Det er jo en hel videnskab det her !!!
En ting er sikkert: Det er antalet af gange, et batteri bliver opladet/afladet, der bestemmer levetiden/slitage.
(man skal dog ikke regne med at et batteri, der blot ligger uberørt hen, bare kan bruges efter 2 år)
Så kommer, hvilken type snakker vi om ??? Ni-MH, litium-ion, Litium-polymer (Li-Pol) for at nævne nogle af de mest brugte til bærbar brug. Alle skal behandles på hver sin måde !!!
I dag er det mest alm., at der bruges Li-Pol batterier i en bærbar computer. Det er det batteri, der kan indeholde mest energi, i forhold til den fysiske størrelse.
Den måde man får batteriet til at holde længst muligt er:
Lad batteriet op, og tag det så ud, når du har 230 V i nærheden.
Sæt først batteriet i igen, når du skal bruge den bærbar, uden 230 V.
( Du skal sørge for at lade på batteriet, en gang i mellem, feks en gang om måndenen)
På denne måde reducere man jo antallet af op/afladninger betydeligt, hvis man normalt bruger den bærbare, i nærheden af en stikkontakt, og metoden anbefales faktisk af experter/fabrikanter.
Så kommer vi lige til begreber, og misforstårlser.
Den boks, man sætter i stikkontakten, og videre til den bærbar, er i 99% af alle tilfældende IKKE en lader!! Det er derimod en strømforsyning. Selve ladeenheden, et elektronisk kredsløb incl. en CPU, sidder som regel indbygget i selve batteriet. CPU'en er programmeret til at styre netop den type celler, batteripakken består af, og den kan vi ikke ændre på.
marc43 skriver
Citat Min manual siger, at det er bedst engang i mellem at lade den køre helt i bund og så lade den helt op igen. Det gælder generelt lion batterier. |
Ja og nej. Du kan aflade batteriet så meget som ladekredsløbet vil acceptere. Hvis du aflader et Li-ion eller Li-Pol batteri under en vis grænse dør det, og er herefter ubrugeligt !!!
Det transor skriver, er sådan set korrekt, dog tager han ikke batteriet ud. Det er jo alle de små op og afladninger der giver kapacitetstab. Dem er man jo 100% sikker på, at det ikke foregår, når batteriet ikke er monteret.
Så til en anden lille sjov ting. Mange batterier er mærket Li-ion, men hvis man skiller dem ad, indeholder de Li-Pol celler !!! Jeg vil absolut fraråde, at prøve at skille et gammelt batteri ad, hvis man ikke har prøvet det før, da der kan være eksplosionsfare !!!!
Jeg har fået oplyst, at Li-Pol ikke er et navn der ikke bruges, feks i Tyskland. Der er alle de forskellige varianter, opgivet som Li-Ion.
Men som sagt er det med op & afladning af forskellige typer batterier, en hel videnskab, der ikke kan siges noget generelt om.
Husk på at der sidder 1000 vis af ingeniører, der dagligt ikke laver andet, end at finde ud af, hvordan man får mest ud af opladelige batterier.
Der findes (endnu) ingen vise sten, vedr. dette spørgsmål
MVH