|
| Ciao motor vil ikke starte! Fra : stereleres | Vist : 1205 gange 240 point Dato : 11-10-12 23:28 |
|
Hej Kandu.dk! Jeg har et problem med min Ciao. Jeg har fået købt en polini evolution engine, som er på 73cc. Problemet er, at når jeg sætter kobling på, og løber med knallerten, så vil koblingen ikke slynge ud! Jeg holder snøfter ventilen inde, og løber ned ad en bakke, men intet hjælper?! Håber virkelig at der er en der kan hjælpe!
Mvh. Stereleres.
| |
|
Hvordan havde du ellers tænkt dig, man skulle starte den? Og klaudi, er det ikke når remmen går hurtigt, at koblingen skal slynge ud, og så derefter tage fat i motoren?
| |
|
Problemet er jo at jeg ikke kan få motoren startet!
| |
| Kommentar Fra : Klaudi |
Dato : 12-10-12 17:40 |
|
Citat er det ikke når remmen går hurtigt, at koblingen skal slynge ud, og så derefter tage fat i motoren? |
Jeg vil nu mene at koblingen sidder på motor og når der gasses op slynges den ud
og tager fat i en "skål/hjul", så'n virker det på min Puch Maxi!
| |
| Kommentar Fra : lham |
Dato : 12-10-12 18:29 |
|
Du kan vel også få motoren til at køre rundt ved "pedalstart" på støttefod-og snøfter holdt åbent lige i starten. ?
Har du i mørke med denne "startmetode" checket om der er gnitst på tændrør ? ( ved godt det ikke er garanti for der også er gnist når tændrør er iskruet, men hvis der ikke er gnist udskruet er der heller ikke iskruet )
| |
|
Sådan fungerer det ikke på Ciao klaudi. lham, motoren skal jo køre rundt for at se om der er en gnist, og problemet er jo netop at jeg ikke kan få koblingen til at tage fat, og dermed få motoren til at køre rundt
| |
|
Og, jeg har ingen pedalaksel på det stel, som motoren sidder på..
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-10-12 05:15 |
|
Du kan mig bekendt ikke løbe en motor med automat kopling igang.
Citat problemet er jo netop at jeg ikke kan få koblingen til at tage fat |
Hvis der er kickstarter på, kan det være at den ikke griber fat i det gearings hjul der går ind til motoren, har prøvet det mange selv, det kan være sideskjoldet der ikke er skruet ordenligt til.
Ellers er det som du skriver koplingen der fejler noget.
Hvis motoren er ny, så er der garanti på den.
Ellers kunne et par billeder gøre underværker eller link til knallert/ motor
| |
|
Altså, det kan sagtens lade sig gøre at løbe en Ciao i gang, da meningen med det er, at baghjulet skal køre rundt, så remmen som sidder på en remskive på baghjulet, tager fat i koblingen, son er forbundet med motoren. Når så inderkoblingen slynger ud, tager den fat i klokken, som er forbundet med motoren, som så får svinghjulsmagneten til at dreje rundt, hvorefter platinerne leverer en gnist til tændspolen, hvorefter at tændrøret antænder benzinen inde i cylinderen.
| |
|
lham, siden du er den eneste der ved hvordan motoren rigtig fungerer, så har jeg forhøjet med 80 point, hvis du kan finde en god løsning på problemet
| |
| Kommentar Fra : lham |
Dato : 21-10-12 13:20 |
|
Din Cia motor er ikke magen til min-har en med "pedaler " som jeg starter på støttefod ( baghjul skal kunne løbe frit rundt ) ved at træde pedal ned fra klokken 10 min i tolv og snøfteren inde til der er " liv" ( ca 10 sec ) -ELLER ved at løbe den igang med brug af snøfter som ovenfor.
Så uden kikstart/pedalstart på din CIAO må det være løbemetoden
HUSK choker "knap" skal være inde-den hopper automatisk ud.
| |
| Kommentar Fra : trimare46 |
Dato : 21-10-12 13:39 |
|
der må være noget der går for stramt eller på anden måde blokerer for, at slyngkoblingen kan tage fat.
den skal gribe fat så snart du begynder at trække knallerten.
hvis det er en gammel ciao som den jeg har haft, sidder der en pal på baghjulet som man kan trykke ind for at få motoren koblet fra. det kunne måske være den der er trykket ind.
| |
| Kommentar Fra : lham |
Dato : 21-10-12 16:58 |
|
Timare 46 / sterreles
Der er rigtigt med "knappen" bag bagakslen- husk bare at skift på knappen ikke må ske mens du træder/løber den igang / ( motoren kører )
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 21-10-12 20:46 |
|
Lige en oplysning, inden I kommer op at slås
Der er 2 slyngkoblinger på en ciao. Den ene begynder at trække baghjulet rundt når motoren for nok omdrejninger. Den anden trækker motoren igang når der er fart nok på baghjulet, enten ved at træde pedalerne hurtigt rundt, eller løbe den i gang.
Har du sat begge slyngkoblinger i ?? (korrekt) Har oplevet noget tilsvarende engang, hvor jeg var kommet til at vende den inderste skive forkert (den har en krave som skal vende rigtigt)
Er alle mellemlægsskiver der??? Er akslen (hvor slyngkoblingerne sidder på) kortere eller længere end den originale??? Det kunne være der skal en ekstra skive ind et sted.
Blot lidt foreslag
MVH
| |
|
Jeg har også en Ciao med std motor, og når jeg sætter den samme kobling over på, så starter den fint.. Men, kan det have noget at gøre med at der er større tryk på den anden motor? Det er jo 46 mm cylinder og stempel, hvor std er 38mm.?
| |
|
Men, der sidder da ikke 2 slyngkoblinger på en Ciao? Hvis der gør det, kan du så ikke finde eb tegning, så jeg kan se hvor de sidder?
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 21-10-12 22:14 |
|
Det er lidt svært at finde en god tegning, men prøv lige at se denne her:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=7816776298&n=1709294633
Der er et sæt der hedder startbakkerne (består af 2 stk.) og et andet sæt som de kalder koblingssætttet (består af 3 bakker)
Hvis du klikker på feks. startbakkerne, så kan du klikke på "vis tegning" (den er dog ikke særlig god)
Har en Bravo (samme motor) hvor jeg skal skille koblingen af i morgen (hvis tiden tillader det), så skal jeg prøve at tage et par billeder.
MVH
| |
|
Jeg tror ikke helt du ved hvordan en kobling ser ud, når man skiller den ad, fordi så ville du vide, at der kun er en kobling, men mange forskellige dele i dén kobling linket du har vist, viser nemlig kun dele fra forskellige steder på den samme kobling, som er forbundet med motoren..
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 23-10-12 23:44 |
|
Så fik jeg taget nogle billeder, kan ses her:
www.kuvini.dk tryk på Div.
Ja der er kun et koblingshus, men der 2 hold slyngkoblinger i det.
Har du målt længden på dine aksler, jeg tror det er her dit problem ligger
MVH
| |
|
Hvilke aksler? Jeg kan godt se hvad du mener med de 2 koblinger nu
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 26-10-12 18:52 |
|
(Krumptap) akslerne.
Du Har jo en original, der virker,mål hvor langt der er fra den inderste ring (foto) og ud til hvor gevindet begynder.
Mål så på den nye motor, om det er det samme.
Sammenling så feks. hvor langt ude, "fladen" begynder, længden på "fladen" osv.
Jeg vil næsten garantere dig at der et af målene, hvor de 2 motorer afviger fra hinanden.
Hvis den nye feks. er 1 mm længere, end den origanale, kan du prøve at ligge en skive på 1mm,ind et eller andet sted.
Har selv lige gjort det samme med en "Bravo" (samme motor). Fra en kobling der næsten ikke virkede, har jeg nu en perfekt kobling, blot med en skive, på 1 mm.
MVH
| |
|
Tusind tak! Prøver lige og måle
| |
|
Har lige været ude og måle.. Std motoren er 3,6cm og tun motoren er 3,4cm. Hvad gør man så?
| |
| Kommentar Fra : jeansgade |
Dato : 12-11-12 09:01 |
|
Har slået friløbet fra, ved v sideskjold i bag.
Mvh.
Jeangade
| |
|
Ja, jeg har da slået friløbet fra?
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 13-11-12 17:13 |
|
Den nye aksel er så 2 mm kortere.
Den aller indeste skive (den med kanten på) prøv om du kan finde en anden , evt. uden kant, der er tyndere. Er ikke helt sikker på om koblingen kan komme 2 mm længere ind mod motoren, men prøv da.
Ellers må du lave en lille bøsning, der kan sidde ind over gevindet, samme diameter som akslen, og med en flade på, selvføligvis 2 mm lang. Ved godt den kan være lidt vanskelig at lave uden drejebænk, men det kan da lade sig gøre ved at finde en skiveoig så file den til. (tager lidt tid)
MVH
| |
|
Viskinge du får pointene, hvis det virker!
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|