/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Optik til drivjagt
Fra : TheRealDeal
Vist : 2770 gange
50 point
Dato : 12-12-08 07:56

Jeg har været i forskellige våbenforretninger og set på optik til løbende vildt, to jagter står for døren en bevægelsesjagt i Tyskland og en trykjagt i Polen.
Jeg har ind til nu brugt en variabel kikkert Zeiss, men nu efter at have været på skydebane og har prøvet en riffel med rødpunktsigte er jeg solgt.
Der findes forskellige udgaver og i forskellige prisudgaver.
Hvilke fabrikater kan anbefales Doctor Holo Burris Bushnell men har også set på den helt dyre en kombination af rødpunkt og sigtekikkert Schmidt og Bender 1.1-4x24 Zenith, en særdeles lækker sag.
Er der nogen som har erfaring med rødpunktsigte og kan anbefale et produkt.

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-08 11:11

Du kunne jo også købe en zeiss med indbygget rødpunkt sigte. Jeg har en på min Manlicher og er godt til freds. Det er rart ikke at skulle skifte sigtemiddel.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 12-12-08 11:36

Kære bb1

Først vil jeg sige, jeg gider ikke du bliver sur hvis dette indlæg skulle gå hend ikke og falde ud til din fordel, når det så er sagt, så har jeg set på en Zeiss som du beskriver, men der er kun et rødpunkt, hvor Schmidt og Bender kan tilbyde forskellige sigtebjælker

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-08 12:26

Det kan kan du da også få til zeiss.

Det er ikke et spørgsmål om, at noget "Falder ud" til ens fordel. KanDu er for at fremme forstålse og ide`er og husk det er ikke mig, de starter personfnidder.

Så kan du fortsætte din sopre linje så vil du se, at debtten her kan være særdeles god.

Men det nytter altså ikke at man siller et spørgsmål, som man selv fra begyndelsen har en hel klar mening om selv også bliver sur, når andre skrivr noget andet.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 12-12-08 12:55

Kære bb1

Citat
husk det er ikke mig, de starter personfnidder.

Ikke for at piske op i gamle indlæg men du har da selv været med til at bære brænde til bålet, hel uskyldsren er du ikke
Her er et lille citat
Citat
så du kunne måske lige så godt prøve om du kan få lov i Klampenborg dyrhave. Så spare du flybilletten.

Men lad nu det ligge og lad os komme tilbage til optik som debatten er ment med.
Mange tak for dit svar, denne Zeisskikkert blev jeg ikke presenteret for, men om det er Schmidt og Bender eller Zeiss er vel under ordnet?
Jeg kan godt se det smarte i at have det hele i en kikkert, så behøver man ikke at få monteret baser til en svingmontage, hvad mener du om det, er det noget du har exeleret i?
Du skriver
Citat
Jeg har en på min Manlicher

Dejlig riffel, hvilken cal. er din

The Real Deal

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 12-12-08 16:39
Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 12-12-08 16:57

Zeiss

http://www.zeiss.dk/sitecore/content/Sportsoptik/Produktoversigt/Sigtekikkerter/VictoryVaripoint/11-4x24.aspx

Kære bb1
De to link viser der er større udvalg blandt sigte midler i Smidt og Bender.

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-08 19:34

Det har du ret i og om det skal være det ene eller andet mærke er ikke altid det afgørende brugsmæssigt, er de dyreste sigtekikketer meget ens.
Så står man i det valg er det ofte prisen, som bestemmer.

Sådan var det for mig. Jeg solgte min Carl Gustav 1900 da jeg havde købt min manlicher lux og så brugte jeg de penge på en ny siktekikkert, som var på tilbud.

Mine rifler har i mange år været 30 -06 springfieldt, men igen her må man se på hvilken jagt man dyrker mest og så lade det være udgangs punktet.

Accepteret svar
Fra : centerpoint

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-08 22:01

Hej RealDeal.

Har du prøvet at smide spørgsmålet op på Våben Teknisk Forum?
På det forum er der mange kompetente "våbenautister" der virkelig ved hvad de snakker om.

Mvh.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 13-12-08 09:53

Kære bb1

Tak for dit svar
I går var jeg til en lille julefrokost hos gode jagtkammerater og der kom samtalen til at gå på det vi har skrevet sammen om (altså kikkerter) der var der en god bekendt med af en af mine jagtvenner og han havde helt tilfældigt et jagttidsskrift med, der lå ude i hans bil, hvor der var en særdeles spændende artikkel om rødpunktsigte.
Det er et blad der vistnok bliver udgivet 6 gange om året, hvor så medlemmerne kan stille spørgsmål til den våbensagkyndige og han har i den artikel virklig beskrevet det på en fin levende og sober måde.

Kære Centerpoint
Jeg vil følge dit råd, men efter at have besøgt en del våbenforretninger, skriveriet herinde og den meget gode artikel i det før omtalte jagttidskrift, tror jeg har besluttet mig, men jeg vender tilbage når købet er gjort.

The Real Deal

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 13-12-08 11:32

Det er et blad der vistnok bliver udgivet 6 gange om året, hvor så medlemmerne kan stille spørgsmål til den våbensagkyndige og han har i den artikel virklig beskrevet det på en fin levende og sober måde

Det må være artiklen i Dansk Land og Stranjagt

SHV

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 13-12-08 19:05

Ja, det er et godt blad.
Brevkassen hedder, SPØRG BERTHELSEN. Berthelsen forklarer det både levende og dygtigt.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 13-12-08 19:31

Kære centerpoint

Rigtigt, det var spørg Berthelsen har er god til og forklare tingene på god og enkel måde, ham skal foreneingen holde fast i, dem er der få af, jeg tror jeg vil være medlem.
De andre blade Jæger og jagt som Perto udgiver er lidt som at købe famieliejournalen eller Billedbladet, men smag er forskellig.

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-12-08 09:35

TRD.
Jeg var på jagt i går, et så udsædvanligt sted som "Fladen" i Frederikshavn. Jeg troede sandelig ikke, at man der kunne holde på fasanerne, men deri tog jeg fejl. Det blev en helt pæn parade, men det var også en samling af byens flittigste jægere. FISKALEN var meget festlig. Han bode hvis til dagligt i spanien efter at hans søn havde overtaget firmaet. Så det er jo nok ikke ham der er formand for D.L.S. Jeg tror talen faldt på noget med skibe.
Efterfølgende havde vi en jagtmiddag på Sæby gård, som jo ligefrem er en turist seværdighed.
Jo, det blev en meget lang dag for lille Trold og mig, men jeg fik skam også nogle gode røgede ål med hjem. De skal bruges til Jul.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 14-12-08 13:12

bb1......Hmmmmm...... Du som altid efterlyser at man sal følge tråden.
Hvad ind i h**v*d* har dit indlæg med optik at gøre???

Var det for at fortælle os andre at du sommetider bliver inviteret på jagt - hvem havde meldt afbud siden du var med?

Men du har ret i din beskrivelse, det var en god jagt.
Ja festlig fyr, ham fiskalen.

"TRD.
Jeg var på jagt i går, et så udsædvanligt sted som "Fladen" i Frederikshavn. Jeg troede sandelig ikke, at man der kunne holde på fasanerne, men deri tog jeg fejl. Det blev en helt pæn parade, men det var også en samling af byens flittigste jægere. FISKALEN var meget festlig. Han bode hvis til dagligt i spanien efter at hans søn havde overtaget firmaet. Så det er jo nok ikke ham der er formand for D.L.S. Jeg tror talen faldt på noget med skibe.
Efterfølgende havde vi en jagtmiddag på Sæby gård, som jo ligefrem er en turist seværdighed.
Jo, det blev en meget lang dag for lille Trold og mig, men jeg fik skam også nogle gode røgede ål med hjem. De skal bruges til Jul."

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 14-12-08 17:06

Hej RealDeal.

Alletiders gode ide med at blive medlem af DLS.

DLS kæmper jo for den lille mand ogå kan bevare sin jagtinteresse, uden han behøver at være en del af kæmpe konsortier for at dyrke sin fritidsinteresse.

Denne her arealbegrænsning, som i tidernes morgen blev indført, kæmper DLS med næb og kløer for at få afskaffet. Heri kan man virkelig sige, at den "lille mands" jagt blev slagtet.
Der røg mangen en mose på mindre end 5 tdl. på jagtareal begrænsnings-kontoen.
Altsammen kun fordi DJ skulle tilfredsstille alle andre end deres egne medlemmer.
Jeg havde f.eks. en mose på 3 tdl. med et naturligt godt andetræk som jeg måtte sige Good bye til, blot fordi DJ. blev snydt så vandet drev af dem under forhandlingerne.......Hmmmm, forhandlerne havde vel kigget for dybt i sprutflaskerne? Okay, det også svært at bevare focus når man er halv snalret

DLS kæmper også for at få en anden sammensætning i vildtforvaltningsrådet, således rådet kun skal bestå af de foreninger de har relevans for jagten.

Til sidst, men meget aktuelt. DLS medlemsskare er i fremgang. Flere og flere har fået øjnene op for, hvis jagten i danmark skal bevares, så er det bydende nødvendig at man er medlem af en forening der kæmper medlemmernes sag.
Husk på, bestyrelsen og formanden i DLS er ulønnet. D.v.s. at Formanden og bestyrelsen kun sidder fordi de har en interesse i at kæmpe for jagtens sag - modsat DJ hvor formanden, bestyrelsen scorer store honorarer for at kæmpe for jagtsagen

Så alt i alt, min kære Realdeal, det er en god ide med et medlemsskab.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-12-08 17:23

Så kender vi dig igen Centerpoint.

Du må gerne selv sprænge tråden totalt, men andre må ikke.

Kunne du ikke gøre mig en tjeneste: At spørge din særdeles gode ven E.B.Berthelsen om ikke snart han vil betaler de penge, han skylder mig. Det må da være en forglemmelse at det ikke allerrede er sket!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-12-08 17:27

bb1......Hmmmmm...... Du som altid efterlyser at man sal følge tråden.
Hvad ind i h**v*d* har dit indlæg med optik at gøre???

Var det for at fortælle os andre at du sommetider bliver inviteret på jagt - hvem havde meldt afbud siden du var med?

Men du har ret i din beskrivelse, det var en god jagt.
Ja festlig fyr, ham fiskalen.

Det fik da også dig til at spøre øjnene op, så noget med siktekikkert og øjnene der ser, har det da med at gøre.
Dine to nederste linjer af sløre dog, at du ikke aner en pind om hvad der foregik.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 14-12-08 18:23

Kunne du ikke gøre mig en tjeneste: At spørge din særdeles gode ven E.B.Berthelsen om ikke snart han vil betaler de penge, han skylder mig. Det må da være en forglemmelse at det ikke allerrede er sket!

Kære bb1.
Nu kender jeg ikke E.B. Berthelsen personligt. Jeg kender ham kun fra bladet "Jagt" som DLS udgiver.
Sååeeeee, desværre kan jeg ikke hjælpe dig.
Men kan du ikke ringe eller skrive til ham? Siden han skylder dig penge må du vel ha' både tlf. nr.
og adresse på ham?

Men ang. om jeg holder tråden.... Nu var såmænd den kære RealDeal (det er dog hans tråd) der selv kom ind på et evt. medlemsskab af DLS ,der førte til at jeg forklarede hvorfor DLS er en god jagtforening.
Det kan vel ikke få dig til at fare i kødet på tastaturet.

Jagten som du omtaler/omtalte, vil jeg ikke kommentere yderligere, idet arrangørerne havde forberedt det således at jeg fik en god dag - det gjorde du vel, trods alt også?
Derfor vil det være direkte uhøfligt og uforskammet at diskutere jagten i åben forum.
Såeeeeeæææææææ..........stop det, bb1....... Tak.

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 14-12-08 19:23

Kære Centerpoint

Tak for svaret på Våben Teknisk Forum de viste lidt mere om det end en "kendt riffelinstruktør

Kære bb1

Du har vældig travlt med at påberåbe dig uretfærdig behandling, nu bliver en person rost for en god artikel i et tidsskrift og så begynder du selv at udbasunere dit åbenbare forhenværende forhold til personen Berthelsen.

Jeg vil lige citerer hvis din demens er svært fremskreden
Citat
Kunne du ikke gøre mig en tjeneste: At spørge din særdeles gode ven E.B.Berthelsen om ikke snart han vil betaler de penge, han skylder mig. Det må da være en forglemmelse at det ikke allerrede er sket!

Du må have en stor udskiftning i din bekendtskabskreds, når du behandler folk på den måde og dem der er tilbage tja

The Real Deal