|
| Viden om ældre kompressor Fra : billebie | Vist : 2805 gange 50 point Dato : 05-09-10 17:56 |
|
Hej.
Jeg har købt en gammel kompressor - Atlas Copco fra 1966 med 370 liter´s tank på.
Jeg har lidt problemer med at gennemskue mekanikken og det elektriske system i den, så jeg ville høre om nogle herinde kender til sådan en eller bare ældre kompressorer generelt.
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 05-09-10 18:00 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 05-09-10 18:23 |
|
For at kompressoren kan starte skal trykket være udlignet.
Der kan sidde en elektrisk udligningsventil som åbner når den er strømløs, og lukker når den får strøm sammen med at kompressoren starter.
Altså komåpressor kører og pumper > tryk nok > kompressor stopper og pissssst > ventilen udligner så den er klar til næste gang.
På vej til tanken sidder der en kontraventil, som modvirker at udligningsventilen tømmer den oppumpede tank.
Der sidder også en elektrisk pressostat som sikrer at kompressor stopper ved indstillet tryk
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 05-09-10 19:27 |
|
Ok. Jeg er nogenlund med i princippet ang. pressostat osv.
Men denne gamle model er ikke noget jeg har set før. Der er lavet 2 udtag til alm. stik. På det ene står der "teller" og på det andet 230 volt. Nogle ledninger er cuttet andre går helt igennem osv...
Jeg har haft den igang og det kørte fint nok, men stoppede så igen og siden har jeg ikke kunne få den igang. Den kører fint og nemt i stempler og motor.
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 05-09-10 19:53 |
|
ja det er det. JEg har ige fået den idag og ville lige afprøve den. Der sidder en form for sikring/relæ inde i en boks på kompressoren hvor selve ledning fra kraft udtaget går ind i.
Jeg tager nogle flere detaljerede billeder i morgen.
| |
|
For at finde ud af hvordan motor præcist skal forbindes, skal vi bruge et billede af mærkepladen.
Det er mærkepladen der fortæller om hvordan motor er viklet.
En kompressor har normalt en stor startbelastning, så derfor kan motor godt være lidt speciel.
Så hvis du kan smide et billede af mærkepladen, kan der være hjælp at hente..
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 05-09-10 19:54 |
|
Ok. Hvor finder jeg mærkepladen? Er det "data" skiltet på selve motoren?
| |
|
Ja det er "dataskiltet"
vh ben
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 05-09-10 20:17 |
|
Er der ikke en magnetventil, som styres af pressostaten.
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 06-09-10 12:20 |
|
Ok tak for henvendelserne.
Jeg har mulighed for at tage nogle billeder af den sidst på dagen, så hvis i vil vende tilbage i aften vil jeg være meget taknemmelig.
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 06-09-10 20:51 |
| | |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 06-09-10 21:00 |
|
Jeg er 99% sikker på at din kompressor skal have 380V.
Grunden til at den stopper ved 2bar er formodentlig at den får så højt modtryk at den skal have noget mere power.
Når du aktiveret relæ´et skal du kunne se hvilken strøm relæet størrer og hvilken strøm der styrer relæ´et.
Det skulle ikke være så vanskelig en opgave (hovmod kan stå for fald) at få den til at køre, kender du ikke en som er lidt strømkyndig som kan kigge på den.
Du kan oplyse hvor i landet du bor, måske er der en kandu bruger som bor tæt på.
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 06-09-10 21:09 |
|
Hej Thulin.
Den får 380 v nu. Når den starter bruger den 5-10 sek på at "komme op i fart". Så jeg har godt tænkt på at den ikke får strøm nok. Kan det måske være at den ikke har ampere nok?
På pressostaten sidder den en løs ledning (som jeg fik stød af igår Hvad kan den være til?
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 06-09-10 21:15 |
|
Som jeg ser det:
http://peecee.dk/upload/view/265194
Er den lyseblå plastslange en udligningsslange, som åbnes mekanisk af kontrolboxen med den røde knap på toppen. Den vil sige piff når det indstillede tryk er opnået.
Om den røde knap kan trykudlufte manuelt er jeg ikke sikker på.
Men kompressoren kan ikke starte med tryk på cylindrerne.
Jeg tror som "thulin" også at den skal bruge 380 volt > altså nu er det blevet 400 volt.
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 06-09-10 21:18 |
|
Når pressostaten får besked om at "klikke" vil den lukke en 220V kreds, som får det store relæ til at lukke sammen.
Når det store relæ lukker, skulle den gerne give 380V til kompressoren, så umiddelbart tyder det på at din pressostat virker og sender den rigtige strøm til relæ´et, men strømmen igennem relæ´et er ikke forbundet rigtigt, så din kompressor motoren, får ikke den rigtige strøm.
Motoren får sikkert 380V (400), men du har ikke fået forbundet faserne rigtigt.
Min tudse gamle kompressor som minder en smule om den du har, skal kun have faser på og ikke nul.
Det kunne sagtens være forbundet forkert inden i den blå kasse som sidder oven på motoren.
http://peecee.dk/upload/view/265193
Skrue lige det låg af og se om der evt. er noget info inde i låget
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 06-09-10 21:20 |
|
Pressostaten skal nok styre dit relæsystem - hvor den hvide lige over det gamle relæ nok er noget motorbeskyttelse.
Men du skal lige sikre dig at der nu også kommer 380/400 volt hen til motoren, og det skal måles tre gange mellem sort/grå og sort/rød og grå/rød som jeg kan se det.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 06-09-10 21:24 |
|
Thulin > det kan også være 380/400 volt styring i den box med rød knap.
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 06-09-10 21:30 |
|
dimsen med den røde knap er motorbeskyttelsen, den slåt fra inden motoren brænder af. Den kan også være stille så lavt at den slår fra laaaang tid før motorens egentlig kan tåle.
Men at den tager noget tid inden den tager fat fortæller mig at 380V ikke er tilsluttet rigtigt.
Den brune dims under den hvide med den røde kanp er selve relæet, som gerne skulle give en klap lyd når den er aktiv og sende de 380V op til motoren, men er det ikke forbundet rigtigt kører den selvfølgeligt ikke optimalt , du kan ende med at brænde motoren af.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 06-09-10 21:43 |
|
Og på billede http://peecee.dk/upload/view/265200
ser det ud som at den hvide med blå og brun ledning i starter relæet og så være den ledning som kommer fra styreboxen.
Den røde og den sorte ledning som sidder på klemme 95 og 96 er dem der bliver afbrudt ved for høj belastning og MÅ IKKE SÆTTES SAMMEN for så er der ingen motorsikring
På det hvide relæ ser det ud som at T1 T2 T3 går til motoren og der skal være 3 x 380/400 volt når den kører.
Tryk evt. på den røde knap oven på styringskassen http://peecee.dk/upload/view/265194 for at kunne starte igen.
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 06-09-10 21:51 |
|
Ok Det lyder til at være lidt mere indviklet en som så...
Den hvide ledning med brun/blå er en alm ledning (som til 230 v). Som i kan se ender den her:
http://peecee.dk/upload/view/265193
Hvad den har været brugt til må guderne vide - og derfor tror jeg også at det er noget hjemmelavet fusk...
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 06-09-10 22:17 |
|
Ja det kan nok blive enden på det. Men den ledning skulle vel ikke have noget at sige?? Jeg har heller ikke noget at bruge den til, så den skal bare væk.
Jeg kender en elektriker - han må kunne måle den igennem og se om det er som det skal være.
Noget helt anden - Hvis den nu kunne køre som den skulle - skal man ikke kunne indstille om den skal lave 8, 10 eller 12 bar? Max tryk på tanken er 15 bar, men jeg kan ikke finde en "reguator"
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 07-09-10 20:44 |
|
Hej igen.
Jeg har rodet lidt med den igen idag og er kommet frem til følgende...
Jeg fandt ud af at motoren kørte den forkerte vej, så jeg byttede om på 2 faser i stikket, så nu kører den den rigtige vej
Men nu vil den kun køre hvis jeg holder det brune relæ inde manuelt... Men så startet motoren også med det samme og med max omdrejninger.
Den kører når jeg trykker det brune relæ ind uanset om den røde knap på toppen af pressostaten er trykke ned eller oppe.
Jeg tog i øvrigt låget af den blå kasse og her så det således ud:
http://peecee.dk/upload/view/265193
http://peecee.dk/upload/view/265329
Ud fra hvad jeg kan se ser det ok ud.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-09-10 21:13 |
|
Prøv at trykke den røde knap ind på det hvide termorelæ (og slip igen) oven på det brune relæ.
| |
| Accepteret svar Fra : thulin | Modtaget 50 point Dato : 07-09-10 21:57 |
|
Så er det jo næsten som det skal være.
Check din ledning som går fra pressostaten til relæet.
Der sidder også et lille 220V relæ inde i pressostaten, som sender 220V ned til det store brune relæ, når kredsen i pressostaten er sluttet. Mål evt. på den.
Hvis det spiller, er det dit motorværn som ikke er stillet rigtigt eller er defekt.
| |
| Kommentar Fra : billebie |
Dato : 09-09-10 19:18 |
|
Hej.
Der sker ingenting når jeg trykker på den røde knap på motorværnet. Mon det er kaput?
Kan nogen forklare mig hvorfor der både er det brune relæ og det hvide motorværn?
Jeg har fundet en ny pressostat som jeg kan montere, hvis det er her fejlen ligger.
Hvordan måler jeg og det der sidder på nu fungerer? Jeg har et multimeter.
| |
| Godkendelse af svar Fra : billebie |
Dato : 20-09-10 19:18 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|