|
| Vil du have kvittering Fra : mig-selv | Vist : 594 gange 10 point Dato : 10-03-15 22:42 |
|
Hvor mange penge smider forretninger UD, ved at printe en bón (svært lille ord) som ingen vil have.
Kunne de ikke bare lave en ´PRINT´ knap, som selv OK/ benzin og mange andre har fundet ud af, at brugerne kan bruge til? aner det ikke, men MULIGHEDEN er der.
| |
| Accepteret svar Fra : modersvilje | Modtaget 10 point Dato : 11-03-15 00:25 |
|
Jeg vil have kvittering/bon hver gang, den skal bruges ved klager eller ombytning af de købte varer
og eller når prisen på varen ikke er den samme som på skiltet inde i butikken.
MV2
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 11-03-15 07:32 |
|
Jeg samler også på de små sedler - når jeg køber benzin.
De har jo overvågning med video, og sådan en bôn er bevis på at jeg har betalt.
| |
|
Citat Jeg vil have kvittering/bon hver gang, den skal bruges ved klager eller ombytning af de købte varer
og eller når prisen på varen ikke er den samme som på skiltet inde i butikken. |
Også her.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 11-03-15 08:25 |
|
Man kan snuppe nogle fejl såsom forkert pris, en vare scannet 2 gange eller en der slet ikke er blevet scannet.
| |
| Kommentar Fra : Oldboston |
Dato : 11-03-15 09:41 |
|
Der er flere årsager til, at kasseboner er meget vigtige:
1. Korrekt betaling. Det er kun sjældent, at kassemedarbejdere bevidst snyder kunden. Langt oftere begås fejl, Men de fleste fejl er ikke kassemedarbejders skyld, men beror på, at rabatter, prisnedsættelser, kampagnetilbud o. lign. ikke er blevet kodet ind. Se linket nedenfor om en enkelt afdeling af en supermarkedskæde, hvor kassemedarbejderne fortæller om ca. 40 fejl hver dag (som opdages - og så er der alle dem, der ikke opdages, f. eks. fordi kunden siger nej tak til kvittering).
2. Hensynet til kunden. som kunde kan man uden kvittering vanskeligt huske prisen på de enkelte varer eller det samlede beløb. Læg mærke til, at de, der siger nej tak til kvittering, tit er kunder, der faktisk kunne have rigtig god nytte af at spare lidt på forbruget, f. eks. folk, der spiller, køber cigaretter eller flere rammer øl. Kvitteringen er et godt pædagogisk virkemiddel til at passe bedre på pengene.
3. Hensynet til butikkens bogføring. 40 fejl om dagen - plus dem, der ikke opdages, giver en upræcision, enten en manko eller et kasseoverskud i forhold til lagerregnskabet. Det kræver tid og ulejlighed at afstemme.
4. Korrekt moms og skat. Der er jo en trediepart, nemlig Skat. Kun når kvitteringen er kommet ud af printeren kan man være sikker på, at kasseekspeditionen er totalt afsluttet. I nogle sydeuropæiske lande har man haft så store problemer med momsunddragelse, at der er indført bæødestraf for ikke at give kunden kvittering. Fx. i Portugal, hvor bøde for at undlade at give kvittering er på 1.000 Euro. Derudover har Portugals regering indført en ordning, hvor alle, der modtager regninger med moms kan få registreret betalingerne hver gang, og jo flere kvitteringer, jo bedre, for der trækkes hver måned lod om store præmier, f. eks. biler, blandt alle, der har fået kasseboner udleveret.
Hvis I læser den artikel, som linket neden for er til, kan I se oplysningen om de 40 fejl daglig i en butik på Frederiksberg. At omregne dette til landsbasis er ikke let, men man tør vel anslå, at det må dreje sig om mindst 10 til 20.000 fejl daglig, måske langt flere.
Men vi lever i et frit land, og man bestemmer selv, om man vil tage hovedet under armen, når man har pengepungen fremme.
| |
| Kommentar Fra : Oldboston |
Dato : 11-03-15 09:42 |
| | |
|
Citat Der er flere årsager til, at kasseboner er meget vigtige: |
Lige præcis.
Jeg har en veninde (selvstændig erhvervsdrivende), som for flere år siden konsekvent stoppede med, at handle hos grønthandlere af anden etnisk herkomst, simpelthen fordi de aldrig tilbød hende en bon.
| |
| Kommentar Fra : ingelein |
Dato : 11-03-15 19:33 |
|
Hej
Det er ikke hver gang - men næsten hver 5. gang der er fejl på min kassebon. (Coop). Man skal virkelig være påpasselig. Jeg betaler altid med kreditkort, men ved kassebonfejl får jeg beløbet udbetalt kontant. Sidste år var det over 500 kr. (Da vi syntes at det havde stået på for tit, lagde vi skillingerne i en sparebøsse). Forleden dag spurgte jeg kassedamen om det ikke ville være smart at sætte de røde tilbudspriser ved siden af - eller i nærheden af stregkoderne - og ikke sådan at de ikke fik øje på tilbudsskiltet. Jeg fik den forklaring at det jo netop var fordi man lagde stregkoden nedad at man havde tilbudsprisen på modsatte side. Så er det jo bare om kassedamen/manden/drengen/pigen gider taste det rigtige beløb ind.
Igen ........... når ingen har tid til at kode varer med "røde mærker" ind, går det næsten altid galt.
Dog ikke så galt, da jeg kom til at betale 440.000 kr. for 2 rødspætter. Ekspedienten havde glemt at afslutte købet, før jeg tastede min kode. Jeg fik pengene igen - men de var da trukket og sat ind igen samme dag. Iøvrigt ville der heller ikke være dækning for det beløb på den konto. Men der skulle da et nyt kreditkort til.
Ingelein
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 11-03-15 19:33 |
|
OK, nu tænker i alle store indkøb og der vil jeg selv have bevis for køb - jeg tænker på en pakke smøjer og en pose slik.
Der syntes jeg ikke man behøver en kvittering.
| |
| Kommentar Fra : jøjø |
Dato : 11-03-15 19:45 |
|
Citat Jeg har en veninde (selvstændig erhvervsdrivende), som for flere år siden konsekvent stoppede med, at handle hos grønthandlere af anden etnisk herkomst, simpelthen fordi de aldrig tilbød hende en bon. |
Det er desværre meget udbredt, og skyldes selvfølgelig skattesnyd.
Hvorfor bliver der ikke snart gjort noget ved det? - man kan da fratage bedragerne retten til at drive virksomhed.
Skæv konkurrence - ærlige handlende har jo ikke en chance - og vi skal vel alle bidrage til fælleskassen? - nej, åbenbart ikke!
| |
|
Citat Det er desværre meget udbredt, og skyldes selvfølgelig skattesnyd.
Hvorfor bliver der ikke snart gjort noget ved det? - man kan da fratage bedragerne retten til at drive virksomhed.
Skæv konkurrence - ærlige handlende har jo ikke en chance - og vi skal vel alle bidrage til fælleskassen? - nej, åbenbart ikke! |
Lige præcis.
Og min veninde er selv meget reel omkring alt hvad der handler om penge.
Citat Det er ikke hver gang - men næsten hver 5. gang der er fejl på min kassebon. (Coop). Man skal virkelig være påpasselig. |
Nemlig.
I dag havde jeg lovet ungerne at bage pizza til aftensmad og cyklede i Netto for at købe hvad vi manglede.
Det var lige ved, at blive nogle meget dyre pizzaer.
Jeg købte bl.a. 4 mozarella oste til 6 kr. pr. stk. Og slutbeløbet ved kassen blev lidt over 500 kr.
Eftersom jeg handler flere gange om ugen er det sjældent at en enkelt tur kommer over 300 kr., så jeg lurede lidt, men tog imod bonen og pakkede så mine varer sammen.
Jeg kiggede bon'en efter, og umiddelbart kunne jeg ikke se nogen fejl, og skulle til at lægge tallene sammen i hovedet, for jeg syntes beløbet var lidt vildt.
Men så fik jeg øje på, at der var slået 34 mozzarella oste ind i stedet for 4, så jeg måtte lige have 180 kr. retur.
Så jo, man skal dælme være vågen.
Citat OK, nu tænker i alle store indkøb og der vil jeg selv have bevis for køb - jeg tænker på en pakke smøjer og en pose slik.
Der syntes jeg ikke man behøver en kvittering. |
Selvfølgelig er der undtagelser.
Da jeg skulle til at lave dej til pizzaerne gik det op for mig, at selvom der stod gør på min seddel, så havde jeg glemt at købe det i Netto.
Heldigvis har vi en Lidl "i baghaven", og cyklen stod klar uden for opgangen.
Udover 2 pk. gær købte jeg et stykke chokolade. Og jeg takkede nej til bonen.
| |
| Kommentar Fra : ingelein |
Dato : 11-03-15 22:14 |
|
Var det ikke det nemmeste hvis de bare stak os en bon ALTID - så var de også fri for at spørge om man vil ha' en bon. Det er jo rigeligt med det automatiske "Ha' en god dag". - En gang imellem tænker jeg ved mig selv: Hvorfor har vi overtaget det der med "have a nice day"? I virkeligheden er de fleste jo fuldstændig ligeglade med hvordan vores dag er.
I dag var vi i ALDI. Kassedamen, som jeg kender godt sagde: det bliver lige 217, 16 kr. Jeg sagde: "Det var dog uforskammet". Og så grinte vi sådan at hun nær var faldet af stolen. Bagefter sagde hun at det var kommet fuldkommen bag på hende at jeg kunne finde på at sige sådan - men at det var sådan noget der gjorde det sjovt at sidde ved kassen.
Ingelein
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 11-03-15 22:22 |
|
Citat hvis de bare stak os en bon ALTID |
Jo, og gjorde de ikke også det engang for mange år siden, syntes bare det er så irriterende at høre hver eneste gang men handler - lige som ´lige på beløbet´ dér plejer jeg aldrig at svare.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 11-03-15 22:28 |
|
Citat Var det ikke det nemmeste hvis de bare stak os en bon ALTID |
Så flyder det med boner nede for enden.
| |
| Kommentar Fra : ingelein |
Dato : 11-03-15 22:34 |
|
Hvad var så nemmere end at have en beholder til de kvitteringer folk ikke vil ha' . Det klarer man da fint de steder hvor man skal trække et nummer.
@mig-selv
Citat Jo, og gjorde de ikke også det engang for mange år siden, syntes bare det er så irriterende at høre hver eneste gang men handler - lige som ´lige på beløbet´ dér plejer jeg aldrig at svare. |
Der er faktisk mange, lige som mig selv, som gerne vil have lidt kontanter i hånden en gang imellem og ude på landet, hvor jeg bor, er der mange der gerne vil det.
Ingelein
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 11-03-15 22:49 |
|
Citat som gerne vil have lidt kontanter i hånden en gang imellem |
De steder jeg handler er det måske 1 ud af 10 der siger ´100 over´ mens 9 ud af 10 så skal have samme tilbud.
Men sådan er der jo så meget.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 11-03-15 23:02 |
|
Citat Jo, og gjorde de ikke også det engang for mange år siden, syntes bare det er så irriterende at høre hver eneste gang men handler - lige som ´lige på beløbet´ dér plejer jeg aldrig at svare. |
De er holdt op med at spørge.............eller måske kender de mig blot som "lige betaler" de par steder jeg handler dagligvarer.
Kan huske da jeg selv arbejdede i butik, man kom til at kende hundreder af kunders vaner og spørgsmål når de kom flere gange om året.
| |
| Kommentar Fra : ingelein |
Dato : 11-03-15 23:23 |
|
Nu er det faktisk ikke noget de spørger om i min Brugs. Jeg siger selv: "På beløbet" de fleste gange, så jeg genkender ikke spørgsmålet. Iøvrigt har de aldrig så mange penge i kassen at de ville kunne tilbyde "bankforretninger" til alle kunder. Der er en automat udenfor Brugsen.
Ingelein
| |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 13-03-15 06:27 |
|
De fleste kasseapparater har den mulighed ikke at udskrive kvittering.
Ældre kasser bruge 2 forskellige ruller en til kunden og en til regnskabet ( regnskabsbonnen bliver printet selvom den ikke udskriver kundebonnen)
| |
|
Citat De fleste kasseapparater har den mulighed ikke at udskrive kvittering. |
Da jeg begyndte, at handle i "min" Lidl spurgte de altid, om man ville have bon'en, og den blev kun printet ud hvis man ville have den. Men nu bliver den bare printet ud uanset.
Jeg kan forestille mig en situation, hvor ekspedienten spørger kunden, om denne vil have bon'en, og kunden svarer "nej" for så at komme i tanker om, at man gerne vil have den alligevel når ekspedienten har trykket "nej til bon".
| |
| Kommentar Fra : ingelein |
Dato : 13-03-15 08:52 |
|
desværre hænder det også at jeg først ser en fejl på kasseboner når jeg er kommet hjem. min gemal kigger aldrig på kasseboner. han gider ikke gå og huske,hvad de enkelte ting burde/skulle koste. Det har jeg bedre overblik på. vi handler ca. 1 gang om ugen - og så er der mange forskellige ting.
Ingelein
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 17-03-15 01:03 |
|
Tak for svaret modersvilje.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|