|
| Baglygte Fra : mig-selv | Vist : 823 gange 50 point Dato : 13-11-14 19:06 |
|
Har problemer med baglyset/ bremselys.
Den baglygte jeg har, har jeg lige godt aldrig oplevet før = en pære/ glødetråd til både lys og bremser.
Der går 3 ledninger - stel + 2 plus til baglygten og der er strøm i begge plus..går ud fra at kun den ene skal være med strøm på til baglyset, og den anden når bremse kontakten bliver aktiveret
Men hvor finder jeg ? går ud fra? modstanden eller hvad man kalder den der giver mere/ mindre lys end den anden ledning.
Har et diagram over nettet, men tvivler på det følger dét jeg har på min mc.
GODE RÅD
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 13-11-14 20:19 |
|
Der er normalt to forskellige glødetråde i pæren . De aktiveres med hver sin terminal. De har forskellig modstand og vil derfor trække forskellig strøm, og lyse med hver sin styrke.
Du skal lære at kende forskel på strøm og spænding.
Det er kun kagekoner, som siger at der er strøm i en ledning, når den ikke er forbundet, så der ingen strøm kan løbe. Når du tager pæren ud er der med garanti ikke strøm i ledningerne.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 13-11-14 21:04 |
|
Hvis stelforbindelsen er dårlig vll der være spænding på både kørelysledningen og bremselysledningen.
Måling mellem + ledningen og stel = spænding = ingen forbrug af el = ingen strøm
Indsættelse af eks. en pære mellem +12v og stel = forbrug af el = strøm
Pære med stor modstand lyser ikke kraftigt og bruger ikke så meget strøm
Lille modstand = stort forbrug = stor strøm
Spænding måles i volt
Strøm måles i ampere
Hvis du har et måle apparat der kan måle amp / miliampere kan du teste strømforbruget sådan
+12 volt............ampere-måler+...............pære.................stel
start altid med at sætte apparatet i det høje område først.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 14-11-14 02:24 |
|
Citat Den baglygte jeg har, har jeg lige godt aldrig oplevet før = en pære/ glødetråd til både lys og bremser.
Der går 3 ledninger - stel + 2 plus til baglygten og der er strøm i begge plus..går ud fra at kun den ene skal være med strøm på til baglyset, og den anden når bremse kontakten bliver aktiveret |
Det er en helt normal pære med 2 glødetråde der er brugt i din baglygte, en 5w & en 21W glødetråd.
Der er spænding til 5w glødetråd når lyset tændes = normal baglys.
Når der bremses kommer der spænding til 21 w glødetråd = bremselys.
Så derfor 3 ledninger 1.- minus/stel, 1. + plus til lys = 5W og 1. + plus til bremselys = 21w.
Fejl søgning:
Hvis du kan måle spænding=volt på de to plusledninger og pæren er monteret, men ikke lyser/lyser svagt = er der ingen/dårlig stelforbindelse til pæren.
Da du også havde problemer med forlyset og blinklyset i et andet indslag, tyder alt på at det er en dårlig stelforbindelse, så start med at tjekke alle stelforbindelser fra -batteri til motorblok & stel og ledningsnet stel, kontroler for løse kabelsko, ir og rust ved alle stel punkter.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 14-11-14 18:04 |
|
Citat Det er en helt normal pære med 2 glødetråde der er brugt i din baglygte, |
Pæren der altid har sat i baglygten HAR KUN EN TRÅD og den virker (eller har virket) som både bag og bremselys
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 14-11-14 18:36 |
|
Ok så baglysledningen gennem en modstand i pæren.
Men der mangler lidt oplysninger om hvornår der er spænding på de to af ledningerne.
Mål i stilstand.
Mål når dyret er startet.
Mål uden der er en pære i.
Måler du helt henne ved lygten.
Ellers bliver det rent gætteværk ud i luften.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 14-11-14 22:25 |
|
Det er en ganske almindelig pære, og der er strøm på begge ledninger lige meget hvad jeg gør.
Har pt ikke et måle apperat - har kun en af disse ´pen´ der lyser op når der er strøm på en ledning
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 14-11-14 22:29 |
|
Det der undrer mig er at der et eller andet sted må gemme sig en eller anden form for modstand eller andet, der giver det ekstra strøm der skal til, når der trædes på bremsen - og den kan jeg ikke finde..
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 15-11-14 00:58 |
|
Citat Har pt ikke et måle apperat - har kun en af disse ´pen´ der lyser op når der er strøm på en ledning |
Køb et multimeter til kr. 89,95 det er bedre end den pen du bruger, som er uduelig, den kan ikke måle om der er 9 volt eller 13 volt til pæren.
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-15133/
Citat Det er en ganske almindelig pære, og der er strøm på begge ledninger lige meget hvad jeg gør. |
ok, så er det nok en alm. 21W 12volt pære, og begge ledninger er monteret i samme punkt i fatningen, og hvis du har et ordentlig multimeter vil du måle ca. 9 volt i punktet på fatningen = normal baglys som er den ene ledning. PÆREN SKAL VÆRE MONTERET I FATNINGEN.
Og når du så bremser vil der være ca. 13 volt i punktet = Bremselys som er den anden ledning, pæren får nu max spænding og lyser derfor kraftig op.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 15-11-14 11:07 |
|
Yes der skal måles med et multimeter (de billige er gode nok til formålet)
Din "målepind" duer ikke til formålet, men vildleder mere end den vejleder.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 15-11-14 18:12 |
|
Citat Din "målepind" duer ikke til formålet, men vildleder mere end den vejleder. |
Ja, den lyser jo bare som bag pæren - men den kunne trods alt finde strøm på 2 ledninger på samme tid, og det går jeg ud fra at der ikke skal være med mindre bremsekontakten er aktiveret.
Har et multimeter, men det er udlånt et par dage eller 2.
Men ikke føsrte gang jeg får at vide at det er mærkeligt strømnet der sidder på mc, ledninger der dobbelt førte osv.
| |
| Accepteret svar Fra : Eyvind | Modtaget 50 point Dato : 15-11-14 19:01 |
|
Jeg mangler viden om hvad hvor og hvornår du """måler""" med den målepind.
Mål i stilstand.
Mål når dyret er startet.
Mål uden der er en pære i.
Måler du helt henne ved lygten.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 15-11-14 20:05 |
|
Orker ikke at skal til at lave ´rundveje´ på mine ledninger, så den bliver smidt til en der har forstand på.
Det drejer sig også om mit kørelys, det vil heller ikke som det skal? måske er det også taget over en ledning der ikke kan levere 12v.
Men tak for svar.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|