/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Matematik
Fra : jegermig22
Vist : 1794 gange
50 point
Dato : 21-10-09 19:31

Nogle der kan hjælpe mig med at dividere jeg har glemt hvordan man gør.
Jeg vil have hjælp til de her 2 eksempler:
1112:7
1112:12

 
 
Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 19:34

Du tager din lommeregner og indtaster første tal, trykker : og indtaster andet tal

Kommentar
Fra : jegermig22


Dato : 21-10-09 19:38

Haha svendgiversen jeg mener med udregning

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 19:48

Det kan jeg godt forklare dig, men det er spild af tid...

Kommentar
Fra : webgun


Dato : 21-10-09 19:49

det må være noget med 180+moms

Kommentar
Fra : snerose


Dato : 21-10-09 19:52

Du skal bruge "gardin metoden", hvor du laver et "halvt" gardin.
I det "lille gardin sætter du det tal, der skal divideres op i det store tal. Så skal du dividere det lille tal op i det store - her handler det om 1112:7 / 1112:12

Du starter med at dividere 7 op i 11, dernæst trækker du restbekøbet ned under det store beløb , så du får et helt nyt tal, som du igen skal dividere, meeen har sgu lige fundet det på Google.

Én fra Kandu, som har en bedre og en rigtig god forklaring her:

http://www.kandu.dk/spg60299.aspx
Men det ser således ud:

! det lille gardin står tallet 7
I det store gardin står tallet 1112

Du starte med at dividere 7 op i 11 ( det giver 1 gang og rest er 4)
Så trækker du de resterende 4 ned under beløbet 1112, så der står :





Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 21-10-09 19:56

Det er vel ikke spild af tid, men det er et hulens arbejde at forklare det med mulighederne her.
Det er nemmere i et Word.doc, så skriv til mig på hjkofoed@hotmail.com med 1112 i emnefeltet

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 21-10-09 20:11

1112 :7 ( du deler tallet op- 7 kan ikke gå op i 1, altså tager du det næste tal med- så har du 11.
   7 går op i 11 en gang. Du sætter et 1-tal over ellevetallet på anden plads. )
1
1112:7 ( så ganger du 1 tallet med 7 tallet = 7, som du sætter under 11 tallet)
7

1
1112:7 ( så trækker du 7 fra 11 = 4)
7
4

1
1112:7 ( så trækker det næste tal ned, altså 1 – tallet så står der 41)
7
41

15
1112:7 ( så dividerer du 7 i 41, som er 5- det tal sætter du øverst ved det første 1-tal)
7
41

15
1112:7 ( så ganger du 5 med 7 = 35 det resultat sætter du under tallet 41, trækker de 2 tal fra hinanden= 6)
7
41
35
6

15
1112:7 ( så tager du det næste tal ned (2 tallet) så står der 62. 7 kan kun gå 8 gange op i 62 )
7
41
35
62


158
1112:7 ( 8 gange 7 er 56, som sættes under 62 og trækkes fra hinanden, rest =6)
7
41
35
62
56
6 (nu er nu nødt til at sætte et komma bag 158 og et nul her ved 6 tallet. Så står der 60 og så dan fortsætter du med at sætte nuller til du når 158,8571428




Kommentar
Fra : amlupo


Dato : 21-10-09 20:14

1112:7=158,857
7
41
35
62
56
60
56
40
35
50
49
osv




Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 20:14

Så må I da give mig ret i at det er spild af tid...

Lommeregneren er jo opfundet.

Vil I også til at uddrage kvadrat roden i hånden?
Hvorfor 20 ??



Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 21-10-09 20:15

Ja, så gik det galt med formatteringen, det første 1-tal, skal stå over det andet 1-tal i 11.

men imens jeg lavede mit forslag, kom der jo rigtig mange andre. Håber du kan se princippet i det, hvis alle tal over og under 1112, rykkes en decimal.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 20:24

Nu har jeg omvendt nutation på min lommeregner:

1112 enter
7 :
158,8571

1112 enter
12:
92,6667

Hvor svært kan det være, uden spild af tid...



Kommentar
Fra : snerose


Dato : 21-10-09 20:29

Nej!

1112: 7 ( 7-tallet i det lille gardin og det store beløb i det store gardin)

11:7= 1 (tallet er altså 1, for 7 går kun op i 11 én gang)) Disse 7 skal trækkes ned under de første to decimaler -altså 11-7=4

Herefter trækker du det næste tal ned, som er 1. Så står der 41

41:7=5 (7 går op i 41 5 gange = 35). Altså 41-35=6

Herefter skriver du 35 nednunder de 41 og fratrækker tallet, så resultatet bliver 6

Så trækker du 2-tallet ned til dit 6-tal, så der står 62.

62:7=8 (7 går op i 62 8 gange= 56) Disse 56 skal du skrive under tallet 62 og fratrække tallet. Så står der 6

Eftersom 7 ikke kan gå op i 6 er man nødt til at lave decimaltal, og trække et 0 ned til sit 6-tal, så der står 60

Det skulle gerne ende med at blive 158,8, for 7 kan ikke gå op i 1112

JEG HÅBER, DET VAR TIL AT FORSTÅ

Sådan har jeg altså lært det....

Kommentar
Fra : ans


Dato : 21-10-09 20:44

7/1112\158,85714
.....7
______
41
.....35
______
.......62
.......56
______
.........60
.........56
_______
...........40
...........35
_________
.............50
.............49
__________
...............10
.................7
___________
..................30
..................28
_____________
....................2

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 20:46

Nej det er ikke eksakt 158,8 det går jo aldrig op

158,5714286 osv

det andet er lettere

92,666666666666666666666666666666666.....

Kommentar
Fra : ans


Dato : 21-10-09 20:46

7/1112\158,85714
.....7
______
.....41
.....35
______
.......62
.......56
______
.........60
.........56
_______
...........40
...........35
_________
.............50
.............49
__________
...............10
.................7
___________
..................30
..................28
_____________
....................2



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 20:52

Der kan du bare se, når man vil have for mange decimaler går det galt...

rettelse 158,85714286...

det andet er jo 92 2/3

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 21-10-09 20:53



http://www.matematikforsjov.dk/ her kan du spille bingo imens du lærer at dividerer

Prøv også at se på denne side

http://duda.dk/Grundfag/Matematik/matematik.html

Kommentar
Fra : snerose


Dato : 21-10-09 20:53

Ja ja ja - alle de der tal, dur jo ikke til en fis! 158,85 - SÅDAN!

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 21-10-09 21:41


Synes det er en fin udregning,snerose har lavet.Har lært det på samme måde.
Men det "tirrer" mig lidt at regnemaskinen,ikke er enig med mig. Den si`r 1112:7 = 158,85.
Men når jeg bruger "naturmetoden",bliver det til 158,84.

Skal sidste tal (4) forhøjes,eller hvad.

http://peecee.dk/upload/view/198747

Mosebaek.

Kommentar
Fra : snerose


Dato : 21-10-09 21:46

Moesbaek:
Det er jo sådan, vi har lært det og alle de dér tal eksisterer jo ikke !

Gå lige ned i Fakta og køb et pund kartofler til 9,82378 kr!

Den dur sgu ikke - man er nødt til at runde op eller ned

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 21:49

Ikke det sidste 4 tal du skal bruge Mosebæk,

du skal trække et nyt 0 ned til 40, delt med 7 lig 5 produkt 35
og 5 til rest igen træk 0 ned og du får 7 osv...

som sagt spild af tid, nu lommeregneren er opfundet.


Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 21-10-09 21:53

Lommeregneren kan ikke skrive det på ternet papir med blyant, medmindre der er kommet en ny udgave jeg ikke kender

jeg synes Sneroses forklaring er rigtig god, er ærgerlig over at min formattering blev så dum


Kommentar
Fra : snerose


Dato : 21-10-09 21:56

Jah...! alle nullerne er spild af tid, men hvis nu spørgeren har glemt, hvordan man bruger den "Gammeldaws" metode, må vi jo lige hjælpe her.

- Ja, og det er vi jo i fuld gang med

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-09 22:20

Ja, klamme metoden er udmærket, men når det ikke går op, bliver man jo aldrig færdig.

Alternativt , bedst i den sidste, opløs i faktorer:

12 = 3*4 = 3*2*2

1112= 2*556 = 2*2 * 278

forkort de 2 *2 og vi behøver kun at dividere: 278/3

hvis vi lægger 1 til 278 = 279 / 3 = 93

altså mangler der 1/3 i 93 = 92 2/3 = 92,666666666666....

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 21-10-09 22:37


Citat
Gå lige ned i Fakta og køb et pund kartofler til 9,82378 kr!


Jamen,jeg forstår dig godt.Det er jo også petitesser.Men man kan jo "rives" med.
Min barne lærdom er jo nok også noget "ormstukket".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 22-10-09 11:16

Jeg har så i min skoletid lært at du i et resultat (hvis ikke andet er angivet) maksimalt briger 1 ciffer mere end der forefindes i det oprindelige spørgsmål

Altså i dette tilfælde 1 ciffer efter komma.....

Bare lige for at komme med en 3. forklaring

Årstallet for skolegangen lader vi så stå i det uvisse

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste