/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
EL guitar-kender
Fra : freddiemercury
Vist : 721 gange
300 point
Dato : 24-07-11 10:39

hejsa
jeg står overfor at skulle købe en el-guitar - prisklasse omkring 7-10000 kr
hvad er bedst til prisen gibson eller Fender, eller er der en helt anden mærke som jeg får mere for pengene.
guitaren skal have en virkelig rummelig klang, skal været velegen til rytmeguitar, og den skal være let at flytte fingrene på, når jeg skal køre fra bånd til bånd.
har prøvet en guitar, hvor det var svært at køre rundt på gribebrættet hurtig

jeg er meget prisbevidst, og vil gerne finde guitaren det billigste sted
håber på hjælp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-11 10:43
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-07-11 20:49

Jeg skal forhøre mig hos én jeg kender, som vist har mere forstand på el-guitarer, end jeg har. Måske kan du bruge dette link til noget?

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Lessons/Guides/HowToBuyAGuitar.pdf

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-07-11 08:51

Hvad med at stille dit spørgsmål her: http://www.ultimate-guitar.com/forum/
??

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-07-11 10:12

En med kanonforstand på guitarer er Jens, 4Sound på Viborgvej i Århus.

Om du er til Fender eller Gibson, kan kun du selv svare på.

De største kup laver man ved at gennempløje alt hvad der findes af "kopiguitarer". Tager du relativt billige guitarer er forskellen inden for samme model/mærke oftest til at få øje på. Dvs finder du f. eks 4 "ens" lavpris fendere kan du nemt risikere at en af dem er langt bedre end de tre andre. Går du op i de lidt højere prislag, kan man som oftest forvente en større ensartethed.

Fender Tele er lidt vel tynd i lyden til mig og jeg foretrækker Tele. Ellers er Gibson SG'erne ret fede og vejer heller ikke det vilde. Er du i Western er Martin det ultimative. Men igen ingen regler uden undtagelser. Sidst jeg besøgte Jens, havde han en SG-kopi til ingen penge. Den spillede faktisk overraskende godt - faktisk særdeles godt. Samtidig havde han ret billige Fender akustiske. To af dem jeg prøvede lød ikke specielt. Men en af dem spillede kanon og med en lækker lang sustain. Den købte jeg!

Man kan ikke rådgive om sådan noget. Det er kun DIG og DIG ALENE, der kan udvælge hvad DU synes er bedst.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-07-11 10:13

/#&%#¤% foretrækker STRAT

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-07-11 10:16

Billigste sted at købe er formentlig Thomann. Men du aner ikke hvad du får. At købe sådan noget uden at afprøve det er nogenlunde som at springe elastikspring uden at kende længden på elastikken. Du skal i en fysisk butik og prøve det de har.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 25-07-11 14:52

tak for de mange bud
har I nogen erfaring med Indie guitars
http://www.indieguitars.com/

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-07-11 15:22

Nej, der er lidt for langt til Canada - hvis man gerne vil prøve een!

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-07-11 15:39

Og ham postordremanden i Randers, ser ikke ud til at have nogen. Ikke nogen han reklamerer med! Og igen, foretrækker jeg at afprøve instrumenter, inden jeg køber dem. Alt andet er for dumt!

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 25-07-11 15:41

de forhandles faktisk ved nettomusik, skulle efter forhandlerne være mega gode til prisen
så det er bare at køre til Randers
http://www.nettomusic.dk/shop/frontpage.html

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-07-11 15:55

Kan du se dem på deres hjemmeside????

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-07-11 16:04

Har lige bladret 500 varenumre, samt checket med deres søgemaskine = Ingen Indie guitarer

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 25-07-11 16:31

de har dem på lager, men går som varmt brød, de kommer senere på deres hjemmeside
men jeg er ved at checke mulighederne for at handle og købe dem i UK
der er rigtig mange der forhandler dem
http://www.indieguitars.ca/ukdealers.cfm
der er de endnu billigere
jeg hører gerne hvis der er nogen der kender til disse

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 26-07-11 07:25

Du lytter ikke. Og vil heller ikke lytte når du køber musikinstrrumenter.

Der kan være ret udtalte forskelle indenfor samme fabrikat, samme type. Så du agter at købe et musikinstrument via nettet, fordi du så sparer lidt klatskilling. Det fortæller mig så, at du er dybt useriøs musiker og egentlig kun skal have et givet instrument pga blær og show-off. Om instrumentet passer til dig er du græsk katolsk med. Om jeg kan lide at spille på sådan en, er i og for sig ligegyldigt. Om du kan spille på den, er det kun dig der kan fortælle. Om instrumentet har en god tone og sustain må så komme an på en prøve.

Jeg køber instrumenter for lydens skyld. Prisskiltet og mærket er i den henseende ligegyldigt. Jeg kunne ALDRIG ALDRIG drømme om at købe et instrument jeg ikke først havde prøvet (med mindre vi snakker 500 kr lejrbålsguitar).

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 26-07-11 11:21

Snedig - du tager helt fejl
jeg vil gerne lytte, og gør det også, men jeg køber altså heller ikke bare en dyr guitar og bilder mig selv ind at den er bedre en billigere.
Jeg har kigget og læst en del de sidste dage på Indie's guitarer, og læst forskellige forums
og fået et meget positivt indtryk at disse guitarer.
Men du har ogå ret i, at guitarer ikke skal købes efter prisen, og skal prøves inden køb.
Har jeg prøvet en guitar jeg synes om, vil jeg ikke udelukke at købe den i udlandet

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 300 point
Dato : 26-07-11 12:43

Det må du så om. Kan kun henlede din opmærksomhed på, at f. eks. tre fuldkommen identiske guitarer, fabrikat Fender (de var så forskellige farver), lød voldsomt forskellige. Jeg ville gerne have haft blå eller rød, men de lød simpelthen træls. Den der lød godt var sort. Ergo købte jeg den. Da jeg i sin tid købte min amerikanske Kramer (ikke det kina-l.... der sælges idag), var jeg igennem hele hylden ved AMP Town indtil jeg fandt den med den fedeste lyd. Køber du via nettet, er chanchen for at du får noget mindre optimalt ganske stor.

Hvis jeg var dig, fandt jeg en spade hos en guitar-pusher og forhandlede med ham. Findes skidtet til en lavere pris andet sted, må han jo have et eller andet at forhandle med. F. eks. samme Fender koster det samme hos Thomann i Tyskland. Så man skal ikke altid tro det er billigere på nettet.

Iøvrigt vil du blive imponeret over hvad du egentlig kan få for pengene hos 4Sound. Jens i Århus har et temmelig veludstyret demorum. Og der kan findes ret gedigne kup blandt kopi-guitarerne. Men det kræver et kritisk lyt at finde gode guitarer blandt kopierne. Men det kan sagtens gøres. Prøvede f. eks. en superfed SG kopi, der faktisk spillede lige op med originalen, på trods af en så lav pris som et par tusind.

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 26-07-11 15:32

Tak for svaret Snedig.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 26-07-11 15:54

Velbekomme og smut nu forbi Jens, hvis du kommer på Århus kanten. Han plejer at være til at snakke med. Og han ved en fornuftig bunke om guitarer.