/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad er din holdning?
Fra : PeterTheisen
Vist : 331 gange
20 point
Dato : 14-05-09 21:04

Hvad mener du om følgende udsagn? Hvad er du for, og hvad er du imod?

1. Patienter skal have dækket deres udgifter til sundhedsydelser i andre EU-lande, såfremt ydelsen er bedre eller ventetiden kortere.

2. EU skal afskaffe støtten til landbruget.

3. EU skal nøjes med minimumsregler for arbejdsmiljøet og lade medlemslandene selv bestemme, om de vil stille skrappere krav.

4. En videregående uddannelse fra et EU-land skal anerkendes af uddannelsesinstitutioner i hele EU.

5. Danmark skal deltage i en fælleseuropæisk udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder EU-ledede militære operationer.

6. EU skal have en fælles straffelov for grov grænseoverskridende kriminalitet, f.eks. narkohandel eller handel med kvinder til prostitution.

7. EU skal afsætte flere penge til nødhjælp og genopbygning i den tredje verden.

8. Systematisk grænse- og paskontrol skal genindføres ved rejse mellem EU-lande for at bremse grænseoverskridende kriminalitet og illegal indvandring.

9. EU skal indføre en ensartet valgretsalder på 16 år.

10. EU skal tillade brug af væv og celler fra raske mennesker eller fostre til at hjælpe uhelbredeligt syge.

11. Der skal være fælles regler for asyl, indvandring og visumansøgninger i hele EU.

12. De enkelte medlemslande skal kunne udstede nationale forbud mod genmodificerede fødevarer (GMO) og afgrøder.

13. EU skal begrænse CO2 ved at opfordre medlemslandene til at bruge atomkraft.

14. Euroen skal indføres i Danmark.

15. EU-landene skal have udvidet ret til aflytning og overvågning for at forebygge terror.

16. EU skal vejlede om arbejdsgiveres ret til at tjekke ansattes personlige oplysninger på hjemmesider, f.eks. Facebook.

17. Tyrkiet bør på sigt blive fuldbyrdet medlem af EU.

18. Overordnet er Danmark bedre stillet ved at melde sig ud af EU.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-05-09 21:10

Hej PT

Jeg får sådan en deja-vu fornemmelse, har du ikke stillet det spm. før?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-05-09 21:11

Jo, men det var personligt over en PB.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-05-09 21:17

øh

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-05-09 21:28

Ups, forklaring til Teil, PB har stillet det samme spm. privat til mig tidligere, derfor min deja-vu-oplevelse!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-05-09 21:30

ok vagnr

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 30 point
Dato : 14-05-09 21:32

1. Patienter skal have dækket deres udgifter til sundhedsydelser i andre EU-lande, såfremt ydelsen er bedre eller ventetiden kortere.
Ja og nej. I Danmark skal vi være i stand til at behandle vores egne patienter, men i særlige tilfælde skal vi gøre brug af andre lande. Derimod skal vi holde op med at bruge skattepenge pål privathospitaler.

2. EU skal afskaffe støtten til landbruget.
På længere sigt ja.

3. EU skal nøjes med minimumsregler for arbejdsmiljøet og lade medlemslandene selv bestemme, om de vil stille skrappere krav.
Nej. EU bør stille nogle rimelige krav, og så er der ikke brug for specifikke regler i de enkelte lande.

4. En videregående uddannelse fra et EU-land skal anerkendes af uddannelsesinstitutioner i hele EU.
Naturligvis.

5. Danmark skal deltage i en fælleseuropæisk udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder EU-ledede militære operationer.
Nato er nok et bedre forum for sikkerhedspolitik og militær.

6. EU skal have en fælles straffelov for grov grænseoverskridende kriminalitet, f.eks. narkohandel eller handel med kvinder til prostitution.
Ja tak.

7. EU skal afsætte flere penge til nødhjælp og genopbygning i den tredje verden.
Det er vigtigere med nogle fair samhandels regler.

8. Systematisk grænse- og paskontrol skal genindføres ved rejse mellem EU-lande for at bremse grænseoverskridende kriminalitet og illegal indvandring.
Nej, vi har heller ikke "grænsekontrol" ved kommunegrænserne.

9. EU skal indføre en ensartet valgretsalder på 16 år.
Der er god menig i at alle EU lande har samme valgretsregler, om det er 16 eller 18 eller 21 er en anden sag.

10. EU skal tillade brug af væv og celler fra raske mennesker eller fostre til at hjælpe uhelbredeligt syge.
Det er vel vigtigere at hjælpe folk der kan helbredes?

11. Der skal være fælles regler for asyl, indvandring og visumansøgninger i hele EU.
Ja.

12. De enkelte medlemslande skal kunne udstede nationale forbud mod genmodificerede fødevarer (GMO) og afgrøder.
Nej.

13. EU skal begrænse CO2 ved at opfordre medlemslandene til at bruge atomkraft.
EU bør have en fælles klima og energi politik, men atomkraft skal ikke indføres.

14. Euroen skal indføres i Danmark.
Ja.

15. EU-landene skal have udvidet ret til aflytning og overvågning for at forebygge terror.
Nej.

16. EU skal vejlede om arbejdsgiveres ret til at tjekke ansattes personlige oplysninger på hjemmesider, f.eks. Facebook.
Måske, hvorfor?

17. Tyrkiet bør på sigt blive fuldbyrdet medlem af EU.
Ja, på lang sigt.

18. Overordnet er Danmark bedre stillet ved at melde sig ud af EU.
Nej.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-05-09 21:33

Tak for svaret BertelBrander.