/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Den ultimative tragedie.
Fra : Mosebaek
Vist : 1202 gange
500 point
Dato : 04-06-09 07:21

Jeg synes min ellers gode dag,er gået i 0,ved at læse denne beretning:
http://www.bt.dk/section/NYHEDER/1044
Den går altså,direkte i hjertekulen.I stedet for at skrige min afmagt ud,er jeg nødt til at "læsse af" på Kandu.
Jeg skal understrege at jeg ingen forbindelse har til tragedien.Bor i den anden ende af landet.
Men jeg synes bare,det er så himmelråbende vanvittig.
HVORDAN FANDEN KAN SÅDAN NOGET SKE.Hvad er det for en verden vi lever i.

500 point,til den der har den nærmeste "forebyggende" svar.

Med sorg i sinde, Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-09 07:45

Forebyggende svar, det er vel at gemme sig for realiteterne.

Den skal ædes rå, og bearbejdes derfra.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 08:02

Stakkels stakkels dreng, hvad har han ikke gennemgået

Citat
HVORDAN FANDEN KAN SÅDAN NOGET SKE

Der skulle være handlet på dette

Citat
- Jeg var klar over, at Robert havde det meget svært i skolen, sagde drengens ulykkelige mor, Lise Lotte Larsen, i aftes til Ekstra Bladet.

Hun har tidligere oplevet, at Roberts et år yngre bror blev mobbet bort fra Udby Skole. Han er nu flyttet ind hos sin biologiske far - og går i specialklasse

Men det er så nemt at være bagklog

På folkeskolerne er det ved at blive almindeligt, at man laver en ordning, så mopperen og offeret skal tale sammen i overværelse af andre (udvalgte) elever, så de kan få mopningen stoppet. Det syntes jeg lyder som en god ordning

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 08:05

Citat
Forebyggende svar,

Måske ikke helt korrekt formuleret.Det jeg mener er:Har nogen ideer om hvordan sådanne grufulde hændelser undgås.Jeg ved godt,der ikke findes patent-løsninger.
Mopperier er nok desværre kommet for at blive.Vi hører om det,selv blandt voksne mennesker på arbejdspladserne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 08:15

Citat
På folkeskolerne er det ved at blive almindeligt, at man laver en ordning, så mopperen og offeret skal tale sammen i overværelse af andre (udvalgte) elever, så de kan få mopningen stoppet.

Lyder som et godt tiltag.Efterhånden tror jeg at mopning,er ved at være en rimelig stor samfunds problem.Jeg har hørt om voksne mennesker,der var så psykisk nedbrudt på arbejdspladsen,at det endte med førtids pension.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 08:30

Mopning har altid eksisteret vi har "bare" fået øjnene mere op for det

Jeg tror desværre ikke, at vi helt kan få det stoppet, men efter der er kommet mere fokus på det, kan det forhåbentlig blive i mindre omfang

Jeg syntes også idén med at oprette en gruppe af elever, man kan gå til, og som sætter mopper og offer sammen til en ordentlig dialog, må være vejen frem

Det siges at mopperen har det værre end offeret, men som offer har man det ubeskriveligt rædselsfuldt, det fremgår jo desværre også af din artikel

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-06-09 08:43

Det er som en gylden regel, at det altid er TOPPEN der går ud først "" øverstbefalende ""

rødderne "" medarbejderne "" aner ikke hvor de skal sende saften til liv hen mere, efter flere tiltag , sår de kan få rygdækning, til at udføre deres arbejde, på grund af nedslæringer og yderlige nedskæringer, så ikke engang tanken mere om at ville hjælpe disse unge mennesker er til stede,

betal din skat med glæde, men stil klausul, ??
pkt, 1
At Sygehuse mm inden for denne kattegori, får det de har brug for
pkt. 2
At alle plejehjem mm får det de har brug for,
pkt, 3
At alle skole kattegorier incl Ungdoms foreninger mm får det de har brug for.
pkt, 4
Hvis disse punkter havde fået de midler som de har brug for, Så tror jeg ikke at man ville komme til at høre om så tragisk historie som Tråden i indlæget,
"" Det er tiden før end ulykken sker, der skal sættes hjælp på,""
( sammenligning:: Det skal koste meget dyrt at snakke i mobil under kørsel. da chance for en ulykke er stor. SKAL det så ikke koste dyrt Ja endda meget dyrt ikke at have hjulpet et så ungt menneske som TRÅDEN handler om. fore slag for bod: AT toppen bliver afskedet omgående,
Advarslen er overstået i form af et ung menneskes død, "" Hængning ""
mvh
vic2000 ""lillekjeld -- kjeld

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 08:55

Gode indlæg,indtil nu.Jeg skal lige "ud i samfundet" et par timer,men vender tilbage.

Det bliver en barsk fremtid,både for "de skyldige" og pårørende.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 04-06-09 08:58

Citat
AT toppen bliver afskedet omgående

Det er jo langt fra sikkert, at toppen vidste at drengen blev moppet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 08:58

De har vist redigeret til denne link:
http://www.bt.dk/article/20090604/nyheder/90604004/

Men jeg tror alle ved hvad "sagen" drejer sig om.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-06-09 09:05

BT er desværre et ret unuanceret medie at forlade sig på. Deres hensigt er netop at gå lige i hjertet og skille parterne ud i sorte og hvide. Det er der sådan set ikke noget nyt i, det er sådan de overlever. Personligt synes jeg det er kvalmende og er jo netop med til at gøre verden så unuanceret, som de børn må have oplevet.

Ja, der har altid været mobning, men der er kommet nye medier til. Kandu er et utroligt præcist eksempel. Her sidder der en flok mennesker (efterhånden ret dominerende drenge, pga mængderne af indlæg og tråde) og glemmer at bruge deres begavelse, bag en skærm. Der bliver oprettet hadetråde og skrevet en flok unuancerede ord, som formodentlig aldrig var kommet ud, hvis der havde været en menneskelig forståelse for hinanden.

Der er også eksemplet i trafikken. Godt i sikkerhed inden i vores bil, bander og svovler vi af de andre - ret mange bruger speederen til at svare igen på de andres tiltænkte dumheder. Fx når man kører helt op bag i en anden på motorvejen, fordi man ønsker at køre hurtigere end det tilladte.
Der er vist ingen tvivl om at opførslen i trafikken er blevet hårdere.

Jeg oplever det som om der er blevet langt mere mobning i hele vores samfund. Grænsen for hvornår man er uvenlig er kraftigt forrykket - vi har tabt respekt generelt.

Når en 12 årig dreng vælger selvmord fordi han bliver mobbet, er der mere galt end blot nogle børn der driller. Det er umuligt at sige noget om ud fra denne historie, men ansvarlige voksne der har været opmærksomme på ham, må have manglet.
Og helt ærligt, så er mobning et voksenproblem - ikke et børneproblem. Forældre må være gode forbilleder, og lærere må uddannes til at lægge mærke.
Jeg valgte selv en kommuneskole fra til min søn, fordi der var meget få lærere der kunne omtales som voksne. De flestes konfliktløsningsevner var på niveau med indskolingsbørn og deres eget behov for at blive set ekstemt. Selv skolelederen var uambitiøs.

Noget af fejlen er nok at der er så stor fokus på, at det enkelte individ skal præstere. Samtidig er der kommet en kultur op igennem 70 erne og frem, at vi kan tillade os at føle det vi gør - uanset hvad. Der mangler den sidste vigtige evne til at se det fra andre menneskers side.

Dansk folkeparty er et eksempel fra mediebilledet - de voksne må sige hvad som helst om andre, uden at nuancere og sætte sig ind i konsekvenserne på længere sigt.

Nå, det blev en lang sag...
Rigtig god dag - det gode ved historien er, at drengen er et lykkeligt sted nu.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-06-09 10:49

Ulykkelig historie - helt sikkert.

Min den ene blev også moppet groft, men skolen gjorde intet, derfor flyttede han skole.

Som Jomfruane siger.. der må være noget mere galt - ja det er jeg også sikker på.
Det lyder som om drengen har haft et ikke eksisterende selvværd, det kommer ikke kun fra eleverne. Havde det gjort det, ville det have været så voldsomt, at flere voksne var opmærksom på det.

Som Nordsted skriver: Mobning har altid eksisteret. Ja det har det, men idag skal alt være ekstremt.

Børnene har generelt et meget beskidt daglig sprog. Derfor bliver de nødt til at være endnu mere grove, når de vil mobbe.
Skal der slås idag, er det ikke kun 2 der slår på hinanden, så er det nærmere 10, der slår på 1, og slå??? Nej. Der skal da sparkes, brændes og ødelægges. Det skal da også filmes.

Børn og unge er idag så vandt til action, vold og beskidt tale, så de skal ud på overdrevet for at markere "hvad de mener".

Samtidig er der en mentalitet mellem dem, der siger du ikke må være stikker.
man sladrer ikke uanset hvad.
Her vil jeg dog sige, at hvis mobning er så grel, at det medfører selvmord, så må der have været meget tydelige tegn på at drenge mistrives. Også for andre end forældrene.

Egentlig også utroligt at 2 søskende begge mobbes så groft.

Jeg tror det er en samfundsændring der skal til.
Forældre skal også til at være forældre igen. Mange forældre er "åh så gode venner" med deres børn, men det er ikke det man skal. Der skal sættes grænser, og turdes tage konflikter.

Det skal gøres usmart at være så dum, at man mobber.
Det skal gøres smart at "sladre" om dem, der mobber. (hvor mange har ikke sagt til deres børn, at de ikkemå sladre)

Skole og forældre skal blive bedre til at samarbejde. Det inkluderer også at forældrene holder negative kommentarer om skole/lærere for dem selv, og ikke lukker dem ud over for børnene.
Det er da klart at nogle børn/unge ikke har respekt for autoriteter, når nogle af dem, derhjemme hører ting som: ja jeres klasse lærer er sgu også dum. Eller: den skole er sgu da også en lorteskole (begge sætninger jeg har hørt brugt af nogle bekendte, mens deres børn hørte på det).

Det er ikke kun en ting der skal ændres. Det er mange.

Og hvad enten man kan lide det eller ej, så må vi forældre også gribe i egen barm og se på os selv.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-06-09 12:02

Det er jo ganske ulykkeligt at sådan noget sker.
Både for familien, men bestemt også for de alt alt for unge mennesker der i den grad er kommet til at tyranisere et andet menneskes liv. Jeg holder selvfølgelig ikke med dem som har mobbet, men forsøger blot at påpege at der som ofte er en grund til at nogle gør det.
Disse unge mennesker sidder nu tilbage med en skyld-føgelse som måske vil tage år... ja... måske et helt liv at komme over.

Måske en løsning kunne være at blande klasserne noget mere.
Eks så har man Dansk undervisning med nogle andre end man har matematik med.
På den måde komemr man ikke ind i et 10-åriget heraki.
Og ens mulighed for at finde venner vil være meget større, plus, man vil ikke være så stort et offer for mobning, da man ikke er sammen med de samme heletiden.
Og.. hvis man kunne have flere lære ansat,,, eks 1 lære til 10 elever.
Skoleuniform er heller ingen dårlig ide.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 04-06-09 12:04

Stakkels prins Henrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 12:11

Citat
så må vi forældre også gribe i egen barm

Ja, og ikke kun for børn under 18 år.... alt kan de lige pludselig få lov til når de er fyldt 18, det kan jeg ikke helt fatte

F.eks har jeg nægtet min søn at drikke på hverdage - hvilket hans kammerater er meget forundrede over, men jeg vil simpelthen ikke ha det... hvis det så bare var en enkelt øl, men det er det jo ikke

Eller spille pc hele natten.............jeg kan så sige at det er de unges eget problem, og det er det jo også..........meeen, det er meget nemt at moppe en som ikke er med på de andres slappe linje, nåå hører du altid efter dine forældre, nej vi gider ikke være sammen med dig, når du ikke drikker osv

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-09 13:04

Gudfader! Nu har jeg lige siddet og læst ALT om Henriks gravhund Evita.....

Og så er det en helt anden historie, det drejer sig om..

Øjeblik...

O....kay.. DET emne passer bedre til dit første indlæg, Mosebaek.

BT er BT, og man skal nok tage alt med et gran salt, indtil vi har hørt om historien fra flere medier..

Umiddelbart dukker der grundlæggende et par spørgsmål op for mig:

Var det den 12-årige, der havde nogle problemer som han blev mobbet for?

Eller er der en mobbegruppe på skolen, som har ekstremt brug for hjælp?

Hvis mobningen opstod fordi den 12 årige havde problemer, som f.eks. indlæringsvanskeligheder eller en udviklingsforstyrrelse, så er det de voksne, -forældre, lærere og læge, det har gjort deres arbejde alt, alt for dårligt.

Hvis det er èn eller flere børn i skolen, der har brug for at hævde sig ved mobning, så er det DEM, der nu --lidt sent-- har brug for intensiv hjælp til at magte de store personlighedsproblemer, som de sandsynligvis har.

Der er også muligheden, at den 12-årige var ramt af en depression. Sådan noget kan også ramme børn uden der er en ydre grund. Og depressionen kan have gjort drengen mere udsat for kammeraternes drilleri.

--Det er ikke muligt at lave forebyggende indsats uden at man véd, hvad der er den egentlige årsag til det skete.

Men under alle omstændigheder bør alle forældre have overskud til at følge nøje med i deres børns liv. Og de bør have overskud til at reagere og hjælpe deres børn, hvis de oplever at der er problemer.

Enlige mødre med drenge har tit yderligere problemer med at tackle deres drenges problemer. Enten er de hårdtarbejdende og lavtlønnede. Eller også er de uden arbejde og uden daglige kolleger. Eller i et job, der kræver mere end al deres tid.
Enlige FÆDRE har tit de samme problemer, men oftest har de en bedre løn. Med en bedre løn kan de betale en babysitter... der oftest er kvinde og dermed med til at dække barnets behov for kvindelig kontakt.. Ligesom pædagoger, skolelærere osv oftest er af hunkøn.

Hvis man skal gøre en enkelt ting, der kan mindske risikoen for at børn begår selvmord, så skulle man indføre ligeløn for mænd og kvinder. Altså IKKE bare lige løn for lige arbejde, men statistisk og samfundsmæssigt lige høj løn for mænd og kvinder. Derved ville man hæve lønnen for de fleste af kvindefagene. Og dermed også tiltrække flere mænd til de fag.

En anden ting, man kan gøre er at sørge for at alle børn, der bor alene med en forælder af modsatte køn, ALTID kan få tilbudt en støtteperson af sit eget køn. Hvis forholdet til den fraskilte fader er tæt og godt, så vil støttepersonen kun være en mindre vigtig biperson, men for en dreng med en hårdtarbejdende mor og en fraværende far kan støtten betyde forskellen mellem liv og død.

---Det er ensomheden der skal fokuseres på...
ALT kan man tackle hvis bare man har nogen til at hjælpe sig..
---Mere overskud -i form af bedre løn og bedre arbejdsforhold-- til forældrene. Og ekstra "Voksenvenner" eller støttefamilier til de børn der har brug for DET.

Forøvrigt.....
"At mobbe" staves med "b"..... "At moppe" har noget med rengøring at gøre.................

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 04-06-09 16:05

Jeg synes mobning generelt er et problem (måske specielt i folkeskolen).

Jeg synes at der skal 1 time om ugen skemaligges 1 klassetime til "mobning". I den time skal klasselæren tage emnet op på forskellig vis - f.eks. vi noveller, artikler, rollespil og meget andet. Disse ting diskuteres og analyseres eleverne sammen med klasselæren.

Det er op til undervisningsministeriet at sætte et sådan initiativ igang. Det nytter ikke noget at lade det være op til skolerne selv at prioritere indsatsen mod mobning, hvis man virkelig vil det til livs.

Der skal være klokkeklare retningslinjer som skolerne ikke kan eller må fravige.

Mobning er decideret modbydeligt og kan give evige eller langvarige psykiske men og sygdomme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 16:32

De fleste klassetrin og skoler har "klassens time" hvor alle emner kan blive vendt.... også mobning

Citat
Der skal være klokkeklare retningslinjer som skolerne ikke kan eller må fravige

Det lyder rigtigt nok, men hvis ingen vil fortælle at de bliver mobbet, så er emnet hurtigt ude af billedet igen, til fordel for andre ting

En elev der bliver mobbet har meget svært ved at fortælle det til nogle, de er bange for konsekvenserne, hvis det nu ikke bliver taget alvorligt kan det forværrer deres situation - så det er nok nærmere der vi skal sætte ind... at reagerer med det samme vi får nys om mobning... både som lærer og forældre, det nytter ikke hvis læreren reagerer og forældrene er fløjtende ligeglade, (eller omvendt) så bliver livet uudholdeligt for eleven/barnet -- at have "sladret" og alligevel stå mere eller mindre alene

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 16:56

Vise ord fra jeb3,som jeg kan gå helt ind for.

Derimod synes jeg det er lidt pinligt at jomfruane,prøver at slå politisk mønt på denne ulykkelige sag:
Citat
Dansk folkeparty er et eksempel fra mediebilledet - de voksne må sige hvad som helst om andre, uden at nuancere og sætte sig ind i konsekvenserne på længere sigt.

Mon ikke det er lidt for stor betydning at tillægge DF.De har trods alt ikke 80% af vælgerskaren.Og det er jo nok 80 % af den danske befolkning,der bruger den jargon,du hentyder til.

Nå,men jeg skal lige ha`nærlæst tråden.Den er faktisk blevet ret lang.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 18:12

Citat
BT er desværre et ret unuanceret medie at forlade sig på. Deres hensigt er netop at gå lige i hjertet og skille parterne ud i sorte og hvide. Det er der sådan set ikke noget nyt i, det er sådan de overlever. Personligt synes jeg det er kvalmende og er jo netop med til at gøre verden så unuanceret, som de børn må have oplevet.

Er dette ikke ca. ligeså kvalmende.BT. har bragt nyheden om en stakkels dreng,der har fravalgt livet.
Der er jo ikke tale om at han bare er halvdød.Og endelig,at du kører løs på DF,i denne tragiske sag,synes jeg er "lidt" malplaceret.Skriv om det i en venstre-orienteret forum i stedet.Der er nok af dem.
Nu blev jeg lige "forstyret",af en nabo.Så jeg har ikke "nærlæst" endnu.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 18:22

Citat
"At mobbe" staves med "b"..... "At moppe" har noget med rengøring at gøre.................
Ja,jeg kan godt huske en moppe.Den lignede en paryk.Var emnet ikke så alvorlig,ville jeg grine af mig selv.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-06-09 18:32

Citat
Jeg tror det er en samfundsændring der skal til.
Forældre skal også til at være forældre igen. Mange forældre er "åh så gode venner" med deres børn, men det er ikke det man skal. Der skal sættes grænser, og turdes tage konflikter.

Det skal gøres usmart at være så dum, at man mobber.
Det skal gøres smart at "sladre" om dem, der mobber. (hvor mange har ikke sagt til deres børn, at de ikkemå sladre)

Skole og forældre skal blive bedre til at samarbejde. Det inkluderer også at forældrene holder negative kommentarer om skole/lærere for dem selv, og ikke lukker dem ud over for børnene.
Det er da klart at nogle børn/unge ikke har respekt for autoriteter, når nogle af dem, derhjemme hører ting som: ja jeres klasse lærer er sgu også dum. Eller: den skole er sgu da også en lorteskole (begge sætninger jeg har hørt brugt af nogle bekendte, mens deres børn hørte på det).

Det er ikke kun en ting der skal ændres. Det er mange.

Og hvad enten man kan lide det eller ej, så må vi forældre også gribe i egen barm og se på os selv.

jeb3 - du har bare SÅ ret! Lige mine ord - du er skiiie god til at formulere det (og så er det jo mere "lovligt" at udtale sig om, når man er en forælder...)

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-09 20:41

Tak for svaret Nordsted1.
Også til jeb3.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 07-07-09 23:51

Hej Mosebaek.

Som jeb3 skriver, i sit svar til dig om "Den ultimative tragedie".

Jeg tror det er en samfundsændring der skal til.
Forældre skal også til at være forældre igen. Mange forældre er "åh så gode venner" med deres børn, men det er ikke det man skal. Der skal sættes grænser, og turdes tage konflikter.

Jeg synes det er en interessant sag som du har taget hul på. - Så hvis du har lyst, vil jeg godt tage den op med dig og de andre KANDU-er.

mvh.
DkwM327