DR2 og gik over til TDC, er DR2 blevet airborne, og kan
hentes ned med en bøjet metalbøjle. Men vi hænger stadig på TeleDanmark, der
selvfølgelig også har sørget for at klippe vores gamle anlæg i stumper og
stykker, så det vil koste en bondegård at smide dem på porten.

Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 11:25

Hej Jens

Der hvor jeg bor (21 lejligheder) går vi også i netværks/internet tanker, så
jeg vil være meget interesseret i jeres opstilling - Det kan evt. spare os
for en del hovedbrud.

Vil du maile den til mig på: klingklang@get2net.dk ?

På forhånd tak.

MVH

Kjeld

PS. TDC mv. tilbyder kabelmodem, hvor de eksistrende antenne kabler anvendes
til internetforbindelse. En meget interessant ide i et boligkompleks kunne
være om de eksisterende antenne kabler også kan bruges til LAN? Nogen der
har et svar på det - Kan det lade sig gøre, vil det jo være meget nemt at
etablrer.

> Hvis det har interesse for nogen, så sender jeg gerne vores samlede
> indkøbsliste for opsætningen af netværket som regneark.
>
> Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 12:05

> >Hvor mange tror du
> > man ville kunne koble på? Hvis alle lejligheder pludselig vil på, bliver
> > vi nemlig 46.
>
> Tja, godt spørgsmål. Hvis I har den samme alderssammensætning i
ejendommen
> som os, så sker det nok ikke lige pludseligt. Den dag, alle 46 vil på, er
> netværket sikkert forældet...

Det dyreste / største arbejde er helt klart at få trukket kablerne. Og hvis
der trækkes kabler til alle lejligheder der kan klare et 100mb net burde det
række de næste 10år. At så switch / server skal udskiftes efterhånden som
der kommer flere brugere er vel alligevel billigere end at købe en nu der er
"fremtidssikret".

/A

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 12:09

> Samme historie i vores forening. Og nu, 5 år efter at vi slagtede vores
> tag-antenne pga. Men vi hænger stadig på TeleDanmark, der
> selvfølgelig også har sørget for at klippe vores gamle anlæg i stumper og
> stykker, så det vil koste en bondegård at smide dem på porten.
> Jens

Ikke alener er der prisen - men da andelshaverne er individuelle kunder vil
det også kræve en 100% tilslutning at smide dem ud....

Hvor mange år mon der går inden at de tre net helt smelter sammen (tv,
telefon og internet). Så vil der for alvor være ide i at trække kabler.
Internet telefoni skulle være på trapperne, men f.eks esenet (der anvender
tdc teknologi) regner med at det ligger mindst et par år ude i fremtiden.

--
/A

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-01 14:17

> Det dyreste / største arbejde er helt klart at få trukket kablerne. Og
hvis
> der trækkes kabler til alle lejligheder der kan klare et 100mb net burde
det
> række de næste 10år. At så switch / server skal udskiftes efterhånden som
> der kommer flere brugere er vel alligevel billigere end at købe en nu der
er
> "fremtidssikret".

Vi valgte et kategori 5e UTP kabel, der efter sigende skulle kunne køre 1
Gigabit. Hvis man shopper lidt rundt, koster det ikke meget mere end kat 5.

Kat 6 kabler er vist lige på trapperne. Hvilke konkrete fordele den nye
kabeltype har, ved jeg så ikke.

Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-01 23:01

On Sat, 15 Dec 2001 14:17:10 +0100, "Jens Tornøe"
<jens@tornoe.net> wrote:

> Kat 6 kabler er vist lige på trapperne. Hvilke konkrete fordele
> den nye kabeltype har, ved jeg så ikke.

En ting der er sikker, det er at man er færdig med at 'shoppe
lidt rundt', som du siger. Det er nemlig kun hele installationen,
der kan certificeres til Cat6, ikke de enkelte stumper.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-01 21:08

"Jens Tornøe" <jens@tornoe.net> skrev i en meddelelse news:By%R7.3149$Q3.415471@news010.worldonline.dk...
....
> Hvis det har interesse for nogen, så sender jeg gerne vores samlede
> indkøbsliste for opsætningen af netværket som regneark.
>
> Jens

Det har i højeste grad interesse, hvor smider du det?
(evt. gerne på mail

Ole S.