/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Palleløfter til værksted.
Fra : vedikkealt
Vist : 2479 gange
200 point
Dato : 02-11-08 07:23

Jeg arbejder på et værksted hvor vi dagen igennem arbejder med emner på op til 1,2 ton, disse emner kommer hjem på EUR paller, og for at få dem op i ergonomisk arbejdshøjde har vi hidentil stablet dem op på en 2 til 4 andre paller.

Lidt tidskrævende ... men bedre end at få ryggen ødelagt af at stå for over bøjet.

Nu er vi så på udkig efter en "fætter" der kan løfte disse paller op til en højde som svare til at emnet stod på en 3 - 4 EUR paller.

Enten elektrisk eller med stempel / olietryk.

Den skal være fritstående ... emne pladen skal være i størrelsen en EUR palle ... det skal være muligt at sætte emner op med en stabler (der jo har ben under gaflerne) ... og slutteligt skal det være muligt at gå helt tæt på denne løfte fætter, altså skal benene på den være inden under så man ikke står og "sparker" til den når man arbejder.

Hilsen vedikkealt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-11-08 07:41

Du kan sagtens få en palleløfter, der kan nå op i en meters penge. jeg kender en virksomhed der bruger masser af dem til at stable kasser på palle, således at man ikke skal bukke sig. De findes både mekaniske og elektriske (kun løft).
Dem jeg kender er fra Toyota.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-11-08 07:49

Prøv feks at se her:
http://www.toyota-forklifts.dk/da/Products/ProductRange/Pages/Handpallettrucks.aspx?SectionId=2

Dog er maximum 1000 Kg. men ellers er de til at få en ergonomisk arbejdshøjde .
Jeg har ikke set hele siden igennem, så mon ikke der skulle være et eller andet der kunne bruges???

MVH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-11-08 08:05

Ja som sagt, er der he flere muligheder.
Der findes alleløftere, hvor gaflerne er monteret på et saksekryds, og kan løfter ca 75 cm.
En anden mulighed er en el-stabler, hvor der er et løftetårn, som findes i flere højder, og kan fås i op til ca 4-5 meters løftehøjde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 08:20

Man kan også få såkaldt sakseløftere, både som løftevogn og som fast.
http://www.sakseborde.dk/html/enkeltsaks.html
http://www.handy.dk/Produkter/L%C3%B8ftere-og-stablere/Saksel%C3%B8ftere.aspx

Hvis der skal arbejdes hårdt med emnet mener jeg det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve emnet med en normal sakseløfter. Vi har fornylig fået en manuel sakseløfter på mit job (efter 15 års forespørgsler til chefen ), men den bruges kun til tømning/fyldning af paller.

På et af de utallige Google-links så jeg noget der hed grubeløft, det må være ideelt da mekanikken så er nedgravet i gulvet. Saksebordene er jo brede i bunden.... for sikkerhedens skyld.

Hvis arbejdsstedet har en fast plads og højde kunne I måske overveje muligheden for at lave en sokkel i stål der er lidt mindre end en palle og så fastgøre en 10-15 mm stålplade ovenpå der har pallens mål.
Soklens ben kunne bestå af H-bjælker nedstøbt i gulvet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-11-08 09:19
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-08 09:44

hvis du skal op over een meters højde, kræver det truckcertifikat. men der er mange muligheder, også nogle der kan løfte 2 tons.
hvis du skal have en god kvalitet, kan jeg anbefale bt-lift.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-11-08 09:58

Dejligt i er friske og vågne til den slags spørgsmål på en "højhellig" søndag formiddag..

Jeg ser på mulighederne og tænker på sikkerheden..

Spændt på hvad flere forslag der kommer..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 10:34

Da I har en truck eller stabler på værkstedet må man gå stærkt ud fra at mindst een har certifikat.

På den sakseløfter vi købte sidder der en pokkers masse advarsler, men vores sikkerhedsreprænsentant har ikke påtalt når dem uden kørekort bruger den.....iøvrigt låser den i benene når den når op over 60 cm så den ikke kan køres.

Det faste saksebord elimiminerer jo problemer med ubalance som vil forekomme hvis pallen kun hviler på to glatte gafler med lille afstand, man har jo mange gange set paller vælte grundet netop dette hvis en klaphat læsser forkert eller ligefrem kravler op på pallen.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-11-08 11:10

# LuffeA

Vi har alle truck certifikat.

Vores emner vejer jo op til ET tons..og så laver vi noget eftermontering oven på disse emner ... så det er vigtigt vi kan stå så tæt på som muligt ... og ubesværet komme rundt om emnet ...samtidigt med at man uden gener kan stå så tæt op af emnet som muligt...uden at pladen til pallen eller foden "kommer i vejen".

Og samtidigt skal stableren jo også have plads til at sætte pallen på...da benene under gaflerne jo er næste lige så lange som gaflerne..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 11:27

Tjaeh, jeg ville nok også blive pissed over rammen i gulvet

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-11-08 14:00

Det vil da i hvert fald hurtigt blive trættende at stå og sparke til den...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 15:26

Stadig faste løsninger:

En sokkel boltet i gulvet og formet som et T hvor gaflerne kunne gå ind under og en plade 80 x 120 ovenpå, så er der plads til fødderne.

Endelig kunne der graves noget hydraulik ned i gulvet med 1-2 stempler som løftede en plade vha en betjening der hænger fra loftet, sidstnævnte ville spare løft og tid med gaffeltrucken da pallen blot skal køres henover og sættes, som på et autoværksted.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 03-11-08 01:03

Det er den til højre i billedet: http://www.sakseborde.dk/html/superlave.html i skal have, vi bruger den på fabrikken hvor jeg arbejder truck eller løftevogn kan snildt komme til at sætte pallen på rammen, og så kan den hæves efter behov indtil pallen er tom og i står altid i (næsten) korrekt arbejdstilling

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-08 02:30

Meget godt, o.v.n., men for at klare belastningen skal man op på IU1500 der har et ydermål på 1600 x 1180.
Firmaet tilbyder dog specialløsninger, længere nede er der jo vist et par eksempler med hjul eller ben under, så kan man jo vælge IL2000 eller IL2000B som har EUR-pallemål og få sat hjul eller ben under.

Arbejdspladsen her har jo en stabler som lader det ene sæt gafler blive på gulvet når der hæves.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-08 11:24

Jeg ser lidt nærmere på dem vi har på arbejdet nu i aften, jeg har ikke tænkt så meget på hvad de kan løfte, men de er ret kraftige og meget praktiske fordi man ikke skal bukke eller strække sig så meget

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-08 18:30

Vedikkealt skriver jo selv det afgørende ord....ergonomisk.

Det er ret belastende for ryggen at stå bare lidt foroverbøjet og arbejde, uanset om man har armmuskler der klarer det grove.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-08 01:07

Det er firmaet Translyft som leverer de løftere vi bruger: http://www.translyft.com/dk/site/techstand_dk.html de fleste af de superlave, som vi bruger kan løfte op til 1000kg. men er de ikke vist på siden, og jeg ved faktisk ikke om denne udgave kan købes som standard til løft over 100kg, men ellers er der flere link fra flere af os, og vedikkealt har kun sat krav om en afløsning til de paller som ellers stables for at holde emnerne i en acceptabel højde, vedikkealt har heller ikke skrevet noget om længde eller bredde på de tunge emner

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-08 02:35

Emnerne kommer hjem på EUR-paller som jo er 800 x 1200 med vægte op til 1200 kg, jeg vil håbe det er rigtige paller og ikke det elendige pindebrænde nogle eengangspaller er lavet af, f.eks fra Italien, selv kineserne leverer på kraftige paller når det kræves.

Derfor skal der anvendes 1500-2000 kilos lift.

Jeg ville nu bede om et konsulentbesøg, og en sælger der ikke har studenterhuen i baglommen, i et sådant vigtigt tilfælde skal man ikke forlade sig 100 % på en hjemmeside og blot bestille noget ubrugeligt over mail eller telefon.
Firmaerne har sikkert også en demo man kan afprøve.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-08 12:30

Citat
Emnerne kommer hjem på EUR-paller som jo er 800 x 1200
jeg ved godt hvor stor en palle er, men spørger har ikke fortalt om emnerne er på størrelse med pallen, emner kan godt være meget større end 800X1200 og alligevel ligge på en palle, hvis emnerne er større så gør det vel ikke noget at liften fylder lidt mere end pallen

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-11-08 18:43

Hej med jer..

De enmer vi får hjem er op til pallens størrrelse i omfang...

Får vi større emner hjem er det på XL paller ... fra godt 1 ton til 3,5 ton...og dem kan stableren ikke løfte...men så sætter vi EUR paller på tværs ... og sætter dem op med den store truck.

Men hovedparten af vores emner går ikke ud til kanterne på en EUR palle...derfor er det vigtigt at selve den der skal løfte pallen ikke er bredere end en EUR palle...da der ellers vil blive forlangt ind over for at eftermonterer forskellige ting, og det er dælme en træls arbejds stilling ... sådan halvt for over bøjet.

Der er kommet flere gode svar som har sat min tænkeren i gang...har kontaktet et firma som forhåbentligt kommer med yderligere information...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-08 02:11

Citat
det er dælme en træls arbejds stilling ... sådan halvt for over bøjet.
ja det kan vi sagtens blive enige om, jeg havde bare ikke forstået spørgsmålet sådan at emnerne ikke ragede ud over kanten på pallen

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-11-08 06:17

Og så får i lige en lille historie.

Chefen "kunne ikke lige finde".. et løftebord der stod mål med vores behov ... så han farede ud og købte et der er ca. 25 cm bredere end en EUR palle ....

Jeg har meddelt ham at i min optik er den i "heldigste fald" TOTALT ubrugelig... og jeg har nægtet at bruge den ... da jeg IKKE vil stå mere forover bøjet end nødvendigt for at udføre mit arbejde .... så fortsat bruger jeg tid på at indrette mig med paller under til passende højde for mig.

Min anden kollega har jeg heller ikke set bruge den endnu ... men han er vikar ... p.g.a. fast kolegas sygdom ... så han siger ikke så meget ... men DET gør JEG...

Så printede jeg ICB 1000 ud fra sakseborde ... se link først i tråden ... og fik også tilsendt PDF fil fra firmaet...og nååå øhhhh joooo...den så da godt nok langt mere praktisk ud...og .. og .. og det kunne jo heller ikke nytte at det kun var ham der brugte den...eller kunne bruge den..han er mit i tredverne og tror fortsat han kan arbejde ... over tid .. i en sådan elendig arbejdsstilling ... uden at få problemer med kadaveret...

Så nu er han inde på at vi må af med den vi har ... og fik for 14 dage siden ... og så anskaffe den der kan bruges...

Kommer ALDRIG til at fatte den type BOTNAK chef ... der ikke spørger DEM der skal bruge værktøjet ... vi har jo også haft elektriker i flere timer ... så penge lige ud af vinduet.

Så med tabet på den vi har og elektrikeren + også til ny lift ... så kommer det til at koste firmaet ... lige ud af vinduet en 10 - 15.000 hvilket lige svare til den pris på ICB 1000 og så havde det været i orden fra starten...

Jeg er da spændt på om chefen så har lært noget denne gang...

Tak for god deltagelse i mit spørgsmål...

Hilsen vedikkealt

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-11-08 12:29

Tak for svaret o.v.n..

Det var dit link der ramte plet...

Så nu arbejdes der på enten at få et mere ... eller få udskiftet det ubrugelige der allerede er købt.

Mon ikke min chef har lært noget nu...???

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-11-08 12:35

Selv tak, jo det kan vi håbe at det giver lidt lærdom, fandt i nogle med samme bredde som pallen ? Så skal jeg nemlig efter min chef, dem vi har er også bredere end pallen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-11-08 13:24

> o.v.n
http://www.sakseborde.dk/html/enkeltsaks.html

Der er flere med målet 800-850 mm, hvad der nok kræver en rutineret truckfører, mindstelængden på 1300 mm kontra en palle på 1200 mm "overlever" I nok

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-11-08 13:33

LuffeA jeg har ikke fortalt alle detaljer, hos os sættes pallerne på løftebordene med en almindelig håndbetjent palleløfter: http://www.palleløfter.dk/manuelle.htm derfor nødvendig med "gabet" som er i de superlave, til de lange mener har vi palleløftere med 4 meter lange gafler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-11-08 13:42

Owkaj

Bortset fra det er jeg allerede lidt gnaven på den løftevogn med saks som jeg har kæmpet i 15 år for at få, man bruger sg lige så mange kræfter på at pumpe lortet op som det man sparer.
Den kan indstilles til hurtigløft, men ved tunge paller bliver det ekstra besværligt.