/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
US Vestergaard family visit
Fra : svendgiversen
Vist : 1013 gange
148 point
Dato : 01-11-10 11:09

Jeg har fået fantastisk hjælp til mit første spørgsmål, primært fra to erfarne slægtsforskere,
det drejer sig jo primært om Marie, der emigrerede, fra min kones familie.

Nu viser det sig at hun rejser sammen med sin ægtemand herunder: Niels Vestergaard,
hvis slægt vore dansk amerikanske gæster også er interreseret i...

Da vi har fået så mange gode svar, er mit første spørgsmål blevet lidt langt,
og jeg stiller nu dette supplerende spørgsmål der drejer sig om Vestergaard familien,
primært tilbage i tiden, men også gerne i USA...

Her er begyndelsen, det vi ved fra første spørgsmål:
"
1892-1914, Sundby, Thisted, opslag 120:
Ungkarl, Arbejdsmand Niels Poulsen Vestergaard, f. i Solbjerg 19 mar 1888.
Far: Tømrer Poul Jensen Vestergaard
Mor:Karen Marie Nielsen, Solbjerg
Gift 08 aug 1913, Sundby med
Inger Marie Pedersen, f. i Sundby 20 mar 1891
Far: Mikkel Pedersen
Mor: Karen Majgaard Jensen, Sundby
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-10 13:43

Jeg finder ikke selv Niels´ far Poul Jensen,
hvorfor hedder Niels "Poulsen" så sent som i 1888?

Men dette må da være tæt på, måske hans farfar:
"
Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solbjerg By og Sogn, Et Hus, 19 (8), FT-1880,
Jens Poulsen Vestergaard 68 Gift Husfader Tømrer Skjoldborg Sogn Thisted Amt
Sidsel Christensen 54 Gift Hans Hustru Heri Sognet
Else Jensen Vestergaard 26 Ugift Deres Barn Sypige Heri Sognet
Peder Christian Jensen Vestergaard 14 Ugift Deres Barn Heri Sognet
"

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-10 19:54

Kan det være ham her:

Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solbjerg By og Sogn, En Gaard, 2, FT-1880, C5272

Salman Andersen Ovesen   45    Gift   Husfader Gaardejer      Hundborg Sogn Thisted Amt
Anna Nielsdatter   40    Gift   Hans Kone      Her i Sognet
Niels Ovesen   15    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Marie Ovesen   13    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Grundtvig Ovesen   11    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Andres Ovesen   7    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Povl Jensen Vestergaard   29    Ugift   Tjenestekarl      Skallerup Sogn Thisted Amt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-10 20:01

AO KB 1814-1875 Skallerup, Thisted opslag 25 øverst

Poul Jensen Vestergaard født 22 sept. 1850.
Forældre: Jens Poulsen Vestergaard og Sidse Christensdatter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-10 20:10

Ja navnet passer, men født i Skallerup?
De er jo knyttet til Solbjerg/Sundby, og måske Skjoldborg ikke på Mors men i Thy...

Han er så født ca 1851 i Skallerup?

Jeg ser nu at Skallerup er nabo by til både Solbjerg og Sundby, så det er nok ham??
Godt fundet, vith.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-10 20:13

Godt du var hurtigere end jeg, vith.

Så har vi allerede tre generationer Vestergaard...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-10 20:33

Angående Sidsel er hun jo 54 år i 1880, dvs født ca 1826 i Solbjerg...

Jeg har hele to her i samme familie:
"
Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solberg Bye, Et hus, 33, FT-1834,
Christen Knudsen Dissing 42 Gift Husmand, lever af sin jordlod
Else Larsdatter 43 Gift Hans kone
Johanne Christensdatter 18 Ugift Deres børn
Lars Christensen 14 Ugift Deres børn
Mette Christensdatter 13 Ugift Deres børn
Else Christensdatter 11 Ugift Deres børn
Sidsel Christensdatter 9 Ugift Deres børn
Sidsel Christensdatter 7 Ugift Deres børn
Stephan Christensen 4 Ugift Deres børn
Knud Christensen 1 Ugift Deres børn
"
Måske dør den ældste før den yngste fødes og måske er det hende der senere føder Poul?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-10 22:10

Den ældste kan jo ikke være død inden den yngste fødes, når de begge er der i folketællingen.

Og den er god nok, de har 2 døtre med samme navn.
Opslag 57 født 30/9 1825 og opslag 60 født 9/2 1828.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-10 22:21

Rigtigt, og hvis det er én af dem der er mor til Poul, så må det være den ældste, 54 år i 1880.

Hvis det er hende har vi også tre generationer på spinde-siden.
Og Dissing må være let at spore?

Værre er det med forældre til Jens Poulsen Vestergaard fra Skjoldborg, 68 år i 1880??

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-10 22:45

Hvis vi kan finde Jens og Sidsels vielse, kan vi måske se hvem af Sidsel'erne, det er.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-10 22:57

Her er to bud på Jens

Jens POULSEN VESTEGAARD
Christening: 03 Apr 1811 Place: Brovst, Hjorring, Denmark
Father: Poul VESTEGAARD
Mother: Johanne CHRISTENSDR

Jens VESTERGAARD
Birth: 26 Nov 1811 Skjoldborg, Thisted,
Father: Poül Jensen VESTERGAARD
Mother: Ane JENSDATTER SUNDGAARD

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-10 23:25

Det kunne være Jens og Sidsels vielse her

AO KB 1849-1879 opslag 139 nr 5

Det er svært at læse og måske har vi brug for nogle kyndige her til at hjælpe.

Men nu prøver jeg:

Ungkarl Jens Poulsen Vestergaard af Hjørring Sogn 3? Aar .... August 1812 af ...
Pigen Sidsel Christensdatter ... for Faderen Christen Dissing ... vaccineret 26 juli 1826 af ...
Forlovere: ... Christen Dissing, Solberg og ... Vestergaard
viet 11 Dec 1849

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-10 23:34

Hvis Sidsel er vaccineret i 1826, må det være hende, der er født i 1825.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-11-10 01:06

Her har du begge Sidsel'erne:

Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solberg Bye, Et hus, 32, FT-1850, B2406

Lars Christensen Dissing 30 Ugift Teglbrænder, husfader Dragstrup sogn, Thisted amt
Christen Knudsen Dissing 58 Gift Husfaderens forældre, der af ham forsørges Dragstrup sogn, Thisted amt
Else Larsdatter 59 Gift Husfaderens forældre, der af ham forsørges Dragstrup sogn, Thisted amt
Sidsel Christensdatter 22 Ugift   Skrædder   Her i sognet
Christen Christensen   32 Ugift   Fraværende, indkaldt i krigstjeneste   Dragstrup sogn, Thisted amt
Jens Poulsen   39    Gift      Inderste, hjulmand, husfader   Skjoldborg sogn, Thisted amt
Sidsel Christensdatter   25    Gift   Hans kone, væverske   Her i sognet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-10 08:36

Godt vith, du har besvaret spørgsmålet med glans.
Jeg lader det stå lidt endnu...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-10 10:45

Noget der undrer mig er at der står Skjoldborg Sogn i FT 1880,
men at den rigtige Jens Poulsen Vestergaard er fra Hjørring Sogn???

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-11-10 11:01

Hvis det er vielsen du hentyder til, så betyder det bare at han på daværende tidspunkt boede i Hjørring Sogn, ikke nødvendigvis at han var født der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-10 11:32

Nej ikke kun det, også dine >Her er to bud på Jens...

Hvem er den rigtige?

Jens POULSEN VESTEGAARD
Christening: 03 Apr 1811 Place: Brovst, Hjorring, Denmark
eller
Jens VESTERGAARD
Birth: 26 Nov 1811 Skjoldborg, Thisted,

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-11-10 11:50

I FT 1850 og 1880 står der at han er født i Skjoldborg.

Hans fødsel/dåb er her:

AO KB 1764-1835 opslag 127

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 148 point
Dato : 02-11-10 11:56

Her er hans forældre

Poül Jensen VESTERGAARD
Birth: 29 Jun 1781 Skjoldborg, Thisted, Denmark
Father: Jens Nielsen VESTERGAARD
Mother: Maren MICHELSDATTER
Spouse: Ane JENSDATTER SUNDGAARD
Marriage: 22 Nov 1806 Skjoldborg, Thisted, Denmark

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-10 11:58

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-11-10 12:03

Her er lidt mere - med forbehold, da det er fra familysearch

Ane JENSDATTER SUNDGAARD
Birth: 1750/0 Villerslev, Thisted, Denmark

og

Jens Nielsen VESTERGAARD
Birth: abt 1718 Death: 2 May 1787 Skjoldborg, Thisted, Denmark
Father: Niels
Spouse: Maren MICHELSDATTER
Marriage: 7 Mar 1770 Skjoldborg, Thisted, Denmark
Spouse: Johane HENRICKSDATTER

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-10 13:06

Ane JENSDATTER SUNDGAARD
Birth: 1750/0 Villerslev, Thisted, Denmark

Er hun så virkelig hele 31 år ældre en sin mand Poül Jensen VESTERGAARD ?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-11-10 13:34

Er der nu noget galt i, at kvinder gifter sig med unge mænd? Ha-ha - som jeg skrev er det med forbehold, da det er familysearch, men jeg har da før set ægteskaber med stor aldersforskel.

Du finder deres vielse her

AO KB 1764-1835 opslag 178 - og der står ikke hvor gammel hun er.

Hvorfor lukkede du tråden?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-10 10:38

>Hvorfor lukkede du tråden?
Fordi du skulle have dine velfortjente points.

Jeg stiller et 3. spørgsmål, om Vestergaard SpindeSiden, når jeg har spillet golf...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 03-11-10 10:50

Okay, Svend - det er måske også meget godt at dele det op i flere tråde, så de ikke bliver så lange.

Hilsen vith