/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Driver til hvilket Lydkort - Hvordan
Fra : PeterPeter
Vist : 808 gange
50 point
Dato : 14-06-10 23:17

Hej Hej

Har ordnet en gammel pc som nu er oppe at køre....

Jeg har installeret WIN XP Dansk og det funger - eneste problem er, at jeg ikke har driver til lydkortet !!!
Det er et "Onboard" lydkort - Jeg aner ikke hvad det er for et motherboard ??

Hvad gør man for at finde ud af, hvilken driver der skal downloades og anvendes, således at alt er i orden ??

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-10 23:28

SIW kan fortælle dig om alt på computeren, både software og i dit tilfælde om hvilken lydkort og andet hardware der er tilsluttet:
http://www.gtopala.com/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-10 23:31

Har du været i Enhehåndtering og set efter gule spørgsmåls tegn? Der er sikkert et for det lydkort som ikke virker, du kan klikke på linjen så kommer der en ny lije som du kan højre klikke på og vælge Opdater driver, det mislykkes måske men prøv så at Fjern driver, genstart computeren og lydkortet geninstalleres forhåbentlig med en driver som kan bruges, husk at give tilladelse til at søge på internettet

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 14-06-10 23:39

Godaften ovn...
Ja, det har jeg prøvet, men den finder ikke den rigtige driver selv.....

Hmm....

Jeg vil prøve http://www.gtopala.com/ !! - Hvad er det og hvad er SIW ??

Det kigger jeg på

Tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-10 23:58

SIW er en forkortelse af: System Information om Windows
SIW er et gratis program som du kan hente og installere på din Windows computer, når du starter programmet bliver computeren gennemsøgt efter hardware og software, selv din licens til Windows kan programmet finde, programmet giver meget nøjagtige oplysninger om hardwaren, du skal selvfølgelig klikke på Hardware i venstre menuen og så finde dit lydkort, så vidt jeg husker er det noget med Audio, bagefter kan du så søge efter driveren og sandsynligvis finde den, skaulle der blive problemer så fortæl det her så vi kan komme med mere hjælp

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 15-06-10 08:44

Brug DriverPacks 99,9% af alle maskiner som er ½år gammel eller derover bliver dækket.
http://driverpacks.net/driverpacks/latest

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-06-10 09:05

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/GratisOpdateringAfHardwareDrivereIWindows/945
her skulle være omkring 10 mill. gratis drivere til Windows
hent programmet og det søger selv

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-06-10 09:32

Hent og installer "Everest" kør programmet og klik på opsumering, så får du alt at vide om din PC, hvilke chipsets, hvilket lydkort, producent m.m.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 15-06-10 09:36

Tak for jeres svar...

Et par kommentarer:

- Det nytter vel ikke, at jeg får adgang til en million drivere, når jeg ikke ved hvilken der skal bruges ??
- "Everest" - Gør det ikke det samme som det der SIW program ??

- Tippet med et program, der selv søger efter den rigtige driver var smart !! - Var det ikke "Alt til Windows linket" ??

Endnu engang tak...

Det er blot et std. lydkort onboard på motherboardet, så jeg har en forventning om, at det vil være "piece og cake" - men selvfølgelig, skal det være den rigtige driver, ellers funger det jo ikke

Tak

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 15-06-10 09:38

Jeg er på arbejde nu, men jeg vil da helt klart prøve: "Device Doctor" - når jeg kommer hjem !!!

Det er da smart, så bliver ALLE ENS DRIVERE AUTOMATISK OPDATERET ??? - Det er da smart

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-06-10 09:40

programmet søger selv og finder den rigtigere driver

SOM JEG SKREV

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 15-06-10 09:46

Ja - Det er da smart

Vil straks prøve når jeg kommer hjem i dag !

/Peter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-10 11:48

En anden mulighed er at åbne computerkassen og læse på bundkortet. Jeg har aldrig oplevet et bundkort hvor man ikke et eller andet sted kunne læse fabrikat og typebetegnelse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-06-10 16:14

everest har et punkt der hedder hent driver. det klikker du bare på, og så kører det.

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-10 04:51

de fleste maskiner med indbygget bundkor bruger denne: http://www.realtek.com/downloads/downloadsCheck.aspx?Langid=1&PNid=23&PFid=23&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false
ellers kik lige i bios, der burde det stå, hvad det heder.
eller som en anden her sage. så står model navenet/nummer på bund korten. samt producent. så er den drivert nem at finde. men prøv lige linket, og se om ikke den virker

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 25-06-10 11:11

Tak for svaret edison.