/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere alt
Fra : ivanovic1
Vist : 331 gange
50 point
Dato : 15-04-03 11:47

Hej alle,

Hvordan kan jeg formatere min computer, har installeret Windows 2000 på så når jeg booter op med en win 98 diskette kan ikke finde harddiskene når jeg kører fdisk tror det har noget med ntfs at gøre.

Hvad kan jeg gøre for at reinstallere min computer som er totalt f..... .. lige i øjeblikket

Hilsen Ivanovic1

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-03 11:52

Hej

Først skal du slette primary dos drive med fdisk, herefter skal du oprette ny primary... så har du slettet alt, men ikke formateret din HD. Det sker når du installere dit windows, du skal bare boote up på CD, dette gøres i bios. Normalt trykker du Delete imedens maskinen booter op for at komme i bios.
Husk at stille tilbage igen efter installation.

Kommer tilbage med lidt mere om fdisk...

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 15-04-03 11:53
Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-03 11:53

Har prøvet at boote fra win 2000 uden held kommer op med en fejl undervejs.

Når jeg prøver at køre fdisk skriver den at den ikke kan finde nogle harddiske

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 15-04-03 11:54

Hvad vil du formaterer din harddisk til: ntfs eller fat32 ?
Har du noget liggende på harddisken som du vil bevarer ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-03 11:55
Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-03 11:57

jeg har et d: som ikke skal slettes hvis det er muligt.

Det andet er ligemeget skal bare have formateret det hele på c: NTSF eller fat32 er ligegyldigt det finder jeg ud af bagefter når jeg installerer et nyt operativ-system

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-03 12:03
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-03 12:07

Kig godt på det link jeg vedhæftede, det fortæller dig punkt for punkt omkring Fdisk... har lidt på fornemmeren, at du ikke helt har slettet dit gamle C:
Du behøves jo ikke køre Fdisk, du kan jo bare boote op fra A: med din Win98 start disk og så formatere C: med kommandoen "format C:" men så bibeholder du dit gamle FAT32 eller NTFS... jeg foretrækker selv den sidste, men det er en længere historie.

Lykke til...
Søren

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-04-03 14:23

ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på
"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

hvis du vil formatere skal du gøre følgende:
genstart så computeren med din win9x/2k/xp bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne finde alle dine gb. og indstallere win x.

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

Kommentar
Fra : Judo

Dato : 15-04-03 15:20

Husk at formatere d drevet...

PS.

Hvis du skal flytte nogle filer eller sådan noget så vil jeg nok vælge Windows Commander...

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-03 15:20

win9x/2k/xp bootdisc hvad er det for en bootdisk?

Er det den som jeg lavede her http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-03 15:22

hvorfor skal jeg huske at formatere d:?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-04-03 15:25

ja
når du har kørt aefdisk fra disketten
sætter du din egen winx diskette i drevet og
og genstarter computeren.
opretter de partioner som du vil
hvis du skal indstallere XP opretter xp selv (spørger dig) partioner

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-03 15:27

2 spørgsmål

1. Når jeg kører eafdisk vil alle mine data på d: så blive ødelagt / slettet?

2. Hvad er det lige aefdisk gør?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-04-03 15:34

aefdisk sletter ALLE partioner på disken !!

prøv disse kommandoer (sletter ikke noget)
aefdisk
og
aefdisk /show
og
aefdisk /info

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-03 15:42

>a:\>cd aefdisk
>a:\aefdisk>aefdisk /unhident
>a:\aefdisk>aefdisk /delall

kan jeg ikke skrive noget andet i sidste linie istedet for delall så jeg ikke sletter alle partioner men kun partisitonen c:

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-04-03 16:59

hej !
du kan osse gøre det med win2000 cdrom ,men ikke ved normal indstallation,hvis du kan komme så langt med indstallation programmet:
Kode
Fjerne NTFS-drev
Hvis du vil fjerne filsystemet NTFS, skal du omformatere harddisken til at bruge filsystemet FAT eller FAT32.

Du kan gøre dette ved hjælp af værktøjet Genoprettelseskonsol på cd-rom'en med Windows 2000, hvis computeren understøtter en start-cd-rom, eller ved hjælp af fire Windows 2000-startdiske. Når du omformaterer eller ompartitionerer en disk, slettes alle dataene. Du skal derfor sørge for at sikkerhedskopiere dine data.

Hvis du vil bruge Genoprettelseskonsol til at omformatere et drev, skal du følge disse trin:
Start computeren ved hjælp af cd-rom- eller startdiskene til Windows 2000.
Tryk på F10, når skærmbilledet "Velkommen til Installation" vises.
Vælg den relevante installation i Genoprettelseskonsol, og log på med din administratoradgangskode.
Skriv map, og tryk på ENTER.
Noter, hvilket drev du vil omformatere.

BEMÆRK: Drevbogstaverne kan være anderledes i Genoprettelseskonsol end i Windows 2000.
Skriv format x : /fs:fat32, hvor x er det drev, du vil formatere, og FAT32 er det filsystem, du vil bruge.
Skriv y for at bekræfte valget. Når formateringsprocessen er fuldført, skal du skrive exit for at genstarte computeren.

taget fra: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;250456

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-03 17:04

Hallo - du skal ikke formatere D for her ligger jo det du skal bruge.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-04-03 17:07

hej !
så ikke det ikke var alt:
kommandoen x : /fs:fat32 formatere x og opretter det som fat 32
så x skal altså ikke være d -
d : /fs:fat32 men
c : /fs:fat32

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-03 17:15

Har du 4 stk disketter til win 2000 - ellers kan du lave dem med 2000 cd-rom i en windows maskine. Når du ruller de 4 disketter ind får du mulighed for at se din harddisk og vælge slette eller formatere den partition (C) som du vil lægge win 2000 på. Se lige om D er FTNS, for er den det skal C også være det. Når du har slettet dit C drev og vælger installer på det nu tomme (ledige) område formaterer den selv.
Emesen.

Kommentar
Fra : Judo

Dato : 15-04-03 20:22

NTFS kører hurtigere end FAT32

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-03 22:37
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-03 23:05
Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 21-08-03 13:48

Tak for svaret CLAN.