/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Desperat hjælp til statistik søges
Fra : slili
Vist : 1244 gange
50 point
Dato : 02-06-15 15:14

hej.

sidder med en eksamens opgave i statistik jeg ikke kan løse.

Er her nogle hoveder der kan finde ud af statistik?

MVH

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 02-06-15 15:45

Når maner er til eksamen, må man jo løse opgaverne selv.

Jeg har topkarakterer i statistik, både fra DTU og med HD i regnskabsvæsen,
men det er længe siden.

Hvad er opgaven, og hvordan kan du bede om hjælp udefra?

Kommentar
Fra : slili

Dato : 02-06-15 15:54

Det er en 48 timer eksamen. Dvs man må lave den i grupper. Men da jeg ikke er god til at lære i nye mennesker at kende, er jeg lidt alene om denne opgave.

dette er teksen der er givet

Anvend simpel lineær regression til at opstille en model. Eksportandelen forklares med
omsætningen. Redegør for den anvendte metode og dens forudsætninger.
Gennemfør en modelkontrol. Hvilket fortegn for variablen omsætningen skal man forvente?
Hvilken eksportandel skal man forvente, hvis en virksomhed har en omsætning på 75 mio.
DKK?

----

Så har jeg naturligvis fået et regneark med nogle data i.

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe denne del opgave an

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-15 16:27

tilsyneladende et meget enkelt statisk problem med kun 2 parametre,

begynd med at indtaste de givne data i et regneark, eksempelvis Excel,

og følg denne vejledning:

http://www.mathhx.dk/?q=node/160

Kommentar
Fra : slili

Dato : 02-06-15 18:05

da jeg simpelthen ikke kan løse den springer jeg den nu over. og vil prøve med den næste.

Udvid analysen, og anvend multipel regression til at undersøge, hvilke variable der øver
indflydelse på EXPSH. Anvend hertil variablerne TURNOVER, PRORATE og EMP. Hvad
er der sket med variablen TURNOVER i forhold til resultatet i opgave 2? Opstil nu en
korrelationsmatrix, og vurder om der er et problem. Opstil og estimer derefter en model,
hvor EXPSH forklares med variablerne TURNOVER og PRORATE. Sammenlign de to
modeller og vurder hvilken af modellerne, der er den bedste. Hvad kan tale for og imod
valget af model? Hvad skal der generelt gøres med variablen PRORATE?

er mest intereesseret i at forstå hvad det er jeg skal og hvordan det gribes an

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-15 21:12

Er der eksamens tid/ skræk, måske du skulle lægge det på nettet så andre kan se hvad der foregår

Citat
Så har jeg naturligvis fået et regneark med nogle data i.

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe denne del opgave an

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-15 21:23

Når du ikke kan klare en simpel linear regression,
kan du sikkert heller ikke løse en meget mere kompliceret multipel regression,
og jeg kan, uden data, ikke hjælpe dig videre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-15 22:18

Citat
Lineær regression bruges til at beskrive udviklinger som er tilnærmelsesvist lineære. Lad os tage et eksempel. Vi kigger på udbredelsen af smartphones i USA i perioden Septemper 2011 - September 2012. Tabellen viser hvor stor en procentdel af dem som har et mobilabonement der ejer en smartphone.

Det må vel være ?? nemt nok, hvis man bare havde tallene ? = syntes bare aldrig jeg har hørt de navne Lineær regression og multipel regression det minder mest om en OND HUND, men åbenbart meget nemt, hvis man lige satte sig ind i det, men jeg kan jo tage fejl igen.
Og orker ikke bruge et par timer på at lære det - nu står resten af dagen med gode film og et ´klap´ til de Danske Skole lærere - eller hvad man nu engang skal kalde dem? for det kan vel ikke ALTID være eleverne der skal kunne fatte hvad der undervises i.

OG dette var ikke møntet til spørger eller andre - men det Dasnke Skole/undervisnings? et eller andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-15 22:21

Citat
men det Dasnke

Stave/syns - fejl og andre mangler er tilladt for ´ældre´ mennesker

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 03-06-15 15:44

Tak for svaret svendgiversen.