/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Forbrugsafgifter varmeværk
Fra : jensviggo
Vist : 574 gange
20 point
Dato : 09-04-12 12:23

Som forbruger af fjernvarme undres jeg/vi (min nabo), om det kan ha´ sin rigtighed, at vi skal betale målerleje og moms af det. Det forholder sig således, at varmeværket på et tidspunkt købte nye målere, som de satte op, og har nu viderebragt regningen til forbruger plus moms. Vi betaler årligt 4500,- i fastbidrag 500 pr år i målerleje, i alt 5000 plus moms.
Da værket engang købte målerne var det incl. moms, i deres regnskab har de så trukket momsen fra.
Kan det være rigtigt??

jensviggo

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-04-12 12:30

Måske er der brugen af ord der er lidt trikky..

Målerlejen går jo teknisk set ikke på at du kan afleverer din måler igen, eller at denne er lånt for en periode. Det handler grundlæggende om en vedligeholdelsesudgift til vedligeholdelse og udskriftning af defekte målere. Når indkøbes og monteres en del af regningen for dette arbejde momsbelagt.

Jeg går ikke udfra at du får en regning hvis din måler går i stykker, da den er en del af din "abbonomentsordning".

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 09-04-12 13:24

Slå dig sammen med naboen og nøjes med en måler

Problemet er så bare at I med sikkerhed vil bruge mere varme da I tror "naboen" betaler....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-12 13:25

PS....

Moms betaler alle - nogen trækker den så bare fra igen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-04-12 14:06

Citat
Da værket engang købte målerne var det incl. moms, i deres regnskab har de så trukket momsen fra.
Kan det være rigtigt??

Staten skal jo ikke have moms af den samme vare 2 x hvad de ville få hvis varmeværket ikke trak den ud før videresalg.

Nu vi er i det nabolag har jeg aldrig kunnet forstå at man skal betale moms af afgifter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-12 15:35

Citat
Nu vi er i det nabolag har jeg aldrig kunnet forstå at man skal betale moms af afgifter

Det giver lidt extra til den fattige statskasse og de fleste opdager det slet ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-12 22:53

Vandmåler / Elmåler / Varmemåler tilhørerer ikke forbrugeren, men indkøbes og udskiftes og vedligeholdes af værket. Inde i den vedligeholdelse er også kontrol og kalibrering af målerne.

Værket kan godt trække moms fra og så pålægge moms hos forbrugeren. Det bliver "næsten" den samme moms.

Meeeeeeeeeeen nogle værker er lidt rigelig frække med deres regnskaber.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-12 22:57

Nu har "målerleje" fra gammel tid været et ord , som reelt betød "faste omkostninger" og kunne dække andet end lige bestemt selve måleren.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 10-04-12 06:07

her burde Møger/Villy gribe ind og benzinen er oppe i 14 skatter og afgifter ak ja vi magter det snart ikke mere eller hvad

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 10-04-12 06:11

jeg skal ikke slås sammen med naboen, kællingen sidder urokkeligt i en gyngestol med 10 lag tæpper, lange underbukser, men fryser stadig stuetemp. er 24 mindst, jeg starter bare brændeovnen, så bliver der hurtigt 32, hvis jeg ikke åbner vinduerne, og det gør jeg.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 11-04-12 16:09

Tak for svaret refi.

mvh

jensviggo