|
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 11-09-12 22:53 |
| | |
| Kommentar Fra : eschultz |
Dato : 12-09-12 00:17 |
|
Tak for linket
Nu er det kun en telefonbestilling, og jeg gav dem selv reservedelsnummeret, så de har ikke brugt tid på det. Jeg har læst købeloven og her kan jeg ikke finde svar på spørgsmålet.
Hvis de kræver et gebyr, så kan jeg betale for at holde mig gode venner med dem, eller bare blæse på hvad de siger, og handle et andet sted for eftertiden, det må vel være konklusionen.
| |
| Kommentar Fra : eschultz |
Dato : 12-09-12 00:20 |
|
Fandt lige et andet link der løser mit problem
http://www.ezz.dk/388195-returnering-af-bestilte-varer
Se forbrugeraftaleloven §§ 10a-10b
"10a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.
§ 10b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 12-09-12 03:10 |
|
Du kan bare nægte at modtage pakken, så er den sag ude af verden.
Ellers lad være med at hente den, men så er den butik sikkert lukket grund for dig
næste gang du vil bestille noget hjem.
Fjernsalg er efterhånden mange ting nu omdage, men har du ikke betalt over nettet
men skaffevare til afhentning, vil jeg ikke kalde det fjernsalg, men almindelig handel.
Så jeg kan ikke se hvorfor dette hjælper dig,
når du ikke har købt eller modtaget (betalt), via nettet.
Citat Fandt lige et andet link der løser mit problem
http://www.ezz.dk/388195-returnering-af-bestilte-varer |
| |
|
Det er særligt hjemtaget vare og værkstedet har givetvis en udgift ved at have bestilt varen.
At du så begynder at fabulere om fjernsalg, for at smyge dig udenom dit eget ansvar, synes jeg er utiltalende. Du har selv henvendt dig og bedt dem bestille en vare til dig. Du kunne have bedt dem vente med at bestille din vare, til du var færdig med at undersøge priser andre steder, men nej, livrem og seler og en omkostning for værkstedet, synes du er rimeligt.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd
Værkstedet har ydet dig en god service, ved straks at bestille varen og hvis du skulle have fortrydelsesret på en særligt hjemtaget vare, i 3 dage, ville de være nødt til at vente med at bestille, til fortrydelsesretten var slut. Det ville næppe være tilfredsstillende for dig, at skulle vente så længe på en reservedel.
Opfør dig rimeligt overfor værkstedet, det kan være, at de kan bruge reservedelen til noget andet, på et senere tidspunkt. Så snak med dem, det kan være i kan nå frem til en aftale, der er rimelig for begge parter, f.eks. at de beholder og betaler reservedelen og du betaler fragt.
Og ja, det her er et skidesurt opstød, sidder selv med forretning og er dødtræt af kunder der råber købelov i tide og utide og kun synes butikken og ikke de selv, skal opføre sig rimeligt. (og er hold op med at ryge, er i gang med 2. døgn, så jeg er en sur kællling i dag, undskyld)
| |
| Kommentar Fra : bentjuul |
Dato : 12-09-12 11:31 |
|
Du vidste at det var en reservedel der blev bestilt hjem til dig, forretningen yder dig en service og du kvitterer ved at købe delen et andet sted.
Det kan du ganske enkelt ikke være bekendt.....
| |
|
Betal og vær glad, idet du har afgivet bestillingen har du indgået en bindende aftale og købeloven indeholder ikke nogen klausuler om fortrydelse eller returret, undtagen for handler ingået via internet.
Du går jo heller ikke ind på en restaurant og bestiller mad hvorefter du går hen på McDonalds og spiser dig mæt mens du venter og så nægter at modtage og betale den bestilte mad
| |
|
Jeg kender det godt fra mit arbejde.
Det sker indimellem at jeg bestiller en del hjem til en kunde, der fortryder bestillingen.
Det der typisk sker er at vi kommer til at have en bestillingsvare på lager, som muligvis aldrig bliver solgt. Vi gør det for at yde en god service. God service = god omtale.
Men det er sgu pænt træls at have sådan en udgift...
Jeg ville aldrig selv gøre sådan over for en virksomhed der bestiller noget hjem til mig.
| |
| Kommentar Fra : eschultz |
Dato : 18-09-12 01:50 |
|
Jeg har nu hentet og betalt den bestilte reservedel, så er den historie ude af verden.
Det irriterer mig bare at jeg ikke kan finde svar på mit egentlige spørgsmål:
Hvor står det i købeloven at jeg hænger jeg på den bestilling?
Venligst Schultz
| |
|
@eschultz.
Det handler ikke om, at der i købeloven skal stå, at du hænger på en bestilling. Det der ikke står i købeloven er mere vigtigt i denne sammenhæng, der står nemlig IKKE, at du har ret til at fortryde en bestilling.
Købeloven er lavet for at hjælpe og beskytte både kunder og forretningsdrivende. Hvis alle opførte sig ordentligt og rimeligt, var det næppe nødvendigt at have den.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|