/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Udskiftning af motorlejer i puch maxi
Fra : mjo2504
Vist : 4010 gange
100 point
Dato : 14-06-11 15:14

Hej Maxi folk

Jeg har en gammel Puch Maxi P E50, hvor det ene leje i motoren er stået af. Jeg har nu anskaffet mig nye lejer og simmerringe til motoren, da jeg lige så godt kan skifte det hele når jeg er i gang. Mit spørgsmål er hvordan får jeg de gamle lejer af uden at bruge unødig vold? Jeg har ingen lejeaftrækker, da det simpelthen er for dyrt. Jeg har prøvet at ligge drivakslen i fryseren for at se om akslen ville krybe nok til jeg kunne trække dem af - det hjalp ikke!
Når jeg nu er igang med at spørge, kan jeg jo lige så godt høre hvordan de nye lejer skal sættes på (da det jo bliver den omvendte problematik)?
Ang. simmerringene, hvordan skal de nye vende? Der er jo ingen garanti for de gamle er sat rigtigt i...

Mvh

Mark Overgaard

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 15:46

Prøv om du kan bruge noget her
http://www.mopedriders.org/article_cat.php?fldAuto=2

I sin tid bankede jeg lejer ud/ ind ved at tilpasse et stykke træ
simmeringe skal vende med fjeder ind mod krumtap

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 15:49

Dengang, skulle der kun et enkelt slag til, og de var ude.
Det var straks værre at få dem rigtigt ind, uden at banke dem skævt i.
Men de fleste værksteder har en presse maskine du kan 'låne' for et par kroner.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 15:50

Ellers kan du bruge en donkraft, og lidt hjemmelavet stativ/ anordning

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-06-11 16:43

Jeg ville varme lejet op med en varmeblæser... Varm så lidt som muligt på akslen. Men nok til at lejet slipper.

Da jern udvder sig ved varme vil dit leje udvider sig mere end din aksel. Da lejet har en støre radius end din aksel. Defor udvider lejet sig lige en andelse mere end akslen.

Når lejet skal på er det kun lejet der skal varmes.

Det vil være fristende at varme hele aklen op... Det går bare ikke da den ofte er er samlet på samme måde kan du risiker at den vrider sig ved opvarmning...

Vh Benjamin

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 18:09

Citat
drivakslen

ok, læste forkert

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 14-06-11 19:52

Afmonter motor og pil top og cyllinder, kickstarter skjold. skil de to motorblokke ad, og ppil krumtap ud. Brug leje aftrækker eller mejsel eller lignende til afmontering af lejer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 19:57

Citat
mejsel eller lignende til afmontering af lejer.

Havde samme i tankerne + jeg brugte dog et sæt U formede metal kiler
der blev banket ind på hver side af lejet, og ud kom det.

Selv mejsel kan bruges, da tappen ikke får mange slrammer af det,
man skal dog ikke give for hårde slag, og skifte vinkel/ side for ikke
at gøre for stor skade

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 14-06-11 23:43

jo mere værktøj man har jo nemmere bliver al ting, hvis ikke du er sikker på dig selv, så lad en mekaniker hjælpe dig, det er billigere end hvis du ødelægger noget, du må ikke slå på kromtappen men være lige så ond ved de gamle lejer som du har lyst til.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-11 14:42

Her er en der ikke har forstået Fysikken:
[CITAT][Da jern udvder sig ved varme vil dit leje udvider sig mere end din aksel. Da lejet har en støre radius end din aksel. Defor udvider lejet sig lige en andelse mere end akslen.
/CITAT]

Hvis de begge er af stål vil de følges præcis ad ved temperaturskist ,så hverken opvarmning eller afkøling, af begge dele samlet ,gør nogen forskel.
Hvis det yderste er af letmetal , hjælper opvarmning, fordi det udvider sig mer end stål.

Hvis du kunne fryse akslen alene, ville det hjælpe, men det kræver specielt grej.

Det burde være muligt at tage aksel og leje ud med en hydrauliskm presse og den rigtigew størrelse dorne.

Godkendelse af svar
Fra : mjo2504

Dato : 15-06-11 22:19

Tak for svaret transor.