/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Små "brag" fra Gasfyr
Fra : JohnJensenJ
Vist : 2041 gange
20 point
Dato : 21-02-09 14:10

Jeg har for nyligt haft afmonteret og senere påmonteret en af mine radiatorer, det krævede at jeg tappede alt vandet af inden afmontering af radiator, efter det monterede jeg propper på rørene til radiator og fyldte vand på igen. 3 dage senere gentog jeg det hele, af med vand, propper af, radiator på og vand på. 2 bar, udlufte radiatorer, lidt efterfyldning så den igen stod på 2 bar og opstart af fyr. Det er så her mine problemer er begyndt: Indimellem kommer der et ret højlydt "klonk" fra fyret omtrent som hvis der blev tabt noget temmeligt tungt på gulvet. Den gør det typisk når den varmer vand til radiator. Fyret kan køre 2-3 timer inden det kommer, eller det kan køre i 5 minutter inden det kommer. Det er ikke første gang jeg har haft afmonteret en radiator på denne måde, men det er første gang det har voldt mig de her problemer.

Er der nogen her, der har en god idé?

mvh.
John Jensen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 14:24

En luftboble, det tager nogen tid inden al luft er ude, efter en så stor omgang som du beskriver, udluft både fyr, varmtvands beholder og radiatorer hver uge (mindst) indtil det holder op

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-02-09 14:27

Hej !
Umiddelbart kan jeg se 2 muligheder 1. der er en luftprop der har banet sig vej op.
2. der er bevægelse i radiatorens ophæng pga. varmeudhvidelsen.
Højris

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 21-02-09 14:39

På toppen af mange gasfyr sidder der en automatisk udlufter, som lukker luft ud indtil vandet lukker for ventilen.................slong.
Det store brag kan reduceres ved at holde lidt lavere tryk indtil luften er ude om nogle dage / uger.
2 Bar svarer til at vandet løftes 20 meter og det er ikke nødvendigt i et eller 1½ plans hus.

Det kan også være sikkerhedsventilen hvis den er til 2,5 bar og vandet varmes kraftigt så det udvider sig meget................der er ikke langt fra 2 til 2,5 bar

Husk lige at fylde slangen med vand inden du fylder på centralvarmekredsen ellers bliver du ved med at påfylde systemet med luft fra slangen hver gang.

Godkendelse af svar
Fra : JohnJensenJ

Dato : 21-02-09 14:54

Tak.
Det prøver jeg.
Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : JohnJensenJ

Dato : 21-02-09 15:48

Jeg kører nu med 1.5 bars tryk, og den brager stadig, jeg prøver at sænke trykket til lige over 1.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-09 17:00

Jeg kører selv med 1 bar i et etplanshus.
For det er vel ikke selve fyringen som brager.

Kommentar
Fra : JohnJensenJ

Dato : 21-02-09 17:32

Jeg tror det er fyret, men nu lukker jeg ned og ringer efter en montør på mandag, så kan jeg altid lige starte det op hvis jeg skal bruge noget varmt vand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-09 18:47

OK - det er nok det sikreste.

Kommentar
Fra : JohnJensenJ

Dato : 23-02-09 15:51

Så har montøren været her.
Det viste sig at gasbrænderen var brændt i stykker! Han mente det skyldtes forkerte CO2 værdier, den stod ihvertfald pænt for højt. Så nu kan jeg bare vente på regningen :(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-09 17:02

Ja - men du er her endnu.