/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Få "Filmstriben" til at køre på Ubuntu?
Fra : iluap
Vist : 2306 gange
100 point
Dato : 01-02-15 14:43

Jeg har på 3 forskellige bærbare med Ubuntu i nyeste aftapning forgæves forsøgt at få "Filmstriben" til at spille ved at installere f.eks. Pipelight som beskrevet hér: http://www.itworld.com/article/2697813/install-silverlight-alternative-pipelight-in-ubuntu-14-04.html men der sker nada!?

Jeg er vokset op med Windows, og har kun sporadisk brugt Linux gennem årene, men ville installere noget andet end W7 på 2 Dell Optiplex GX 620 der er koblet til hver sit fjernsyn

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-02-15 15:52

Hvilken browser bruger du?
Jeg bruger ikke Ubuntu men Mint og har pipelight kørende.
Jeg skal bare huske at bruge firefox hvis jeg skal bruge det, det kører desværre ikke i chrome.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-15 21:07

Der lærte jeg noget nyt igen i dag, pipelight har jeg ikke hørt om før nu. Jeg har været så optaget af den nye Windows 8 at jeg har forsømt Ubuntu.
Jeg skulle selvfølgelig prøve og Filmstriben kører fint i min Ubuntu 14.04LTS med Firefox.
Hvor er det du har problemer?
Er det med at installere Silverlight?
Eller?

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 02-02-15 19:47

Jeg bruger FF og kan bl.a. ikke inst. Pipelight.

Prøvede med Mint, men nøjes nu med W7 da jeg kan se at Mint kun har 2 styks skærmopløsninger hvor ingen af dem passer til mit tv, hvor W7 har en del (så cirkler ikke bliver ovale)

Fortsætter bare med W7

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-15 02:23

Citat
kan bl.a. ikke inst. Pipelight.
er du fortrolig med Terminalen?
Følg fremgangsmåden slavisk på den side du linker til i spørgsmålet.
Fortæl hvor du kører "fast" det var lige ud af landevejen da jeg installerede pipelight og silverlight lige før jeg skrev mit indlæg i går.
Jeg forsøger at give en vejledning her, kopier linjerne 1 efter 1 i terminalen og tryk på Enter efter hver linje, start et terminalen ved at trykke tasterne Ctrl. og Alt og T samtidig, skriv eller kopier fra kodelinjen herunder
Kode
sudo apt-get update
tryk Enter og skriv dit kodeord (du kan ikke se at der bliver skrevet noget) og tryk på Enter, nu indlæses alle opdateringer til Ubuntu, når markøren blinker efter dit brugernavn skriver eller kopierer du fra kodelinjen
Kode
sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable
og tryk på Enter, nu installeres en nøgle så du kan hente pipelight, når markøren blinker efter dit brugernavn skriver eller kopierer du fra kodelinjen
Kode
sudo apt-get install pipelight
og tryk på Enter, nu installeres pipelight og silverlight gennem en wine appikation, når markøren blinker efter dit brugernavn skriver eller kopierer du fra kodelinjen
Kode
sudo pipelight-plugin --update
og tryk på Enter, når markøren blinker efter dit brugernavn skriver eller kopierer du fra kodelinjen
Kode
sudo pipelight-plugin --enable silverlight
og tryk på Enter for at aktivere silverlight, på et eller andet tidspunkt ved de seneste tre kommandoer skal du acceptere brugerbetingelser fra Microsoft fordi silverlight er en Microsoft opfindelse, i vinduet med betingelser får du aktiveret Accepter ved at trykke på tabulatoren, det er den tast ovre til venstre som har en pil til både højre og venstre, så er Accepter markeret med rødt og du godkender ved at trykke på Enter, der kommet et vindue mere men der er det ikke nødvendig at bruge tabulatoren men kan flytte markering med piltasterne og godkende ved at trykke på Enter, slut af med en opdatering når markøren blinker efter dit brugernavn skriver eller kopierer du fra kodelinjen
Kode
sudo apt-get update
og tryk på Enter, når markøren blinker efter dit brugernavn skriver eller kopierer du fra kodelinjen
Kode
sudo apt-get upgrade
og tryk på Enter for at installere eventuelle opdateringer, når markøren igen blinker efter dit brugernavn skriver du exit og trykker på Enter for at afslutte terminalen, start Firefox og afspil film fra Filmstriben

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-02-15 20:27

Citat
kan se at Mint kun har 2 styks skærmopløsninger

Der er ikke så mange indbygget, men det er nemt at tilføje en hvis der mangler en ønsket opløsning.

Bortset fra det, normalt er det ellers fire forskellige opløsninger mener jeg.

@ o.v.n.: Fin dansk guide

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-02-15 19:04

Virker !
Har lige prøvet det på ubuntu 14:10
hilsen xou

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-15 00:21

Det ville rart med lidt respons så vi ved om spørger har fået løst problemet

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 16-04-15 16:25

Undskyld manglende respons; jeg får ingen mails når I svarer - sidder lige midt i en dialog med Kandu om det!

Tager lige svarene nu

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 16-04-15 16:34

Det lykkedes for mig at installere Pipelight efter at have bøvlet længe med det; nu har jeg prøvet det på forskellige computere, så det er ikke længere noget problem at installere :) Jeg fik også hjælp til skærmopløsningen hér:

https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.edb.system.unix/23Ixki6PyYE

Men som jeg skriver i tråden så kører både billede og lyd ringere end under Windows (andre skriver osse på nettet, at de har samme erfaringer), så jeg dropper projektet og fortsætter med W7.

Vi nåede at se én spillefilm via Filmstriben med Mint; men den blev for ødelagt. Jeg overvejede faktisk at se den en gang til via Windows for at få det hele med bagefter.

Jeg accepterer o.v.n.'s svar, da dét ligger tættest på den løsning jeg brugte.

Tak for alle kommentarer! :)

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 16-04-15 16:36

Tak for svaret o.v.n..; supergod beskrivelse! :) Jeg bøvlede længe på egen hånd for at "acceptere" Microsofts betingelser! ;)