/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Mærkelige Fyre
Fra : svendgiversen
Vist : 737 gange
85 point
Dato : 11-01-09 19:40

I min vinterferie på Gran Canaria var jeg tilfældigt tæt på et "Odd Fellow" møde for skandinaver.
Ingen af "brødrene" kunne (eller ville) forklare oprindelsen og betydningen af dette mærkelige navn.

Kan du?
Eller er det måske hemmeligt (indemuret) og kun for indviede??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 19:43

De kendte nok ikke svaret

http://da.wikipedia.org/wiki/Broderskab

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 11-01-09 19:52

Jeg synes dette link forklarer det bedre end det bare er et broderskab som så mange andre

http://www.27ansgar.dk/festskrift/kort.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-01-09 19:54

Der er også meget at læse her

http://www.oddfellow.dk/

men er ikke sikker på, det er det, du søger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-01-09 19:58

Fra Nudansk Leksikon

Citat
en samling af loger med filantropisk formål. Begyndte i England i 1700-tallet som en sammenslutning for håndværkere som stod uden for lavene. Har internationalt ca. 500.000 medlemmer (1998); i Danmark blev den første loge stiftet i 1878, medlemstal ca. 8.650 oddfellowbrødre og ca. 5900 oddfellowsøstre (1998), indtil 1998 kaldt Rebekka-Søstre. Støtter økonomisk bl.a. katastrofehjælp, unge kunstnere m.m.; logens motto er "venskab, kærlighed og sandhed"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-09 20:07

Alt sammen meget godt og rigtigt...

Men når det nu stammer fra England:
Betyder "Odd" her ikke mærkelig? og "Fellow" fyr??

Ingen dansk forening ville vel kalde sig "mærkelig fyr"...

Der må da være en forklarlig, sproglig oprindelse???

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 11-01-09 20:15

Odd kan også betyde.

en person, der betragtes som excentrisk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-01-09 20:28

Fra De Stribede Ordbøger

Citat
odd 1 mærkelig, underlig; 2 ulige, umage; 3 overskydende;

Citat
fellow1 fyr, kammerat; 2 kollega; 3 medlem (af selskab etc); 4 stipendiat;

Så fellow kan også betyde "medlem af selskab etc"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-09 20:29

Hvis nu I have fortalt mig at Odd ikke kun betød (negativt) mærkelig eller ekcentrisk
men også (positivt) unikt eller enestående...

Og at Fellow ikke kun var en fyr, men også (forbunds)fælle...

Så havde jeg troet på det.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 11-01-09 20:32

Jamen okay

Det er altid godt med et diskutionsforum. Så plejer sandheden at komme frem til sidst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-09 20:45

Ja, vi nærmer os...

havde ikke set ans' sidste indlæg da jeg svarede.

Odd Fellow så måske nærmere Speciel Medlem?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-01-09 20:58
Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 85 point
Dato : 11-01-09 21:06

Jeg faldt over denne betegnelse af et medlem.

Betegnelsen ”Odd Fellow” kan umiddelbart oversættes ved ”mærkelig fyr”, men sproghistorien giver denne forklaring: ”Odd” betyder noget enestående eller særligt, men det kan også stå for ”oath”, der oversættes ved ”edsvoren”. ”Fellow” svarer til det gamle danske ord ”fælle” eller ”ven”. Odd Fellow er derfor synonymt med ”en edsvoren, særlig ven”.

http://www.ole-roemer.dk/images/Loge%2088%20Ole%20Roemer.ppt#261,6,Odd Fellow Ordenen I.O.O.F.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 21:33

JRST.... den forklaring køber jeg..... mon ikke SvendGiversen gør det samme

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-09 21:36

Tak JRST,
det var lige sådan et svar jeg søgte...

Men mærkeligt,
at så få loge brødre ved det...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-09 22:02

Tak for svaret JRST.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-01-09 22:02

Det er næsten som et politisk parti !!!!

Stifteren/stifterne forlader det een efter een og ingen (medlemmerne) aner hvad de egentligt har meldt sig ind "som brødre eller søstre"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 22:03

Jeg ved da godt hvorfor de ikke ville svare dig Svendgiversen

De gik da selv rundt og troede, at de var nogle - fjollede fyre -

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-01-09 22:10

Det er ikke moderne at sætte sig ind i tingene - det har man ikke tid til i dag......... det gælder kun om, at facaden ser dyr og sej ud..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 22:11

Nååå ja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-09 10:42

Logebrødre ved præcis, hvad de er medlem af og hvad det hele går ud på.
Men det er ikke meningen at udenforstående skal have viden omkring de forskellige broderordner.
Man anmoder ikke om medlemsskab men bliver anbefalet, af en broder.
Jeg er ikke "broder" men kender en der er det.