/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Avancerede brugerrettigheder
Fra : kbisgaard
Vist : 1001 gange
200 point
Dato : 09-01-12 13:03

Hej alle

Jeg er ved at lave en hjemmeside for en tennisklub. Men ved ikke lige hvordan jeg skal lave rettighederne til de forskellige sider.
Der er nogle af medlemmerne som sidder i en bestyrelse, nogle trænere, formænd osv. Disse skal have en række rettigheder. Derudover, skal enkelte personer have rettigheder til enkelte sider f.eks. skriv mail til alle medlemmer og kunne se en oversigt over alle medlemmer.

Ved ikke om det er forståeligt? Nogen forslag til hvordan det kan laves?

Hilsen
Kasper

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 09-01-12 15:28

Et CMS System f.eks concrete5 Med Dansk sprogpakke http://concrete5.dk/download/ ellers
http://www.concrete5.org/

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 09-01-12 19:08

Det jeg leder efter er ikke et færdigbygget system. Skal bare have en idé til hvordan hvordan det skal fungere. Behøver ikke koder eller noget, det har jeg selv styr på :)

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 09-01-12 19:53

Styr adkomst gennem med .htaccess

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 09-01-12 20:00

Citat
Styr adkomst gennem med .htaccess

Okay så har jeg måske ikke helt styr på koderne alligevel ;)
Har aldrig arbejdet med .htaccess. Er der en måde hvorpå jeg kan gøre det i PHP?

Accepteret svar
Fra : Ansson

Modtaget 200 point
Dato : 09-01-12 20:28

Hej Kasper

Jeg ville ikke vælge at lave rettighedsstyring igennem htaccess. Den normale måde at bygge den slags op på ville være ved brug af opslag i databasen eller session variabler.

Hvis du i forvejen har en bruger tabel vil jeg foreslå dig at lave et ekstra felt som f.eks kunne hedde UserTypeId dette felt vil normalt være et tal. F.eks kan vi "lege" at 1=bruger, 2=medlem og 3=administrator. I toppen af hver fil laver du en include til en php fil som checker om den bruger som er logget ind har lov til at se den side som bliver hentet frem. Hvis brugeren ikke har rettigheder til det vis en fejl eller gå til login.

Du kan senere udbygge med endnu en tabel som indeholder de forskellige bruger typer istedet for at hardcode det.

Du kan spare opslag i databasen ved at gemme UserTypeId i en sessions variabel.

Håber det giver mening? Ellers så bare spørg løs.

Godkendelse af svar
Fra : kbisgaard

Dato : 09-01-12 20:35

Tak for svaret Ansson.
Det vil jeg se om jeg kan hitte ud af :D

Kommentar
Fra : Ansson

Dato : 09-01-12 23:23

Selv tak da. Du må bare sige til hvis du er i tvivl om noget. Hjælper gerne med kode eksempler osv hvis det bliver nødvendigt

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-01-12 08:01

Det lyder som et godt forslag. Giv mig et tip hvis du finder noget.
Se lige den foreløbige billedupload http://stoneplace.dk/stonegallery.
Jeg har betalt Daniel bahl 400 kr for at se hans videoer.
Her var for øvrigt også en om htaccess.
http://www.danielbahl.dk/
Hilsen Steen