/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Lad os nu få den skide Euro
Fra : Maksimus
Vist : 818 gange
50 point
Dato : 27-09-10 10:43

Kan vi ikke snart få Euro i Danmark? Nogen udsigter til at vi med sikkerhed får det, eller kan vi risikere at det aldrig sker?
Nogen "måske" dato eller noget valg mht Euroen i sigte?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-10 10:45

Jeg vil ikke have den Euro.... håber aldrig den kommer til DK

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-09-10 11:30

Citat
eller kan vi risikere at det aldrig sker?

Det håber jeg da så inderligt....jeg ved at Tyskerne er meget kede af de fik den .
De siger at det aldrig har været så dyrt at handle som det er blevet nu.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-10 11:49

Jeg har været tilhænger af Euro, men er nu lidt i tvivl...
Hvis vi har den samme valuta i hele Europa, vil handelen blomstre og vi behøver ikke at veksle.

Vi mister så et justerings instrument, vi kan ikke mere devaluere,
men det er jo ligesom at tisse i bukserne...

Og vi behøver ikke at kunne forsvare kronen, med høje renter til følge,
men hvis Euroen nu er domineret af endnu svagere lande i syd og øst Europa,
så er det os der må bidrage til at holde Euroen oppe.

Jeg tror stadig det er en god ide med en fælles valuta, som i USA,
fremover er det mere fjernøsten vi skal kunne konkurrere med og det kan vi ikke,
ikke før hver kineser skal have den samme gage som os, og det bliver næppe i min tid.

Det værste er at de ude i østen er dygtigere end os og langt flittigere,
vi har slet ikke unge studerende nok til at kunne konkurrere med nye kinesiske universiteter
og men en så stor offentlig sektor, har vi ikke en chance...

Jeg tror dog vi må hægte os på Central Europa, Frankrig er stadig selviske og England har pund,
men Tyskland og Nord Italien tror jeg på, og så kommer de nye EU lande i Østeuropa stærkt,
og desværre vil flere af dem snart overhale os...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-10 13:04

Der snakkes altid om "ikke at komme med toget inden det er kørt" / "at vi sakker bagud" / "at de andre overhaler os" ................... Men menigmand ude i €uro verdenen er, når jeg snakker med dem, ret kede af den fælles mønt, hvor alting er blevet meget dyrt.
Hvis vi ikke kan finde ud af samhandel frivilligt, hvordan skal det så gå under tvang.

Ingen euro til mig tak, selvom jeg rejser lidt i europa.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-09-10 13:16

Ja ja ...Nordsted , Eyvind og jeg er ikke de eneste.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1419523.ece

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 27-09-10 15:17

Forhåbentlig sker det aldrig!

væk med Euroen og VÆK med EU!

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 27-09-10 16:05

Sådan med følelserne og kortsigtet er vi sikkert alle "Os-nok"er: VÆK med EU! VÆK med Euroen!
Selv når vi tænker os om, må vi indrømme, at Euroen belastes af "frihjulspassagerer og gratister" i Syd- og Mellemeuropa, så det pt. ikke er så skidt, at vi ikke kom med sidst. (Det tåbelige argument, at et valutaskift på sigt sku' sætte den almindelige konkurrence ud af drift, siger kun noget om den, der fremsætter det.)

På længere sigt (når "frihjulerne" har opdaget, at de er nødt til, at træde med) vil Euroen være en rigtig god idé, fordi kronen er så lille en valuta (der er virksomheder, der har en større årsomsætning end hele det danske BNP), at den er let at spekulere imod. Og DET kan påvirke både lønninger priser og beskæftigelse.

Og så kan det ende med, at bli´ dyrt, at være Osnok

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-09-10 16:09

Og hvorfor nogen skulle spekulere imod kronen? Fordi man ligesom med kurspleje og det modsatte kan tjene penge på det, uden at røre en finger, bare man vælger en virksomhed eller valuta, man kan magte

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-10 16:14

i 1972 var der nogen der sagde ja til EF - nu EU. Alle landene skulle harmoneres. Hvor mange år var det det tog, før vi fik "fri grænsehandel"? Vi skulle selv bestemme - hvem bestemmer nu? Hvem laver love, som også gælder for DK?

Så længe de danske politiker ikke er til EU, hvordan pokker skal vi andre så være det? Miljøpolitik - javel, men skatter og afgifter går forud. De taler meget de danske politikere - med deres enorm store dobbeltmoral!!! Vor Herre bevares!

Fællesmønt? Den danske krone er stærkere en "ævroen"!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-10 16:56

Nå hedder det "ævroen" på dansk, på tysk hedder den "teuroen", men alt andet lige
hvis vi udnytter vore fælles europæiske resourcer bedre, kan vi måske klare os?

Det lønner sig nok bedre med sol energi i Spanien og vind energi i Danmark,
men det modsatte finder jo sted i dag...

Vi har æbler og de har tomater. Og vi bør dyrke hvor det er bedst og billigst...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-09-10 17:05

Citat
Forhåbentlig sker det aldrig!

væk med Euroen og VÆK med EU!

Nemli'

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-10 19:34

Væk med EU og væk med Euroen. Dan en Nordisk union og behold kronen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-10 19:43

Kan nogen mon huske hvor længe det tog at få "dollaren" op at køre - hvor læge det i det hele taget tog at "bygge" USA

HELE jordkloden burde have samme mønt - det har de verdensomspændte firmaer trods alt indset - men det er nok utopi de først 500 år.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-10 08:56

Ja - verdensfirmaerne har også lettere ved at skjule penge, når der ikke skal veksles.
Det har de da indset for længe siden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-10 09:06

Citat
verdensfirmaerne har også lettere ved at skjule penge, når der ikke skal veksles

Gad vide hvor de "graver" dem ned - det må da give en forfærdelig masse arbejde til seddeltrykkerierne Nogen må jo "opbevare" dem

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 28-09-10 12:09

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-09-10 16:40

Selv tak for et interessant oplæg, samt pæne ord til Svend og refi for saglige og flersidede argumenter.
Surt, at der altid er nogen, der stopper fingrene i ørerne og blår i øjnene, mens de hopper, stamper i jorden og skriger

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-09-10 16:49

NEJ NEJ NEJ!
(Ups, må have ramt "send" i utide)
Der er selvfølgelig saglige argumenter både for og imod fællesmønt. Problemet i dialogen er, at flertallet af modstanderne mere benytter sig af "overskrifter" end "indhold"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-10 22:23

Citat
Nogen må jo "opbevare" dem

Vi var i Spanien lige da de overgik til Euroen.... der blev virkelig købt mange huse/ejerlejligheder for sorte penge på det tidspunkt